Her er det flere problemstillinger i samme streng, så jeg skal prøve å dele opp svarene.
Jeg vet lite om Honda, så i fall jeg er helt på jordet vil jeg verdsette å bli korrigert.
Frostvæske:
Litt forenklet finnes der nå to hovedgrupper av frostvæske. Rød frostvæske og de andre.
Dette kan du hoppe over om du ikke gidder å lese:
Da de fleste biler hadde støpejerns blokk var frostvæske frostvæske. Så begynte der å dukke opp motorer med lettmetall blokk. Man benyttet fortsatt samme frostvæske, og oppdaget da etter få år at frostvæska reagerte med aluminium, og blokka begynte å korrodere. Om man tok av radiatorslange fra toppen kunne man se korrosjonen under slangen i form av hvit pulver. Rød frostvæske ble introdusert. Den reagerer ikke med aluminium og funker fint i lettmetall blokker.
Men røde væsken har en helt annen base og må under ingen omstendighet blandes med ikke-rød væske.
Etter hvert har produsentene av blå/grønn frostvæske også tilsatt stoff som gjør at den ikke reagerer med aluminium. Dog brytes disse tilsetningsstoffene ned, og man bør bytte etter maks to-tre år.
Konklusjon frostvæske: Sjekk om den er rød eller ikke rød. Rød må KUN etterfylles med rød. Ellers kan du i praksis blande blå og grønn. Bare husk at frostvæsken, om den ikke er rød, bør byttes etter 2-3 år(trolig konservativt).
Eventuell intern lekkasje:
Det kan selvsagt være at der er eiret hull i en kjølekanal, men oftest er det lekkasje i toppakningen slik at man kurerer problemet ved å bytte toppakning. Men ikke utelukk utvendig lekkasje helt. Den kan være så liten at den er vanskelig å oppdage. Prøv å trykktest annlegget (Biltema har utstyret). Da vil eventuell utvendig lekkasje komme frem.
Stigende oljenivå er lett å mistenke som indikasjon på lekkasje. Men da vil der trolig finnes litt vann i olja (men dersom det er liten lekkasje vil jo vannet fordampe, og dampen forårsaker en hvit grøtaktig masse. Dette er en typisk problemstilling som krever systematisk feilsøking. Økende oljenivå kan også forekomme med mye småkjøring i form av bensinrester i olja. Riktig nok var dette et større problem før når motorene hadde forgasser, men kan fortsatt ikke utelukkes på forhånd.
Til slutt, Lading:
Her er jeg på tynn is. De fleste Hondaer (m.flere) har en forvokst trøsykkeldynamo som gir mer guffe des høyere turtall.
Regulator begrenser spenningen ved å kjøre overskuddet til varme.(litt forenklet)
Ofte har de ulike motorene sine svakheter, så her får Honda-gutta steppe inn.
Det trivielle svaret er jo at det enten er spolen eller regulator. Hvordan feilsøkingen foregår i praksis har jeg ikke erfaring med, men forventer at man kobler regulator ifra og måler spolene, (trolig 3 ?). Er disse i orden sitter man igjen med et regulator problem, eller?