Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Volvo V70 D5, startproblemer

Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 2 av 4]

26 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Fre 23 Okt 2015 - 10:03

Du får kjøpe deg en ny:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=66046446

Vis Medlemmets Profil

27 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Lør 24 Okt 2015 - 10:40

jhn skrev:Har du funnet ut noe om volvoen?
Jeg har jo et lignende problem på bensinbilen min ... vanskelig når den er varm.
Men jeg fikk et tips i går ... det er et par kjølevannstemp-følere. En går til instrumentene i dashbordet What a Face  .. og den andre til tenningselektronikken, og der er problemet ... ble det sagt. Defekt føler.
Det høres jo ikke usannsynlig ut, gjør det vel?
Motortemp spiller vel en rolle når drivstoff/luftblandingen skal bestemmes, og det gjelder vel på en diesel også.

Har ikke gjort noe ennå, unntatt å lest litt lektyre på hvordan forvarmingen på Svænsken virker. Lest i bok kjøpt på Biltema, så ta det med en klype salt.

Glødingen styres av signal fra EDC, som igjen henter info fra temp sensor på kjølevannsystem. Sånn sett kan du være inne på noe.
Der er også et rele inne i bildet, som han Russeren snakka om.

Hvis jeg får arbeidslyst før jul, så skal jeg feilsøke litt.Kanskje ta ut glødepluggene og teste en og en.

Jeg tipper glødepluggene er ok, setter 10 kroner på rele'et monkey

28 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Lør 24 Okt 2015 - 11:31

KliffArne skrev:
Jeg har jo et lignende problem på bensinbilen min ... vanskelig når den er varm.
Men jeg fikk et tips i går ... det er et par kjølevannstemp-følere. En går til instrumentene i dashbordet What a Face  .. og den andre til tenningselektronikken, og der er problemet ... ble det sagt. Defekt føler.
Motortemp spiller vel en rolle når drivstoff/luftblandingen skal bestemmes, og det gjelder vel på en diesel også.

Har ikke gjort noe ennå, unntatt å lest litt lektyre på hvordan forvarmingen på Svænsken virker. Lest i bok kjøpt på Biltema, så ta det med en klype salt.

Glødingen styres av signal fra EDC, som igjen henter info fra temp sensor på kjølevannsystem. Sånn sett kan du være inne på noe.

Hvis jeg får arbeidslyst før jul, så skal jeg feilsøke litt.Kanskje ta ut glødepluggene og teste en og en.  

Temp-føler og rele er to komponent som er relativt enkle i den forstand at de virker eller virker ikke.

Man må stille seg selv noen spørsmål.
Hva påvirker temp-føler som gjør at ved en bomstart må motor vente i mange minutt før ny start virker?
Motor er like kald før og etter startforsøk, og like kald 20 min senere.

Rele tidvis feiler: Hva skulle påvirke releet om man forsøker å starte før glødingen er fullført, og hva nytte har releet av å stå i 20 min før nytt startforsøk?

Jeg må innrømme at jeg ikke har svaret. Men hva skjer ved et startforsøk?
Glødepluggene varmes opp og den innsprøytede diesel antennes. Motor starter.
Dersom motor ikke starter sprøytes diesel fortsatt inn. Kan det tenkes at glødepluggene er blitt våte og avgir enda dårligere varme? At det tar 20 min før de tørker og på nytt kan avgi litt (men for lite) varme men nok til at motor starter?

Det eneste som har skjedd ved et feilet startforsøk er jo at glødepluggene er blitt våte (og muligens nedkjølt)av uforbrent diesel.
Ved full effekt vil dette ikke være et problem for glødepluggene, men dersom de avgir bare delvis effekt blir det kanskje noe helt annet.
Høres dette rimelig ut? Shocked

Vis Medlemmets Profil

29 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Lør 24 Okt 2015 - 12:04

Kjøp nye glødeplugger din gnitne homlepong!
Så skal du se at det blir bra greier. afro

Ps. Demonter alt av deksler osv så du har klar bane til å skru dem av, så varmkjører du motoren maks, og iler til verket. Ellers risikerer du at du knekker dem, og da er grisen ut av skapet. lol!

Vis Medlemmets Profil

30 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Lør 24 Okt 2015 - 14:08

knutk skrev:
KliffArne skrev:

Temp-føler og rele er to komponent som er relativt enkle i den forstand at de virker eller virker ikke.

Hva påvirker temp-føler som gjør at ved en bomstart må motor vente i mange minutt før ny start virker?

Rele tidvis feiler: Hva skulle påvirke releet om man forsøker å starte før glødingen er fullført, og hva nytte har releet av å stå i 20 min før nytt startforsøk?

Dersom motor ikke starter sprøytes diesel fortsatt inn. Kan det tenkes at glødepluggene er blitt våte og avgir enda dårligere varme? At det tar 20 min før de tørker og på nytt kan avgi litt (men for lite) varme men nok til at motor starter?

Det eneste som har skjedd ved et feilet startforsøk er jo at glødepluggene er blitt våte (og muligens nedkjølt)av uforbrent diesel.
Ved full effekt vil dette ikke være et problem for glødepluggene, men dersom de avgir bare delvis effekt blir det kanskje noe helt annet.
Men hvordan er det med bensinbiler? ... på min starter den 100% av gangene om den er kald nok, dvs om den har stått mere enn ... la oss si en halv time
Luft/bensinblandingen er vel temmelig avgjørende for om en bensinmotor starter, og blandingen justeres vel hovedsakelig etter temp.
Hvilke andre ting enn tempføleren bør jeg tenke på.

scratch om det er føleren som svikter ... hvilken temp går motoren ut fra at det er ved første startforsøk ... altså kald motor? Hvorfor starter den da?
Hva skjer om jeg kutter ut hele føleren?
Hva er liksom "normaltilstanden" til en motor? Varm eller kald? scratch

Vis Medlemmets Profil

31 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Lør 24 Okt 2015 - 16:57

knutk skrev:Høres dette rimelig ut? Shocked

Ja, det gjør igrunnen det. Men skal vi plutselig begynne å bli rimelige her inne? clown

Godt mulig det er en glødeplugg eller to som skranter, skal ikke være bastant på noe annet. Får se om jeg går på Biltema og kjøper et sett What a Face Men har lyst å gjøre et par eksperimenter først.

WagenLagenKranken, Von skrev:Kjøp nye glødeplugger din gnitne homlepong!
Så skal du se at det blir bra greier. afro

Ps. Demonter alt av deksler osv så du har klar bane til å skru dem av, så varmkjører du motoren maks, og iler til verket. Ellers risikerer du at du knekker dem, og da er grisen ut av skapet. lol!

lol!

32 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Lør 24 Okt 2015 - 17:18

jhn skrev:
Men hvordan er det med bensinbiler? ... på min starter den 100% av gangene om den er kald nok, dvs om den har stått mere enn ... la oss si en halv time
Luft/bensinblandingen er vel temmelig avgjørende for om en bensinmotor starter, og blandingen justeres vel hovedsakelig etter temp.

scratch om det er føleren som svikter ... hvilken temp går motoren ut fra at det er ved første startforsøk ... altså kald motor? Hvorfor starter den da?

Riktig bensinmengde må justeres i forhold til lufttemperatur, lufttrykk og motors temperatur.
Motortemperatur avleses med temperaturføler. Metode for  tilpassing i forhold til lufttrykk og temperatur varierer etter biltype, og ikke minst bilens alder.
Nyere biler kjører med digitale system og mengden styres av systemets map, som er en tabell som oppgir mengde bensin i forhold til temp og trykk. Eldre motorer bruker en luftmassemåler, og enda eldre en luftmengdemåler. Luftmassemåler benytter en tråd som er forvarmet, og når luften passerer forbi kjøles den av, og det gir indikasjon på hvor mye bensin som trengs.
Luftmengdemåler er et spjeld i innsuget som presses opp når luften trenger seg frem på vei til motor.
Alle systemene har sine svakheter, men skal ikke ramse dem opp nå.
Dersom motorens tempføler avleser feil og gir motor ekstra feit blanding vil motor starte når den er kald (og trives med feit blanding). Når den er varm vil den fortsatt få feit blanding. Så lenge motor går vil den nok fortsette å gå, men man burde merke det ved sot i eksosrøret og at den ryker litt svart fra eksosen. Tennpluggene vil også sote.
Dersom motor ikke soter( tennplugger og eksosrør) er nok temperaturangivelsen trolig ok. da må man se på avlesing av luftmengde, dvs. trykk og temperatur.
Dersom motor er ny nok vil en diagnoseavlesing være svært verdifull. Man kan lese hvilken verdier motor arbeider med og evaluere om parameterne er korrekte. I praksis er det ikke lett å gjette seg til diagnosen på en nyere bensinmotor. Der er mange variabler og de påvirker hverandre i et samspill. Uten diagnostikk kan man selvsagt ha flaks og treffe riktig komponent, men ellers havner man ofte opp å bytte masse deler unødvendig før man endelig treffer.

Vis Medlemmets Profil

33 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Lør 24 Okt 2015 - 17:24

Jhn spurte om normaltilstand for en motor.

Alle motorer justeres opp i varm tilstand. Kaldstart system trår inn midlertidig og kobles fra når motor er varm.

Vis Medlemmets Profil

34 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Lør 24 Okt 2015 - 22:19

jhn skrev:
knutk skrev:
KliffArne skrev:

Kaldstart av bensinmotttor er nok en helt annen sak ...tror jeg. Der guffes bensinmengden opp pga at metallet er kaldt og at bensindampen kondenserer på veggene, hvis det har blitt damp av bensinspruten i det hele tatt. Det blir det samme som når vi choker eldre maskiner ved kaldstart, mer bensin tilsettes. Forbrenningsvilkårene er de samme som ved varm motor, men vi bare sørger for at noe som kan brenne faktisk når inn i  kammeret.
For Kliffern sin dieseldriter kan det kanskje være en ide å sjekke om glødepluggene får spenning når de skal, multimeter er jævlig bra til dette. alien

Vis Medlemmets Profil

35 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Søn 25 Okt 2015 - 2:01

pelsen skrev:For Kliffern sin dieseldriter kan det kanskje være en ide å sjekke om glødepluggene får spenning når de skal, multimeter er jævlig bra til dette. alien

Sjekka dette nå i ettermiddag, med et multimeter fra Biltema.

For å holde litt mere liv i tråden, så kan jeg bekrefte at glødepluggene får spenning.  Men spørsmålet nå må bli, når skal de få spenning? Her fikk jeg meg en overraskelse Suspect

36 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Søn 25 Okt 2015 - 7:00

KliffArne skrev:
pelsen skrev:For Kliffern sin dieseldriter kan det kanskje være en ide å sjekke om glødepluggene får spenning når de skal, multimeter er jævlig bra til dette. alien

For å holde litt mere liv i tråden, så kan jeg bekrefte at glødepluggene får spenning.  Men spørsmålet nå må bli, når skal de få spenning? Her fikk jeg meg en overraskelse Suspect

En ting er om glødepluggene får spenning. Noe helt annet om de benytter seg av den alien

Vis Medlemmets Profil

37 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Søn 25 Okt 2015 - 10:36

knutk skrev:
KliffArne skrev:

En ting er om glødepluggene får spenning. Noe helt annet om de benytter seg av den alien

Vi kommer dit om litt, en ting om gangen pirat

Jeg trodde jeg visste på hvilket tidspunkt i startsyklusen glødepluggene skulle få spenning og begynne å gløde, men nå er jeg ikke like sikker lenger. Trodde de skulle få spenning og begynne når tenning kom til andre trinnet, for så å la dem gløde 8-10 sekunder før start.
Men der kom det ingen spenning, helt dødt. Først når jeg begynte startingen, fikk pluggene spenning. Dette hadde de ca 12-14 sekunder før de ble spenningsløse igjen. Timeren ser ut til å virke.

Dette målt med et Biltema- multimeter, så det er jo ikke sikkert det stemmer alien

Glødeplugger trenger jo 4-5 sekunder før de er skikkelig glødende, så da kan jo ikke dette være riktig. Det vil jo ta 5-6 sekunders kjinning før det som skal skje skjer Suspect

Så hva tror dere, får pluggene spenning på galt tidspunkt?

38 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Søn 25 Okt 2015 - 10:40

Virker som primærglødingen ikke fungerer-bare etterglødingen....dette KAN være et annet relee som slipper mer effekt igjennom for "hurtiggløding".

Vis Medlemmets Profil

39 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Søn 25 Okt 2015 - 11:36

mekkern skrev:Virker som primærglødingen ikke fungerer-bare etterglødingen....dette KAN være et annet relee som slipper mer effekt igjennom for "hurtiggløding".

Er bare et rele ifm gløding på denne bilen, ifølge Haynes, kjøpt på Biltema. Svensk tekst, helt jævlig å lese alien  Den samme svensken sier at det skal måles om det kommer spenning frem til pluggene når tenningen står i 2.posisjon. Noe som jeg også trodde.

Får høre med Volvo imorgen, hva de sier. Her vil bare folk at jeg skal sløse bort pengene mine på nye glødeplugger Suspect

Volvo vil nok foreslå å sløse bort enda mere clown

40 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Søn 25 Okt 2015 - 12:21

KliffArne skrev: Først når jeg begynte startingen, fikk pluggene spenning. Dette hadde de ca 12-14 sekunder før de ble spenningsløse igjen. Timeren ser ut til å virke.

Som er normalt på din moderne dieselmotor. clown

Med all respekt, dere lever på Otto Diesels tid her...

En moderne dieselmotor forgløder kun når det er under en viss temperatur.

Og for få deg kjappere på Biltema og bruke de surt ervervede sjømannsgryna dine, ( du er vel akkurat sånn som sjømannskompisene mine, og hyller Dionysos et par tre dager på hjemturen  lol! ) her er litt kalde facts:

"Direkteinnsprøytede motorer vil normalt sett starte uten gløding, så lenge temperaturen er over ca minus 10 grader. Moderne dieselmotorer har glødesystem fordi startmengdene skal kunne begrenses til et minimum, og fordi motoren vil ha et lavere utslipp av skadelige gasser"

Tatt herfra

Vis Medlemmets Profil

41 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Søn 25 Okt 2015 - 12:35

Og siden ingen hadde oppfunnet mobilkamera dengang, måtte de hugge en statue av fyren, guden for vinlaging og vin, rituell galskap og ekstase.  What a Face

Vis Medlemmets Profil

42 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Søn 25 Okt 2015 - 14:43

WagenLagenKranken, Von skrev:
KliffArne skrev: Først når jeg begynte startingen, fikk pluggene spenning. Dette hadde de ca 12-14 sekunder før de ble spenningsløse igjen. Timeren ser ut til å virke.

Som er normalt på din moderne dieselmotor. clown

Med all respekt, dere lever på Otto Diesels tid her...

En moderne dieselmotor forgløder kun når det er under en viss temperatur.

Og for få deg kjappere på Biltema og bruke de surt ervervede sjømannsgryna dine, ( du er vel akkurat sånn som sjømannskompisene mine, og hyller Dionysos et par tre dager på hjemturen  lol! ) her er litt kalde facts:

"Direkteinnsprøytede motorer vil normalt sett starte uten gløding, så lenge temperaturen er over ca minus 10 grader. Moderne dieselmotorer har glødesystem fordi startmengdene skal kunne begrenses til et minimum, og fordi motoren vil ha et lavere utslipp av skadelige gasser"

Tatt herfra

Njaaaa, er det ikke noe som skurrer her?

Det stemmer nok det du skriver/refererer til, men hvis den bestemmer at tempen er høy nok til å starte uten å starte glødeprosessen på forhånd, hvorfor gløder den etterpå? Suspect Suspect

43 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Søn 25 Okt 2015 - 16:50

KliffArne skrev:
...............
Det stemmer nok det du skriver/refererer til, men hvis den bestemmer at tempen er høy nok til å starte uten å starte glødeprosessen på forhånd, hvorfor gløder den etterpå? Suspect Suspect

Har oppfattet det dit hen at etterglødingen bidrar til renere forbrenning før motor er driftsvarm.

Har selv bare hatt en bil som minner om Volvo sin virkemåte.
Denne bilen (en Opel) forgløder når det er kaldt, og den viser dette med en indikatorlampe.
I mildvær lyser glødelampen ikke, og motor kan startes på direkten.
Hadde problem med en glødeplugg, og dette ble varslet med et genelt motor-symbol.
På denne bilen kom feilmeldingen opp også når forgløding ikke var påkrevd, og eneste gangene feilmeldingen ikke kom opp etter start var dersom man stoppet og startet motoren mens den fortsatt var varm.

Tilbake til volvo.
Vi har fått oppgitt som symptom at dersom motor startes før forgløding er fullført vil den ikke starte, og da må den stå 15-20 min. og om man da fullfører forgløding før startforsøk vil motor starte.

Utifra denne beskrivelse konkluderer jeg:
Siden motor vil starte etter forgløding er fullført må jo forgløding prosessen funke.
Startes motor før glødingen er fullført blir det bommstart. Hvorfor det? Hva skjer? Siden forglødingen tilsynelatende funker, hva er det da som gjør at motor ikke tenner?
Det vil være naturlig å tro at den får drivstoff som den skal, så hvorfor starter den ikke dersom drivstoffet kommer før gløderne er varme nok, og hvorfor starter den ikke dersom man prøver å repetere prosessen for tidlig? Hvilen nytte har man av å vente 15 - 20 min.

Med mindre der er detaljer vi ikke har fått med oss ser jeg ikke noen annen god forklaring enn at der er for lite effekt i gløderne.
Når man da vet at gløderne er slitedeler, aldri vært skiftet og sitter i en gammel bil, hvorfor i h..... skal man da drive å lete etter alt annet ?
Gløderne koster vel litt over 200 pr stk hos 3dje parts firma (feks Bosch), og er normalt enkle å skifte.
Kryp til korset og innrøm at Palma får rett.

Vis Medlemmets Profil

44 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Søn 25 Okt 2015 - 17:00

På bilen min lyser ikke den ene pæra bak... jeg lurer på om det kan være noe feil med det elektroniske styresystemet, av og til funker ikke vindusviskeren heller. Lurer på om jeg skal skifte div rellee, ledningsnett, brytere scratch osv... eller kanskje jeg skal rett og slett sette i ei ny pære cheers

Vis Medlemmets Profil

45 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Søn 25 Okt 2015 - 18:32

Palma skrev:På bilen min lyser ikke den ene pæra bak... jeg lurer på om det kan være noe feil med det elektroniske styresystemet, av og til funker ikke vindusviskeren heller. Lurer på om jeg skal skifte div rellee, ledningsnett, brytere scratch osv... eller kanskje jeg skal rett og slett sette i ei ny pære cheers

Tviler på om viskeren vil virke noe bedre om du skifter lyspære clown Men hvis det er sånn at den bare av og til ikke funker, så kan det være at du har satt den på intervall. Da skal det være sånn..

46 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Søn 25 Okt 2015 - 18:43

knutk skrev:Når man da vet at gløderne er slitedeler, aldri vært skiftet og sitter i en gammel bil, hvorfor i h..... skal man da drive å lete etter alt annet ?
Gløderne koster vel litt over 200 pr stk hos 3dje parts firma (feks Bosch), og er normalt enkle å skifte.
Kryp til korset og innrøm at Palma får rett.

130 på Biltema, skal klare det.

Og ikke vær beskjeden, det var ikke Palma som nevnte dem først Razz

Men før noen  cheers  cheers kan det nevnes at siste " bomstart'en " skjedde ved 12-14 graders utetemp og halvvarm motor.........

47 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Søn 25 Okt 2015 - 19:31

knutk skrev:Har oppfattet det dit hen at etterglødingen bidrar til renere forbrenning før motor er driftsvarm.

Nå håper jeg ikke at jeg oppfattes som vanskelig, jeg bare har lyst å forstå hvordan ting virker. Har aldri tenkt på glødepluggers oppgave som noe annet enn å få start på skjiten, så var jobben gjort.

Om det etterglødes for å oppnå renere forbrenning, har jeg ikke kjennskap til. Men det er sikkert riktig.

Men som den fintenkeren jeg av og til er, så lurer jeg på hvor mye forskjell det vil gjøre på renere forbrenning om glødepluggene gløder 7-8 sekunder eller ikke, etter at motor starter. For det er jo ikke slik at de kan gløde lenge nok til at motor blir driftsvarm?

48 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Søn 25 Okt 2015 - 19:33

KliffArne skrev:
 Men hvis det er sånn at den bare av og til ikke funker, så kan det være at du har satt den på intervall. Da skal det være sånn..

ÅÅÅÅÅdæven der sa du noe bounce clown

Vis Medlemmets Profil

49 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Søn 25 Okt 2015 - 20:28

Blinklysene mine virker bare annenhver gang clown

Vis Medlemmets Profil

50 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Søn 25 Okt 2015 - 21:33

knutk skrev:
Tilbake til volvo.
Vi har fått oppgitt som symptom at dersom motor startes før forgløding er fullført vil den ikke starte, og da må den stå 15-20 min. og om man da fullfører forgløding før startforsøk vil motor starte.

Utifra denne beskrivelse konkluderer jeg:
Siden motor vil starte etter forgløding er fullført må jo forgløding prosessen funke.
Startes motor før glødingen er fullført blir det bommstart. Hvorfor det? Hva skjer? Siden forglødingen tilsynelatende funker, hva er det da som gjør at motor ikke tenner?
Det vil være naturlig å tro at den får drivstoff som den skal, så hvorfor starter den ikke dersom drivstoffet kommer før gløderne er varme nok, og hvorfor starter den ikke dersom man prøver å repetere prosessen for tidlig? Hvilen nytte har man av å vente 15 - 20 min.
Hvordan henger dette sammen med det som Kranken-et eller annet sa?
"Direkteinnsprøytede motorer vil normalt sett starte uten gløding, så lenge temperaturen er over ca minus 10 grader."
Da er det vel ikke glødepluggene?

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 2 av 4]

Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4  Next