Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Volvo V70 D5, startproblemer

Gå til side : 1, 2, 3, 4  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 4]

1 Volvo V70 D5, startproblemer on Søn 11 Okt 2015 - 21:49

Volvoe'en min tuller av og til.

Hvis jeg er for rask til å vri nøkkelen og begynne å kjinne motor, før glødingen er fullført, så hender det at ikke vil i det hele tatt. Motor kjinner, men ikke tale om den vil starte, selv om jeg prøver på ny med tilstrekkelig tid til glødinga.
Når dette skjer, ca 3-4 ganger på like mange år, så er det bare å la skjiten ståe en time eller to, så er dt iorden igjen.
Neste som når man gir or mye choke på en bensinmotor, og den blir rå.
Noen glupe hoder her?

2 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Søn 11 Okt 2015 - 22:13

Bare undermålere og ullhuer her vet du vel Suspect

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Søn 11 Okt 2015 - 22:14

Vet ikke så mye om Volvo i særdeleshet. Men om bilen har gått noen år i kombinasjon med mye småkjøring kan det kanskje være en tanke å skifte glødepluggene? (Mange biler lar glødepluggene gløde også etter motorstart for å hjelpe motor frem til den blir litt varm).

Vis Medlemmets Profil

4 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Søn 11 Okt 2015 - 22:22

Hva med oss som ikke er fullt så glupe på sånt teknisk? Får vi lov å si at det høres ut som noe med innsprøytingen? F.eks på mc hører jeg jo godt at sykkelen "primer" når jeg slår på tenningen. Kan det være den rett og slett ikke har fått prima ferdig skikkelig? Eller noe elektronikk som tuller seg pga computeren ikke får starta opp skikkelig før du vrenger over nøkkelen? Question Jeg er sikkert helt på bærtur som vanlig men. confused

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Søn 11 Okt 2015 - 22:28

Tror du skal vurdere å skifte de glødepluggene... Kanskje lurt å sjekke litt først, men holder en knapp på de..
Evt alt annet mellom skiltene affraid

Vis Medlemmets Profil

6 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Søn 11 Okt 2015 - 22:41

Elolz skrev:Hva med oss som ikke er fullt så glupe på sånt teknisk? Får vi lov å si at det høres ut som noe med innsprøytingen? F.eks på mc hører jeg jo godt at sykkelen "primer" når jeg slår på tenningen. Kan det være den rett og slett ikke har fått prima ferdig skikkelig? Eller noe elektronikk som tuller seg pga computeren ikke får starta opp skikkelig før du vrenger over nøkkelen? Question Jeg er sikkert helt på bærtur som vanlig men. confused

Jeg heller mot at du er mere inne på noe enn de to som foreslår glødepluggene.

Som sagt, den starter bestandig hvis jeg lar glødelampen få tid å slukke før jeg vrir nøkkelen om. Det er hvis jeg i vanvare vrir for tidlig, at det har skjedd at den ikke vil starte.Dette har skjedd med både kald og halvvarm motor. De gangene det har skjedd, har det vært iorden en time eller to etterpå. Suspect
Hadde det vært glødepluggene i seg selv, så burde problemet vært konstant, etter mitt hode. Men kanskje signalfeil til disse ?

7 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Søn 11 Okt 2015 - 22:43

Det som er litt snodig er jo at det bare har skjedd "ca 3-4 ganger på like mange år". Hvis det er noe med glødepluggene, ville han ikke merket mer til det, ville det ikke skjedd mye oftere og forverret seg?

Du sier glødelampe, er det en sensor som gjør at glødingen slår seg av selv? Sensor eller dårlig signal? Men det ville du vel også gjerne merket mer til og?

Vis Medlemmets Profil

8 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Man 12 Okt 2015 - 0:46

Jeg har et lignende problem med Hondabilen min ... men det er en bensinmotor. Og det skjer kun når den er varm, men bare av og til.
Nesten som den har fått for mye bensin. Om jeg venter 10-15-20 min. starter den som normalt.
Et par ganger har kjørt starteren i sikkert 30 sek. og da har den startet ... temmelig motvillig.
Om jeg ikke da rører gassen så sviver den såvidt rundt på 5-600 rpm i 10 sek før den kommer seg. scratch
Jeg er jo skeptisk til å kjøre starteren så lenge ... om den ikke skulle starte da, har jeg jo tømt batteriet.
Da hjelper det jo ikke å vente heller.
Det e som kjent for seint å snyte sæ når nasen e borte jocolor

Vis Medlemmets Profil

9 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Man 12 Okt 2015 - 1:09

Antall km? Årsmodell?
Når var det sist glødepluggene ble skiftet?

Du sier du er "for rask" med å vri starter, dvs før glødepluggene har gjort jobben sin.

Har vært borte i samme problem med en gammel Berlingo.

Det jeg fant ut var at pluggene glødet *ikke* selv om glødelampa lyste så lenge som det skal for å angi at det er klart for å starte.
:)
De glødet *kun* første gangen (vri nøkkel) og de var dårlige.

Bytte plugger - Problem solved.

Vis Medlemmets Profil

10 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Man 12 Okt 2015 - 12:51

Kongen skrev:Antall km? Årsmodell?

Du sier du er "for rask" med å vri starter, dvs før glødepluggene har gjort jobben sin.

Det jeg fant ut var at pluggene glødet *ikke* selv om glødelampa lyste så lenge som det skal for å angi at det er klart for å starte.

Bilen er fra 2004 og kjørt nærmere 200k, så sånn sett kan man kanskje mene at det er på tide med nye plugger. Det er bare så rart at de vanligvis gjør jobben hvis jeg lar dem gløde de 8-10 sekundene det tar meg å få sikkerhetsbeltet på.
Og det har vært sånn forholdsvis lenge.

Kanskje jeg skulle spandert nye plugger og sett om det skjer igjen, de koster jo ikke allverden. Hente litt i krukka, er jo ikke sølv å få tak i likevel clown

11 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Man 12 Okt 2015 - 13:18

KliffArne skrev:
Kongen skrev:Antall km? Årsmodell?

Bilen er fra 2004 og kjørt nærmere 200k, så sånn sett kan man kanskje mene at det er på tide med nye plugger. Det er bare så rart at de vanligvis gjør jobben hvis jeg lar dem gløde de 8-10 sekundene det tar meg å få sikkerhetsbeltet på.
Og det har vært sånn forholdsvis lenge.

Kanskje jeg skulle spandert nye plugger og sett om det skjer igjen, de koster jo ikke allverden. Hente litt i krukka, er jo ikke sølv å få tak i likevel clown

Gi tilbakemelding her når du har skifta plugges da, det er så godt å skrive :Hva var det jeg sa!!! clown

Vis Medlemmets Profil

12 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Man 12 Okt 2015 - 14:08

Om du stamper Apriliaen til juior og handler hos  bildeler.no blir det heller ikke så dyrt

Vis Medlemmets Profil

13 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Man 12 Okt 2015 - 16:34

KliffArne skrev:
Elolz skrev:Hva med oss som ikke er fullt så glupe på sånt teknisk? Får vi lov å si at det høres ut som noe med innsprøytingen? F.eks på mc hører jeg jo godt at sykkelen "primer" når jeg slår på tenningen. Kan det være den rett og slett ikke har fått prima ferdig skikkelig? Eller noe elektronikk som tuller seg pga computeren ikke får starta opp skikkelig før du vrenger over nøkkelen? Question Jeg er sikkert helt på bærtur som vanlig men. confused

Jeg heller mot at du er mere inne på noe enn de to som foreslår glødepluggene.

Som sagt, den starter bestandig hvis jeg lar glødelampen få tid å slukke før jeg vrir nøkkelen om. Det er hvis jeg i vanvare vrir for tidlig, at det har skjedd at den ikke vil starte.Dette har skjedd med både kald og halvvarm motor. De gangene det har skjedd, har det vært iorden en time eller to etterpå. Suspect
Hadde det vært glødepluggene i seg selv, så burde problemet vært konstant, etter mitt hode. Men kanskje signalfeil til disse ?
NÆ!
Hvis det er glødeplugger, så er det vel dieselmotor vi snakker om?
Den "primer" ikke da den sprøyter rett inn i sylinderen (evt forkammeret, men fortsatt inn i sylinderen) og ikke inn i innsugskanalen før komprimering slik som på en "bænser".

Hvis bilen har gått 200k og er 11 år gammel, så holder jeg nok en sterk knapp på glødepluggene eller evt releet til de nevnte. Faktisk så kan det høres ut som "timeren" til glødepluggene har fått seg en knekk. Kanhende, hvis glødeprogrammet ikke fikk kjørt seg ferdig, så "henger" timeren og selv om det er indikering på glødingen, så gjøder den faktisk ikke.

Vis Medlemmets Profil

14 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Man 12 Okt 2015 - 17:57

bikerid skrev:
Hvis bilen har gått 200k og er 11 år gammel, så holder jeg nok en sterk knapp på glødepluggene eller evt releet til de nevnte. Faktisk så kan det høres ut som "timeren" til glødepluggene har fått seg en knekk. Kanhende, hvis glødeprogrammet ikke fikk kjørt seg ferdig, så "henger" timeren og selv om det er indikering på glødingen, så gjøder den faktisk ikke.

Det du sier om timer som henger etc. høres litt sansynlig ut, hvis det er mulig. Kan ikke helt avskrive glødepluggene, at de har godt av å bli fornyet, men det er noe som skurrer i måten den oppfører seg.

Kan jo ganske enkelt sjekke dette ved å måle om det kommer strøm frem til glødepluggene neste gang det skjer. Hvorfor gjorde jeg ikke det sist?
Isåfall skal jeg poste resultatet her, og si til Palma at det var det han ikke sa clown

15 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Man 12 Okt 2015 - 18:36

Du får vel nesten bare prøve pluggene siden alle her nevner de, og håpe at det løser problemet, for det høres ikke helt lett ut å finne ut av når det skjer så sjeldent. Med mindre du greier å fremprovosere den med vilje så du får feilsøkt en gang for alle. Jeg foreslår du løper ut og prøver å fremprovosere feilen et par ganger for dagen, sånn for Palma sin del. clown

Men siden dette hovedsakelig er et forum for poeter, så kan vi ta en "to be, or not to be" og vri litt på spørsmålet for å gjøre forvirringen komplett: Hva kan gjøre at den plutselig starter etter å ha stått stille 1-2 timer? Og hvorfor hjelper det å la den stå?

Vis Medlemmets Profil

16 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Man 12 Okt 2015 - 18:37

KliffArne skrev:
bikerid skrev:

Det du sier om timer som henger etc. høres litt sansynlig ut, hvis det er mulig. Kan ikke helt avskrive glødepluggene, at de har godt av å bli fornyet, men det er noe som skurrer i måten den oppfører seg.

Kan jo ganske enkelt sjekke dette ved å måle om det kommer strøm frem til glødepluggene neste gang det skjer. Hvorfor gjorde jeg ikke det sist?
Isåfall skal jeg poste resultatet her, og si til Palma at det var det han ikke sa clown
En ting til jeg kom på i farta. Det kan jo også hende stopp-solenoiden er litt uggen. Hvis den ikke åpner, så er det nix diesel til pumpa. Men at den kun skal "fjuske" ved halvgløding er jo litt mystefistisk og vel tilfeldig.

Vis Medlemmets Profil

17 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Man 12 Okt 2015 - 19:18

Elolz skrev:Du får vel nesten bare prøve pluggene siden alle her nevner de, og håpe at det løser problemet, for det høres ikke helt lett ut å finne ut av når det skjer så sjeldent. Med mindre du greier å fremprovosere den med vilje så du får feilsøkt en gang for alle. Jeg foreslår du løper ut og prøver å fremprovosere feilen et par ganger for dagen, sånn for Palma sin del. clown

Men siden dette hovedsakelig er et forum for poeter, så kan vi ta en "to be, or not to be" og vri litt på spørsmålet for å gjøre forvirringen komplett: Hva kan gjøre at den plutselig starter etter å ha stått stille 1-2 timer? Og hvorfor hjelper det å la den stå?
Gode spørsmål ... men her kommer et dårlig, kanskje. Det er akkurat som jeg kan minnes at glødepluggene ikke var 100% nødvendige i gode sommertemperaturer ... at kompresjonen alene var nok til å tenne jævelskappen.
Eller avslører jeg en enorm kunnskapsløshet nå?

Vis Medlemmets Profil

18 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Man 12 Okt 2015 - 20:11

Vi lurer på om de gløder
Eller om bilen er en bløder
riv ut pluggen
se om den er uggen
Hvis pluggen er kald og sur
så er det som Palma trur.. cheers

Jeg har store forventninger. Jeg har sliti med endel diselbiler, hvis en eller to glødeplugger går så må du gjerne gløde flere ganger før mottorn humper i gang. Dette er sansynligvis en forkammermotor, hvor glødepluggen varmer opp lufte i forkammeret hvor dysa og sitter. Disærn kondenserer og renner inn i kammeret og tenner ikke hvis pluggen ikke funker. Er det no rart den blir sur...

Vis Medlemmets Profil

19 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Tir 13 Okt 2015 - 6:28

jhn skrev:
Elolz skrev:Men siden dette hovedsakelig er et forum for poeter, så kan vi ta en "to be, or not to be" og vri litt på spørsmålet for å gjøre forvirringen komplett: Hva kan gjøre at den plutselig starter etter å ha stått stille 1-2 timer? Og hvorfor hjelper det å la den stå?
Gode spørsmål ... men her kommer et dårlig, kanskje. Det er akkurat som jeg kan minnes at glødepluggene ikke var 100% nødvendige i gode sommertemperaturer ... at kompresjonen alene var nok til å tenne jævelskappen.
Eller avslører jeg en enorm kunnskapsløshet nå?
Nei, hvorfor hjelper det å la den stå? Kanskje brura bli villig etterhvert  Neutral

@jhn, jeg også minnes at f.eks. traktorer før i tiden godt lot seg starte uten gløding på en varm dag, eller også vinterstid om det ikke var for lenge siden sist de hadde vært igang.
Hvorfor dagens biler er vanskeligere vet jeg ikke. Min forrige, en Mondeo ble nesten umulig å få igang hvis bare en av fire glødeplugger sviktet, noe som skjedde litt for ofte etter min mening.Alltid den første i rekken. Den ee gangen to plugger tok kveld, kunne jeg bare glemme å få den igang. 

Så ungdommes spørsmål der oppe, hvorfor hjelper det å la den stå, er kanskje et godt et.Uansett hva brura sier

20 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Tir 13 Okt 2015 - 19:19

Vil gjerne holde liv i denne her... (Jeg har en kommentar på lager clown )
traktorer har termostart, det er en glødespiral i innsugsmanifolden som antenner en dæsj med diesel og derved varmer opp den første lufta. Disse har og de fleste hvertfall dysa rett i kammeret.
Forkammerdiesel som på bil har en glødeplugg i hvert kammer som varmer opp lufta direkte, og en dyse med et lavere trykk og mindre spredevinkel.

Har du mekka no mer volvo Kliffern ?

Vis Medlemmets Profil

21 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Søn 18 Okt 2015 - 21:15

Har du funnet ut noe om volvoen?
Jeg har jo et lignende problem på bensinbilen min ... vanskelig når den er varm.
Men jeg fikk et tips i går ... det er et par kjølevannstemp-følere. En går til instrumentene i dashbordet What a Face .. og den andre til tenningselektronikken, og der er problemet ... ble det sagt. Defekt føler.
Det høres jo ikke usannsynlig ut, gjør det vel?
Motortemp spiller vel en rolle når drivstoff/luftblandingen skal bestemmes, og det gjelder vel på en diesel også.

Vis Medlemmets Profil

22 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Søn 18 Okt 2015 - 22:04

Dessuten er det en stund siden pumpedieselene nå... volvoen har "commonrail" og datastyring ei heller stopp-solenoid.
ikke noe forkammer heller, her er dyse med mulighet for sekvensiell syklus og glødeplugg rett i forbrenningskammeret.

Feilen ved "glødingen" kan være en kombo av def/dårlig glødeplugg(er) og programvarefeil (timer/timerrelee)eller en tempsensor som ikke resetter seg raskt nok.

Trenger nok en runde med diagnoseutstyr.

Vis Medlemmets Profil

23 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Søn 18 Okt 2015 - 23:00

jhn skrev:
..................
Motortemp spiller vel en rolle når drivstoff/luftblandingen skal bestemmes, og det gjelder vel på en diesel også.

Drivstoffstyringen for dieselmotor er totalt forskjellig fra bensinmotor. Mens bensinmotor må ha en definert mengde luft i forhold til bensin, AFR (Air to Fuel Ratio, ideelt rundt 14,7) vil man på en dieselmotor ikke regulere lufta. En dieselmotor suger inn lufta den får og reguleres kun ved å justere mengden diesel. Mere diesel = mere kraft (dog innen rimelige grenser). Det er derfor man ser at chiptunede dieselmotorer ryker som Dovregubben til NSB. Således må jeg nok dempe forhåpningene om felles problem = felles løsning.

Edit: Rettet tag.

Sist endret av knutk den Fre 23 Okt 2015 - 10:16, endret 1 gang

Vis Medlemmets Profil

24 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Søn 18 Okt 2015 - 23:29

knutk skrev:
jhn skrev:
..................
Motortemp spiller vel en rolle når drivstoff/luftblandingen skal bestemmes, og det gjelder vel på en diesel også. [/quotoe]

Drivstoffstyringen for dieselmotor er totalt forskjellig fra bensinmotor. Mens bensinmotor må ha en definert mengde luft i forhold til bensin, AFR (Air to Fuel Ratio, ideelt rundt 14,7) vil man på en dieselmotor ikke regulere lufta. En dieselmotor suger inn lufta den får og reguleres kun ved å justere mengden diesel. Mere diesel = mere kraft (dog innen rimelige grenser). Det er derfor man ser at chiptunede dieselmotorer ryker som Dovregubben til NSB. Således må jeg nok dempe forhåpningene om felles problem = felles løsning.
Greit nok for min del ... så lenge løsningen funker for meg. clown
Med det samme fyren sa dette følte jeg at dette var løsningen. Han hadde visstnok vært borti dette flere ganger.
Jeg har byttet "alt" av tenningsdeler ... plugger, pluggledninger osv. Det hjalp kanskje litt, om man er veldig positivt innstilt.
Vi får se.

Vis Medlemmets Profil

25 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Man 19 Okt 2015 - 18:56

mekkern skrev:Dessuten er det en stund siden pumpedieselene nå... volvoen har "commonrail" og datastyring ei heller stopp-solenoid.
ikke noe forkammer heller, her er dyse med mulighet for sekvensiell syklus og glødeplugg rett i forbrenningskammeret.

Feilen ved "glødingen" kan være en kombo av def/dårlig glødeplugg(er) og programvarefeil (timer/timerrelee)eller en tempsensor som ikke resetter seg raskt nok.

Trenger nok en runde med diagnoseutstyr.

Ja tror jeg skal spandere en "datatime" på den, den har ikke vært bortskjemt med sånt hittil. Kanskje oppradere Windows pirat
Skulle programmert bort det tullet at vindusviskeren bak starter når bilen settes i revers hvis viskerne fremme går. Ta det i samme slengen, kanskje.

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 4]

Gå til side : 1, 2, 3, 4  Next