Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Palmas fattigstue...!

Gå til side : 1, 2, 3 ... 10, 11, 12  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 12]

1 Palmas fattigstue...! on Tir 13 Okt 2015 - 20:56

Har drivi å gugla og styra rundt på nett etter tips. Men fuck google, man har da BAN.
Saken er den jeg har ei gammelstue, et tømmerhus bygd på slutten av 1800-tallet. Står på tørrmur rett på grunnen. Gulvet lå på stokker som hvilte på steiner.
Jeg har rivi ut gulvet og har tenkt/driver å graver ut jorda. Tanken er å fylle opp med pukk (hvor stor?? 8-16??) legge isolasjon og støpe og legge tregulv på tilfarere oppå der.
Hvor mye pukk?
Hvor tykk betong?
Hvordan gjøre det ut mot muren?
Opp mot nedre stokken?

Sist endret av Palma den Ons 14 Okt 2015 - 10:11, endret 1 gang

Vis Medlemmets Profil

2 Re: Palmas fattigstue...! on Tir 13 Okt 2015 - 23:03

Palma skrev:Har drivi å gugla og styra rundt på nett etter tips. Men fuck google, man har da BAN.
Saken er den jeg har ei gammelstue, et tømmerhus bygd på slutten av 1800-tallet. Står på tørrmur rett på grunnen. Gulvet lå på stokker som hvilte på steiner.
Jeg har rivi ut gulvet og har tenkt/driver å graver ut jorda. Tanken er å fylle opp med pukk (hvor stor?? 8-16??) legge isolasjon og støpe og legge tregulv på tilfarere oppå der.
Hvor mye pukk?
Hvor tykk betong?
Opp mot nedre stokken?

Noen her kan dette - bare vent tl de logger på Very Happy

Bare vær forsiktig med muren..... Rolling Eyes

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Palmas fattigstue...! on Tir 13 Okt 2015 - 23:23

Okda skrev:
Palma skrev:Har drivi å gugla og styra rundt på nett etter tips. Men fuck google, man har da BAN.
Hvor mye pukk?
Hvor tykk betong?
Opp mot nedre stokken?

Noen her kan dette - bare vent tl de logger på Very Happy

Bare vær forsiktig med muren..... Rolling Eyes
Tørrmur ... er det bare sånn stabla gråstein?
Men dette må vel Snikkeren kunne gi deg et concrete Wink svar på.
Kanskje på rim ... om du er heldig

Vis Medlemmets Profil

4 Re: Palmas fattigstue...! on Ons 14 Okt 2015 - 2:41

Hvor mye pukk?
Hvor tykk betong?
Opp mot nedre stokken?

Jeg kan ikke si at jeg er noen ekspert på dette, men kan jo synse litt.

Etter dagens standard skal det være minst 100 mm med finpukk (4-16 mm), og minst 50 mm betong dersom det bare skal settes opp lettvegger. Skal det være noen bærende vegger må det vurderes individuelt hvor tykk betongen skal være, eller om det skal lages eget fundament under bæreveggen.

Du kan isolere mot muren, slik at betonggulvet skilles fra muren. Dvs. eps mellom gulv og mur.

Hvordan er det med høyde? Kan du ha overkant betonggulv jevnt overkant mur? Og så legge tilfarergulv oppå der igjen? Eller blir det for lavt under himlingen da? Da vil du få minst mulig kuldebro, da du også isolerer tilfarergulvet.

Husk å ta dette for det det er. Litt synsing midt på natten. alien

Det vil også være enklere å synse hvis du slenger ut en liten skisse. Very Happy

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Palmas fattigstue...! on Ons 14 Okt 2015 - 7:37

Snikkeren skrev:
Hvor mye pukk?
Hvor tykk betong?
Opp mot nedre stokken?

Jeg kan ikke si at jeg er noen ekspert på dette, men kan jo synse litt.

Etter dagens standard skal det være minst 100 mm med finpukk (4-16 mm), og minst 50 mm betong dersom det bare skal settes opp lettvegger. Skal det være noen bærende vegger må det vurderes individuelt hvor tykk betongen skal være, eller om det skal lages eget fundament under bæreveggen.

Du kan isolere mot muren, slik at betonggulvet skilles fra muren. Dvs. eps mellom gulv og mur.

Hvordan er det med høyde? Kan du ha overkant betonggulv jevnt overkant mur? Og så legge tilfarergulv oppå der igjen? Eller blir det for lavt under himlingen da? Da vil du få minst mulig kuldebro, da du også isolerer tilfarergulvet.

Husk å ta dette for det det er. Litt synsing midt på natten. alien

Det vil også være enklere å synse hvis du slenger ut en liten skisse. Very Happy

eller så kan du forsøke noe mer nymotens - gjerne i tillegg Very Happy - bilde forteller mer enn 1000 ord

Vis Medlemmets Profil

6 Re: Palmas fattigstue...! on Ons 14 Okt 2015 - 9:28

Her er noen raske skisser av hvordan jeg ser for meg at dette er i dag, og etter ombygging. Tenkt som grunnlag for videre diskusjon.  Very Happy

Gulv på grunnen bør generelt ikke ha mindre tykkelse enn 80 mm. Tynne gulv gir skader i forma av riss og kantreisning. Men ingen regel uten unntak, tynnere gulv kan vurderes, men da er det viktig at man vet hva man holder på med.

Er det telefarlig grunn på stedet? Mulig du bør vurdere å legge inn en markisolering foran fundamentet/tørrmuren, og trekke isolasjonen ned langs ringmur på innside. Har du planer om å tilleggsisolere ytterveggene på innsiden?

Sist endret av mortal den Ons 14 Okt 2015 - 14:43, endret 1 gang

Vis Medlemmets Profil

7 Re: Palmas fattigstue...! on Ons 14 Okt 2015 - 10:00

Dæven Mortal - det var vel i overkant service på et snuskeforum som dette (der det popper opp reklame for Mac-virus som gjør at man må slå av hele Safari)...

Det jeg tenker på er nivåer på terreng før og etter og å få kontroll på vann (drenering)..... og så at de gamle stokkene må få tørke ut skikkelig og ikke få ny fukt.

Vis Medlemmets Profil

8 Re: Palmas fattigstue...! on Ons 14 Okt 2015 - 10:10

Dææven steike kara hva var det jeg sa. Google: drit og dra!
Veldig bra veldig bra.
Tar utgangspunkt i hvordan det er dvs den 1.skissa til Mortal..(var det du som bygde dette affraid ?) Det er kliss likt bortsett fra at det er ikke stubbloftisolasjon i gulvet, gulvbord rett på bjelkene som ligger på steiner ved muren. Dvs, gulvet ligger "løst" inne rommet. Dette gulvet er nå ute..

Jeg har rivi ut gulvet og gravd ut massen, tenkte å fylle opp med pukk ja. Men pukk er jævlig tungt, noe pukk må jeg ha, men da jeg har gravd litt mye kanskje, har jeg vurdert lecakuler da det er lett å handtere osv. oppå der isolasjon av egnet type, så støp, fuktsperre under støpen?? ja sikkert.

Utfordringen er gulvet ut mot muren, Ja, jhn tørrmur er stabla stein :) Når jeg isolerer gulvet vil det ligge dønn i ro. Spørsmålet er om muren og huset går opp og ned ila vinteren pga telen... Det vet man ikke. Det ser ikke slik ut da pipa står på fjell og taket ser ut til å være rimelig rett/i vater inne.

Hvis muren går opp og ned vil den ta med seg ytre del av gulvet og "knekke". Suspect

Noe av bunnsvilla er og rotten så det må støpes/bygges oppunder noe nytt (leca/stein/treverk/deler fra gamle japsesykler...). Dette er finjusteringer etterhvert.

Jeg skal ta med meg et slik modderne fottografiapparat i dag og ta noe billeder der oppe.

Fantastisk engasjemang her cheers . Må jo be dere inn til en skikkelig fest når det blir ferdig.
Kan røpe at jeg har planer om en vedfyrt bakarovn der og... Så da blir det pizza og øl cheers

Vis Medlemmets Profil

9 Re: Palmas fattigstue...! on Ons 14 Okt 2015 - 10:13

- ser jo kjempebra ut - bare ett spørsmål - ville det vært ok med 10 cm isolasjon nede mellom grunnmuren og finpukken slik at ikke frosten kryper inn under gulvet så lett?

Hvis masse trykker på fundamentet utenfra må uansett du passe på å ha mothold på innsiden så ikke dette kommer inn...

likte ikke det der med japsesykler men festen skal jeg være med på :)

Vis Medlemmets Profil

10 Re: Palmas fattigstue...! on Ons 14 Okt 2015 - 10:42

Haya99 skrev:Dæven Mortal - det var vel i overkant service på et snuskeforum som dette (der det popper opp reklame for Mac-virus som gjør at man må slå av hele Safari)...

Det jeg tenker på er nivåer på terreng før og etter og å få kontroll på vann (drenering)..... og så at de gamle stokkene må få tørke ut skikkelig og ikke få ny fukt.

Helt klart Haya, utrolig hva som finnes av ressurser og kompetanse i slike lavpanna idioter og kverulanter:clown:

Men drenering, fattigstua ligger på høyeste punktet, grunnen under er hvit finsand/grus/fjell. Tror ikke vann blir noe problem, det må evt løses med drenering rundt på yttersiden..tenker jeg..
Vurderer vel å legge en liten drens på laveste punkt i gulv og ut under muren og... Æsj, mye graving..

Grunnen til de skadene var at forrige eier pakket godt med plast over pipa (null lufting) da han dro til Ammerka om vinteren i kombinasjon med lekkasje i taket...

Bilder er på vei, må bare laste de opp til photobøkket først.... ADSL på bøgda går ikke fort..

Vis Medlemmets Profil

11 Re: Palmas fattigstue...! on Ons 14 Okt 2015 - 10:45

Palma skrev:Dææven steike kara hva var det jeg sa. Google: drit og dra!
Veldig bra veldig bra.
Tar utgangspunkt i hvordan det er dvs den 1.skissa til Mortal..(var det du som bygde dette affraid  ?) Det er kliss likt bortsett fra at det er ikke stubbloftisolasjon i gulvet, gulvbord rett på bjelkene som ligger på steiner ved muren. Dvs, gulvet ligger "løst" inne rommet. Dette gulvet er nå ute..

Jeg har rivi ut gulvet og gravd ut massen, tenkte å fylle opp med pukk ja. Men pukk er jævlig tungt, noe pukk må jeg ha, men da jeg har gravd litt mye kanskje, har jeg vurdert lecakuler da det er lett å handtere osv. oppå der isolasjon av egnet type, så støp, fuktsperre under støpen?? ja sikkert.
Fylling med løs lettklinker er fint.

Palma skrev:Utfordringen er gulvet ut mot muren, Ja, jhn tørrmur er stabla stein :) Når jeg isolerer gulvet vil det ligge dønn i ro. Spørsmålet er om muren og huset går opp og ned ila vinteren pga telen... Det vet man ikke. Det ser ikke slik ut da pipa står på fjell og taket ser ut til å være rimelig rett/i vater inne.

Hvis muren går opp og ned vil den ta med seg ytre del av gulvet og "knekke". Suspect
Ja, det er det samme jeg tenkte på. Er det telefarlige masser, så bør du vurdere å legge markisolasjon på utside av muren, slik at du ikke får frost og telehiv under muren. Sett gjerne en vertikal isolasjon på innside mur også, for å redusere muligheten for frost og telehiv under ytterkant av gulvet.

Pass på drenering også, slik Haya nevner.

Palma skrev:Noe av bunnsvilla er og rotten så det må støpes/bygges oppunder noe nytt (leca/stein/treverk/deler fra gamle japsesykler...). Dette er finjusteringer etterhvert.

Jeg skal ta med meg et slik modderne fottografiapparat i dag og ta noe billeder der oppe.

Fantastisk engasjemang her  cheers . Må jo be dere inn til en skikkelig fest når det blir ferdig.
Kan røpe at jeg har planer om en vedfyrt bakarovn der og... Så da blir det pizza og øl cheers

Ja, legg ut noen bilder, så er det enklere å vurdere dette. pirat

Pizza og øl er alltid bra! king

Vis Medlemmets Profil

12 Re: Palmas fattigstue...! on Ons 14 Okt 2015 - 10:47

Okda skrev:- ser jo kjempebra ut - bare ett spørsmål - ville det vært ok med 10 cm isolasjon nede mellom grunnmuren og finpukken slik at ikke frosten kryper inn under gulvet så lett?

Hvis masse trykker på fundamentet utenfra må uansett du passe på å ha mothold på innsiden så ikke dette kommer inn...

likte ikke det der med japsesykler men festen skal jeg være med på :)
Ja, det er en god idé å sette isolasjon på innside mur, spesielt om det er telefarlige masser under gulvet.

Vis Medlemmets Profil

13 Re: Palmas fattigstue...! on Ons 14 Okt 2015 - 10:50

Haya99 skrev:Dæven Mortal - det var vel i overkant service på et snuskeforum som dette (der det popper opp reklame for Mac-virus som gjør at man må slå av hele Safari)...

Ja, vi lavpanner må støtte hverandre.

Gode innspill, det er viktig at bunnstokken ikke blir oppfuktet. Dette vil kunne skje om man får luftlekkasjer, derfor min kommentar på skissen om at det må bli tett i overgang gulv/vegg.

Vis Medlemmets Profil

14 Re: Palmas fattigstue...! on Ons 14 Okt 2015 - 11:18

Fattigstua, en studie i bilder...
Her ser dere litt terreng og muren utvendig. Har gravd vekk litt.. Bør nok dreneres rundt..

Før gulvet ble fjernet

Gulvborda vekk:

Gravd fri muren:

Ja, det var noe..

Vis Medlemmets Profil

15 Re: Palmas fattigstue...! on Ons 14 Okt 2015 - 11:34

Utrolig mye gode innspill, får nesten en tåre i øyekroken og kreativiteten jobber på høygir...
Liker tanken på å isolere mellom mur og gulv... Isolasjonsplater på høykant. Da kryper ikke frost inn under gulvet. Kan da og bruke den isolasjonen som en forskaling og fylle/mette/gyse inn i muren med noe tyntflytende betong for å binde/tette denne bedre. Tanken virker god ehh. kuldebro de lux inn da pale Nå skal ikke dette bli helårsbolig, men et aneks med bakarovn og mulighet for etaogdrikkegilde... cheers

Bare hiver på noen tanker etterhvert som de kommer her..

Vis Medlemmets Profil

16 Re: Palmas fattigstue...! on Ons 14 Okt 2015 - 13:34

Spørs om ikke det må gjøres en større jobb her - utvendig drenering - og få oversikt over all råte - kanskje det siste først -for å se om det er lurt å legge veldig mye i dette.

Hvis laftinga er bra og det er mye bra stokker og kan framstå laftet -ute og inne - så er det jo noe - hvis ikke hadde jeg tenkt meg nøye om før jeg brukte mye energi på det.

Skal det bli bra må det gjøres MYE med grunn råte drenering og selve muren. Men et laftebygg kan event. jekkes opp så det trenger ikke være uoverkommelig.

Vis Medlemmets Profil

17 Re: Palmas fattigstue...! on Ons 14 Okt 2015 - 14:01

Haya99 skrev:Spørs om ikke det må gjøres en større jobb her - utvendig drenering - og få oversikt over all råte - kanskje det siste først -for å se om det er lurt å legge veldig mye i dette.

Hvis laftinga er bra og det er mye bra stokker og kan framstå laftet -ute og inne - så er det jo noe - hvis ikke hadde jeg tenkt meg nøye om før jeg brukte mye energi på det.

Skal det bli bra må det gjøres MYE med grunn råte drenering og selve muren. Men et laftebygg kan event. jekkes opp så det trenger ikke være uoverkommelig.
Ja ser den Haya, har stilt meg spørsmålet selv og. Man har avdekket bunnsvill rundt hele og det er ikke mye råte 1-1,5m . Jekke... nei. Ikke behov. Enda . Har det holdt seg såpass i 130 år så kan ikke det ikke bli mye verre med det jeg gjør

Vis Medlemmets Profil

18 Re: Palmas fattigstue...! on Ons 14 Okt 2015 - 14:33

Reiv opp gulvet i kjøkkendelen i dag. Oppdagelse: Denne delen er "nyere" bindingsverk, under gulvet var det støpt og lagt glava rett på støpen mellom tilfarere.. Reiv ut hele skiten.

Tror jeg lar dette være så lenge. Må gjøre noe med vegger her, har sigi ned... Taket er bratt fra pipa mot yttervegg.. Må vurdere om det kan løftes/jekkes på noen måte.. Eller rive denne delen og bygge nytt Suspect

Vis Medlemmets Profil

19 Re: Palmas fattigstue...! on Ons 14 Okt 2015 - 19:34

mortal skrev:

Ja, 80 mm plate er det som er normalen, og 50 mm er minimumskrav.

Det var nesten slik jeg tenkte det, men med EPS på høykant mot muren.

Hvis han avslutter platen jevnt overkant mur, med minst 5 cm EPS mellom platen og muren, så kjører han gulvet ut mot stokken, så blir det lite kuldebro der. Plasten legges helt ut til stokken, gjerne litt opp etter stokken. Hvis det legges en remse bunnfyllingslist i overgang stokk/mur, gjerne fuget meg TEC7, før plasten, så klemmes plasten mot denne når tilfarergulvet kommer på. Da tror jeg det vil bli en tett og fin løsning.

Vis Medlemmets Profil

20 Re: Palmas fattigstue...! on Ons 14 Okt 2015 - 19:46

Snikkeren skrev:
mortal skrev:

Ja, 80 mm plate er det som er normalen, og 50 mm er minimumskrav.

Det var nesten slik jeg tenkte det, men med EPS på høykant mot muren.

Hvis han avslutter platen jevnt overkant mur, med minst 5 cm EPS mellom platen og muren, så kjører han gulvet ut mot stokken, så blir det lite kuldebro der. Plasten legges helt ut til stokken, gjerne litt opp etter stokken. Hvis det legges en remse bunnfyllingslist i overgang stokk/mur, gjerne fuget meg TEC7, før plasten, så klemmes plasten mot denne når tilfarergulvet kommer på. Da tror jeg det vil bli en tett og fin løsning.

Veldig gode tilbakemld fra fagfolk her, Palma liker  cheers

Forstår jeg riktig om den EPS'n skal stå på høykant inntil mur med overkant i flukt med overkant betongsåle? Muren er av varierende tykkelse så lurer på om jeg skal fylle mellom EPS og mur med f.eks betong/mørtel?? Det vil bli litt plass her...

Har og fått tips om å legge grunnmurspapp og en slags duk, og hel-lime flytende gulv oppå der... Det kan spare litt takhøyde...

Vis Medlemmets Profil

21 Re: Palmas fattigstue...! on Ons 14 Okt 2015 - 20:18

Et problem er at tørrmuren IKKE er jevn på innsiden, så du får ikke isolert vertikalt der. Leca-kuler gir ikke tilstrekkelig isolering mot kulden som kommer utenfra, marken under ringmur VIL fryse.

DERFOR; Hva med å vurdere vertikal isolasjon UTENFOR muren? 10 cm, og vannbrett over?

Kompletter med horisontal isolasjon rundt hele huset, så har du løst tele-problemet..

Fattigstue og fattigstue, innen den der er i orden er daglig leder hos den lokale trelast-sjappa RIK!

Vis Medlemmets Profil

22 Re: Palmas fattigstue...! on Ons 14 Okt 2015 - 20:43

Eventuellt så bretter man bare opp ermene og lager ny Leca-ringmur under bygget..

Og så lager man isolert bjelkelag i stedet for pukk og betong..

Vis Medlemmets Profil

23 Re: Palmas fattigstue...! on Ons 14 Okt 2015 - 21:10

Trollerud skrev:Et problem er at tørrmuren IKKE er jevn på innsiden, så du får ikke isolert vertikalt der. Leca-kuler gir ikke tilstrekkelig isolering mot kulden som kommer utenfra, marken under ringmur VIL fryse.

DERFOR; Hva med å vurdere vertikal isolasjon UTENFOR muren? 10 cm, og vannbrett over?

Kompletter med horisontal isolasjon rundt hele huset, så har du løst tele-problemet..

Fattigstue og fattigstue, innen den der er i orden er daglig leder hos den lokale trelast-sjappa RIK!

Haha. Ja plankepusheren gnir seg i henda. Men jeg har vært litt prepper og har et anselig materiallager arvet av mitt faderlige opphav (som alltid hadde masse hermetikk og et par sekker grovsalt i kjellern).

Ang tæla under muren så tror jeg ikke det er det store problemet... Kan selvsagt isolere ut fra muren ute, men... Det står på sand som er rimelig drenerende. Huset vil kunne gå litt i forhold til gulvet..

Vis Medlemmets Profil

24 Re: Palmas fattigstue...! on Ons 14 Okt 2015 - 22:21

Must say, imponerende hvor mye arbeid en gammel mann legger i å få servere hjemmelaga pizza til oss.

Gi beskjed om du trenger mere armering, har sikkert noe japse-skjit du kan få overta.

25 Re: Palmas fattigstue...! on Ons 14 Okt 2015 - 22:26

Trollerud skrev:

Etter en stund kan vel tittelen forandres til "Fattige Palmas Stue" bounce

Ellers vil jeg slutte meg til applausen over kunnskapsrike innspill.

Herlig med folk som både kan slenge med leppa og samtidig komme med velfunderte forklaringer når det trengs cheers

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 12]

Gå til side : 1, 2, 3 ... 10, 11, 12  Next

Similar topics

-

» Palmas fattigstue...!