Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Volvo V70 D5, startproblemer

Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 3 av 4]

51 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Søn 25 Okt 2015 - 22:37

Internettdiagnoser er vanskelige, besværlige og omstendelige greier. afro
Vil tro det første et verksted gjør er å avlese evt feilkoder og skifte glødeplugger, siden de har vært med lenge.

Vis Medlemmets Profil

52 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Søn 25 Okt 2015 - 22:48

WagenLagenKranken, Von skrev:Internettdiagnoser er vanskelige, besværlige og omstendelige  greier. afro
Vil tro det første et verksted gjør er å avlese evt feilkoder og skifte glødeplugger, siden de har vært med lenge.
Jeg tenkte bare at all praten om glødeplugger egentlig ikke er relevant siden "Direkteinnsprøytede motorer normalt sett vil starte uten gløding, så lenge temperaturen er over ca minus 10 grader." ... og når problemet kun viser seg ved varm motor er det vel enda mindre relevant.

Vis Medlemmets Profil

53 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Man 26 Okt 2015 - 15:59

I dag jeg innom Volvo gikk,
kan dere gjette hvilket råd jeg fikk?
Gløding kun når det ute fryser,
gnomen trodde mer på dyser.
Dette kan bli god butikk.

Var innom Volvo, men fikk ikke snakket med rette mann, han var ikke på jobb. Men han jeg snakket med kunne bekrefte at Vållvo'en min burde starte uten gløding så lenge det var plussgrader. Noe som det stort sett er her i ville vesten. Han ymtet om dyser og elektronisk styring av disse, men at sånne "periodiske" feil kunne være vanskelig å fastslå. Angående mine målinger at glødingen begynte samtidig som start av motor ble han usikker på om var riktig, men fikk navn og nummer på "rette mann" som jeg kunne ringe imorgen.

Var ca 8 grader her i formiddag da jeg kom hjem igjen, så bare på løye så reiv jeg ledningene vekk fra glødepluggene og prøvde å starte bilen, som hadde stått siden igår ettermiddag.

Tror dere den startet? Og hvor mange glødeplugger bør jeg kjøpe Razz

54 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Man 26 Okt 2015 - 16:15

KliffArne skrev:I dag jeg innom Volvo gikk,
kan dere gjette hvilket råd jeg fikk?
Gløding kun når det ute fryser,
gnomen trodde mer på dyser.
Dette kan bli god butikk.

Var innom Volvo, men fikk ikke snakket med rette mann, han var ikke på jobb. Men han jeg snakket med kunne bekrefte at Vållvo'en min burde starte uten gløding så lenge det var plussgrader. Noe som det stort sett er her i ville vesten. Han ymtet om dyser og elektronisk styring av disse, men at sånne "periodiske" feil kunne være vanskelig å fastslå. Angående mine målinger at glødingen begynte samtidig som start av motor ble han usikker på om var riktig, men fikk navn og nummer på "rette mann" som jeg kunne ringe imorgen.

Var ca 8 grader her i formiddag da jeg kom hjem igjen, så bare på løye så reiv jeg ledningene vekk fra glødepluggene og prøvde å starte bilen, som hadde stått siden igår ettermiddag.

Tror dere den startet? Og hvor mange glødeplugger bør jeg kjøpe Razz

Jeg syns nå allikevel du skal skifte de glødepluggene... rent prinnsippiellt f.eks.. clown

Vis Medlemmets Profil

55 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Man 26 Okt 2015 - 20:45

Som Krankenwagen sier, internett diagnose er ikke lett.

Tillater meg å stille noen spørsmål:

Problemet dukker opp når motor forsøkes startet før indikator for gløding slukker.
Hvorfor lyser glødeindikator? Kan det, rent hypotetisk, tenkes at den lyser når motor forhåndsgløder?

Dersom dysene er dårlige, hvorfor starter da motor når indikator for gløding er slukket. Påvirker glødeindikator dysene? (neppe)

Man kan selvsagt ikke utelukke at problemet er sammensatt av flere faktorer. Men av nevnte komponenter er det kun gløderne som er ansett som slitedeler.

Hvor mange glødere bør man eventuelt skifte?
Alle, med mindre noen ble skifta i fjor...

Dieselbilene jeg har, ikke Volvo, forgløder når temp er under +10.
Ettergløding indikeres ikke, men på verksted hevder de at de gløder flere minutter frem til motor begynner å bli varm. Dette er en av grunnene til at om bilen blir brukt mye til småkjøring er levetiden på gløderne begrenset.(sier de på verkstedet).

Vis Medlemmets Profil

56 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Søn 15 Nov 2015 - 15:23

Denne er ikke glemt Evil or Very Mad
Hvordan har det gått med glødinga? Skifta pluggene enda og ikke villet sagt noe Suspect

Vis Medlemmets Profil

57 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Søn 15 Nov 2015 - 15:28

Palma skrev:Denne er ikke glemt Evil or Very Mad
Hvordan har det gått med glødinga? Skifta pluggene enda og ikke villet sagt noe Suspect
Jeg tror han ga opp ... kjøpte ikke han en spennende Avensis her om dagen?

Vis Medlemmets Profil

58 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Søn 15 Nov 2015 - 15:32

jhn skrev:

Tror han ikke ville bli ydmyket med å finne ut at han kunne skifte glødeplugga lol!

Vis Medlemmets Profil

59 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Søn 15 Nov 2015 - 15:38

Hehe, det var godt du minte meg på det. Har kjøpt nye glødeplugger, men ennå ikke satt de på. Kanskje jeg skulle gjort det ikveld. Bør ikke ta mere enn en halv-times tid.

Men skjiten starter fint fremdeles med de gamle, ingen tilfeller av bom-start siste 2 måneder.

Har blitt mere oppmerksom i det siste, etter at jeg nå har forstått at den ikke gløder noe særlig.Den er jo moderne Razz Glødelampa slukker ganske øyeblikkelig, det er en raus med andre lamper som bruker litt mere tid på å slukke.

Skulle snakke med en kar på Volvo, men ikke kommet så langt ennå.Travelt rabbit

Men jeg kan ikke forstå at "problemet" bunner i dårlige glødeplugger, all den tid motor starter uten gløding. De gangene problemet har oppstått, så har ikke motor gjort tegn til å ville tenne, jeg tror den stenger av for drivstoff-tilførsel. Kanskje startsperren aktiveres??

60 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Søn 15 Nov 2015 - 15:45

jhn skrev:

Avensis'en er spennende nok, den.

Enda en gang har jeg klart å kjøpt noe med personlighet. Skulle ta meg en tur en morgen rett etter jeg kjøpte den, satte meg inn, gav gass og starta samtidig. Ikke fan om den ville starte. Toyota-kvalitet meg en viss plass.

Måtte ta Vållvo'en istedet, den starta I love you

Nabo'en, som selv kjører en lik Avensis, og som sjelden lar noe som skjer på gårdsplassen min gå upåaktet hen, kom bort samme kvelden. Han lurte på om jeg hadde startproblemer.

Han kunne fortelle at gasspedalen måtte ikke touches på hans Toyota, da ble den umulig å få igang....

61 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Søn 15 Nov 2015 - 15:56

Kan tippe at du sprøyter den full med bensin hvis du er borte i gassen ja.. hvis det er bensinbil da Razz
Da blir den vel pottesur..

Vis Medlemmets Profil

62 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Tir 17 Nov 2015 - 23:46

KliffArne skrev:Har blitt mere oppmerksom i det siste, etter at jeg nå har forstått at den ikke gløder noe særlig.Den er jo moderne Razz   Glødelampa slukker ganske øyeblikkelig, det er en raus med andre lamper som bruker litt mere tid på å slukke.
Det kan jo være slik som jeg hadde på gammel-Golf'en min. Der begynte glødinga når jeg åpna førerdøra (ifølge instruksjonsboka) og derfor var det enkelte ganger jeg aldri så lyset i "trekkoppfjæralyset"..

Vis Medlemmets Profil

63 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Fre 4 Des 2015 - 6:56

Palma skrev:
jhn skrev:

Tror han ikke ville bli ydmyket med å finne ut at han kunne skifte glødeplugga lol!
Alle glødepluggene ble skiftet for tre uker siden.

For to dager siden bomstarta den igjen, på samme måte som tidligere tilfeller.

Tror dere glødeplugga er utslitt allerede? Suspect Suspect

64 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Fre 4 Des 2015 - 10:37

Se det positive i det, en potensiell feilkilde er utelatt. Twisted Evil
De glødepluggene skulle uansett vært skiftet.
Verkstedene gjør ikke så mye annet forskjellig, etter feilkodene er lest skiftes det helt til det virker, uansett om deler er defekte eller ei. What a Face

Jeg ville vel bare gitt fanden i det, hvis det ikke er et dyptgripende problem i hverdagen, som går ut over livskvalitet og sexliv. afro

Vis Medlemmets Profil

65 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Fre 4 Des 2015 - 20:40

WagenLagenKranken, Von skrev:Se det positive i det, en potensiell feilkilde er utelatt. Twisted Evil
Verkstedene gjør ikke så mye annet forskjellig, etter feilkodene er lest skiftes det helt til det virker, uansett om deler er defekte eller ei. What a Face

Jeg ville vel bare gitt fanden i det, hvis det ikke er et dyptgripende problem i hverdagen, som går ut over livskvalitet og sexliv. afro

Jeg gir egentlig fanden i det, ville bare få Palma ned på jorda igjen Razz

Får ta meg en tur til Volvo og se om de finner noen feilkoder, en dag jeg kommer på det. Det plager meg ikke veldig, det er kjærringa som stort sett bruker bilen rabbit

Angående glødepluggene, de originale, så var 2 av 5 døde. Det er ikke der problemet ligger.

66 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Fre 4 Des 2015 - 21:27

KliffArne skrev:
WagenLagenKranken, Von skrev:Se det positive i det, en potensiell feilkilde er utelatt. Twisted Evil

Jeg gir egentlig fanden i det, ville bare få Palma ned på jorda igjen Razz

Får ta meg en tur til Volvo og se om de finner noen feilkoder, en dag jeg kommer på det.  Det plager meg ikke veldig, det er kjærringa som stort sett bruker bilen rabbit

Angående glødepluggene, de originale, så var 2 av 5 døde. Det er ikke der problemet ligger.

Jeg nevnte bare endel av problemstillingen, Helt klart at du måtte skifte glødepluggene, men nå må du ikke forvente at jeg snur alle stenene for deg Rolling Eyes

Vis Medlemmets Profil

67 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Lør 5 Des 2015 - 0:32

Kryper til korset etter fem sider med feilsøking?!Standhaftighet har et nytt navn Wink

Vis Medlemmets Profil

68 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Lør 5 Des 2015 - 23:23

Mahatma skrev:Kryper til korset etter fem sider med feilsøking?!Standhaftighet har et nytt navn Wink

Hvem er det som kryper til korset?

Ihvertfall ikke jeg.

Standhaftig? Selvfølgelig. Er jo ikke kommet en millimeter nærmere løsningen bom

69 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Søn 6 Des 2015 - 0:07

diesel er djevelens drivstoff, for de som tror på sånt da santa
Kjøp en bil som går på bensin, bensin er mye bedre enn dkselk se jeg klarer ikke å stave dritten engang What a Face

Vis Medlemmets Profil

70 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Søn 6 Des 2015 - 2:31

KliffArne skrev:
Alle glødepluggene ble skiftet for tre uker siden.
For to dager siden bomstarta den igjen, på samme måte som tidligere tilfeller.

Tror dere glødeplugga er utslitt allerede? Suspect Suspect
Vel, berør på hvilken glødeplugger du kjøpte What a Face

Deler synet på at det er vanskelig å tro at glødeplugger kun varer i tre uker.

Men blant dieselbilene jeg kjenner til finnes der få andre logiske forklaringer.
Kan det tenkes at glødepluggene ikke får full effekt, feks. pga. et dårlig rele?

Kan det tenkes at Volvo har en eller annen spesialitet innebygget som trår inn kun for kaldstart?

Tror beste muligheten til å finne løsningen er å finne hos en som kjenner Volvo inngående og kan fullstendig sekvens i systemet ved oppstart.

Vis Medlemmets Profil

71 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Søn 6 Des 2015 - 19:22

På tide vi tar oss ei øl på London bar, knutk Cool

Du gir deg ikke på at det er glødepluggene? Fikk du ikke med deg at motor startet like godt da jeg tok av ledningene til alle pluggene for en tid tilbake?

Skal få lest av feilkoder snart cyclops

72 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Søn 6 Des 2015 - 19:34

Det løser seg nok med pluggene på London skal du se affraid

Vis Medlemmets Profil

73 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Søn 6 Des 2015 - 20:38

KliffArne skrev:På tide vi tar oss ei øl på London bar, knutk Cool

Du gir deg ikke på at det er glødepluggene? Fikk du ikke med deg at motor startet like godt da jeg tok av ledningene til alle pluggene for en tid tilbake?
Nei, det har gått meg hus-forbi. Mitt inntrykk har vært at motor ikke har startet med mindre glødesyklus er fullført.

KliffArne skrev:
Skal få lest av feilkoder snart cyclops

Dersom avbrutt glødesyklus er problemet, uten at glødepluggene er avgjørende, gjelder det å finne ut hva annet glødesyklusen gjør.
På mine få dieselbiler har glødesyklus kun hatt som oppgave å forgløde ved hjelp av glødepluggene. Her er det tydligvis noe mer. En spesialist på Volvo er trolig nøkkelen til det hele. En detaljert diagnose vil kanskje også kunne identifisere problemet.

Vis Medlemmets Profil

74 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Man 7 Des 2015 - 19:59

Sendte mail til Volvo idag, og forklarte det samme som jeg har gjort i denne tråden, her er svaret:

"Forgløding får du først når det er kaldere enn 2 grader. Ellers så gløder den under start og videre etter start.
Ellers så er det flere ting som kan gjøre at den ikke starter.

Lav batterispenning—starter steler all spenning
For stor returlekk i dyser.
Forstyrrelser til forskjellige givere etc.

Utgangspunktet er å begynne med en diagnoseutlesing av feilkoder.

Men hvis du ikke har hatt dette symptomet mer enn 4-5 ganger på like mange år, så tror jeg du må vente til du kan klare å vise symptomet til meg
."

Hadde noen følgespørsmål ifm. dette, men da var de ikke så interessert i å utdype noe mere. Forståelig nok, de skal jo leve av dette  pirat
Men ser jo ut fra svaret hans, at det ikke er særlig vits i å sette den inn, så lenge sjiten starter.

75 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Man 7 Des 2015 - 20:39

Hele greia virker merkelig.

Dersom motor starter uten gløding må det jo være noe med drivstofftilførselen.
En dieselmotor skal jo tenne om der er kompresjon og forstøvet diesel. Kompresjon har den?, da mangler bare diesel.

Hva tilsier at den ikke skulle få diesel under riktig trykk om starter drar rundt og innsprøytingen funker før for-glødingen er fullført? Dersom den starter uten gløding burde den jo da ha startet.

Hvordan pumpes dieselen? Er dette en CDI motor med el-pumpe, eller har den konvensjonell dieselpumpe? Finnes der en fødepumpe i tanken? Hva med dieselfilter, finnes der tilbakeslagsventil i filteret slik at den trenger tid til å bygge opp trykk? I så fall burde den jo starte på andre forsøk. Hva hindrer den i å starte på andre forsøk om ikke det første lykkes, og hva bidrar en pause på 30min til?

Når ingen ting virker logisk er problem oftest av mekanisk art, og gjerne av en slik art at den ikke registreres av diagnosesystemet som kun baserer sine tilbakemeldinger på elektriske signal.

Ikke så mye å bli klokere på dette, men kanskje spørsmålene får tankegangen til å snurre mens de ulike feikildene vurderes.

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 3 av 4]

Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4  Next