Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Nye dekk til hånett 900

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 Nye dekk til hånett 900 on Fre 4 Sep 2015 - 13:41

Bakdekket begynner å bli ganske så nedslitt,så det er snart tid for å skifte.Hva anbefales av dekk her på forumet?Ideelle hadde vært ett dekk som kan kjøre jorden rundt samt skrape fotvileren i regn.Men seriøst,ett to komponent sport touring dekk er hva jeg ser etter.

Vis Medlemmets Profil

2 Re: Nye dekk til hånett 900 on Fre 4 Sep 2015 - 14:30

Tja, dekk-tråder er vel omtrent som oljetråder, mange med sterke meninger.

Til den sykkeln ville jeg selv ha kjøpt Metzeler Z8 interact. Hvorfor? Ikke annen grunn enn at jeg har brukt en del forskjellige dekk fra Metzeler, og vært fornøyd med dem. Z8 er et sportstouring-dekk som har gode egenskaper også på vått føre, og som bør vare en stund. Har selv ikke brukt dette, men kjørt med Z6, som er den tidligere utgaven av samme type dekk.

Les mer om det her:
https://www.metzeler.com/site/com/products/tyres-catalogue/Roadtec-Z8-Interact.html

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Nye dekk til hånett 900 on Fre 4 Sep 2015 - 14:57

mortal skrev:Tja, dekk-tråder er vel omtrent som oljetråder, mange med sterke meninger.

Til den sykkeln ville jeg selv ha kjøpt Metzeler Z8 interact. Hvorfor? Ikke annen grunn enn at jeg har brukt en del forskjellige dekk fra Metzeler, og vært fornøyd med dem. Z8 er et sportstouring-dekk som har gode egenskaper også på vått føre, og som bør vare en stund. Har selv ikke brukt dette, men kjørt med Z6, som er den tidligere utgaven av samme type dekk.

Les mer om det her:
https://www.metzeler.com/site/com/products/tyres-catalogue/Roadtec-Z8-Interact.html

Når jeg leste den linken så er vel det akkurat det jeg leter etter.Takk for svar.

Vis Medlemmets Profil

4 Re: Nye dekk til hånett 900 on Fre 4 Sep 2015 - 15:20

Har z8 på 1050 Tigern, fornøyd med de. Gode å kjøre på.

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Nye dekk til hånett 900 on Fre 4 Sep 2015 - 15:48

ArcticTiger skrev:Har z8 på 1050 Tigern, fornøyd med de. Gode å kjøre på.

Takk for svar.Ding ding,think we got a winner bounce

Edit:På salg hos MC oslo til 2995 for for- og bakdekk.Antar det er en god deal?

Vis Medlemmets Profil

6 Re: Nye dekk til hånett 900 on Fre 4 Sep 2015 - 17:47

Ett aller siste spørsmål:Går det greit å kjøpe dekkene nå,og montere dem på til neste vår?Antar de er satt inn med ett stoff for å hindre uttørking...

Vis Medlemmets Profil

7 Re: Nye dekk til hånett 900 on Fre 4 Sep 2015 - 18:24

Jeg bruker Pirelli Angel GT på KTMen og er såpass fornøyd at det blir slike neste gang også.
Jeg har tillit til dem, og gidder ikke å bruke sykkern til å prøve andre typer dekk.

Vis Medlemmets Profil

8 Re: Nye dekk til hånett 900 on Fre 4 Sep 2015 - 19:12

pelsen skrev:Jeg bruker Pirelli Angel GT på KTMen og er såpass fornøyd at det blir slike neste gang også.
Jeg har tillit til dem, og gidder ikke å bruke sykkern til å prøve andre typer dekk.

Jeg har pirelli angel men ikke GT utgaven,og de er ok,men kjørelengden samt noen situasjoner på vått gjør meg litt skeptisk til dem.Kan være GT utgaven er bedre,ser ikke bort ifra det.

Vis Medlemmets Profil

9 Re: Nye dekk til hånett 900 on Fre 4 Sep 2015 - 19:21

FastFreddie skrev:
ArcticTiger skrev:Har z8 på 1050 Tigern, fornøyd med de. Gode å kjøre på.

Takk for svar.Ding ding,think we got a winner bounce

Edit:På salg hos MC oslo til 2995 for for- og bakdekk.Antar det er en god deal?

Ja Cool

Vis Medlemmets Profil

10 Re: Nye dekk til hånett 900 on Lør 5 Sep 2015 - 3:39

Ta en kikk på Michelin Pilot Road 4.

Kjørte i flere år på Metzler, Z4/6/8. Alle var gode å kjøre på, men hadde et fellestrekk. Når mønsteret begynte å komme ned mot slitemerket økte slitasjen dramatisk. Dette gjorde kjørelengden uforutsigbar, som i at du tar en helgetur og synes at dekket ser greit ut før du begynner. Og plutslig, i løpet av de neste 50 mil har du slitt deg inn til korda.
Har hendt både meg selv og kompiser, og gjelder Z4 Z6 og Z8..
Kjører nå på Michelin PR4. I forhold ti Metzler Z8 er egenskapene på tørt føre ganske så like. På våt asfalt kjennes PR4 ut til å gi bedre feste. Er egentlig det første dekket jeg kjører med samme fart enten veien er våt eller tørr.
Om jeg skal si noe kritikkverdig om PR4 kan det være at ved et par anledninger har fremdekket blitt litt kantete i overgangen mellom hard og myk gummi, og det merket jeg litt i moderate svinger. Kom når kjørelengde var 5 - 7K. Derfor kjører jeg nå med PP3 freme (Pilot Power 3, også Michelin)
PP3 har ikke de ekstra dreneringsstripene, men den sitter lkevel like godt som PR4 på vått underlag (høyst subjektivt).

Vis Medlemmets Profil

11 Re: Nye dekk til hånett 900 on Lør 5 Sep 2015 - 5:48

Takk for inspill KnutK.Litt merkeligbat ingen tester har fanget opp det slitasje fenomenet.Sier ikke at det du sier ikke stemmer,men ikke nevnt noen steder jeg har lest test om på nettet.Har du VFR?Hadde en vfr selv for mange herrans år siden og syntes den sykkelen spiste bakdekk

Vis Medlemmets Profil

12 Re: Nye dekk til hånett 900 on Lør 5 Sep 2015 - 14:42

.
FastFreddie skrev:Takk for inspill KnutK.Litt merkeligbat ingen tester har fanget opp det slitasje fenomenet.Sier ikke at det du sier ikke stemmer,men ikke nevnt noen steder jeg har lest test om på nettet.Har du VFR?Hadde en vfr selv for mange herrans år siden og syntes den sykkelen spiste bakdekk

Hadde tidligere en BMW K100RS hvor jeg brukte Metzler Z4.  Z6 og Z8 er benyttet på BMW K1300GT.
Har også kompiser som har kjørt BMW 1100/1150 RT og opplevd det samme.
Metzlerdekkene holdt i snitt 8-10K, så testene er avsluttet lenge før denne kjørelengden er oppnådd.
Men fenoment er ikke ukjent innen touring-verden. Metzler benytter ikke ulike blandinger i dekket (DC, Dual Compound). I stedet difrensierer de tettheten på stålkorden i dekket. Teorien deres er at korden leder bort varmen fra dekket, og ved å legge korden tettere i midten vil gummien der holde seg litt kaldere og således tåle belastningen bedre. Tipper at dette tillater dem å benytte en litt mykere gummiblanding i midten enn de andre og således beholde relativt gode svingegenskaper .

Problemet dukker opp når dekket blir slitt og der er lite gummimasse tilbake. Da er det ikke lenger så lett å lede bort varmen. Mange mener at det er forklaringen på den akselrerende slitasjen på slutten av levetiden.
Fordelen er at man ikke får en kant i dekket som gjør dekket til tider litt kantete å kjøre på, og merkbart i moderate svinger når dekket paserer 6-7K( opplever på Michelin PR4).

Trolig er ovennevnte problem en faktor i større og mindre grad, beroende på kjøresti,l vekt på sykkel og varierende etter hvilken veier man kjører på.

Uansett dekkvalg må man prøve seg frem. Greit å lytte til andres erfaringer, men grunnet ovennvnte faktorer vil ikke nødvendigvis alle oppleve de samme problemstillingene.

Vis Medlemmets Profil

13 Re: Nye dekk til hånett 900 on Lør 5 Sep 2015 - 16:34

@knutk:vil pp3 ha relativt samme kjørelengde som pr4 hvis konfigurert pp3 foran og pr4 bak? 2995 for for og bakdekk som får skryt av alle tester på nett samt to her blir vanskelig å slå.Tilbake i tenkeboksen...

Vis Medlemmets Profil

14 Re: Nye dekk til hånett 900 on Lør 5 Sep 2015 - 19:01

FastFreddie skrev:@knutk:vil pp3 ha relativt samme kjørelengde som pr4 hvis konfigurert pp3 foran og pr4 bak? 2995 for for og bakdekk som får skryt av alle tester på nett samt to her blir vanskelig å slå.Tilbake i tenkeboksen...

På min sykkel får jeg ca samme kjørelengde på PR4 og PP3 fremme, og ca samme kjørelengde fremme og bak, dvs 10-12K. Michelin dekkene har for min kjøring gitt meg ca 2k mer enn Metzler,
Ikke at kjørelengde er avgjørende for valg, men greit å vite ca når man kan forvente å bytte.

Vis Medlemmets Profil

15 Re: Nye dekk til hånett 900 on Lør 5 Sep 2015 - 20:09

knutk skrev:
FastFreddie skrev:@knutk:vil pp3 ha relativt samme kjørelengde som pr4 hvis konfigurert pp3 foran og pr4 bak? 2995 for for og bakdekk som får skryt av alle tester på nett samt to her blir vanskelig å slå.Tilbake i tenkeboksen...

På min sykkel får jeg ca samme kjørelengde på PR4 og PP3 fremme, og ca samme kjørelengde fremme og bak, dvs 10-12K. Michelin dekkene har for min kjøring gitt meg ca 2k mer enn Metzler,
Ikke at kjørelengde er avgjørende for valg, men greit å vite ca når man kan forvente å bytte.

Takk for svar:)

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]