Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Clutchproblem?

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 Clutchproblem? on Tir 6 Okt 2015 - 17:50

Når jeg køkjører med bimmern og slurer på clutchen, klunker det i kardangen når jeg slipper ut, og det føles som litt napping kanskje.

Det skjer ikke ved start, kun i krypkjøring. Moppen har ikke hydraulisk clutch.

Hva kan årsaken være? Normalt eller ikke? Verkstedet sier "normalt".

scratch

Vis Medlemmets Profil

2 Re: Clutchproblem? on Tir 6 Okt 2015 - 19:19

Jodlevann skrev:Når jeg køkjører med bimmern og slurer på clutchen, klunker det i kardangen når jeg slipper ut, og det føles som litt napping kanskje.

scratch

Ja, stemmer. Det er litt "slakk" hele veien fra splinesen i clutchen og bakover via flere splines og pinhjul og kronjong... eller var det pinjong og kronhjul  Setter du bimmern på dobbeltstøtta og i 1 gir med motor av og dreier bakhjulet att og frem vil du høre det samme..
Løsning... full gass hele tia pirat

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Clutchproblem? on Tir 6 Okt 2015 - 20:18

Palma skrev:
Jodlevann skrev:Når jeg køkjører med bimmern og slurer på clutchen, klunker det i kardangen når jeg slipper ut, og det føles som litt napping kanskje.

scratch

Ja, stemmer. Det er litt "slakk" hele veien fra splinesen i clutchen og bakover via flere splines og pinhjul og kronjong... eller var det pinjong og kronhjul  Setter du bimmern på dobbeltstøtta og i 1 gir med motor av og dreier bakhjulet att og frem vil du høre det samme..
Løsning... full gass hele tia pirat

Vet ikke hvilken BMW du har, men det er nok normalt, som Palma sier.

Litt klunking,risting og litt ulyder er noe jeg har vent meg til etter at jeg kjøpte GS. Er bare sjarmerende, syns jeg rabbit

4 Re: Clutchproblem? on Tir 6 Okt 2015 - 20:33

"Klunker i kardangen" høres da mer ut som noe cognac-relatert Question

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Clutchproblem? on Tir 6 Okt 2015 - 20:40

synes denne er best til å fikse ulyder....
happy stuff

Vis Medlemmets Profil

6 Re: Clutchproblem? on Tir 6 Okt 2015 - 20:58

Hadde tenkt å skrive noe men siden dette er en seriøs tråd så lar jeg vær affraid  Arrow

(- men cognac er defff best)

Vis Medlemmets Profil

7 Re: Clutchproblem? on Tir 6 Okt 2015 - 21:11

Ang. Congakk.. hvis man drikker i smug...blir man da hemmlighetsfull ?
Men back to tåpikk.... spørsmålet er jo om man skal smøre disse splinesene? Jeg mener nei. Årsak: evt støv og spon vil danne slipepasta. Eller? Smøring er for kjede...

Vis Medlemmets Profil

8 Re: Clutchproblem? on Tir 6 Okt 2015 - 21:40

Palma skrev:Ang. Congakk.. hvis man drikker i smug...blir man da hemmlighetsfull ?
Men back to tåpikk.... spørsmålet er jo om man skal smøre disse splinesene? Jeg mener nei. Årsak: evt støv og spon vil danne slipepasta. Eller? Smøring er for kjede...

På MottoGussin ble jeg anbefalt å smøre splinesene på drivakselen med kobberpasta innimellom. Altså, gjøre de reine og smøre de, gjerne hver gang jeg bytta olje på kardangen.

Vis Medlemmets Profil

9 Re: Clutchproblem? on Tir 6 Okt 2015 - 22:37

Palma skrev: spørsmålet er jo om man skal smøre disse splinesene? Jeg mener nei. Årsak: evt støv og spon vil danne slipepasta. Eller? Smøring er for kjede...

Nå kommer jo ikke så mye støv og dritt inn til disse splinesène og lage så mye dritt, og hvis de belastede flatene har noe som lager en film som demper slag så blir jo slitasjen mindre.
et "slagdempende" fett vil gjøre støy og slag mykere..

eksempelvis:
http://www.aeo.no/node/360383

Vis Medlemmets Profil

10 Re: Clutchproblem? on Tir 6 Okt 2015 - 22:54

Palma skrev:Ang. Congakk.. hvis man drikker i smug...blir man da hemmlighetsfull ?

Jo, splines må smøres.
Clutch-lamell er mest utsatt, deretter splines på pinjongen inn til kardangklokka.

Om man benytter riktig smøremiddel (Optimoly MP3) skal det ikke gjøres ofte, men går splines tørr slites de fort ned (ikke ofte som i kanskje hver 50K).

Har ikke funnet noe sted hvor BMW spesifiserer intervall på splines, (Gjelder motorer med tørr clutch samt modeller med tørr kardangaksling), men bruker-erfaringer har vist at om ikke noe blir gjort har man opplevd at de er utslitt rundt 100K. Men jeg antar at dette tallet kan variere sterkt varierende med kjøremønster og kjøreforhold.

For egen del brukte jeg 50K.(har tidligere vært lykkelig eier av flere K-brick modeller).
Kjøpte lange M8 bolter på Maxbo i Lier og bytta ut de nedre boltene på girkassa med bolter som var 5 cm lenger. Fjernet så de øvre festeboltene og slida girkassa bak på de nedre boltene. Smurte akslingen ved hjelp av en tannkost og skjøyv girkassa tilbake. (Selvsagt måtte der fjernes div skrot for å få girkassa bakover, men det mest krøkkete er å få den til å entre clutchen igjen. Ved hjelp av nevnte lange bolter kunne jobben gjøres i løpet av en formiddag)

Vis Medlemmets Profil

11 Re: Clutchproblem? on Tir 6 Okt 2015 - 23:07

knutk skrev:

Jo, splines må smøres.
Clutch-lamell er mest utsatt, deretter splines på pinjongen inn til kardangklokka.

Om man benytter riktig smøremiddel (Optimoly MP3) skal det ikke gjøres ofte, men går splines tørr slites de fort ned (ikke ofte som i kanskje hver 50K).

Har ikke funnet noe sted hvor BMW spesifiserer intervall på splines, (Gjelder motorer med tørr clutch samt modeller med tørr kardangaksling), men bruker-erfaringer har vist at om ikke noe blir gjort har man opplevd at de er utslitt rundt 100K. Men jeg antar at dette tallet kan variere sterkt varierende med kjøremønster og kjøreforhold.

For egen del brukte jeg 50K.(har tidligere vært lykkelig eier av flere K-brick modeller).
Kjøpte lange M8 bolter på Maxbo i Lier og bytta ut de nedre boltene på girkassa med bolter som var 5 cm lenger. Fjernet så de øvre festeboltene og slida girkassa bak på de nedre boltene. Smurte akslingen  ved hjelp av en tannkost og skjøyv girkassa tilbake. (Selvsagt måtte der fjernes div skrot for å få girkassa bakover, men det mest krøkkete er å få den til å entre clutchen igjen. Ved hjelp av nevnte lange bolter kunne jobben gjøres i løpet av en formiddag)

Jaja... da får vi vel smøre litt i vinter da... Betty passerer 145 000 snart så det gjør vel ikke vondt :)

Vis Medlemmets Profil

12 Re: Clutchproblem? on Tir 6 Okt 2015 - 23:34

Palma skrev:

Jaja... da får vi vel smøre litt i vinter da... Betty passerer 145 000 snart så det gjør vel ikke vondt :)

Tror nok ikke det er for tidlig Very Happy

Selv kjøpte jeg smøremiddel hos Speed i Sandefjord. Blir også solgt hos MotoBins og MotoWorks i UK.

Vis Medlemmets Profil

13 Re: Clutchproblem? on Fre 9 Okt 2015 - 6:23

Takk for interessante svar folkens.

Jeg setter sykkelen på verksted for service, så da regner jeg med at de renser og smører splines på intervall...

Synes imdlertid clutchen er litt hard, kan det spille inn tro? Merker i krypkjøring at den ikke er "silkemyk" som jeg skulle ønske.

Vis Medlemmets Profil

14 Re: Clutchproblem? on Fre 9 Okt 2015 - 6:34

Jodlevann skrev:Takk for interessante svar folkens.

Jeg setter sykkelen på verksted for service, så da regner jeg med at de renser og smører splines på intervall...

Synes imdlertid clutchen er litt hard, kan det spille inn tro? Merker i krypkjøring at den ikke er "silkemyk" som jeg skulle ønske.

GS'en min er heller ikke spesiellt silkemyk å krypekjøre med, tror clutch lammellen ikke er 100% flat sånn at den subber litt enkelte plasser når jeg slipper hendel litt ut for å krype.
Har vært sånn siden jeg kjøpte, ser ikke bort fra at det er normalt. Våtclutch er sikkert bedre i så måte

15 Re: Clutchproblem? on Fre 9 Okt 2015 - 8:56

Jodlevann skrev:Takk for interessante svar folkens.

Tørre splines på clutch kan man merke, (dvs man merker en forskjel etter de er smurt). Clutchplaten sklir frem/tilbake på girkassens inn-aksling, og dersom den ikke er smurt vil den gå tregt, som vil merkes på bruk av clutch. Dette gjør at den er mest utsatt for problem, sammen med overgangen mellom kardangakslingen og pinjongdrevet i kardangklokka. Krysset som sitter på kardangen i girkasse-enden sitter ikke 100% i svingarmens dreie-akse, så kardangens lengde varierer ørlite med baksvingens opp/ned bevegelse. Denne frem/tilbake bevegelsen skjer ved at det sklir litt på bakre splines. På girkassens utaksling sitter der en låsering som holder krysset i ro, så det er lite bevegelse.

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]