Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Volvo V70 D5, startproblemer

Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 4 av 4]

76 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Man 7 Des 2015 - 23:10

knutk skrev:Dersom motor starter uten gløding må det jo være noe med drivstofftilførselen.
En dieselmotor skal jo tenne om der er kompresjon og forstøvet diesel. Kompresjon har den?, da mangler bare diesel.

Ja, det har jeg vært inne på hele tiden, det virker som om den ikke får mat.

Er jo common-rail på denne, med elektronisk styrte dyser, så muligheten for noe tull der er vel tilstede.

77 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Tir 8 Des 2015 - 1:17

KliffArne skrev:
knutk skrev:Dersom motor starter uten gløding må det jo være noe med drivstofftilførselen.
En dieselmotor skal jo tenne om der er kompresjon og forstøvet diesel. Kompresjon har den?, da mangler bare diesel.

Ja, det har jeg vært inne på hele tiden, det virker som om den ikke får mat.

Er jo common-rail på denne, med elektronisk styrte dyser, så muligheten for noe tull der er vel tilstede.

Men hvorfor vil den ikke starte om man drar starter før forgløding er fullført, og hvorfor vil den ikke starte ved neste forsøk heller?

Ingen logisk forklaring på at dysene ikke skulle åpnes om glødingen ikke er fullført, og det forklarer heller ikke påfølgende bomstart. Siden start ved fullført gløding funker er det indikasjon på at komponentene som åpner dysene fungerer.

CDI motorer har veldig høyt drivstoff-trykk. Kan der finnes en mekanisk forklaring på at der ikke er tilstrekkelig trykk i høytrykksmanifoilen (eller hva det nå måtte hete)? Kan det tenkes at der er en form for priming av trykket som skal bygge opp trykket før motor startes, og som ikke får tid til å bygge opp nok trykk om man starter for tidlig? I så fall, hvorfor da ikke start på neste forsøk? Vil en slik priming være av typen "kun en gang" når motor er kald? Det høres i så fall merkelig ut. Kan der være en tilbakeslagsventil i høytrykkspumpa som lekker ut trykket? En trykkavlesing i høytrykksmanifoil kunne jo være interessant. (Men trykket er jo himla høyt, så der bør man vel benytte diagnose system for avlesing)

Vis Medlemmets Profil

78 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Lør 12 Des 2015 - 23:55

Nå venter jeg bare på julepakke østfra, så skal det diagnoseres.
Investert i sånt Volvo diagnose system.
Spent på hva den kan finne santa

79 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Søn 20 Des 2015 - 22:40

Da er det slutt på synsing om glødeplugger og allslags, ser ut som om det er for lite trykk i systemet. Bilen fungerer jo tilsynelatende greit vanligvis, så kan ikke være veldig for lite.  Fikk ihvertfall denne feilen da jeg kjørte diagnose:

80 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Søn 20 Des 2015 - 22:52

KliffArne skrev:Da er det slutt på synsing om glødeplugger og allslags, ser ut som om det er for lite trykk i systemet. Bilen fungerer jo tilsynelatende greit vanligvis, så kan ikke være veldig for lite.  Fikk ihvertfall denne feilen da jeg kjørte diagnose:

Possible sources: Blocked filter... Men du Kliffern, må vi fortelle deg absolutt alt. Du må jo selvsagt skifte filter.. Jeg mente jo det var selvsagt clown

Vis Medlemmets Profil

81 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Søn 27 Des 2015 - 6:57

1: Filter.
2: Dieselpumpa i tanken.
3: Den dyre høytrykkspumpa.

Pumpa i tanken skal vel presette noe trykk i begynnelsen, og skal kverne litt før start? Den kan teoretisk med tiden få dårlige pakninger og lekke inn luft mener jeg. Da tar det lenger tid å få igang trykket framover...

Men hadde skifta filter først jeg.

På dieseldyret mitt fikk jeg motorvarsellampe i fjor en gang, men siden saken gikk helt normalt kjørte jeg med feilen til det var verkstedtid likevel, et par måneder minst. Var en defekt glødeplugg som var varsla, men hadde ikke noe å si på start og gange. (Var ikke veldig kaldt vær...)

Nå har jeg endelig fått diagnoseverktøy, men finner ingen koder på bilen nå. Naturlig nok, der er ingen varsellamper som lyser. Men er i alle fall beredt om der skulle komme noen. Og får kasta bort litt tid på å prøve å skjønne denne OBD-leseren...
Som bonus skjønner jeg litt mer av diesel, hva disse swirlsakene gjør, luftmengdesjekk og noen flere sensorer som kan trøble og som gjerne skal ha en rens om man gidder få skjit på lankene og våger skru.

Vis Medlemmets Profil

82 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Søn 27 Des 2015 - 18:51

joo skrev:1: Filter.
2: Dieselpumpa i tanken.
3: Den dyre høytrykkspumpa.

Pumpa i tanken skal vel presette noe trykk i begynnelsen, og skal kverne litt før start? Den kan teoretisk med tiden få dårlige pakninger og lekke inn luft mener jeg. Da tar det lenger tid å få igang trykket framover...

Men hadde skifta filter først jeg.

På dieseldyret mitt fikk jeg motorvarsellampe i fjor en gang, men siden saken gikk helt normalt kjørte jeg med feilen til det var verkstedtid likevel, et par måneder minst. Var en defekt glødeplugg som var varsla, men hadde ikke noe å si på start og gange. (Var ikke veldig kaldt vær...)

Nå har jeg endelig fått diagnoseverktøy, men finner ingen koder på bilen nå. Naturlig nok, der er ingen varsellamper som lyser. Men er i alle fall beredt om der skulle komme noen. Og får kasta bort litt tid på å prøve å skjønne denne OBD-leseren...
Som bonus skjønner jeg litt mer av diesel, hva disse swirlsakene gjør, luftmengdesjekk og noen flere sensorer som kan trøble og som gjerne skal ha en rens om man gidder få skjit på lankene og våger skru.

Har nullstillt alt nå, og det er "bare" en sensor som kommer tibake med feilmelding. Men har bare med klima-anlegget å gjøre.
Dieselfilter har jeg skiftet innenfor intervall, men spanderte et nytt nå bare for sikkerhets skyld.

Kjørte også med motor-varsel et par måneder, den kom på da jeg byttet glødeplugger. Palma og knutk som lurte meg rabbit

Du kan være inne på noe angående pumpa i tanken, men skulle jo tro at det skulle ordne seg på neste startforsøk når man gir den litt tid igjen??

Tenker å sjekke dysene mot hverandre, når det gjelder lekkasjer.Om de er tilnærmet like. Neste "mistenkte" blir den dærre "pressure control valve", den sitter på høyttrykkspumpa og skal klappe i når tenning kommer på. Jukser den, så kan det vel bli for lite trykk i rail'en rabbit Må bare finne en måte å gjøre det på uten å skitne meg til clown

83 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Søn 27 Des 2015 - 23:43

Siden Kliffern er så lettlurt prøver jeg meg på enda en spøk bounce

Feilmeldingen om lavt dieseltrykk er ikke kommet fra løse luften. Selvsagt kan det være en tilfeldighet, men det kan også være et mekanisk problem som kommer og går og derved forårsaker problemet.

Dersom jeg kan lure deg litt til ville jeg ventet, kjørt bilen og prøve å gjenskape problemet. Deretter ville jeg ta en ny diagnose.

Diagnosen sjekker kun om de elektrisk styrte komponentene reagerer elektrisk som forventet. Mekaniske skavanker blir ikke registrert utover feks. at de gir en reaksjon ala lavt trykk, lav temperatur etc.

Fabrikken har gjort seg flid og ramser opp mulige feilkilder. Et greit utgangspunkt å bygge videre på uten at listen ekskluderer faktorer som ikke er nevnt

Vis Medlemmets Profil

84 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Man 28 Des 2015 - 13:30

knutk skrev:Dersom jeg kan lure deg litt til ville jeg ventet, kjørt bilen og prøve å gjenskape problemet. Deretter ville jeg ta en ny diagnose.

Det er igrunn det som er planen nå.

Men tar kanskje en test på injektorene, om de lekker like mye, eller om det er forskjell på noen. Ikke store jobben, bare samle sammen noen slanger og målebegere. Ta meg en tur på Biltema, tenker jeg.

Skjiten er jo snart passert 200k, så en brennstoffventil eller to kan man kanskje forvente trenger overhaling? Vet ikke hvor langt sånne skal holde

85 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Man 28 Des 2015 - 14:31

Hvorfor styre så mye når den faktisk virker?
Personlig hadde jeg ventet til problemet er reelt. scratch

Vis Medlemmets Profil

86 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Man 28 Des 2015 - 19:35

mekkern skrev:Hvorfor styre så mye når den faktisk virker?

Er ikke så mye styr, høres sikkert verre ut enn det er santa

87 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Man 28 Des 2015 - 19:38

KliffArne skrev:

ELLER du har for lite å gjøre...

skal jeg tipse kjærringa di?? tongue

Vis Medlemmets Profil

88 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Man 28 Des 2015 - 19:47

mekkern skrev:
KliffArne skrev:

ELLER du har for lite å gjøre...

skal jeg tipse kjærringa di?? tongue

Det er jo helst hun som bruker bilen. Og trenger sikkert et tips eller to..

I dag ringte hun og sa at det ikke var lys på bilen, alle andre blinket på henne. Jeg foreslo for henne at hun skulle prøve å vri lysbryteren et par hakk for å se om det kunne hjelpe Twisted Evil

Til hennes forsvar kan det nevnes at vi "aldri" pleier å skru dem av, da de likevel slår seg av med tenning.Men her om dagen slo jeg dem av mens jeg holdt på å kjøre diagnose for å spare strøm.

89 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Man 28 Des 2015 - 19:51

ja se der, du har fiklet med ting du ikke skulle rota med..... Laughing

Vis Medlemmets Profil

90 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Man 28 Des 2015 - 22:50

Skal prøve å besinne meg nå når det gjelder å beskrive kombinasjonen damer + bil (i fall et damemenneske skulle falle for fristelsen å komme innom her).

Vil bare nevne at kjærringa en gang kom 15 min sent på jobben fordi hun ikke fant ut hvordan hun slo ut dørspeila på bilen. Til hennes forsvar skal det sies at bilen da var relativt ny.

Vis Medlemmets Profil

91 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Tir 12 Jan 2016 - 0:12

Tok en lekkasjesjekk på dysene ikveld, resultatet er 4 ganske like og en som slipper nesten dobbelt så mye gjennom. Mon tro om det er synderen  Question

92 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Tir 12 Jan 2016 - 8:45

KliffArne skrev:Tok en lekkasjesjekk på dysene ikveld, resultatet er 4 ganske like og en som slipper nesten dobbelt så mye gjennom. Mon tro om det er synderen  Question

Der er to valg: 1 dårlig dyse, eller 4 dårlige.

Men spørsmålet blir: Vil litt for mye diesel i den ene sylinderen hindre motor i å tenne på de 4 andre?

Omvendt: Om 4 sylindre får for lite, og kun en får nok, vil det ha større effekt?

Feilmeldingen sier "Too low fuelpressure".

Om alle dysene får drivstoff fra samme manifoild, vil da den ene dysen som åpner for mye dumpe trykket og således bidra til at trykket for de andre fire dysene også blir for lavt?

Om der er 1 som feiler eller 4 som feiler vil med sannsynlighets beregning peke ut den ene som synder.
Normalt vil det være trolig. Men om man nå sier at det er de 4 andre som er slipper gjennom for lite, og alle 4 er like trange, hva er sannsynligheten for det? trolig ville resultatet mellom de fire da være mer varierende.

Dette koker ned til følgende:
Om dette var min bil ville neste trinn i prosessen være å bytte ut den ene dysa som åpner mest og ta det eventuelt videre derifra.

Bøyer meg i hatten for den enkle og høyst illustrerende metoden for å teste dysenes gjennomgang cheers

Vis Medlemmets Profil

93 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Tir 12 Jan 2016 - 10:27

knutk skrev:
Om dette var min bil ville neste trinn i prosessen være å bytte ut den ene dysa som åpner mest og ta det eventuelt videre derifra.

Det er større lekkasje gjennom denne, så dermed kan man nok påstå at trykket faller på alle. Common-rail, så en lat jævel ødelegger for de andre. Isolert sett, så er ikke lekkasjen veldig stor, men siden forskjellen er såpass stor, nesten dobbelt så mye, så må denne dysen skiftes.

Jeg har jukset litt, og kjøpt meg 4 brukte. Fra en Volvo-mekaniker med mange års erfaring, og som samtidig har vært villig å svare på dumme spørsmål. Så dysen blir skiftet en gang jeg får tid rabbit

94 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Tir 12 Jan 2016 - 10:35

KliffArne skrev:
knutk skrev:

Det er større lekkasje gjennom denne, så dermed kan man nok påstå at trykket faller på alle. Common-rail, så en lat jævel ødelegger for de andre. Isolert sett, så er ikke lekkasjen veldig stor, men siden forskjellen er såpass stor, nesten dobbelt så mye, så må denne dysen skiftes.

Jeg har jukset litt, og kjøpt meg 4 brukte. Fra en Volvo-mekaniker med mange års erfaring, og som samtidig har vært villig å svare på dumme spørsmål. Så dysen blir skiftet en gang jeg får tid rabbit

Du har nok allerede tenkt tanken. Siden du har en slik fin rigg for testing kan du jo sammenligne de fire "nye" dysene mot en av de som antas funker før du monterer inn den nye, i fall der skulle være en grunn utover ren godhet som gjør at han selger dysene...

Vis Medlemmets Profil

95 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Tir 12 Jan 2016 - 11:09

knutk skrev:
KliffArne skrev:
knutk skrev:

Du har nok allerede tenkt tanken. Siden du har en slik fin rigg for testing kan du jo sammenligne de fire "nye" dysene mot en av de som antas funker før du monterer inn den nye, i fall der skulle være en grunn utover ren godhet som gjør at han selger dysene...

De kan ikke testes på denne måten uten at motor går, så det blir vanskelig. Men hiver inn ei av de "nye", og så sammenligner jeg igjen. Regner de 4 "jevne" mine for å være ok, i utgangspunktet.
Kan kanskje ta de med ombord og sjekke, men usikker på om utstyret vi har gir høyt nok trykk. Også usikker på hvordan de gjør det med disse dysene med solenoidventil i toppen. Noen som vet? Kanskje de setter strøm på, sånn at den står åpen, og så tester på "gammeldags" måte?

Det var en trønder, så stoler 100% på at han snakker sant, når han sier dysene ble plukket av en velfungerende motor. Velfungerende helt til et strammehjul til registeret sviktet, og knuste hele skjiten What a Face

96 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Tir 12 Jan 2016 - 12:43

KliffArne skrev:
knutk skrev:
KliffArne skrev:
knutk skrev:

De kan ikke testes på denne måten uten at motor går, så det blir vanskelig. Men hiver inn ei av de "nye", og så sammenligner jeg igjen. Regner de 4 "jevne" mine for å være ok, i utgangspunktet.
Kan kanskje ta de med ombord og sjekke, men usikker på om utstyret vi har gir høyt nok trykk. Også usikker på hvordan de gjør det med disse dysene med solenoidventil i toppen. Noen som vet? Kanskje de setter strøm på, sånn at den står åpen, og så tester på "gammeldags" måte?

Det var en trønder, så stoler 100% på at han snakker sant, når han sier dysene ble plukket av en velfungerende motor. Velfungerende helt til et strammehjul til registeret sviktet, og knuste hele skjiten What a Face

Skjønner.

Det enkleste da er faktisk bare å bytte den dårlige dysa med en av de "nye". Funker alt greit er det jo ikke mer å dille med. Er problemet fortsatt ikke løst kan man jo ta det derifra.
(Tipper du har tenkt på det allerede Very Happy )

Edit:
Ved finlesing av siste innlegget til Kliff skriver han jo akkurat hva jeg foreslår.
Jæ... sløvt fra min side.... Vil skje igjen Embarassed

Sist endret av knutk den Tor 14 Jan 2016 - 11:21, endret 1 gang

Vis Medlemmets Profil

97 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Tor 14 Jan 2016 - 10:05

Diesler i dag går med så høyt trykk at de blåser til helvete hva det skal være av deler. Jeg tør ikke kjøpe noen dieselbil lengre, har hatt endel, vedlikeholdskostnadene blir groteske etterhvert. Derfor vil det stå T5, til nød T4 på Volvoen jeg skal ha snart. (evt kjøper jeg en SAAB Aero) pig

Vis Medlemmets Profil

98 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Tor 31 Mar 2016 - 18:30

Bumper denne.

Hvordan gikk det da nye dyser ble montert. Funker alt greit nå?

Vis Medlemmets Profil

99 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Lør 30 Apr 2016 - 14:07

knutk skrev:Bumper denne.

Jeg skiftet den med størst lekkasje, det ble bedre.

Bilen i daglig bruk, og har fungert greit. Ingen bomstarter, men det kan likeså godt være av andre årsaker pirat

100 Re: Volvo V70 D5, startproblemer on Søn 1 Mai 2016 - 13:20

KliffArne skrev:
knutk skrev:Bumper denne.

Jeg skiftet den med størst lekkasje, det ble bedre.

Bilen i daglig bruk, og har fungert greit. Ingen bomstarter, men det kan likeså godt være av andre årsaker pirat

Man kan vanskelig argumentere mot suksess. bounce

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 4 av 4]

Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4