Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Dyna Beads

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 Dyna Beads on Ons 7 Okt 2015 - 11:26

Undertegnede har sammen med noen kompiser spleiset på en enkel dekkpålegger, og vi monterer egne hjul.

Balansering av hjulene gjøres statisk i form av en lagret aksling som lar hjulet rotere fritt, og hjulet blir hengende med tyngste punktet ned. Vekter selges bl.a. på BT.

Selv er jeg ikke begeistrer for vektene. Syns de skjemmer hjulet.
Således prøvde jeg for noen år siden Dyna Beads, (søk på ebay).

De funket, men veldig tuklete å få inn i hjulet.
I vinter kjøpte jeg påfyll, og fikk noen som hadde mindre kuler. Disse rant inn i dekket nesten som vann. Tiden vil vise om de funker like godt, men enn så lenge har jeg ikke merket vibrasjoner.

Noen andre her med erfaringer med DynaBeads?

Vis Medlemmets Profil

2 Re: Dyna Beads on Ons 7 Okt 2015 - 21:58

Brukte for en del år siden på fram hjula til en lastebil som ingen klarte og avbalansere. Funka gul der

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Dyna Beads on Ons 7 Okt 2015 - 22:57

Har bare såvidt hørt om dette, aldri prøvd. Er det bare å tømme en viss mengde kuler inn, og så er det bra? Er det nøye på mengden?

4 Re: Dyna Beads on Ons 7 Okt 2015 - 23:41

KliffArne skrev:Har bare såvidt hørt om dette, aldri prøvd. Er det bare å tømme en viss mengde kuler inn, og så er det bra? Er det nøye på mengden?

Man må selvsagt ha tilstrekkelig med kuler til å motvirke vekten av ubalanse. I tillegg er det ikke slik at kulene legger seg alle på et sted, så jeg vil anslå at man bør ha 50% mer kuler enn påkrevd motvekt.

På små hjul antydes ca 30g (1oz) fremme, 60g (2oz) bak, mens på større doninger bør man benytte 60 g fremme og bak.
På min K1300GT har jeg hjultrykks føler. Her har BMW slengt en klump inn i felgen uten noen for for motvekt, så felgene ine er i ubalanse med ca 50g. Ved manuell balansering på tilsvarende hjul harvi målt ubalanse i et fremdekk opp til 40g. Sier seg selv at i verste fall vil da ubalansen utgjøre 90g, og man bør da ha 135g med kuler. Dette begynner å bli en heftig mengde.

Hva jeg gjør er at ved montering av nytt dekk limer jeg først på midlertidige lodd på felg slik at den balanserer ut hjulsensor. Vi setter hjulet på en balanseaksling og finner det tyngste punktet på dekket. Deretter slipper vi ut lufta og dreier dekket på felgen slik at dekkets tyngste punkt sitter motsatt av felgens tyngste punkt (merket på forhånd). Dermed vil ubalansen aldri overstige 50g. I praksis benytter jeg 60g fremme og 60g bak, og det funker fint.
Første generasjon kuler var store og heller køddent å helle inn via ventilhullet. Senere generasjon er mindre og problemfrie å montere.
I tillegg bør man ikke benytte for mye monteringspasta. Man vil for alt i verden ikke kline til kulene fordi de da klumper seg sammen og vil ikke fungere.

Men bortsett fra det: Ja, bare å helle dem inn og de vil balansere dekket. Prosessen skjer på nytt hver gang hjulet kjøres igang.

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Dyna Beads on Tor 8 Okt 2015 - 14:00

Putte keramiske kuler i dekket for å avbalansere....

En kan vel oppnå det samme ved å fylle vann..

Detta er skikkelig "snake oil"

Vis Medlemmets Profil

6 Re: Dyna Beads on Tor 8 Okt 2015 - 14:34

Voodoodoo skrev:Putte keramiske kuler i dekket for å avbalansere....

Jepp, men vannet kan nok være litt upraktisk i minusgrader.  rendeer

Man kan jo koble dekkpåfylleren til vannkrana, fylle opp med vann til riktig trykk.   What a Face

Vis Medlemmets Profil

7 Re: Dyna Beads on Tor 8 Okt 2015 - 17:12

Vann vil fordampe...

Vis Medlemmets Profil

8 Re: Dyna Beads on Tor 8 Okt 2015 - 17:43

Voodoodoo skrev:

Du må gjerne forklare nærmere dersom utsagnet var seriøst... scratch

Vis Medlemmets Profil

9 Re: Dyna Beads on Lør 10 Okt 2015 - 23:08

Det som er seriøst er at jeg seriøst mener at slike kuler er no bullshit og ikke fungerer.

Vis Medlemmets Profil

10 Re: Dyna Beads on Lør 10 Okt 2015 - 23:09

knutk skrev:

Vann vil fordampe...

Fordampe??? Da er vel dekket Lovlig lekk eller??

Vis Medlemmets Profil

11 Re: Dyna Beads on Søn 11 Okt 2015 - 0:15

Voodoodoo skrev:Det som er seriøst er at jeg seriøst mener at slike kuler er no bullshit og ikke fungerer.

Er det noe du har prøvd, har du en fornuftig forklaring på hvorfor de umulig kan virke, eller prøver du å trekke meg opp ? Basketball

Dersom jeg sier at de funker, basert på at jeg har benyttet dem i 6 år. Har du en kommentar til det?

Vis Medlemmets Profil

12 Re: Dyna Beads on Søn 11 Okt 2015 - 0:26

Voodoodoo skrev:
knutk skrev:

Vann vil fordampe...

Fordampe??? Da er vel dekket Lovlig lekk eller??

Vann vil fordampe frem til luften er mettet med damp, dvs 100% luftfuktighet. Dersom du fyller tilstrekkelig med vann inni hjulet vil der selvsagt bli igjen vann. I kjølesystemet feks. vil jo ikke alt vannet forsvinne siden der er så mye vann i forhold til tilgjengelig luftrom. Men om du fyller opp hjulet med så mye vann at ikke alt fordamper tror jeg nok det hele vil være en heller dårlig løsning på problemet. Men man kunne sikkert med fordel bruke feks. kvikksølv. Rent teknisk tror jeg det ville virke. Men totalt sett mye enklere med keramiske kuler som verken fordamper, forurenser eller er giftige.

Vis Medlemmets Profil

13 Re: Dyna Beads on Lør 17 Okt 2015 - 10:23

Det er vel foretatt endel uavhengige tester som viser at Dynabeads ikke fungerer annet at de ved å øke vekten kan dempe noe vibrasjoner pga økt vekt men de klarer ikke å fjerne ubalanse i dekket.

For å fjerne ubalanse må de jo fordele seg slik at det samlere seg mer Dynabeads på den siden som er lettest og hvordan får man det til med kuler som beveger seg fritt?

At det virker for deg er jo flott men det kan jo ha noe med hastighet å gjøre. Sjøl så har jeg kjørt helt uten avbalansering et par ganger etter å ha mistet lodd og det har gått bra opp til ca 180-90.

Men for all del, bare troen er sterk nok så fungerer det sikkert affraid

Vis Medlemmets Profil

14 Re: Dyna Beads on Lør 17 Okt 2015 - 16:45

Voodoodoo skrev:Det er vel foretatt endel uavhengige tester som viser at Dynabeads ikke fungerer annet at de ved å øke vekten kan dempe noe vibrasjoner pga økt vekt men de klarer ikke å fjerne ubalanse i dekket.
Har sett en del av disse "Testene". Alt kan bevises om man bare gjøre det dumt nok. Testene jeg har sett minner mest om tankerekka til Erasmus Montanus.  Very Happy

Voodoodoo skrev:
For å fjerne ubalanse må de jo fordele seg slik at det samlere seg mer Dynabeads på den siden som er lettest og hvordan får man det til med kuler som beveger seg fritt?

Samme prinsipp som i en tørketrommel. Den fri bevegelsen til kulene er kluet. Pga. massetreghet vil de bevege seg motsatt vei av vibrasjonen som ubalansen skaper

Voodoodoo skrev:
At det virker for deg er jo flott men det kan jo ha noe med hastighet å gjøre. Sjøl så har jeg kjørt helt uten avbalansering et par ganger etter å ha mistet lodd og det har gått bra opp til ca 180-90.

Men for all del, bare troen er sterk nok så fungerer det sikkert affraid

Jeg har kjørt tung sykkel fra bortimot før du var født og greier å skille mellom et balansert og et ubalansert hjul. Det har ingen ting med tro å gjøre. Det er enkel basic fysikk. cheers

Vis Medlemmets Profil

15 Re: Dyna Beads on Lør 17 Okt 2015 - 23:10

Jeg også sliter litt med å forstå at disse kulene skal legge seg akkurat på motsatt side av tyngste punktet på hjulet/dekket. Men om det virker eller ikke, har jeg ingen forutsetning for å mene noe om.

Er det noen som har prøvd å sette et hjul i en avbalanserer, før og etter fylling av kuler?

16 Re: Dyna Beads on Lør 17 Okt 2015 - 23:42

KliffArne skrev:Jeg også sliter litt med å forstå at disse kulene skal legge seg akkurat på motsatt side av tyngste punktet på hjulet/dekket. Men om det virker eller ikke, har jeg ingen forutsetning for å mene noe om.
Er det noen som har prøvd å sette et hjul i en avbalanserer, før og etter fylling av kuler?

Prinsippet baserer seg på at ved ubalanse vil akslingen gjøre en sirkulær bevegelse. Det vil si at hjulet slenges rundt, og den tyngste siden er pådriver og vil være utsiden i denne utvidete sirkelen. Kulene, som ikke på noen måte er festet i hjulet har sin egen treghet og vil således ikke følge med i denne bevegelsen. Dermed vil de gradvis bevege i motsatt retning av ubalansen. Kikk inn i en tørketrommel eller sentrifuge, og man vil se at det samme skjer der.

I en hjulbalanseringsmaskin er akslingen ganske så kraftig opphengt og vil bevege seg marginalt. Dette vil hindre kulene i å bevege seg (de henger egentlig bare igjen, det er hjulet som beveger seg). Da vil kulene heller ikke ha mulighet til å forflytte seg inne i dekket.

Denne videoen demonstrer prinsippet ved hjelp av stålkuler (enklere å se) og stroboskop.

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]