Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Vin og Serie

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 Vin og Serie on Tir 15 Sep 2015 - 5:53

Hei - har aldri reflektert noe over dette før???

VIN number er vel amerikansk og vi bruker Serienummer. Er dette samme nummeret og nummerserie eller har de eget opplegg i USA?

Vis Medlemmets Profil

2 Re: Vin og Serie on Tir 15 Sep 2015 - 7:23

VIN betyr Vehicle Identification Number og er det samme som vi (litt upresist) kaller serienummer. VIN inneholder ganske mye info, som koder for merke, modell, motor, produksjonssted, produksjonstidspunkt osv, samt serienummeret.

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Vin og Serie on Tir 15 Sep 2015 - 8:46

ArcticTiger skrev:VIN betyr Vehicle Identification Number og er det samme som vi (litt upresist) kaller serienummer. VIN inneholder ganske mye info, som  koder for merke, modell, motor, produksjonssted, produksjonstidspunkt osv, samt serienummeret.

Litt usikker på hva du sier nå men for å poengtere min usikkerhet: Slik jeg forstår deg nå så er VIN nummeret = serienummeret + noen nummer til som beskriver for eks mc. Ikke helt samme nummeret.

Spørsmålet kom opp fordi jeg i en henvendelse til en forhandler av deler fikk forespørsel om VIN nummeret og det har vel ikke vi på våre mc-er her i Norge hvie ikke serie og vin er samme nr. ....

Vis Medlemmets Profil

4 Re: Vin og Serie on Tir 15 Sep 2015 - 9:34

Okda skrev:
ArcticTiger skrev:VIN betyr Vehicle Identification Number og er det samme som vi (litt upresist) kaller serienummer. VIN inneholder ganske mye info, som  koder for merke, modell, motor, produksjonssted, produksjonstidspunkt osv, samt serienummeret.

Litt usikker på hva du sier nå men for å poengtere min usikkerhet: Slik jeg forstår deg nå så er VIN nummeret = serienummeret + noen nummer til som beskriver for eks mc. Ikke helt samme nummeret.

Spørsmålet kom opp fordi jeg i en henvendelse til en forhandler av deler fikk forespørsel om VIN nummeret og det har vel ikke vi på våre mc-er her i Norge hvie ikke serie og vin er samme nr. ....
VIN og det vi kaller serienummer er det samme. Men en del av VIN markerer jo hvilket nummer i produksjonsrekka kjøretøyet er, som også kalles serienummer på norsk. Upresist norsk språk, vi burde kanskje heller kalle VIN for identitetsnr.

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Vin og Serie on Fre 18 Sep 2015 - 12:14

Okda skrev:

Kjært barn har mange navn, men det er i praksis det samme nummeret det er snakk om.
For delebestilling tror jeg at du kommer langt ved å oppgi nummeret som står i vognkortet.

Vis Medlemmets Profil

6 Re: Vin og Serie on Fre 18 Sep 2015 - 12:53

KnutR

Admin
VIN er egentlig geniale greier.

Det vi kaller serienummer, er her de siste 6 tallene, eller mer nøyaktig de sifrene som følger fra og med posisjon 12 og utover.
Veldig greit å ha når man skal finne ut nøyaktig produksjonsår og modell på for eksempel en motorsykkel... Wink

I garasjen: Honda Shadow 1100, Honda CX500, Suzuki GS125, Yamaha RD350(den gamle, caferacer to be), relativt ombygd Moto Guzzi V50II med EML sidevogn (støttehjulsræseren), Suzuki CS50 (moppen til fruen), Garelli Eureka Flex (låvefunnet) + en container med deler til alle førnevnte. Har et bur til familiebruk, Peugeot 4007.
Vis Medlemmets Profil

7 Re: Vin og Serie on Fre 18 Sep 2015 - 15:27

Trudde det endelig kom en tråd om rødVIN, ost, kjeks og stearinlys, men nei ... scratch

Vis Medlemmets Profil

8 Re: Vin og Serie on Fre 18 Sep 2015 - 16:16

Tankene mine gikk først til vin og tv-serier, jeg er egentlig ikke glad i noen av delene... Surprised

Vis Medlemmets Profil

9 Re: Vin og Serie on Fre 18 Sep 2015 - 16:24

KnutR

Admin
Håpløse apekatter. Razz

Når det er sagt, er det noen av dere som ska til Ekeberg i morra da?

I garasjen: Honda Shadow 1100, Honda CX500, Suzuki GS125, Yamaha RD350(den gamle, caferacer to be), relativt ombygd Moto Guzzi V50II med EML sidevogn (støttehjulsræseren), Suzuki CS50 (moppen til fruen), Garelli Eureka Flex (låvefunnet) + en container med deler til alle førnevnte. Har et bur til familiebruk, Peugeot 4007.
Vis Medlemmets Profil

10 Re: Vin og Serie on Fre 18 Sep 2015 - 16:38

joo skrev:Trudde det endelig kom en tråd om rødVIN, ost, kjeks og stearinlys, men nei ... scratch

mortal skrev:Tankene mine gikk først til vin og tv-serier, jeg er egentlig ikke glad i noen av delene... Surprised

Hehe, jeg også tenkte at nå har det rablet for Okda, nå vil han snakke vin og fotball pirat

11 Re: Vin og Serie on Fre 18 Sep 2015 - 16:43

Det hadde sikkert vært artigere å se fotball om de byttet ut sportsdrikke med vin ... det trur no æ.

Vis Medlemmets Profil

12 Re: Vin og Serie on Fre 18 Sep 2015 - 17:08

KnutR skrev:Håpløse apekatter. Razz

Ja, jeg skal innom en tur, se om det er noe jeg trenger der. Kommer vel alltids hjem igjen med noe skrammel...

Vis Medlemmets Profil

13 Re: Vin og Serie on Fre 18 Sep 2015 - 17:10

jhn skrev:Det hadde sikkert vært artigere å se fotball om de byttet ut sportsdrikke med vin ... det trur no æ.
Ja, det kunne i det minste vært en egen klasse? Styrkeløft med fri doping kunne sikkert vært gøy også...

Vis Medlemmets Profil

14 Re: Vin og Serie on Fre 18 Sep 2015 - 17:16

Hva skjer der? Caravanmesse. Basketball

Vis Medlemmets Profil

15 Re: Vin og Serie on Fre 18 Sep 2015 - 17:22

KnutR

Admin
Svein2 skrev:

Campingvogn- og grilldressmesse. Avsluttes med rituell brenning av slips og kjøpebrennevin. pig

Vis Medlemmets Profil

16 Re: Vin og Serie on Fre 18 Sep 2015 - 19:07

KnutR skrev:
Svein2 skrev:

Campingvogn- og grilldressmesse. Avsluttes med rituell brenning av slips og kjøpebrennevin. pig

Høres ut som det henger att nåen mareritt og at du itte helt har kømmi dag att etter bygdefesta på raufoss på 70 tallet. drunken Sleep afro

Vis Medlemmets Profil

17 Re: Vin og Serie on Fre 18 Sep 2015 - 20:06

KnutR

Admin
Svein2 skrev:
KnutR skrev:
Svein2 skrev:

Høres ut som det henger att nåen mareritt og at du itte helt har kømmi dag att etter bygdefesta på raufoss på 70 tallet. drunken Sleep afro

Enda verre.. jeg er et resultat av en bygdefest på 70tallet (født i 80) Very Happy

Vis Medlemmets Profil

18 Re: Vin og Serie on Fre 18 Sep 2015 - 21:05

Fanken - her avledes hele oppmerksomheten av John og så kupper dere hele vin og serietråden min - men det er greit las litt om commodore vogna til 5 mill - var jo bare en toseter men ei staseleg kjerre var det -- ta en titt på den dere som skal der...

MEN hadde jo fått veldig opplysende svar - mange takk til de som tok bryet med å opplyse en uvitende sjel Idea

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]