Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Yamaha XS500: Dårlig kompresjon

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 Yamaha XS500: Dårlig kompresjon on Ons 7 Okt 2015 - 13:47

Heisann!

Har en Yamaha XS500 med litt dårlig kompresjon. Måler nøyaktig 5 bar i begge sylindre.

Første spørsmål:
Har tenkt for meg selv at, gitt at det ikke er dype riper i sylinderforingene, at bytte av stempelringer, honing av sylindre, sliping av ventiltetninger samt en ventiljustering vil løse problemet.
Tenker jeg riktig og er det noen andre ting man bør gjøre?

Andre spørsmål:
Har også byttet potter på den da de gamle var skrap. Monterte et par potter fra en Commando. Bør den dyses om eller holder det med en justering? Luftfilter er orginalt.

Noen som har erfaring med denne type motor og har noen tips?

Her er "herligheten" Laughing

Vis Medlemmets Profil

2 Re: Yamaha XS500: Dårlig kompresjon on Ons 7 Okt 2015 - 14:03

Tja, hva sier manualen at du skal ha i avlest verdi da? Og har du husket å teste med forgassespjeldene åpne? Evt. feiljusterte ventiler vil også spille inn her.

Men, om du river motoren, så må du kontrollmåle stempel, sylindre og ringgapet til stempelfærene, og sjekke dette mot verkstedhåndboka. Da ser du raskt om det er nok med honing og bytte av ringer, eller om det er på tide å bore og bytte stempler.

Tipper det går greit uten omdysing med de pottene. Prøvekjør, og les av tennpluggene, så ser du om den går for magert. Normalt er oppsettet med ganske fet blanding.

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Yamaha XS500: Dårlig kompresjon on Ons 7 Okt 2015 - 14:08

Spjeldene var åpnet på det fulle.
Usikker på hva manualen sier, dette må jeg se nøyere på, men etter hva jeg har lest ellers på nettet så bør den ligge på hvertfall 8.5 på kald motor og 10 på varm motor, når alt er ok.

Takk for tips! Heldigvis er det fortsatt deler å få tak i til denne.

Sykkelen er prøvekjørt og pluggene sjekket - så forsåvidt ganske greit ut, men ble vanskelig å få den til å gå skikkelig på tomgang etter noen mil. På turtall virker den fin og sprek til denne sykkelen å være.

Vis Medlemmets Profil

4 Re: Yamaha XS500: Dårlig kompresjon on Ons 7 Okt 2015 - 14:13

Søk etter rep.sett til forgasserne på e-bay, om det finnes til den. Dette er komplette sett med dyser, nåler og pakninger, det har i alle fall hjulpet meg tidligere med ruskete gange. Eller få forgasserne vasket i et ultralydbad, om du har tilgang til det.

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Yamaha XS500: Dårlig kompresjon on Ons 7 Okt 2015 - 14:19

Om dette var min motor ville jeg ha begynt med å ta av toppen, sjekke sylinder for slitekanter og slipt ventilene.
Sykkelen har trolig tilbakelagt de fleste km på blyholdig bensin, så jeg tipper ventilene vil ha nytte av sliping. Om det er nok med rengjøring + slipepasta vil vise seg når motor åpnes.

Dersom ringene er slappe vil det gjenspeile seg i oljeforbruk og blårøyk.

Forventet kompresjon ved måling er avhengig av kompresjonsforholdet på motor. Om en motor er 100% tett vil kompresjonsmålingen være lik kompresjonsforholdet. Men det skjer ikke. Har du 80% kompresjon (dvs 1:10 gir Cool bør det være greit.

Vis Medlemmets Profil

6 Re: Yamaha XS500: Dårlig kompresjon on Ons 7 Okt 2015 - 14:29

mortal skrev:
Eller få forgasserne vasket i et ultralydbad, om du har tilgang til det.

For ultralyd vasking kan du kontakte Qvale MC. Holder til i nærheten av Vormsund, dvs en halvtime øst for Gardermoen.

Har selv god erfaring med han. Rensa forgasserne på min gamle BMW, og de så ut som nye etterpå.

Vis Medlemmets Profil

7 Re: Yamaha XS500: Dårlig kompresjon on Ons 7 Okt 2015 - 14:57

Jeg synes det er greit å begynne med sjekk og justering av ventilklaringene, det er veldig enkelt og antakelig er de ikke justert på en stund. Man danner seg kjapt et bilde av slitasjen mellom ventil og sete ved en slik sjekk.
For trange klaringer fører dessuten ofte til nullklaring når motorn blir varm, og da kan den slite litt med å gå på lav tomgang. Dette gjelder ihvertfall Triumph twin, antar Yamaha sin ikke er helt ulik.

Vis Medlemmets Profil

8 Re: Yamaha XS500: Dårlig kompresjon on Ons 7 Okt 2015 - 15:14

Oljeforbruk har jeg ikke noen oversikt over da sykkelen ble kjøpt i sommer og jeg ikke har så mange mil med den. Har vel kjørt ca 100 mil. Men det er ikke noe blårøyk.

Sykkelen ble kjøpt fra dødsbo og har gått ca 57000km. Har derfor ikke noe særlig info over hva som er gjort og hva som ikke er gjort, men tror ikke at motoren på den er åpnet før.Sykkelen ble kjøpt stort sett usett da jeg fikk den til en rimelig penge. Jevnt over så virker den godt vedlikeholdt og all elektronikk og lignende fungerer som det skal.

Kan vel nevnes at det var ca 6 dl for mye olje på den når jeg fikk den, men jeg vet ikke hvor lenge den har blitt kjørt med det. Hvilke konsekvenser kan dette føre med seg?

Vis Medlemmets Profil

9 Re: Yamaha XS500: Dårlig kompresjon on Ons 7 Okt 2015 - 15:21

Gjør som de sier her, prøv en skikkelig tune-upp først før du river mottorn. Den burde ikke være utslitt på 57.000 km. Sjekke/justere ventiler, rense/overhale gassera (det er ei sjuke på alle gamle sykkler som har stått ei stund), sjekke/fornye bensinfilter, nye plugger/hetter/pluggledninger. Og nye stifter/kondensator (hvis den ikke har elektronisk tenning da).

Vis Medlemmets Profil

10 Re: Yamaha XS500: Dårlig kompresjon on Ons 7 Okt 2015 - 16:33

Jeg ville ikke stolt blindt på en kompressjonsmåler..
det kan være store avvik fra måler til måler..

Hvis den ikke blåer og det ikke blåser mye fra veivhusventilasjonen så er den nok "frisk" i sylinderne men en runde med ventiljustering og skikkelig varmkjøring og dusjekanne med vann i innsuget med litt fart på mottoren kan gjøre underverk.
Har den faktisk ikke snurret mer enn 57000km så bør den være ok slitasjemessig.

Mye av mottorsyklene er faktisk sotet seriøst ned for de har bare blitt putrekjørt.

Disse mottorene trenger litt hardkjør (etter de er skikkelig gjennomvarme) innimellom.

Vis Medlemmets Profil

11 Re: Yamaha XS500: Dårlig kompresjon on Ons 7 Okt 2015 - 16:46

Hva med oljen her. Har vel en misstanke om at forskjellige oljer har bedre eller dårligere renseegenskaper og derved vil påvirke tettingen i motoren. Koksing av stempelringer vil medføre dårligere komp. Renser oljen bedre vil dette bli eliminert delvis.
Bare et hint fra egen erfaring. Skiftet oljetype og oljeforbruket gikk ned med 1,5 dl/1000km

Vis Medlemmets Profil

12 Re: Yamaha XS500: Dårlig kompresjon on Ons 7 Okt 2015 - 20:01

Som nevnt lengre oppe, sjekk ventilklaringer før du gjør noe mere drastisk. Forgassere har også godt av en rens/synk av og til. What a Face

13 Re: Yamaha XS500: Dårlig kompresjon on Tor 8 Okt 2015 - 9:07

Takk for alle gode tips!

Da blir det en runde i garasjen iløpet av kort tid.
Har ihvertfall bestilt pakingssett og stempelringer i tilfelle - er ting som er kjekt å ha uansett Very Happy

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]