Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Prepper-tråden..

Gå til side : Previous  1 ... 10 ... 16, 17, 18

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 18 av 18]

426 Re: Prepper-tråden.. on Tir 22 Nov 2016 - 16:11

Haya99 skrev:Dette er da ganske enkelt:

Justere pensjonene etter hva som kan betales ut.
Få slabbedaskene i arbe.
Investere i annet enn obligasjoner.

Det med pensjoner i US er en bombe - man kan ikke stole på at bedrifter og andre gjør det rette med penga.

En løsning for framtida er at den enkelte selv får mer innflytelse på hvordan pengene investeres - og senere bruker - etter et fast regelverk.

Ikke fullt så morro når de gjør om alle spilleregler når en er 35 år uti innbetalingene, hvis en hadde hatt samme regler i hele arbeidslivet hadde dette vært ok.

blir som en går i butikken og betaler for ei kasse øl på mandag og kun får utlevert ei tomkasse med pant på fredagen...

Vis Medlemmets Profil

427 Re: Prepper-tråden.. on Tir 22 Nov 2016 - 16:44

Poenget er at det ble lovet for mye - spes. til statsansatte - Hellas, Brasil og mange andre "fattige" land har problemet i mye større grad - det er pensjoner til statlige ansatte helt hinsides og koster samfunnet enorme summer.

Ytelsene i pensjon må baseres på virkligheten -og når den ikke stemmer med det man antok - kan ikke andre (de unge) sponse oss gamlingene.

Jeg kan faen ikke forstå at min egen pensjon ikke er bærekraftig - for det er pokker meg ikke mye man får etter privat innsats, seff kommer jo an på hvor lenge
man skal tvære på livet.

Men jeg regner egentlig med at egne midler må betale for det meste.

Vis Medlemmets Profil

428 Re: Prepper-tråden.. on Tir 22 Nov 2016 - 17:40

Årsaken til at du ikke kan forstå at "din egen pensjon ikke er bærekraftig" er jo kort og godt fordi du ikke forstår hvordan pensjonsfond fungerer.

Og DET er litt rart, for jeg har forklart deg dette mer enn en gang..

Fremdeles ser jeg du kommer med løsningsforslag her, og det er jo helt idiotisk! Du MÅ jo fortelle Obama og Erna hvordan disse problemene skal løses, det er for faen ingen her inne som har makt til å innføre de forslagene du kommer med?

Merkelig at disse pensjonsfondsforvalterene ikke forstår at dersom de skal tjene mer, må de kjøpe produkter med høyere avkastning? scratch -Man SKULLE jo tro dette var elementært? study

Vis Medlemmets Profil

429 Re: Prepper-tråden.. on Tir 22 Nov 2016 - 20:16

Oljefondet - som jo er endel av vår pensjon -har jo gått fra Obligasjoner - til aksjer og eiendom - de har fortstått dette-

Denne idiotiske - meg alene vite holdningen din - blir helt latterlig når du stadig babler i vei om ting du ikke har peiling på - men klarer å lire av deg at du vet mest om bankvirksomhet i landet.....fjomp.

Problemet med pensjon - er ikke å forstå hva som event. kan og må gjøres - men at folk helt eller delvis er blitt lurt - så det er vanskelig å få gjort noe fornuftig politisk med saken - men Norge et et av få land som har kommet et stykke på vei - og vi er egentlig veldig godt stilt ifht andre.

Vis Medlemmets Profil

430 Re: Prepper-tråden.. on Ons 23 Nov 2016 - 4:39

Haya99 skrev:Oljefondet - som jo er endel av vår pensjon -har jo gått fra Obligasjoner - til aksjer og eiendom - de har fortstått dette.

VET du i det hele tatt hvilke investeringsregler som Oljefondet må følge?
Det er visse andeler med "sikre", og visse andelerr "mer risikofylte" investeringer de kan gjøre, og nei, det er ikke opp til Slyngstad selv å ta alle disse avgjørelsene, mye er regulert av internasjonale regler på feltet.

Hvor har Oljefondet "investert i eiendom"? Meg bekjent har de ikke gjort dette, her har du mulighet til å vise at jeg tar feil..

Haya99 skrev:Denne idiotiske - meg alene vite holdningen din - blir helt latterlig når du stadig babler i vei om ting du ikke har peiling på - men klarer å lire av deg at du vet mest om bankvirksomhet i landet......

Leste du hva jeg skrev? Jeg sier jeg er en av dem som vet mest, ikke DEN som vet mest?

Når 99,95% prosent av befolkningen går rundt og vet NULL (som deg), så er det ikke vanskelig i det hele tatt å komme inn i gruppa over "dem som vet mest", man skal bare vite litt mer enn nulldisene..

Haya99 skrev:Problemet med pensjon - er ikke å forstå hva som event. kan og må gjøres - men at folk helt eller delvis er blitt lurt - så det er vanskelig å få gjort noe fornuftig politisk med saken - men Norge et et av få land som har kommet et stykke på vei - og vi er egentlig veldig godt stilt ifht andre.
^^ Et utsagn som ikke betyr noe... Crying or Very sad

Å være godt stilt i forhold til Swaziland og Burkina Faso er igrunn liten trøst for folk som har betalt inn hele livet og TROR de skal få surfe gratis de siste leveårene, når det kommer for en dag (vel, det har det jo gjort) at dette er løgn og bedrag..
-But not to worry! Haya skal snu denne løgnen og gjøre den sann, HAN har en plan som skal redde pensjonsfondene fra nullrentepolitikk og det som verre er?

Lå oss håpe du har rett.. (Men når vi ser tilbake på statistikken din, så er vel ikke det å ha rett det som har vært trenden?)

Vis Medlemmets Profil

431 Re: Prepper-tråden.. on Ons 23 Nov 2016 - 7:56

Det viser bare hvor lite du faktisk vet:
https://www.nbim.no/no/investeringene/

Og du babler om at fondet må investere etter "internasjonale regler" -det er sprøyt - det er politikerne i gamle Gnore som vedtar investeringstrategien.
https://www.nbim.no/no/fondet/styringsmodellen/mandat-for-forvaltningen-av-statens-pensjonsfond-utland/

Og jeg snakker om f.eks Sverige og Danmark -ikke 3. verden - det forstår alle untatt Trolle.

Og du tror du vet mer enn 99,5 av andre i Norge om bank - totalt BS.

Legg merke til at det er to konkrete linker her som tilbakeviser Trolles påstander - ikke en link til en vid laget av en konspiratorisk nutcase -som vanligvis er Trolles sannhetsvitne.

Vis Medlemmets Profil

432 Re: Prepper-tråden.. on Ons 23 Nov 2016 - 8:55

Det står "Eiendomsinvesteringene" IKKE at de investerer i eiendom?!

Det er her du faller i samme fella som alle andre som får sin info fra Dagbladet og VG; Ta f.eks "Eiendomsinvesteringen i Regent Street"? Trodde du på det VG skrev, at Oljefondet har kjøpt eiendom her?
Vel, i så fall tok du feil..

Fondet eier IKKE eiendom, men kjøper seg inn i avtaler der de får deler av LEIEINNTEKTENE over en 100-års periode!
-Dette er ikke det samme, selv om VG aldri gidder å fortelle fakta..

Vedr Mandatet;
Igjen for komplisert for deg. La meg si det slik; Tror du fond som investerer globalt, i NY, i Kuwait, i London, Peking, Hong Kong etc, etc, etc oererer under norsk lov, eller under internasjonale lover?
Hvis Oljefondet blir saksøkt i Kuwait, tror du de kan slå i bordet med Norges Lover?

Jeg TROR svaret gir seg selv, dersom man løfter blikket litt?

Det er mange bra steder å lese seg opp på regelverket, men du må også beherske grunnleggende jus, og også her kommer du til kort, dessverre..

Så jeg gjentar. Vis meg dokumentasjon på at Oljefondet eier FYSISK eiendom, og IKKE bare leiekontrakter eller liknende? Jeg tror du skal slite litt med det, men bevis gjerne at jeg har tatt feil..

Vis Medlemmets Profil

433 Re: Prepper-tråden.. on Ons 23 Nov 2016 - 9:46

Det nærmer seg jul og nissen er på ferde igjen......

Du prøver å spikke fliser fordi du tok feil. Om de kjøper aksjer eller investerer gjennom andre avtale - det er fortsatt invest i eiendom.

Og joda - OF kan nok indirekte saksøkes i andre land i forbindelse med eierposter i utenlanske selskaper - men so what - dette er ikke noe nytt -og er seff ikke det vi snakket om; at investeringsstrategien ble styrt av internasjonale lover- som er BS.

Vis Medlemmets Profil

434 Re: Prepper-tråden.. on Ons 23 Nov 2016 - 13:30

Haya99 skrev:
Du prøver å spikke fliser fordi du tok feil. Om de kjøper aksjer eller investerer gjennom andre avtale - det er fortsatt invest i eiendom.

Ja de har "investert" i eiendom, UTEN å eie eiendommene. Sikkert lurt? Men, dersom boligprisene i Oslo stiger med opptil 20% pr år, er det ikke ENDA lurere å kjøpe opp alt man kommer over av eiendom i Oslo, da? Må jo kunne klare å doble innsatsen iløpet av 5 år, med de prisene som er i markedet nå, og som DU er SIKKER PÅ at "ikke er noe boble" (SOm du har uttalt mange, mange ganger?)

Haya99 skrev:
Og joda - OF kan nok indirekte saksøkes i andre land i forbindelse med eierposter i utenlanske selskaper - men so what - dette er ikke noe nytt -og er seff ikke det vi snakket om;  at investeringsstrategien ble styrt av internasjonale lover- som er BS.  

Du vil bli overrasket over hvilke regler som gjelder, OM du begynner å lese deg litt opp på dette...

Gullprisen i India har mer enn doblet seg på kun få dager; -Tror du f.eks OF har lov å kjøpe gull?
Det hadde jo vært en trygg investering? Kjøpe i Vesten for 1300 USD og selge i India for 2800 Usd/ unse?

Vis Medlemmets Profil

435 Re: Prepper-tråden.. on Ons 23 Nov 2016 - 16:19

Du er rimelig nedsnødd - tross en til nå snøfattig vinter.... hele poenget med Pensjonfond UTLAND som det egentlig heter er at man ikke skal skape innenlandske bobler - som man klar ville gjort - spes hvis man kjøpte alt av eiendom i Oslo - det ville blitt alle boblers mor - so en annen komiske Ali ville sagt.... du overgikk deg selv i ignorans nå Trolle - ny pers gratulerer

- bare slått av forslaget om å kjøpe gull i vesten og selge i India - den tar kaka..... bruke 1000 milliarder på dette?

Hva slags dokument har du på eierskap av din egen eiendom - skjøte ? - er ikke det bare et stykke papir utsetedt ev en stat du ikke aksepterer? Verdi 0.....

Vis Medlemmets Profil

436 Re: Prepper-tråden.. on Ons 23 Nov 2016 - 18:18

Jeg er jo klar over at det ville skapt bobler om de kjøpte eiendom, men er ikke det hele poenget med å investere? Lære seg å kjøre "The Boom-Bust cycle"?

Forklar igjen hvorfor det ville vært dumt å kjøpe gull i vesten og selge i østen? Eller tror du ikke på at det ER en stor prisforskjell på Comex-gull og gull i India? Skulle gjerne hatt litt dypere forklaring på hvorfor dette ikke er en måte Oljefondet kan gjøre kroner på? Sett fra ditt ståsted?

Siste setning er også rimelig usakelig? "Siden du er anarkist, så er ikke skjøtet ditt bevis på eierskap"? -Er det det du prøver å si?

Og DET er HELT greit for meg, men hvordan skal NOEN andre da kunne bevise eierskap til denne eiendommen, om ikke skjøtet er bra nok?
-Jeg sier; bare kom og prøv, så skal vi se hvordan det går... Twisted Evil

Vis Medlemmets Profil

437 Re: Prepper-tråden.. on Tor 24 Nov 2016 - 8:14

jaja Trolle - godt det ikke er deg som styrer Pensjonsfond Utland.... 50% i en boligboble i Oslo og resten i gullsalg til India....

..og du vil at jeg skal bruke energi på å forklare deg at det ikke er smart?

Og om anarkiet - det baserer seg på kardemommenloven - alle er snille - men selv de hadde en politimester - og røverne ble tatt.

Vi hadde jo anarki til omtrent 1500 år siden - da var det makta som rådde - den sterkeste fikk det han/de ville - og det var det. Hvis du ikke har en øvrighet å forholde deg til et det skjøtet ikke verdt fem øre.

Vis Medlemmets Profil

438 Re: Prepper-tråden.. on Tor 24 Nov 2016 - 10:05

Jeg ber deg forklare hva som ER smart, det er DU som så enkelt sier at løsningen på pensjonsfond-krasjene bare er å tjene mer?

Men i kjent stil vil du selvsagt aldri si noe konkret, og de få gangene du har forsøk, sabler jeg jo ned alle påstandene dine.. Skjønner jo igrunn at det er litt frustrerende..

Nå var dette med gullsalg til India en liten limpinne jeg prøvde å lokke deg ut på, nettopp fordi reglene for fondsforvaltning nekter pensjonsfond (og alle andre fond, om jeg ikke tar feil) å eie fysisk gull. De kan bare eie papirkontraktene. Samme med eiendom; Fondene har ikke lov å eie fysisk eiendom, bare papirkontrakter..
-Noe du ikke visste..

Du lurer deg selvsagt nok en gang, når du går rundt og tror at anarki ikke har lover. Det er selvsagt feil.
Men samtidig er dette litt for komplisert for deg, du har bestemt deg for at du vet hva "anarki" betyr, og da bruker du ikke mer tid på det..

Vis Medlemmets Profil

439 Re: Prepper-tråden.. on Tor 24 Nov 2016 - 10:58

Vis meg den linken om at fondene ikke kan eie eiendom? Papirkontrakter - er det et nytt juridisk begrep - eller kalles det skjøte?

Vis Medlemmets Profil

440 Re: Prepper-tråden.. on Tor 24 Nov 2016 - 12:58

Haya99 skrev:Vis meg den linken om at fondene ikke kan eie eiendom? Papirkontrakter - er det et nytt juridisk begrep - eller kalles det skjøte?

Det er faktisk mulig for Haya AS å starte sitt eget pensjonsfond, du trenger ikke overlate dette til "proffene". I Usa er det firmaer som viser deg hvordan, og du finner forum på nett der dette diskuteres.

Men retningslinjene er MAAANGE! Du kan som fond ikke eie fysisk eiendom, f.eks ditt eget hus kan du aldri ta inn i pensjonsfondet ditt. Er du intr i dette, er det haugevis med info å finne på nett.

Eksempel på papirkontrakter er GLD i stedet for fysisk gull og SLV i stedet for fysisk sølv. Et fond får kun eie GLD og SLV, ikke metallene.
-Dette trodde jeg du visste?

Vis Medlemmets Profil

441 Re: Prepper-tråden.. on Tor 24 Nov 2016 - 13:03

....ser ingen linker?

Vis Medlemmets Profil

442 Re: Prepper-tråden.. on Tor 24 Nov 2016 - 14:05

Er du intr, finner du dem selv..

Vis Medlemmets Profil

443 Re: Prepper-tråden.. on Tor 24 Nov 2016 - 14:59

Avslørt igjen.....

...og så gikk gullprisen til helvete....

http://aksjelive.e24.no/prisfallet-pa-gull-fortsetter/1479994216056

Mens dollaren når nye høyder..... og dermed freser Oljefobdet oppover 7370 milliarder...

Vis Medlemmets Profil

444 Re: Prepper-tråden.. on Tor 24 Nov 2016 - 17:18

He he.. Ja du ser ikke langt forbi nesetippen din, du..

Dynamikken i markedet (det lille rasjonelle som er igjen av den..) har du ikke særlig forståelse for?

Hva er årsakene til at dollaren styrkes? Er det at verden nå tror at Donald skal fikse det Obama rotet til? Tror du det?

Eller er det Usa's sterke økonomiske situasjon som har blitt bedre av andre årsaker? Ka du trur?

Eller KAN det være at det går SÅ dårlig andre steder (Hvor mange tror EU overlever det italienske og det franske valget?) at US-dollar anses som trygt i en verden der alt er føkket big time? Hva?

Du har vel neppe noe svar på dette heller...

Det du viser til der er ikke gullprisen. Det er prisen for papirkontrakten GLD på Comex. Fysisk gull i store kvata får du neppe tak i, Tyskland venter vel fremdeles på over halvparten av SITT EGET gull, som de hadde "i trygg forvaring" hos FED i New York. Og de har ventet siden 2013?

Du skal ha for at du våger å stikke hodet fram, gang på gang, på gang, og vise at det elementære ennå ikke er lært, til tross for alle de gangene jeg har fortalt deg om akkurat slike ting som dette?
For å gjenta meg nok en gang, da; GLD er ikke gull. Prøv å lær dette nå, så du ikke fremstår som uvitende hele tiden?

Vis Medlemmets Profil

445 Re: Prepper-tråden.. on Fre 2 Des 2016 - 9:11

Oljefondet omtales på nytt i internasjonal presse. No big deal, kun for spesielt interesserte..

Ikke noe å bry seg om..

Vis Medlemmets Profil

446 Re: Prepper-tråden.. on Fre 2 Des 2016 - 12:38

vi vet jo alle hvem som styrer underskuddet......

Men de er ikke så veldig negative:

Meanwhile, as Norway admits that it expects "average annual real returns of 2.5 percent over 10 years," in the U.S., we just wrote about how the largest pension fund, CalPERS, is struggling with whether it's long-term return targets should be 7.5% or 6%. Sure, good luck with that.

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 18 av 18]

Gå til side : Previous  1 ... 10 ... 16, 17, 18

Similar topics

-

» Prepper-tråden..