Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Lakkering av Ducati Hypermotard motor. (Italiensk dritt :-) )

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

Ja, kompisen som eier dritten var alt annet enn stille fortvilet, han var høylytt forbannet på pastagnagernes forhold til kvalitet over tid. Biken ble kjøpt ny av ham, og etter noen få år ser det sånn ut.

Tre alternativ;
1. Som jeg liker å gjøre, plukke ned absolutt alt i motor, sandblåse og Gun-Kote ovnsherdende lakk.
2. Lakkere motor uten å demontere alt.
3. Kjøpe en japs der dette ikke skjer.

Av forskjellige grunner blir det alt 2, jeg forteller om alle ulempene, pga måten jeg vil angripe dette på. For skal denne krystalliserte lettmetallsblandingen av alulegering og lakk av, er det kun en måte å gjøre det på. Husk, den nye lakken skal henge og.

Så motoren maskeres etter all kunstens regler, pluss litt til. (brukte MAAANGE timer, ikke la dere lure over hva dere ser av maskeringstape.) Og danderes med varsom hånd inn i helveteskammeret.

Trykket er kjørt ned, og full kontroll med hvor dysen settes.

Så... etter renblåsing, avfetting og dikkedering brukes det en 2 komponent polyuretan industrilakk.
Ingen grunning, kun denne gromlakken rett på sexy, sandblåste, deilige overflaten!

Skiftet innsugsgummier og div andre greier.

Sykkelen har ruslet i snart 1.5 år etter dette, nye lakken henger fremdeles, ingenting har flasset av. Motoren ser ny ut fremdeles.
Og kompisen? Han gliser fornøyd selv om man må være loco for å ville eie noe sånt. lol!

Jaaaa, så var det lakken da, hva bruker jeg til sånt som dette...  Egentlig er det en godt bevart hemmelighet, men ok.

Denne standard industrilakken jeg bruker, selges tilfeldigvis av... Biltema.

Og hvis du er så innsnevret at du tror at det er dem som lager lakken, og følgelig er den er drit, kan du ete drit!
For sånn funker ikke verdensøkonomien.  pig

Vis Medlemmets Profil
Alternativ 3 er den riktige

Vis Medlemmets Profil
De første bildene er et trist syn Crying or Very sad

Hva snakker vi om her i form av alder, og har sykkel vært eksponert for ugunstige kjøreforhold (som i vinter og salt?)

Hva ble brukt som blåsemiddel? og hvor mye rengjøring ble gjort i ettertid?

Maser fælt nå, men benytter enhver sjanse til å lære fra andres erfaringer Razz

Vis Medlemmets Profil
good job!

Vis Medlemmets Profil
knutk skrev:De første bildene er et trist syn Crying or Very sad

Hva snakker vi om her i form av alder, og har sykkel vært eksponert for ugunstige kjøreforhold (som i vinter og salt?)

Vet ikke hva modell det er. Den går året rundt i Bergensvær. Finkornet møbelsand, lavt trykk. Mye rengjøring etterpå. Viktig å få det helt avfettet. Enkelte tror at sandblåsing avfetter godt nok, men sånn er det jo ikke. afro

Vis Medlemmets Profil
Det er leit å se at en så flått sykkel blir så misshandla Exclamation

Vis Medlemmets Profil
WagenLagenKranken, Von skrev:
knutk skrev:De første bildene er et trist syn Crying or Very sad

Vet ikke hva modell det er. Den går året rundt i Bergensvær. Finkornet møbelsand, lavt trykk. Mye rengjøring etterpå. Viktig å få det helt avfettet. Enkelte tror at sandblåsing avfetter godt nok, men sånn er det jo ikke. afro

Sannelig et trist syn, men det ble jo fint etterpå Very Happy

Har erfart at glassblåsing får glasstøv til å trenge inn over alt. har du erfart det samme med møbelsand? (tipper den er rimelig finkornet?)

Med hensyn til helårs kjøring så har jeg sett andre merker som også blir gørrstygge etter en del år. Salt og MC er virkelig en dårlig kombinasjon. Da jeg kjøpte min F800GS var jeg og kikket på en tilsvarende som hadde vært kjørt 1 vintersesong i Oslo-saltgryta. Den var ikke så ille som i dette tilfellet, men flere vinter-sesonger ville nok kanskje gitt tilsvarende resultat.

Vis Medlemmets Profil
WagenLagenKranken, Von skrev:
For sånn funker ikke verdensøkonomien.  pig
Nei, det er jo paven, kongefamilien og den russiske tsaren (riktignok død, men...) som kontrollerer den.  santa

Vis Medlemmets Profil
knutk skrev:Sannelig et trist syn, men det ble jo fint etterpå Very Happy  

Har erfart at glassblåsing får glasstøv til å trenge inn over alt. har du erfart det samme med møbelsand? (tipper den er rimelig finkornet?)

Med hensyn til helårs kjøring så har jeg sett andre merker som også blir gørrstygge etter en del år. Salt og MC er virkelig en dårlig kombinasjon. Da jeg kjøpte min F800GS var jeg og kikket på en tilsvarende som hadde vært kjørt 1 vintersesong i Oslo-saltgryta. Den var ikke så ille som i dette tilfellet, men flere vinter-sesonger ville nok kanskje gitt tilsvarende resultat.

Tja, under forutsetning at ALT er tett, inkludert pakningsflater osv, burde det jo ikke komme noe inn...  geek
Men her var det en kalkulert risiko, oljeskift ser greie ut, eneste han må passe på er når han skal løsne noen deksler, kanskje noe sand har satt seg fast rundt bolthoder og sånt.
Kompisen hadde ikke råd til noe annet, alternativet var jo den styggeste motoren i Norge... Og salgsverdi i fritt fall på linje med franske biler...

Jeg mener nå at europeiske MC produsenter har MYE å lære av japs. Spesielt når det kommer det finish/holdbarhet og elektronikk. Men jeg avskyr jo alt som ikke er laget i Japan. Ikke hør på meg. king

Vis Medlemmets Profil
Fin liten tråd.

Bikkja så ikke helt overbevist ut :-)

Bikkja så ikke helt overbevist ut :-)

Han er skeptisk til alt som henger. rabbit Sunn fornuft med andre ord. lol!

Vis Medlemmets Profil
Syns det er spennende at der er brukt Polyuretanlakk. Hadde forventet at den ikke ville tåle varmen fra toppen på en luftkjølt motor. Dog kan man vanskelig argumentere mot suksess cheers

Takk for tipset. Det er notert Very Happy

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]