Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

CNC-maskin?

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 CNC-maskin? on Lør 10 Okt 2015 - 23:07

KnutR

Admin
Er det noen av dere lavpanna, ikke motorsykkelinteresserte kranglefanter som tilfeldigvis er i besittelse av en CNC-maskin? Ikke store greiene som skal gjøres...
Dette har ikke med motorsykkel å gjøre, men modellfly. Jeg trenger en liten ballastdel til et seilfly, forsøkte å lage selv i treverk i dag. Funka fint, helt til idioten (undertegnede) skulle smelte bly ned i porøst treverk.
Trenger ikke si mer.......

Delen skal være i relativt tungt materiale. Vi snakker en beta på 16cm lengde, ca 2 bred og 6mm tykk, så absolutt ikke noe stor greie.

I garasjen: Honda Shadow 1100, Honda CX500, Suzuki GS125, Yamaha RD350(den gamle, caferacer to be), relativt ombygd Moto Guzzi V50II med EML sidevogn (støttehjulsræseren), Suzuki CS50 (moppen til fruen), Garelli Eureka Flex (låvefunnet) + en container med deler til alle førnevnte. Har et bur til familiebruk, Peugeot 4007.
Vis Medlemmets Profil

2 Re: CNC-maskin? on Lør 10 Okt 2015 - 23:25

Høres ut som ei remse med blyplate, trenger du CNC maskin for å få til det?

Vis Medlemmets Profil

3 Re: CNC-maskin? on Søn 11 Okt 2015 - 0:24

Helle bly i treverk har også denne genuint uinteresserte motorsykkelgjøken prøvd clown Det brenner jo fint da Very Happy
Men jeg kjøpte en gang en blyplate på et byggvarehus, tror det var til noe taktekkingsgreier rundt piper eller noe sånt.
Jeg klipte den opp i remser og brukte remsene til å ballansere veiv på Triumph. Jeg klipte jo remsene med samme bredde og veide dem. Enkelt å kutte til riktig vekt etterpå når man vet vekt pr lengde Very Happy

Vis Medlemmets Profil

4 Re: CNC-maskin? on Søn 11 Okt 2015 - 0:29

Kanskje ikke like tungt, men hva med en stang med karosseritinn?

Vis Medlemmets Profil

5 Re: CNC-maskin? on Søn 11 Okt 2015 - 0:43

KnutR

Admin
Har blyremser liggende, men litt av greia her er at det skal være nøyaktig kutta. En halv millimeter slark her, så går ting til helvet...
For spesielt interesserte, dette er en gren innenfor modellflyging som heter DLG (Discus Launch Glider), formelt navn er F3K på konkurransegrenen.
Flyet hives som en diskos, noe som innebærer ganske schwære krefter på vingefestene. Vingen på min modell er festet mot kroppen via to standoffs (godt norsk uttrykk mangler), to slags pinner ned i carbon. Jeg skal lage en profil som går i fra den ene til den andre pinnen, og skal tres rundt disse. Opp og ned vil den da være sikret av hhv kroppen og vingen. Slark her = potensiale for brudd i disse pinnene, og en dyr modell som flagrer sidelengs ut i geografien.

En liten video som gir et inntrykk av kreftene i sving..

I garasjen: Honda Shadow 1100, Honda CX500, Suzuki GS125, Yamaha RD350(den gamle, caferacer to be), relativt ombygd Moto Guzzi V50II med EML sidevogn (støttehjulsræseren), Suzuki CS50 (moppen til fruen), Garelli Eureka Flex (låvefunnet) + en container med deler til alle førnevnte. Har et bur til familiebruk, Peugeot 4007.
Vis Medlemmets Profil

6 Re: CNC-maskin? on Søn 11 Okt 2015 - 0:50

KnutR

Admin
Et par bilder som forklarer hva jeg skal mekke...
Her er standoffs / pinner mellom kropp og vinge.

De her skal da sitte mellom standoffs..

Vis Medlemmets Profil

7 Re: CNC-maskin? on Søn 11 Okt 2015 - 0:53

KnutR

Admin
knutk skrev:Kanskje ikke like tungt, men hva med en stang med karosseritinn?

Der kan vi faktisk være inne på noe... Hm...

Vis Medlemmets Profil

8 Re: CNC-maskin? on Søn 11 Okt 2015 - 0:56

Det der så jo genialt ut, pælm og styr! Hvor langt og lenge greier du å fly med noe sånt? Hva går konkurranseforumen ut på, er det flytid, fly lengst Question

Vis Medlemmets Profil

9 Re: CNC-maskin? on Søn 11 Okt 2015 - 1:11

Lage en tremodell og støpe bly i en gipsform etter tremodellen vil jo funke.

Vis Medlemmets Profil

10 Re: CNC-maskin? on Søn 11 Okt 2015 - 1:15

KnutR

Admin
Hvor lenge avhenger av om jeg finner termikkbobler/oppdrift. Alt fra 1 minutt til 1 times tid. Batterikapasiteten begrenser..

Konkurranseformen går ut på å løse "oppgaver" innenfor en tidsramme.
Det begynner med innledende runder, og vanskelighetsgrad øker utover i konkurransen.
Task A: Lengste tur (inntil 5 minutter) i løpet av en arbeidstid på 10 minutter. Kun siste tur teller.
Task B: To lengste påfølgende turer (de to siste teller) i løpet av 10 minutter. Max 4 minutters tur.
Task C: All up, last down. Alle sender avgårde samtidig, maxtid på 3 minutter. Normalt 3-5 runder.
Task D: +15 sec. Du skal fly 15 sekunder lenger enn din forrige tur. 10 minutter arbeidstid, så her må man regne litt.
Task E: Poker. Du roper ut en tid du skal klare før launch, 5 turer, kombinasjon av nøyaktighet og varighet scorer høyest.
Task F: 6 turer, 3 lengste teller. Max 3 minutters turer. 10 minutters arbeidstid.
Task G: Fem lengste turer på 10 minutters arbeidstid. Her må det også regnes litt for å ikke gå over arbeidstia...
Task H: 4 turer på 1, 2, 3 og 4 minutter i løpet av 10 minutters arbeidstid. Her er det små marginer....
Task I: Tre lengste turer på 10 minutter, max 200 sekunders tur
Task J: Siste tre turer på 10 minutter..

Mange tror dette er bare lek, men en konkurranse skiller VELDIG fort ut de som gidder å trene... Jeg trener lite.... Wink

Vis Medlemmets Profil

11 Re: CNC-maskin? on Søn 11 Okt 2015 - 1:32

Ja tenkte på det samme som Pelsen, lag støpeformer i gips etter en tremodell. Rent bly er mykt, bruker du gamle hjulavballanseringslodd, som er tilsatt litt antimon og tinn, så blir det du støper hardere. Husk god ventilasjon/hold på ute når du smelter bly.

Vis Medlemmets Profil

12 Re: CNC-maskin? on Søn 11 Okt 2015 - 8:28

hvis du da i tillegg lager "hullene" litt for små kan du skrape/file de til nøyaktig pasning til slutt..

Vis Medlemmets Profil

13 Re: CNC-maskin? on Søn 11 Okt 2015 - 11:03

KnutR

Admin
Gode ideer renner på!
Jeg raider hobbyskuffen til kjerringa for gips, og setter i gang i løpet av dagen :)

Vis Medlemmets Profil

14 Re: CNC-maskin? on Søn 11 Okt 2015 - 13:12

KnutR skrev:Gode ideer renner på!
Jeg raider hobbyskuffen til kjerringa for gips, og setter i gang i løpet av dagen :)

Er det viktig med en nøyaktig vekt med bly, eller skal du bare ha noe tungt?
Om man kun skal ha ekstra vekt kan du blande masse blyhagl i en epoxyblanding og forsterke det hele med glassfibertråder.

Vis Medlemmets Profil

15 Re: CNC-maskin? on Søn 11 Okt 2015 - 15:28

KnutR

Admin
knutk skrev:
KnutR skrev:Gode ideer renner på!

Er det viktig med en nøyaktig vekt med bly, eller skal du bare ha noe tungt?
Om man kun skal ha ekstra vekt kan du blande masse blyhagl i en epoxyblanding og forsterke det hele med glassfibertråder.

Det er absolutt også en mulighet..

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]