Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Prepper-tråden..

Gå til side : 1, 2, 3 ... 9 ... 18  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 18]

1 Prepper-tråden.. on Fre 25 Sep 2015 - 7:38

Ser at Haya holder Konsp-tråden gående med sine barneskoleteorier om politikerenes rolle i samfunnet. Good for him.

Selv er jeg, som noen kanskje har skjønt allerede, litt mer tvilende til rollen Storting, Regjering og Bystyre har "på ordentlig".. Mine teorier om konspirasjoner er på et ganske annet nivå enn Haien holder seg på, så jeg tenkte jeg skulle gjøre et forsøk på en tråd der jeg kommer til å poste saker som JEG tror vil få betydning for de fleste av oss, meget snart..

Jeg tror jeg starter med en oppfordring / advarsel:

De som IKKE liker å se på negative trender i samfunnsøkonomien, oppfordres til å ikke klikke mer på denne topicen, jeg kommer ikke til å snakke om annet en "prepper-stuff".

Har skjøt fra tidligere kommentarer at mang ikke vil høre slike negativiteter, det respekterer jeg, derfor gjør jeg oppmerksom på at negativitet kommer til å gjennomsyre det meste jeg poster her inne.

Da er dere advart.. I'll be back med sure oppstøt etter hvert.

Vis Medlemmets Profil

2 Re: Prepper-tråden.. on Fre 25 Sep 2015 - 8:55

Hehehe ... ja det måtte jo komme ...

Leste et sted at det kreves 100mål for å fø en hel familie på jorda ..... gårder med mer enn 100 mål er fortsatt forholdvis lette å oppdrive -selv her på østlandet - og det følger lett med 100mål skog og en elv eller et fiskevann....

Så skal man preppe så må vel første steg være å erverve noe slikt - ikke bare et råttent hønsehus og en "urtehage".

De skikkelig prepperne er totalt gale - men noe annet som er litt beslektet er "tiny house" community - det har jeg skikkelig sansen for.

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Prepper-tråden.. on Fre 25 Sep 2015 - 10:33

"mål" er ikke en offentlig størrelsebetegnelse-det heter Dekar.

Skal jo ha konsesjon fra den "store stygge ulven" for å ha stort nok til å livberge familien....

"Hovedregelen er at du kan erverve bebygd eiendom som ikke er større enn totalt 100 dekar og heller ikke har mer enn 25 dekar fulldyrka eller overflatedyrka jord, uten å søke konsesjon."

så uansett må en innrette seg etter staten...Trollis like så... lol!

Vis Medlemmets Profil

4 Re: Prepper-tråden.. on Fre 25 Sep 2015 - 10:46

Å skaffe seg en konsesjon vil vel ikke være et uoverstigelig problem ...ifht den store akopalypsen man går og venter på...

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Prepper-tråden.. on Fre 25 Sep 2015 - 10:52

Prepper...som i doomsday prepper?

Vis Medlemmets Profil

6 Re: Prepper-tråden.. on Fre 25 Sep 2015 - 11:47

Er nok ikke snakk om å preppe skia her nei.....

Vis Medlemmets Profil

7 Re: Prepper-tråden.. on Fre 25 Sep 2015 - 11:56

Oh dear.Men på den andre siden kan dette bli morsomt.Syns det er ganske så fornøyelig å switche imnom de gærningene som portretteres i det tv programmet lol!

Edit:fant en "morsom" en her.Dissr får statistene i Deliverancd til å se opplyste ut Laughing

Sist endret av FastFreddie den Fre 25 Sep 2015 - 12:12, endret 1 gang

Vis Medlemmets Profil

8 Re: Prepper-tråden.. on Fre 25 Sep 2015 - 11:57

FastFreddie skrev:Oh dear.Men på den andre siden kan dette bli morsomt.Syns det er ganske så fornøyelig å switche imnom de gærningene som portretteres i det tv programmet lol!

Du vet noen hobbyer skal man ha og hvis alle de galningene hadde kjørt mc ville prisene på mc gått i været :)

Vis Medlemmets Profil

9 Re: Prepper-tråden.. on Fre 25 Sep 2015 - 18:32

Hmmmm.... 100 mål jord, Haya? Ett mål med jord gir ca 500 kg hvete, jeg tror man trenger 50 tonn korn i året for å overleve?

Men nå var det egentlig ikke akkurat dooms-day prepping jeg tenkte å ha fokus på her, jeg tenkte mer på å fokusere på den delen av finansnyhetene som "main stream media" ikke snakker så mye om.

Nå har jo akkurat Norges Bank senket renten til 0,75%, og FED konkluderte nylig, av ukjente årsaker, med at det ikke var rom for noe renteheving av noe slag der borte, til tross for at de hele tiden forteller oss hvor bra det går med amerikansk økonomi.. Erna Solberg forteller at det ikke er grunn til bekymring, mens Stavanger-regionen ser på 40.000+ oppsigelser i kjølvannet av oljeprisfallet.

Måten pressen dekker disse sakene på er så banalt dårlig, at jeg tenkte JEG skulle bidra med litt statistikk og faktaopplysninger, som gjør at de som måtte ønske det, tar sine forhåndsregler.. I disse dager bør man ikke fomle rundt i blinde, det kan skje mye på finans-fronten, som vil påvirke oss alle.

Jeg skal snakke om Comex, Royal Canadian Mint, boligmarkedet i Usas innvirkning på børsen, om GLD, om situasjonen i Deutche Bank, om FED, BOJ, ECB og andre kriminelle nettverk, om QE4, styrigsrenter, leverage, margin Calls, 50 days moving average, og andre saker norsk presse aldri nevner (?)..

Vedr undertegnedes tilgang på landmasser, om så skulle vise seg prekært, kan jeg jo minne Hayen om at jeg, på vegne av Kongen, får lov å disponere nesten 2.000 mål skog like utenfor Hønefoss. Og ja, det er opptil flere fiskevann der. Våpen til å felle både stor- og småvilt besittes allerede, så om ALT skulle gå komplett i dass, så kan det hende jeg kunne klart å overleve en stund på det den skogen har å by på. Jeg takker Haya for omtanken, men som sagt, fokuset mitt i denne tråden hadde jeg tenkt å ha på alt det rare som skjer på verdens finansmarkeder nå, samt litt "geo-politics" og muligens litt historie og mer mørke konspirasjonsteorier enn hva Haya hoster opp, om så skulle passe inn...

Vis Medlemmets Profil

10 Re: Prepper-tråden.. on Fre 25 Sep 2015 - 19:19

Så du av alle vet ikke hva en prepper er - og allikevel lager du en egen tråd om det....

Vis Medlemmets Profil

11 Re: Prepper-tråden.. on Fre 25 Sep 2015 - 19:48

Trollerud skrev:Nå har jo akkurat Norges Bank senket renten til 0,75%,
Ja, og når man da ser på "krone"-kursen grunnet dette, så bør vi vel snart døpe om "krona" til pesetas..

Vis Medlemmets Profil

12 Re: Prepper-tråden.. on Lør 26 Sep 2015 - 19:58

Enkelte husker kanskje "forrige" finanskrise, og "Terra-saken"? NRK kunne fortelle oss at "saken var for komplisert" for at det var noen vits i å prøve å forklare hva som gikk galt da pengene forduftet.. Dette var jo "dønn sikre" investeringer?

Vel, her er fenomenet forklart på ca 2 minutter, og jeg tror de fleste faktisk klarer å forstå hva som skjer her? Eller hadde NRK rett? Er folket for dumme til å forstå hva en CDO er?

Vis Medlemmets Profil

13 Re: Prepper-tråden.. on Søn 27 Sep 2015 - 20:41

FastFreddie skrev:Prepper...som i doomsday prepper?

Har ikke fått med meg dette tv-programmet før, men i dag fikk jeg sjansen.

Der var det mange personligheter, ja. Og hvis de representerte gjennomsnitts-yankee'en, så styrker det min mistanke om at de aldri kom seg til månen Suspect

14 Re: Prepper-tråden.. on Søn 27 Sep 2015 - 20:59

KliffArne skrev:
FastFreddie skrev:Prepper...som i doomsday prepper?

Har ikke fått med meg dette tv-programmet før, men i dag fikk jeg sjansen.

Der var det mange personligheter, ja. Og hvis de representerte gjennomsnitts-yankee'en, så styrker det min mistanke om at de aldri kom seg til månen Suspect
Det går jo en drøss med tv-programmer om div amerikanske yrkesgrupper ... og andre grupper. Alt fra fiskere, sopp-plukkre, amish-utbtytere, gullgravere i mange varianter, skrothandlere, bilmekanikere og fan vet ... alle styrker jo en sånn mistanke ... for de som har det

Vis Medlemmets Profil

15 Re: Prepper-tråden.. on Man 28 Sep 2015 - 19:26

En liten oppdatering fra "markedene"

I Usa varsler Caterpillar oppsigelse av 6.000 ansatte. Smør satte akkurat ny prisrekord; har aldri vært dyrere. Tømmerprisene i Usa er historisk lave, og det er 6 til 8 ukers leveringstid på sølvmynter (Silver Eagels)..

-Er dette indikasjoner på at økonomien er på bedringens vei?

Vis Medlemmets Profil

16 Re: Prepper-tråden.. on Man 28 Sep 2015 - 21:06

Trollerud skrev:En liten oppdatering fra "markedene"

I Usa varsler Caterpillar oppsigelse av 6.000 ansatte. Smør satte akkurat ny prisrekord; har aldri vært dyrere. Tømmerprisene i Usa er historisk lave, og det er 6 til 8 ukers leveringstid på sølvmynter (Silver Eagels)..

-Er dette indikasjoner på at økonomien er på bedringens vei?

hehehe - og oljeprisen da? Arbeidsledigheten? Dollarkursen? ..... vart ikke akkurat skræmt nuhh...

Vis Medlemmets Profil

17 Re: Prepper-tråden.. on Man 28 Sep 2015 - 21:27

lol.Har ikke dere to en tråd allerede?

Vis Medlemmets Profil

18 Re: Prepper-tråden.. on Man 28 Sep 2015 - 21:32

Jeg har troa på trollisen når han sier det går på ned. Spørsmålet er hvor langt ned det skal og hvor lenge det skal vare før vi er oppe igjen.
Tror ikke min generasjon får oppleve det What a Face

19 Re: Prepper-tråden.. on Tir 29 Sep 2015 - 8:44

Kliff og Trolle - får være snill å gi dere noen tips. Hovedsaken i enhver prepper-strategi er jo å ha nok Gaffa:

http://offgridquest.com/survival/15-survival-duct-tape-tricks-every-prepp

Vis Medlemmets Profil

20 Re: Prepper-tråden.. on Tir 29 Sep 2015 - 10:52

Haya99 skrev:

hehehe - og oljeprisen da? Arbeidsledigheten? Dollarkursen? .....   vart ikke akkurat skræmt nuhh...

Oljeprisen er historisk lav, grunnet "null" etterspørsel. Husk at veldig mye olje går til industri, industrien stuper, oljeprisen stuper.

Arbeidsledigheten er historisk høy, men du ser på feil tall. I Usa stryker man dem som ikke lenger søker jobb fra statistikken, så du må se på "Labour  participation rate". Dårligste på 40 år.

Dollarkursen styrker seg siden alle andre er verre, og USD er "verdens reservevaluta", DVs at den er den siste som går dukken. Men den GÅR dukken, den også.

Vis Medlemmets Profil

21 Re: Prepper-tråden.. on Tir 29 Sep 2015 - 11:27

FastFreddie skrev:lol.Har ikke dere to en tråd allerede?

Jeg kan godt forstå at "Prepper-tråden" kan oppfattes som en ny "Konspirasjons-tråd". Det skal den ikke bli. Jeg skal ha fokus på å fortelle fakta fra "markedet", og "preppingen" skal altså være på det mentale planet; Når man forstår hvordan og hvorfor man har hatt en økonomisk opptur, vil man også skjønne (hvertfall litt av) hvorfor og hvordan nedturen kommer.

Det er jo sikkert hyggelig å tro at "noen" vil redde verden ut av nedturen som har begynt nå, men med Sentralbankrenter på null (eller lavere), er tiltakene man tidligere brukte, oppbrukt.

De som anstrenger seg nok til å lære hva "statsobligasjoner", gjerne omtalt som "bonds" på English, er, hvor mye som er solgt av slikt, avkastning disse gir nå, etc, etc, etc, vil få innsikt i noe viktig..

Forventet avkastning på trygge investeringer, kontra risikofylte er superviktig å forstå -om man tror Pensjonsfondet skal trygge alderdommen!

Just saying.. Og ja, dette er sikkert kjedelige saker... study

Vis Medlemmets Profil

22 Re: Prepper-tråden.. on Tir 29 Sep 2015 - 11:53

Trollerud skrev:
Oljeprisen er historisk lav, grunnet "null" etterspørsel. Husk at veldig mye olje går til industri, industrien stuper, oljeprisen stuper.

Arbeidsledigheten er historisk høy, men du ser på feil tall. I Usa stryker man dem som ikke lenger søker jobb fra statistikken, så du må se på "Labour  participation rate". Dårligste på 40 år.

Dollarkursen styrker seg siden alle andre er verre, og USD er "verdens reservevaluta", DVs at den er den siste som går dukken. Men den GÅR dukken, den også.

Oljeprisen er lav pga overproduksjon - ref skiferolje som har gjort at US nå vil oppheve forbudet mot å eksportere olje.
Og "Peak-oil" var bare tull -som du preika mye om for noen år siden.

Hvis du hadde hatt siste grafen helt fram til idag -ikke stoppet i 2012 hadde du sett at den har snudd oppover.

Og hvis du skal snakke om viktige ting i økonomien - se på hvordan multinasjonale selskaper unngår å betale skatt - der har du mye av årsaken til diverse underskudd på endel lands budsjetter. Ref. svenskenes og danskene privatisering av offentlige tjenester som fører til en effektiv drenering av finansene. Følg pengene til Ikea og Apple - se hvor mye de betaler i skatt - og hvor mye de burde betalt i skatt. Og akkurat den felle vil vår egen regjering at vi også skal gå i selv om de nå tydelig ser resultatet.

Vis Medlemmets Profil

23 Re: Prepper-tråden.. on Tir 29 Sep 2015 - 12:11

Vedr Amerikansk skiferoljeproduksjon; "Alle" (Dvs "dem som ikke hører på Nrk), vet at stå er en GANSKE annen enn hva "de" vil at vi skal tro.

Det skrives ekstremt mye om dette temaet, utrolig at Haya ikke har fått med seg dagens status?

Vel, det er HELT dødt i ny-investeringer, det sies opp tusenvis av ansatte, og erfaring viser nå at en ny "brønn" mister MINST 50% produksjon i løpet av ett år.

INGEN tør satse på dette lengre..

http://www.washingtonpost.com/news/morning-mix/wp/2015/01/26/americas-fracking-boom-is-having-its-worst-months-ever/

Vis Medlemmets Profil

24 Re: Prepper-tråden.. on Tir 29 Sep 2015 - 12:18

Haya99 skrev:
Hvis du hadde hatt siste grafen helt fram til idag -ikke stoppet i 2012 hadde du sett at den har snudd oppover..

Hvor snudde det?

Enda viktigere enn å se på hvor mange som er "ansatt", er det å se på hvor mye som forbrukes. Vi lever da tross alt i en forbruksdrevet økonomi?

Måten man avslører verdens forbruk på, er å se på statistikken over transport. Ingen transport, ingen forbruk? Det er logisk?

En av disse statistikkene er "Baltic dry index". Vel, den stuper for hver dag som går, og er på 30 år low as we speak..

Gjentar at dette IKKE er for å skremme, eller kjede noen i hjel, advarselen har dere fått, bare dem som tåler kjedlige fakta er invitert inn her.. Sleep

Vis Medlemmets Profil

25 Re: Prepper-tråden.. on Tir 29 Sep 2015 - 12:43

Den som slutter i 2014 (det var ifjor hvis du ikke har fått det med deg) er jo på vei til å snu - det ser jo alle untatt deg.

Og det med transport - har du ikke hørt om kortreist mat ?

Kan jo nevne at med dagens valutakurser så er det ikke noe poeng å importere byggevarer fra Balticum mer - og da tørker den Baltic Dry indexen raskt ut.....

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 18]

Gå til side : 1, 2, 3 ... 9 ... 18  Next

Similar topics

-

» Prepper-tråden..