Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Continental TKC70. Brukererfaring?

Gå til side : 1, 2  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 2]

1 Continental TKC70. Brukererfaring? on Søn 11 Okt 2015 - 21:45

Min F800GS trenger nye sko. Jeg kjører mest på asfalt  og noe på grusveier. Har ingen ambisjoner om gjørmebad.

Til nå har den brukt orginaldekk, Pirelli Scorpion Trial. Har ikke noe å klage på, men kunne tenke meg å prøve noe annet.
Vurderer  Continental TKC70.
På bildet ser mønsteret greit ut, men bilder alene er ikke nok til å bedømme alle dekkets egenskaper.

Noen her som har prøvd disse dekkene?

Vis Medlemmets Profil

2 Re: Continental TKC70. Brukererfaring? on Søn 11 Okt 2015 - 22:35

Etter mønstret å dømme ser de "rolige" ut, men bakdekket har en rimelig jevn og glatt bane ved rett-frem-kjøring. Kan bli litt glatt?? Suspect Merker det på mitt haidenau scout K60 som begynner å bli slitt, det slipper rimelig fort på grus. Spinner lett i 50-70 km/t... Nå har jeg veldig sprek sykkel da.. clown

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Continental TKC70. Brukererfaring? on Søn 11 Okt 2015 - 22:44

Palma skrev:Etter mønstret å dømme ser de "rolige" ut, men bakdekket har en rimelig jevn og glatt bane ved rett-frem-kjøring. Kan bli litt glatt?? Suspect  Merker det på mitt haidenau scout K60 som begynner å bli slitt, det slipper rimelig fort på grus. Spinner lett i 50-70 km/t... Nå har jeg veldig sprek sykkel da.. clown

Sikkert etter at du monterte butt-pluggen Razz

4 Re: Continental TKC70. Brukererfaring? on Søn 11 Okt 2015 - 23:16

KliffArne skrev:
Palma skrev:Etter mønstret å dømme ser de "rolige" ut, men bakdekket har en rimelig jevn og glatt bane ved rett-frem-kjøring. Kan bli litt glatt?? Suspect  Merker det på mitt haidenau scout K60 som begynner å bli slitt, det slipper rimelig fort på grus. Spinner lett i 50-70 km/t... Nå har jeg veldig sprek sykkel da.. clown

Sikkert etter at du monterte butt-pluggen Razz

Du kjøpte og plugg og ikke merket stor forskjell, blir mer og mer sikker på at du monterte den feil, tom feil sted... den skal sitta på sykkelen clown

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Continental TKC70. Brukererfaring? on Søn 11 Okt 2015 - 23:37

Burde lagt med bildet med en gang Shocked

Om man ser på mønsteret har det mye til felles med flere andre merker. Kanskje litt større åpning mellom "putene" på dekket enn en del andre dekk i samme kategori, men tviler på at det har noe å bety.
Bakdekket har en stripe med helt mønster i midten. Men vet ikke om det betyr så mye for fremkommelighet i forhold til de som har tynne striper på kryss og tvers. Innbiller meg at skal mønsteret ha noe effekt for fremkommelighet må avstanden mellom "putene" i mønsteret åpnes ganske så mye, ala TKC80 og dets like.

Continental, mfl. benytter, om jeg forstår det riktig, nummeret i navnet til å beskrive bruksområdet i prosent mellom grus og asfalt. Men er usikker på hvor mye det skal vektlegges. Er også åpen for andre forslag.
Er ute etter et dekk som sitter greit på asfalt, og funker på grus. Helst ikke for mye trapping eller annen form for støy, og foretrekker dekk som holder 8-10K

Vis Medlemmets Profil

6 Re: Continental TKC70. Brukererfaring? on Ons 28 Okt 2015 - 20:30

Da er dekkene bestilt og mottatt.
Sammenlignet med orginaldekkene, Pirelli Scorpion Adventure er mønsteret i TKC70 litt åpnere.

Hvordan er de å kjøre på?
Litt begrensa erfaringer. Var så klønete at jeg bestilte feil dimensjon for bakhjulet, så det må returneres for å få riktig dimensjon.
Må innrømme at jeg ikke hadde så mye høy i hatten da jeg oppdaga at jeg hadde bestilt 18" hjul til 17" felg Embarassed .

Fremhjulet er lagt på og kjennes greit ut. Men fullt inntrykk får man jo ikke før en er riktig skodd både fremme og bak samt prøver egenskapene på grusveier. Forventer ikke en dramatisk forskjell....

Vis Medlemmets Profil

7 Re: Continental TKC70. Brukererfaring? on Ons 28 Okt 2015 - 23:04

knutk skrev:......Bakdekket har en stripe med helt mønster i midten. Men vet ikke om det betyr så mye for fremkommelighet i forhold til de som har tynne striper på kryss og tvers. Innbiller meg at skal mønsteret ha noe effekt for fremkommelighet må avstanden mellom "putene" i mønsteret åpnes ganske så mye, ala TKC80 og dets like.

Jeg trekker en parallell til dekk til en annen type traktor clown dvs vanlig landbrukstraktor. På traktordekkene er det svære ribber med stort mellomrom, det er ikke selve ribbene som sørger for friksjon og fremkommelighet, det er jord og leire som setter seg mellom de som gir friksjonen og derved grep. Som du nevner så tror jeg nok at for å merke stor forskjell på grus må man opp i TKC80, men tror du vil merke forskjell med 70 og. Jeg har jo brukt noe lignende nå ei stund, Heidenau Scout K 60, noe forskjell merket jeg, men ikke veldig mye. Merket mest på grep på bakhjulet mens dette var nytt, og litt bedre styring med fremhjul. Tørr moderat løs grusveg.

Vis Medlemmets Profil

8 Re: Continental TKC70. Brukererfaring? on Ons 28 Okt 2015 - 23:32

Palma skrev:
knutk skrev:......Bakdekket har en stripe med helt mønster i midten. Men vet ikke om det betyr så mye for fremkommelighet i forhold til de som har tynne striper på kryss og tvers. Innbiller meg at skal mønsteret ha noe effekt for fremkommelighet må avstanden mellom "putene" i mønsteret åpnes ganske så mye, ala TKC80 og dets like.

Jeg trekker en parallell til dekk til en annen type traktor clown dvs vanlig landbrukstraktor. På traktordekkene er det svære ribber med stort mellomrom, det er ikke selve ribbene som sørger for friksjon og fremkommelighet, det er jord og leire som setter seg mellom de som gir friksjonen og derved grep. Som du nevner så tror jeg nok at for å merke stor forskjell på grus må man opp i TKC80, men tror du vil merke forskjell med 70 og. Jeg har jo brukt noe lignende nå ei stund, Heidenau Scout K 60, noe forskjell merket jeg, men ikke veldig mye. Merket mest på grep på bakhjulet mens dette var nytt, og litt bedre styring med fremhjul. Tørr moderat løs grusveg.

Sesongen er nok iferd med å dabbe ut, så vi får vel ikke svar før til våren. Dog høres det ut som et realistisk vurdering.

Mine ambisjoner for grusveier er nok heller moderate, i den forstand at jeg er for lat til å skyve sykkelen. Således vil veivalget i praksis være av en standard hvor man kan kjøre en SUV. 800GS er for tung til gjørmebad. Lar seg nok gjøre til en viss grad, men tipper man gjør seg selv en tjeneste og overlater denslags øvelser til små lette en-dunkere.

Vis Medlemmets Profil

9 Re: Continental TKC70. Brukererfaring? on Ons 28 Okt 2015 - 23:47

knutk skrev:
Sesongen er nok iferd med å dabbe ut, så vi får vel ikke svar før til våren. Dog høres det ut som et realistisk vurdering.

Mine ambisjoner for grusveier er nok heller moderate, i den forstand at jeg er for lat til å skyve sykkelen. Således vil veivalget i praksis være av en standard hvor man kan kjøre en SUV. 800GS er for tung til gjørmebad. Lar seg nok gjøre til en viss grad, men tipper man gjør seg selv en tjeneste og overlater denslags øvelser til små lette en-dunkere.

Ja svaret kommer utpå våren, men duuu så god tid vi har til å synse og mene en hel masse før den tid.
Godt bilde det med SUV osv... Støtter den. Gjørmebad medfører også mye vasking... og kanskje tungarbeid med å bære sykkern ut av myra No

Vis Medlemmets Profil

10 Re: Continental TKC70. Brukererfaring? on Ons 28 Okt 2015 - 23:53

Palma skrev:
....
Ja svaret kommer utpå våren, men duuu så god tid vi har til å synse og mene en hel masse før den tid.
Godt bilde det med SUV osv... Støtter den. Gjørmebad medfører også mye vasking... og kanskje tungarbeid med å bære sykkern ut av myra No

Jepp.
Jeg har motorsykkel fordi den skal bære meg, ikke for å bære sykkelen cheers

Vis Medlemmets Profil

11 Re: Continental TKC70. Brukererfaring? on Tor 29 Okt 2015 - 22:40

Har kontaktet selger (dekkonline.com) og de aksepterer å ta bakdekket i retur så lenge dekket ikke har vært montert. Blir hentet på døra, kostnadsfritt. Handlemåte som frister til gjenkjøp cheers

Vis Medlemmets Profil

12 Re: Continental TKC70. Brukererfaring? on Tor 29 Okt 2015 - 22:45

knutk skrev:Handlemåte som frister til gjenkjøp cheers
Du bestiller 18" en gang til ja? Rolling Eyes

Vis Medlemmets Profil

13 Re: Continental TKC70. Brukererfaring? on Tor 29 Okt 2015 - 23:31

mortal skrev:
knutk skrev:Handlemåte som frister til gjenkjøp cheers
Du bestiller 18" en gang til ja? Rolling Eyes

Ja, det hadde tatt seg ut lol!

Vis Medlemmets Profil

14 Re: Continental TKC70. Brukererfaring? on Fre 30 Okt 2015 - 11:10

Triks hvis "furet værbitt over landet" føret blir for ille er å slippe ut en del/mye luft slik at kontaktflaten blir større-men da kjekt med kompressor før asfaltkjøring igjen.
Dekket "skjærer" seg ikke like mye ned i bløtt underlag heller.
samme triks "vi" bruker når det er seriøs offroad med bil.

Vis Medlemmets Profil

15 Re: Continental TKC70. Brukererfaring? on Fre 30 Okt 2015 - 14:47

mekkern skrev:Triks hvis "furet værbitt over landet" føret blir for ille er å slippe ut en del/mye luft slik at kontaktflaten blir større-men da kjekt med kompressor før asfaltkjøring igjen.
Dekket "skjærer" seg ikke like mye ned i bløtt underlag heller.
samme triks "vi" bruker når det er seriøs offroad med bil.

Jeg har hørt om dette ved flere anledninger, og har sågar en liten kompressor liggende i toppkofferten.
Men hvor mye luft bør man slippe ut? Bakdekket skal normalt ha 2,5K/cm3 og framhjulet 2,2K/cm3.
Hjulene har ikke dekklås. Det bør man vel ta hensyn til om dekktrykket reduseres.

For mange år siden prøvde jeg, riktig nok ikke helt frivillig, å kjøre med litt lavt trykk i et hjul. Ved moderat akselerasjon spant dekket på felgen og dro ventilstammen med seg. Det ble ganske gripende for å si det sånn affraid

Vis Medlemmets Profil

16 Re: Continental TKC70. Brukererfaring? on Fre 30 Okt 2015 - 15:29

Dette må en jo prøve seg frem med avhengig av sykkel og dekktype/bredde/stivhet-slange(løst) eller ikke..
målet er å få mest mulig av mønsteret til å gripe underlaget, og hvis det "deformerer seg en del vil mønsteret også fungere som klyper mot underlaget.

målet er jo fremkomlighet -Ikke mest mulig akselrasjon.

jeg har brukt 10-20 psi (0,7-1bar) avhengig av sykkel og underlag.
på tyngre "suv" sykler vil jeg anta 15-25psi (1-1,6) bar..

Her er det nok ingen fasit.

Vis Medlemmets Profil

17 Re: Continental TKC70. Brukererfaring? on Fre 30 Okt 2015 - 16:29

Det var da veldig lavt trykk, mekkern? På motocross-maskinen (KTM SX-F 450) kjører jeg med 1,0 bar foran og bak. På KTM 990 Adventure er standard dekktrykk 2,4/2,6 bar foran/bak. Med knasttedekk på grus reduserer jeg dette til 1,6/1,8 bar. Dette er på felger uten dekklås. Dette fungerer overraskende bra også på asfalt. Har forsøkt det samme med Pirelli Scorpion MT90/AT, det fungerte ikke så bra med lavt trykk. Tror du bare må prøve deg frem, men jeg ville ikke gått under 1,5 bar på en stor Adventure-maskin, hverken foran eller bak.

Dekkene jeg har på 990 Adventure:

"Asfalthjul" Pirelli Scorpion MT90/AT:

Grushjul, Metzeler Unicross/Metzeler Karoo:

Vis Medlemmets Profil

18 Re: Continental TKC70. Brukererfaring? on Fre 30 Okt 2015 - 19:55

Sleipt fjell/snø med trail/enduro sykkel og oppover via gjørme/myr mot grus/grass-generelt jo bedre underlag jo høyere trykk...

men trykket må økes proposjonalt med gassinga/farta.

men er dekket stivt nok og dekket trang nok trener en ikke luft..

-87 cbr1000`n min var det truget på et 170 bakdekk der det skal være 140-første turene med den syntes jeg den var litt ustabil rundt 70kmh i sving ellers "grei" til "veldig fort" -jeg hadde 0-bar..
det sto en spiker tværs gjennom.....
ble mye bedre med luft gitt.. og da jeg fikk på original dim var den ikke til å gjenkjenne

Vis Medlemmets Profil

19 Re: Continental TKC70. Brukererfaring? on Fre 30 Okt 2015 - 20:14

Hva med lavt trykk og eventuell risiko for felgskader om man kjører på steiner/røtter. Er det et problem?

Vis Medlemmets Profil

20 Re: Continental TKC70. Brukererfaring? on Fre 30 Okt 2015 - 20:25

når en ikke lenger har samme motstand mot komprimering er det lettere å få en smell i felgen ja...
men dette er jo en avveining mellom det å komme frem og ikke....
tjangsen for å tryne på de værste underlagene er jo også større enn på asfalten
jo mer en satser-jo større er fortjenesten---og FALLET...Laughing

Vis Medlemmets Profil

21 Re: Continental TKC70. Brukererfaring? on Lør 14 Nov 2015 - 22:28

Tenkte å handle TKC70 på våren men ramla ned på Tourance Next.
Men så er det en kompis som handla TKC70, har ikke sett noen dekk som har trappa mer Shocked Han har kjørt litt som meg i sommer; Alpene, helgeturer på grus i de dype skoger og litt vestland. Jeg skal ikke prøve de sakene nei.
Takke seg til felgsett med saker for laussluppen veg, for tida TKC80 (igjen) og noe normale saker på asfaltfelga. Next`ene har imponert meg, rulla 11k på dem i sommer og der er mer igjen. Hatt en slipp, og det var på tyggegummien dem hadde reparert sprekker i asfalten med, i Italia i 38 graders varme. Forhjulet stod på tverra i en sving... Men fikk sjekka at pumpa fremdeles kan levere høyt blodtrykk! Blir nok Next igjen, eller PR4...

På grusen gjør jeg som jeg lærte på kurs; 1,7/1,8 Bar. Går fint på asfaltetapper mellom grusstrekkene uten å fylle på. Men bør ikke kjøres så lavt fort over tid, da blir gummien fort borte.
Planlegger så smått en nordkalottur neste sommer, kanskje komme seg til Alta på minst 80% grusveger bounce

Vis Medlemmets Profil

22 Re: Continental TKC70. Brukererfaring? on Søn 15 Nov 2015 - 9:57

Enig med joo. Mine heidenau scout k60 trappet og på fremhjulet og laget en hylelyd jeg ikke holdt ut med. Nå har jeg så heldig at jeg har to sett hjul, så jeg går for skikkelig grusdekk på det ene paret og gode asfalt på det andre. Slik tkc70 og K60 er midt-i-mellom-dekk og blir ingen av delene. No

Vis Medlemmets Profil

23 Re: Continental TKC70. Brukererfaring? on Søn 15 Nov 2015 - 20:42

Har montert dekka, og visuelt ser de fine ut og mønsteret har en grovhet som forventet.

Derimot har dekkene ikke bare imponert på veien. De sitter greit, men framhjulet har vibrasjoner som dukker opp i området mellom 50 til 80.
De rister så pass at om man ligger så nært en bil at man ser lyset på bilens bakpart ser man at lyset vibrerer.
Prøvde å redusere lufttrykket, og det ble bedre.

Men slik skal det ikke være. Uansett forklaring har jeg vanskelig for å akseptere at et hjul vibrerer.
Der finnes dekk fra andre merker med tilsvarende mønster, så det skal sitte langt inne om undertegnede velger TKC70 enda en gang.

Vis Medlemmets Profil

24 Re: Continental TKC70. Brukererfaring? on Tir 15 Mar 2016 - 21:49

Ang. TKC70 fremhjul og vibrasjoner.

Selv om fremhjulet ble balansert ved montering tok jeg det av og sjekket på nytt.
Det viste seg nå at der var en ubalanse på 10gram. Ikke mye, men hvorfor det ikke var i balanse lenger etter kun noen km kjøring har jeg ikke svar på. Kan det være at dekket har sklidd ut og satt seg på felgen i det man begynner å kjøre? Slangedekk sitter ikke så hardt på felgen som slangeløse dekk. Har vel og litt å gjøre med utformimg av felgen.

Uansett, etter ny balansering ble dekket atskillig bedre å kjøre med. Der er fortsatt litt vibrasjoner mellom 50 og 70, men mye mindre enn tidligere.
Enkelte hevder at TKC70 blir bedre med tiden. Det gjenstår å se. Til nå har dekket kanskje rullet 30 mil.

Vis Medlemmets Profil

25 Re: Continental TKC70. Brukererfaring? on Tir 15 Mar 2016 - 21:57

Spent på om du/dere får mye trapping etter hvert...

Spennende med nye Anakee Wild, skal sitte greit på asfalt og være bedre enn TKC80 i sand og gjørme. Kandidat, selv om de skal være bråkete. Men har mer TKC80 å slite ut først.

http://motorcycle.michelinman.com/tires/michelin-anakee-wild

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 2]

Gå til side : 1, 2  Next