Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Hornet900 kjølevæske lekkasje+lade prob

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 Hornet900 kjølevæske lekkasje+lade prob on Fre 25 Sep 2015 - 19:10

Fant ut at hårnettet mitt mangler en del kjølevæske (tank tom) samt at jeg får indikasjoner på ladeproblemer.Angående kjølevæske:er kjølevæske kjølevæske,eller trenger MC spesiell?har litt kjølevæske til bilen som ignorante meg tenkte kunne brukes...

Oljenivået viser mer olje enn normalt,noe som jeg tar som indikasjon at har blitt blandet med kjølevæske (virker som oljen har blitt dårligere ved girskift,men er bare en følelse).Noen som har teorier på hva som er galt?Skal ta den til et verksted til uken.

Vis Medlemmets Profil
Jeg forutsetter at du har aluminiums topp på bade hetta di, så bruk kjøleveske for aluminiums topper. (Du bør f.eks ikke bruke BT blå frostveske)
Om motoren har gått og topp pakning har røket, så er det ganske normalt og se ett vitt/grått belegg på olje påfyllingslokket om det er kommet kjøleveske i motor olja. Men det finner de sikkert ut på værste clown

Vis Medlemmets Profil
custom skrev:Jeg forutsetter at du har aluminiums topp på bade hetta di, så bruk kjøleveske for aluminiums topper. (Du bør f.eks ikke bruke BT blå frostveske)
Om motoren har gått og topp pakning har røket, så er det ganske normalt og se ett vitt/grått belegg på olje påfyllingslokket om det er kommet kjøleveske i motor olja. Men det finner de sikkert ut på værste clown

Takk for svar.Tror dette er en jobb for de profesjonelle scratch

Vis Medlemmets Profil
Her er det flere problemstillinger i samme streng, så jeg skal prøve å dele opp svarene.
Jeg vet lite om Honda, så i fall jeg er helt på jordet vil jeg verdsette å bli korrigert.

Frostvæske:
Litt forenklet finnes der nå to hovedgrupper av frostvæske. Rød frostvæske og de andre.

Dette kan du hoppe over om du ikke gidder å lese:
Da de fleste biler hadde støpejerns blokk var frostvæske frostvæske. Så begynte der å dukke opp motorer med lettmetall blokk. Man benyttet fortsatt samme frostvæske, og oppdaget da etter få år at frostvæska reagerte med aluminium, og blokka begynte å korrodere. Om man tok av radiatorslange fra toppen kunne man se korrosjonen under slangen i form av hvit pulver. Rød frostvæske ble introdusert. Den reagerer ikke med aluminium og funker fint i lettmetall blokker.
Men røde væsken har en helt annen base og må under ingen omstendighet blandes med ikke-rød væske.
Etter hvert har produsentene av blå/grønn frostvæske også tilsatt stoff som gjør at den ikke reagerer med aluminium. Dog brytes disse tilsetningsstoffene ned, og man bør bytte etter maks to-tre år.

Konklusjon frostvæske: Sjekk om den er rød eller ikke rød. Rød må KUN etterfylles med rød. Ellers kan du i praksis blande blå og grønn. Bare husk at frostvæsken, om den ikke er rød, bør byttes etter 2-3 år(trolig konservativt).

Eventuell intern lekkasje:
Det kan selvsagt være at der er eiret hull i en kjølekanal, men oftest er det lekkasje i toppakningen slik at man kurerer problemet ved å bytte toppakning. Men ikke utelukk utvendig lekkasje helt. Den kan være så liten at den er vanskelig å oppdage. Prøv å trykktest annlegget (Biltema har utstyret). Da vil eventuell utvendig lekkasje komme frem.

Stigende oljenivå er lett å mistenke som indikasjon på lekkasje. Men da vil der trolig finnes litt vann i olja (men dersom det er liten lekkasje vil jo vannet fordampe, og dampen forårsaker en hvit grøtaktig masse. Dette er en typisk problemstilling som krever systematisk feilsøking. Økende oljenivå kan også forekomme med mye småkjøring i form av bensinrester i olja. Riktig nok var dette et større problem før når motorene hadde forgasser, men kan fortsatt ikke utelukkes på forhånd.

Til slutt, Lading:
Her er jeg på tynn is. De fleste Hondaer (m.flere) har en forvokst trøsykkeldynamo som gir mer guffe des høyere turtall.
Regulator begrenser spenningen ved å kjøre overskuddet til varme.(litt forenklet)
Ofte har de ulike motorene sine svakheter, så her får Honda-gutta steppe inn.

Det trivielle svaret er jo at det enten er spolen eller regulator. Hvordan feilsøkingen foregår i praksis har jeg ikke erfaring med, men forventer at man kobler regulator ifra og måler spolene, (trolig 3 ?). Er disse i orden sitter man igjen med et regulator problem, eller?

Vis Medlemmets Profil
Knutk tror vi er ganske samkjørte på svaret ang kjølevesk/ olje, jeg tok bare kort versjonen Very Happy
når det gjelder lading holder jeg helt kjeft scratch

Vis Medlemmets Profil
custom skrev:Knutk tror vi er ganske samkjørte på svaret ang kjølevesk/ olje, jeg tok bare kort versjonen Very Happy

når det gjelder lading holder jeg helt kjeft scratch  
Burde jeg sikkert gjøre også, hadde jeg bare hatt vett nok Cool

Vis Medlemmets Profil
Når kjølevæska forvinner og nivået på olja stiger er det jo en indikasjon på at det er noe alvorlig galt. Ikke kjør lengre enn til verksted !

Men jeg har jo også et spørsmål mhp kjølevæske: I min lekebil som er en TVR har jeg plassert en motor fra Ford, en Scorpio Cosworth V6. Støpejern blokk og aluminium topper. Scorpioen som jeg slaktet og tok drivlinjen fra gikk med blå kjølevæske, og det har jeg fortsatt å ha på. Er det lurt å bytte til rød kjølevæske?  Etter å ha spylt rent systemet selvfølgelig, blått og rødt blir jo lilla pluss mye gørr clown

Vis Medlemmets Profil
Takk for utfyllende svar.Lar verkstedet finne ut av det.Hvis stator/regulator er gåen,så bytter jeg den selv.

Angående kjølevæske så skal jeg sjekke farge,men er ganske sikker den til bilen er grønn eller blå.

Vis Medlemmets Profil
pelsen skrev:Når kjølevæska forvinner og nivået på olja stiger er det jo en indikasjon på at det er noe alvorlig galt. Ikke kjør lengre enn til verksted !

Men jeg har jo også et spørsmål mhp kjølevæske: I min lekebil som er en TVR har jeg plassert en motor fra Ford, en Scorpio Cosworth V6. Støpejern blokk og aluminium topper. Scorpioen som jeg slaktet og tok drivlinjen fra gikk med blå kjølevæske, og det har jeg fortsatt å ha på. Er det lurt å bytte til rød kjølevæske?  Etter å ha spylt rent systemet selvfølgelig, blått og rødt blir jo lilla pluss mye gørr clown

Slik jeg har oppfattet det kan i dag de aller fleste blå frostvæskene benyttes på motorer med lettmetall topp/blokk. Den blå væska har tilsetningsstoff som gjør at den ikke korroderer slik de gjorde for 20 år siden. Dog anbefales skifte av væske hvert 2-3 år, og jeg mistenker dette skyldes at tilsetningsstoffet blir nedbrutt over tid.

Din TVR er vel en del år gammel, og det har funket fint med blå/grøn væske til nå? Ingen grunn til å bekymre seg.
Om den hadde rød væske ville det funke fint også, men når man skal skifta fra blå til rød må man sikre seg at ALL gammel væske er bort.
Så kan man spørre seg: Er det bryet verdt? Hvilket problem har man løst ved å gå over til rød væske?.

Sier ikke hva du skal gjøre, jeg bare stiller noen spørsmål til ettertanke.

Vis Medlemmets Profil

10 Re: Hornet900 kjølevæske lekkasje+lade prob on Lør 26 Sep 2015 - 10:55

knutk skrev:Slik jeg har oppfattet det kan i dag de aller fleste blå frostvæskene benyttes på motorer med lettmetall topp/blokk. Den blå væska har tilsetningsstoff som gjør at den ikke korroderer slik de gjorde for 20 år siden. Dog anbefales skifte av væske hvert 2-3 år, og jeg mistenker dette skyldes at tilsetningsstoffet blir nedbrutt over tid.

Din TVR er vel en del år gammel, og det har funket fint med blå/grøn væske til nå? Ingen grunn til å bekymre seg.
Om den hadde rød væske ville det funke fint også, men når man skal skifta fra blå til rød må man sikre seg at ALL gammel væske er bort.
Så kan man spørre seg: Er det bryet verdt? Hvilket problem har man løst ved å gå over til rød væske?.

Sier ikke hva du skal gjøre, jeg bare stiller noen spørsmål til ettertanke.
Det blir ikke gjort noe, jeg liker å la ting som virker fortsette med det. Radiator og slanger ble byttet ifjor, da kunne jeg jo enkelt ha byttet type væske også. clown
KTMen som har alu sylindre og topper bruker grønn væske, golfen med støpejernblokk bruker rød. Ikke helt konsekvent bruk, så konklusjonen at det ikke spiller noen rolle er nok ikke helt feil.

Vis Medlemmets Profil

11 Re: Hornet900 kjølevæske lekkasje+lade prob on Man 28 Sep 2015 - 18:12

Oppdatering: Ladingen skyldes en 5$ ebay sak jeg var dum nokk til å koble til sykkelen.Men tapet av kjølevæske er jeg litt bekymret over.Tror jeg så syner angående kjølevæske i motorolja,så da gjenstår ett spørsmål:Er det vanlig at en mister ca 0.2-0.3 liter kjølevæske på ca 6000KM?

Vis Medlemmets Profil

12 Re: Hornet900 kjølevæske lekkasje+lade prob on Man 28 Sep 2015 - 19:52

FastFreddie skrev:Er det vanlig at en mister ca 0.2-0.3 liter kjølevæske på ca 6000KM?
Det er vel ikke vanlig, systemet skal jo være tett. Dette er en liten lekkasje, så lenge det ikke lekker inn i motorn hadde ikke jeg brydd meg om det.
Har hatt små lekkasjer i bilradiator, fylle på en liter i løpet av et år går greit, og man utsetter gjerne reparasjonen til det blir værre.
Fin vinterjobb på sykkel.

Vis Medlemmets Profil

13 Re: Hornet900 kjølevæske lekkasje+lade prob on Man 28 Sep 2015 - 20:18

pelsen skrev:
FastFreddie skrev:Er det vanlig at en mister ca 0.2-0.3 liter kjølevæske på ca 6000KM?
Det er vel ikke vanlig, systemet skal jo være tett. Dette er en liten lekkasje, så lenge det ikke lekker inn i motorn hadde ikke jeg brydd meg om det.
Har hatt små lekkasjer i bilradiator, fylle på en liter i løpet av et år går greit, og man utsetter gjerne reparasjonen til det blir værre.
Fin vinterjobb på sykkel.

Får se imorgen.Takk for inspill :)

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]