Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Prepper-tråden..

Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4 ... 10 ... 18  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 3 av 18]

51 Re: Prepper-tråden.. on Tor 8 Okt 2015 - 13:47

Dette er jo ingen prepper tråd, det er jo bare Haya&Hollerud krangler om verdensøkonomien part2

Jeg melder meg gjerne på men da må vi begynne å diskutere hjemmelading, lagring av krutt og kuler. Våpen og kaliber til jakt/selvforsvar. Privat raffineri til dieselproduksjon. Hermetisering av mat. Vannrenseanlegg. Skjulte mikrokraftverk/solcellepanel.
VHF kommunikasjon.

Prepping er jo artig det men da må man ikke blande inn politikk

Vis Medlemmets Profil

52 Re: Prepper-tråden.. on Tor 8 Okt 2015 - 14:16

Først må jeg få enkelte til å forstå at "systemet" bryter sammen i disse dager..

Deretter (hvis det blir noe "deretter"), kommer preppingen man må gjøre fysisk.. Som hagle (check), tørr- og hermetisk mat (check), og andre tiltak (som man holder kjeft om på nettet..)

geek

Vis Medlemmets Profil

53 Re: Prepper-tråden.. on Tor 8 Okt 2015 - 18:42

Hvis noen er interessert i hva dette løst går ut på uten de medfølgende nut jobs,anbefaler jeg Neil Strauss Emergency.Veldig morsom,og nevenyttig på en legmannsmåte.

Vis Medlemmets Profil

54 Re: Prepper-tråden.. on Fre 9 Okt 2015 - 13:22

Er Stordalen en prepper eller wannabe?

http://e24.no/naeringsliv/avsloerer-kriseplan-i-ny-bok-petter-stordalen-har-to-milliarder-kroner-i-cash/23539520

Vis Medlemmets Profil

55 Re: Prepper-tråden.. on Fre 9 Okt 2015 - 19:44

Petter Stordalen skrev:For i dårlige tider mangedobles verdien av penger, understreker han

Veeeeeel.... Kommer nok litt an på, dette...

Sitter man på fysisk gull og sølv, så mangedobles verdien, helt klart.

Sitter man på papirpenger, er de verdifulle så lenge man bare har "bank holyday", og alle tror at bankene snart skal åpne og ting returnere til normalt. Returnerer IKKE ting til "normalt", som det ikke vil gjøre ved neste smell, er papirpengene til Petter ikke så mye å ha..

Vis Medlemmets Profil

56 Re: Prepper-tråden.. on Lør 10 Okt 2015 - 0:22

Trollerud skrev:
Petter Stordalen skrev:For i dårlige tider mangedobles verdien av penger, understreker han

Veeeeeel....   Kommer nok litt an på, dette...

Sitter man på fysisk gull og sølv, så mangedobles verdien, helt klart.

Sitter man på papirpenger, er de verdifulle så lenge man bare har "bank holyday", og alle tror at bankene snart skal åpne og ting returnere til normalt. Returnerer IKKE ting til "normalt", som det ikke vil gjøre ved neste smell, er papirpengene til Petter ikke så mye å ha..
Jeg har ei krukke med svartpæng i garasjen, hva skal jeg gjøre med dem for å preppe? alien

57 Re: Prepper-tråden.. on Lør 10 Okt 2015 - 8:48

KliffArne skrev:Jeg har ei krukke med svartpæng i garasjen, hva skal jeg gjøre med dem for å preppe? alien

Ja, du mener femøringer av gamletypen og de enda eldre to-øringene som var svarte?? Har et par bokser jeg og. Er spent på preppetipset ang de ja... En mulighet er kanskje å borre hull i de og poppe de fast på noen gamle kjøreklær for å ha en rustning...

Vis Medlemmets Profil

58 Re: Prepper-tråden.. on Lør 10 Okt 2015 - 14:41

Palma skrev:
KliffArne skrev:Jeg har ei krukke med svartpæng i garasjen, hva skal jeg gjøre med dem for å preppe? alien

Ja, du mener femøringer av gamletypen og de enda eldre to-øringene som var svarte?? Har et par bokser jeg og. Er spent på preppetipset ang de ja... En mulighet er kanskje å borre hull i de og poppe de fast på noen gamle kjøreklær for å ha en rustning...

Neida, ånklie pænga. Bør jeg bruke dem opp snarest, eller håpe de kan brukes om et par år, også ?

59 Re: Prepper-tråden.. on Lør 10 Okt 2015 - 18:52

Heller tvilsomt om de er verdt mye om et par år! MYE kommer til å forandre seg de nærmeste årene..

Det finnes ingen tvil om at det er MYE mer inflasjon "der ute" enn de offisielle tallene sier. Det er det ene. Har du papirpenger liggende, er de en dag enten for gamle, eller kanskje snart verdiløse, da "de" snakker om at kun digitale penger skal være gangbar mynt i nær fremtid. ("De" likte ikke at grekerene sto i kø utenfor bankene nylig, og ville ha spare pengene sine, "de" var redde for at folk skulle forstå at det ikke er noe penger i en bank..)

Back in the days jobbet jeg for et rivingsfirma. En dag skulle gutta rive et hus på et gartneri. Der fant de to bæreposer med cash på loftet. Godt over en million kroner var det. I gamle sedler....  Neutral

Hadde gartneren heller syltet ned svartpengene sine i sølv, ville de for evig være verdt noe. Med papirpenger bestemmer andre når sparepengene dine er OK  eller ei. Rimelig urettferdig?

Jeg hadde prøvd å få tak i minnemynter i sølv. Silver Eagels, etc.

I dag er det tre ukers ventetid på å få kjøpt slike i Canada (Canadian Maple Leafs) og i Australia ble det nylig solgt ut 3,5 millioner slike minnemynter på en dag, da forrige "batch" med "Silver Kangaroos" ble lagt ut..
-Så det er stadig fler folk der ute som innser at det kan være lurt å ha bedre kontroll på sparepengene sine enn man har i en bank. Spørsmålet er vel om man klarer å få tak i slike mynter.. På en måte som ikke skattefuten finner ut av?! Å bestille fra utlandet er vel neppe enkelt, vil jeg tro?!

Så svaret er "Kjøp sølv for pengene", men aberet er at jeg ikke vet hvor du finner slikt i store kvanta..

Vis Medlemmets Profil

60 Re: Prepper-tråden.. on Lør 10 Okt 2015 - 19:04

Hva er galt med gull?verd 20x av sølv antar jeg,så lettere å frakte.

Vis Medlemmets Profil

61 Re: Prepper-tråden.. on Lør 10 Okt 2015 - 19:55

Det er i dårlige tider man får mest for pengene, når man handler aksjer eller konkursbedrifter vel og merke. Kjøp lavt og selg høyt. Så fra Stordalens side så skjønner jeg tegningen. Blir litt som å handle på salg vs å handle til fullpris. For oss vanlige dødelige blir det derimot gjerne omvendt i dårlige tider. Neutral

Fysiske papirpenger holder jeg meg unna, har ekstremt sjeldent mer enn en 200-lapp som ligger å mygler i lommeboken, og den ligger der kun til bruk i nød om kortet ikke funker til bensin eller buss. alien

Synes denne forklaringen på grekernes økonomi var litt artig:
En turist går inn på et hotell i en liten gresk by. Han legger 300 euro på disken i resepsjonen og går opp for å se på rommet...
Hotelleieren tar pengene og springer til slakteren og betaler fakturaen sin....
Slakter`n tar pengene og betaler bonden for det kjøttet han kjøpte på kreditt...
Bonden løper til bensinstasjonen og betaler bensinen han har krita til traktorn sin...
Eier`n av bensinstasjonen tar pengene og betaler gjelda si til byens gledespike...
Hun går til hotellet og betaler 300 euro som hun skylder for "arbeidsværelset" sitt...
Hotelleieren legger pengene på disken. Turisten kommer ned trappa til resepsjonen.
Han liker ikke rommet, så han tar de 300 euroene og går.
Ingen har tjent så mye som et rødt øre, men hele byen er gjeldfri og fremtiden ser lys ut for tilfellet...

Vis Medlemmets Profil

62 Re: Prepper-tråden.. on Lør 10 Okt 2015 - 20:10

He he, dette vil jo bare delvis virke med null cash og naturalhusholdning ... What a Face

Eller ... ?

Vis Medlemmets Profil

63 Re: Prepper-tråden.. on Lør 10 Okt 2015 - 21:22

Hadde det bare kunnet fungere i praksis....
men det vet vi alle at det ikke kan..et samfunn er ikke statisk.

Vis Medlemmets Profil

64 Re: Prepper-tråden.. on Lør 10 Okt 2015 - 22:44

Trollerud skrev:
Så svaret er "Kjøp sølv for pengene", men aberet er at jeg ikke vet hvor du finner slikt i store kvanta..

Og om det fantes, så ville det vel kanskje vært dumt av noen å bytte det mot pæng hvis jeg har forstått det riktig? 

I'm so fucked Mad

Jeg får komme og kjøpe grønnsaker hos deg når det smeller:alien:

65 Re: Prepper-tråden.. on Søn 11 Okt 2015 - 3:12

Elolz skrev:En turist går inn på et hotell i en liten gresk by. Han legger 300 euro på disken i resepsjonen og går opp for å se på rommet...
Slakter`n tar pengene og betaler bonden for det kjøttet han kjøpte på kreditt...
Bonden løper til bensinstasjonen og betaler bensinen han har krita til traktorn sin...
Eier`n av bensinstasjonen tar pengene og betaler gjelda si til byens gledespike...
Hun går til hotellet og betaler 300 euro som hun skylder for "arbeidsværelset" sitt...
Hotelleieren legger pengene på disken. Turisten kommer ned trappa til resepsjonen.
Ingen har tjent så mye som et rødt øre, men hele byen er gjeldfri og fremtiden ser lys ut for tilfellet... [/i]

Dette ser jo lurt ut - men det blir jo trøbbel hvis det er mva på hver av disse regningene....

Vis Medlemmets Profil

66 Re: Prepper-tråden.. on Søn 11 Okt 2015 - 7:34

KliffArne skrev:

I'm so fucked cheers

Bra for deg! Godt å høre at du har hatt en bra helg! Men nå blir det vel en ukes pause, vil jeg tro?

KliffArne skrev:Jeg får komme og kjøpe grønnsaker hos deg når det smeller..

Jeg selger ikke, men vi deler det som finnes! Ta med fiskeutstyr, så går dette bra!

Vis Medlemmets Profil

67 Re: Prepper-tråden.. on Søn 11 Okt 2015 - 7:35

Haya99 skrev:
Elolz skrev:En turist går inn på et hotell i en liten gresk by. Han legger 300 euro på disken i resepsjonen og går opp for å se på rommet...
Ingen har tjent så mye som et rødt øre, men hele byen er gjeldfri og fremtiden ser lys ut for tilfellet... [/i]

Dette ser jo lurt ut - men det blir jo trøbbel hvis det er mva på hver av disse regningene....

Skatt og moms ødelegger alle markeder, ja..... Enig med Haya, for en gangs skyld...

Vis Medlemmets Profil

68 Re: Prepper-tråden.. on Søn 11 Okt 2015 - 7:40

Dette er noe folk BURDE lese, men jeg antar at få kommer til å gjøre det?

Neste skritt i feil retning?

Vis Medlemmets Profil

69 Re: Prepper-tråden.. on Søn 11 Okt 2015 - 11:47

Trollerud skrev:
KliffArne skrev:I'm so fucked   cheers 
Bra for deg!  Godt å høre at du har hatt en bra helg!   Men nå blir det vel en ukes pause, vil jeg tro?

KliffArne skrev:Jeg får komme og kjøpe grønnsaker hos deg når det smeller..

Jeg selger ikke, men vi deler det som finnes! Ta med fiskeutstyr, så går dette bra!
Fiskeutstyr har jeg,  og hvis du deler fra grønnsakshagen så er jeg godt preppa.

Men da har jeg jo fremdeles noe cashjeg ikke er blitt kvitt. Noen som har sølv eller gull som vil bytte?

70 Re: Prepper-tråden.. on Tir 13 Okt 2015 - 14:46

Dårlige tider å være gresk pensjonist! Vet ikke om de politisk korrekte medier har rapportert dette, men i helgen ble det restriksjoner på hvor mye cash greske pensjonister får ta ut i løpet av en måned; 600 Euro får holde..

Tro ikke at dette ikke kommer hit, snart..

Civil servants and pensioners will be subject to stricter capital controls than the rest of the Greeks. They will be able to withdraw only €150 per week – with the cash withdrawal cap being €420 per week – that is a total of €600 per month.

Vis Medlemmets Profil

71 Re: Prepper-tråden.. on Tir 13 Okt 2015 - 18:49

Hvis man har €600 etter alle regninger er betalt sitter man vel ganske fint i det i hellas,men antar det er før regninger...

Vis Medlemmets Profil

72 Re: Prepper-tråden.. on Ons 14 Okt 2015 - 7:58

FastFreddie skrev:Hvis man har €600 etter alle regninger er betalt sitter man vel ganske fint i det i hellas,men antar det er før regninger...

Kan godt hende at mange lever godt på 600Euro, cash. Men prinsippet?
-Er det OK at sparekontoen reguleres av BANKEN, og ikke av deg selv?

Det beste er vel å få innført et "cash-løst" samfunn, jo før , jo bedre, for penger i hånda er jo bare noe de kriminelle trenger?

Sikkert jeg som er vrang, men mitt metningspunkt for statlig intervenering i privatlivet har maxet ut for leeeenge siden...... No

Vis Medlemmets Profil

73 Re: Prepper-tråden.. on Ons 14 Okt 2015 - 9:37

Trollerud skrev:
FastFreddie skrev:Hvis man har €600 etter alle regninger er betalt sitter man vel ganske fint i det i hellas,men antar det er før regninger...

Kan godt hende at mange lever godt på 600Euro, cash. Men prinsippet?
-Er det OK at sparekontoen reguleres av BANKEN, og ikke av deg selv?

Det beste er vel å få innført et "cash-løst" samfunn, jo før , jo bedre, for penger i hånda er jo bare noe de kriminelle trenger?

Sikkert jeg som er vrang, men mitt metningspunkt for statlig intervenering i privatlivet har maxet ut for leeeenge siden......    No

Det er klart - hvis man tar alle uhyrligheter som begås rundt i verden personlig - så blir det jo litt småkjipt.....

....men du ble sikkert oppløftet av å lese om da Syngstad lurte Lehmann og gjengen....(E24).

Vis Medlemmets Profil

74 Re: Prepper-tråden.. on Ons 14 Okt 2015 - 12:23

Haya99 skrev:

Det er klart - hvis man tar alle uhyrligheter som begås rundt i verden personlig - så blir det jo litt småkjipt.....

Hvs man IKKE gjør det, men legger seg flat og tar i mot alt de dytter på deg, DA bli det kjipt, da!
-når er nok nok?

Haya99 skrev:
....men du ble sikkert oppløftet av å lese om da Syngstad lurte Lehmann og gjengen....(E24).

Kan jo fastslå at Slyngstad har lurt det norske folk langt verre enn han "lurte" Lehman... Mannen i gata tror jo at Oljefondet skal trygge alderdommen dems... Neutral

Vis Medlemmets Profil

75 Re: Prepper-tråden.. on Ons 14 Okt 2015 - 12:44

Trollerud skrev:
Haya99 skrev:

Hvs man IKKE gjør det, men legger seg flat og tar i mot alt de dytter på deg, DA bli det kjipt, da!
-når er nok nok?

Haya99 skrev:

Kan jo fastslå at Slyngstad har lurt det norske folk langt verre enn han "lurte" Lehman...  Mannen i gata tror jo at Oljefondet skal trygge alderdommen dems... Neutral

Ja? Og hva gjør så DU med alt det vonde i verden? ( å surfe på konspirason regnes ikke som handling).

Nå jekket fondet seg opp 2000 milliarder pga klippet med krisa i 2009.....og dermed er det nå en god del større enn det samlede pensjonskravet.

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 3 av 18]

Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4 ... 10 ... 18  Next

Similar topics

-

» Prepper-tråden..