Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Palmas fattigstue...!

Gå til side : Previous  1, 2, 3, ... 10, 11, 12  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 2 av 12]

26 Re: Palmas fattigstue...! on Ons 14 Okt 2015 - 22:59

KliffArne skrev:Must say, imponerende hvor mye arbeid en gammel mann legger i å få servere hjemmelaga pizza til oss.

Gi beskjed om du trenger mere armering, har sikkert noe japse-skjit du kan få overta.

du har vel noe sånt tysk lureskit liggandes også Twisted Evil men det kan vel bare brukes til fyllmasse What a Face

Vis Medlemmets Profil

27 Re: Palmas fattigstue...! on Tor 15 Okt 2015 - 1:44

Problemet med de fleste når de begynner med noe er at de starter med detaljer uten å se helheten.

I dette tilfellet ville jeg som punkt 1. vurdert om dette bygget passer inn i en event. langsiktig generalplan for hele gården.

Hvis den passer inn - hva skal den så brukes til? Anneks -det pleier å utvikle seg til en selvstendig bolig med kjøk og bad...

Og hva er poenget med å gjenbruke rønna? - tørrmuren er ikke av verdi - men tømmerkassa kan være det . Så det må da avklares hvordan denne kan reddes og brukes i det framtidige prosjektet.

Vis Medlemmets Profil

28 Re: Palmas fattigstue...! on Tor 15 Okt 2015 - 6:31

Sånn gjorde jeg det, sist gang jeg hadde tilsvarende utfordring:

Vis Medlemmets Profil

29 Re: Palmas fattigstue...! on Tor 15 Okt 2015 - 7:57

hehehe ..... lurer på om Palma for litt mer enn han hadde regnet med her......

Og Trolle - du bygde en grunnmur/kjeller til masse penger og setter ei rønne oppå - heller ikke et lysende eksempel på fornuftig bruk av ressurser.....

Vis Medlemmets Profil

30 Re: Palmas fattigstue...! on Tor 15 Okt 2015 - 9:21

Haya99 skrev:Problemet med de fleste når de begynner med noe er at de starter med detaljer uten å se helheten.

I dette tilfellet ville jeg som punkt 1. vurdert om dette bygget passer inn i en event. langsiktig generalplan for hele gården.

Hvis den passer inn - hva skal den så brukes til? Anneks -det pleier å utvikle seg til en selvstendig bolig med kjøk og bad...

Og hva er poenget med å gjenbruke rønna? - tørrmuren er ikke av verdi - men tømmerkassa kan være det . Så det må da avklares hvordan denne kan reddes og brukes i det framtidige prosjektet.

Sleep
Herlig land. Jeg skyter ikke i blinde. Dette var da virkelig ikke noe jeg impulsivt startet med kl 15:35 for et par dager bare for morroskyld.

Vis Medlemmets Profil

31 Re: Palmas fattigstue...! on Tor 15 Okt 2015 - 9:29

Haya99 skrev:hehehe ..... lurer på om Palma for litt mer enn han hadde regnet med her......

Og Trolle - du bygde en grunnmur/kjeller til masse penger og setter ei rønne oppå - heller ikke et lysende eksempel på fornuftig bruk av ressurser.....

Dette var under "forrige" finanskrise. Byggherre var en suksessrik eiendomsmekler på Nesøya. Ambisjonene var store, så kom smellen! Pappa hadde penger, så det ble midlertidig løsning med rønna oppe på større kjeller. Heldigvis begynte FED å trykke papirpenger, så i dag er prosjektet fullført, eiendomsmekleren har igjen fått cash-flow!

Og denne gangen kommer det ingen nye mørke skyer inn.... rabbit

Vis Medlemmets Profil

32 Re: Palmas fattigstue...! on Tor 15 Okt 2015 - 10:08

Herregud så mye de skal bruke på jagerfly,felles forsvar med de tre andre nordiske land burde være nok..så gode kompiser er vi da ?
Våre venner / fiender i øst og vest sender oss til Helvete i Gausdal uansett... Question

...idag var jeg hos Kurdistanfrisør i Moelv...ble att bare to senti...bra jeg glemmer det i løpet av dagen.. Sleep

Vis Medlemmets Profil

33 Re: Palmas fattigstue...! on Tor 15 Okt 2015 - 10:24

intrudergubbe skrev:Herregud så mye de skal bruke på jagerfly,felles forsvar med de tre andre nordiske land burde være nok..så gode kompiser er vi da ?
Våre venner / fiender i øst og vest sender oss til Helvete i Gausdal uansett... Question

...idag var jeg hos Kurdistanfrisør i Moelv...ble att bare to senti...bra jeg glemmer det i løpet av dagen.. Sleep

Tenk om vi brukt like mye penger på grillfester med våre naboer, som vi gjør på å skape ufred med dem??

"Nato-øvelsen" (provokasjonen) Jens har rigget langs EU's østre grense mot Russland hadde vært MYE bedre å bruke på fester, kulturarrangementer, balaleika-musikk og dans og fri flyt av vodka, puling og dans (nevnte jeg dans?) helg etter helg etter helg??! cheers

Har til gode å møte et menneske som er fientlig innstillt i utgangspunktet, med mindre man ser bort fra dem som finner sin vei inn i regjeringer verden over? confused

Vis Medlemmets Profil

34 Re: Palmas fattigstue...! on Tor 15 Okt 2015 - 10:47

Men bækk tu tåppikk, småkonspirering og prepping er det vel andre tråder for clown  
Jeg går for vertikal isolasjon mot mur. Pukk/lettklinker(hvis jeg får tak i) i bunn, EPS plater, fuktsperre og støp oppå der. Vurderer DØNN armert betong, bare fordi det er enkelt. Slipper den armeringa :)

Blander jeg lettklinker med litt mørtel og fyller mellom horisontal isolasjon og mur er jeg sikker på at det blir bra nok. Så det så. Og ja, det kommer til å koste litt kr, men penger er vel det eneste jeg har nok av clown

Vis Medlemmets Profil

35 Re: Palmas fattigstue...! on Tor 15 Okt 2015 - 11:21

Vel. Hvis du ikke isolerer muren utvendig, påstår jeg at du kan droppe den innvendig!

Årsaken er at du får kuldebro langs yttervegg, for avstanden fra der du får satt isolering, grunnet størrelsen på stein i muren, er at kulda har fri inngang, langt inn under gulvet uansett. Da er den orginale løsningen, men isolert tregulv både bedre og mye billigere.

Selv er jeg tilhenger av fiberarmerte gulv, og har ikke brukt annet de siste 15 årene, men jeg vet at Mortal ikke liker dem, men jeg vet ikke hvorfor...

Jeg hadde gått for en stubbelofts-løsning på dette prosjektet, og så hadde jeg gravd en drensgrøft innvendig, for å lede ev overvann vekk.

Husk at om du går for betong, "må" du ha pumpebil for å få det inn i huset, siste regninga jeg fikk fra Bull på veggstøpen på Satan-tempelet var nok til å skremme Fanden på flatmark, og det er jo dumt når man bygger tempel for fyren? scratch

Vis Medlemmets Profil

36 Re: Palmas fattigstue...! on Tor 15 Okt 2015 - 11:38

Tja, jeg får se etterhvert. Den innvendige isoleringa ved muren hindrer kulda å krype under gulvet.
Ellers så er jeg ikke så redd for kuldebroer med tanke på inneklima. Med de vinduene og veggen som er der oppe så vil ikke en kuldebro nede ved gulvet bety all verden. Og får jeg igang bakarovnen og kanskje en vedovn der oppe så blir det varme nok... snøen kommer til å smelte 1m fra husveggen Laughing .

Men tar med tips og tanker videre i vurderingen. Men stubbloftgulv vil stjele en noe takhøyde. Den var i utgangspunktet 1.93, har ikke lyst til å komme under det, selv om jeg bare rager 1.74 selv :)

Fiberbetong.. Blir jo bare 1,5M3 til det gulvet, kan rygge bilen helt til døra og slippe rett inn med ei renne med litt forlenger så tror ikke jeg trenger pumpe. Hvis det ikke er noe spesiellt med fiberbetongen da. Tenker på å få såpass våt masse at den blir selvutrettende og hvis det er mulig. Får ta en tlf til BetongØst..

Vis Medlemmets Profil

37 Re: Palmas fattigstue...! on Tor 15 Okt 2015 - 11:45

1,5m3 er ikke så mye, og i disse temperaturer tar det lang tid før den herder, så sånn sett er det vel greit å dumpe alt innenfor døra. Skiveprolapsen merker du neppe før neste dag, lell..

Hvorfor skal stubbeloft stjele mer takhøyde enn betong? Den ser jeg ikke..

Er stua for øvrig isolert i vegger og tak? Lite vits å sette himmel og jord i bevegelse for å få Tek10-standard på gulvet, om varmen forsvinner ut av vegger og tak...

Vis Medlemmets Profil

38 Re: Palmas fattigstue...! on Tor 15 Okt 2015 - 12:38

Er vel en såkalt krypkjeller du snakker om Trolle - og det vil nok bygge mer enn gulv på grunn.

Sånne krypkjellere må være godt luftet - og det bør helst være innspeksjonsmulighet.

Mer ref. også det Mortal sa innledningsvis - det er et svakt punkt i overgang vegg/gulv med råttent treværk og en tvilsom mur. Skal du fyre med bakerovn blir det ganske varmt og da kan det dannes kondens ute ved vegg/gulv event inne mellom tørrmur/tømmer.

Men hvis bunnstokkene er råtne og må erstattes uansett så kan man samtidig rette av tørrmuren og justere opp bygget noe slik at gulvet kommer litt opp på ny stokk og så få en difftett overgang gulv/vegg.

Vis Medlemmets Profil

39 Re: Palmas fattigstue...! on Tor 15 Okt 2015 - 12:40

Palma skrev:
Fiberbetong.. Blir jo bare 1,5M3 til det gulvet, kan rygge bilen helt til døra og slippe rett inn med ei renne med litt forlenger så tror ikke jeg trenger pumpe. Hvis det ikke er noe spesiellt med fiberbetongen da. Tenker på å få såpass våt masse at den blir selvutrettende og hvis det er mulig. Får ta en tlf til BetongØst..

De kan blande i et stoff som gjør at den flyter lettere ut, ingen problem. Men den flyter ikke helt av seg selv.
Du må ha noe som du "disser" betongoverflaten med, så jevner den seg fint og du får en fin overflate. 
Jeg tok halvanna meter 4" forskallingsbord og borra huller i smalsida, like mange huller som det er tinner på jernriva.Slo så jernriva fast nedi der, og bruker den til å grovfordele betongen samt "disse" den slett. Ingen ulempe å sette av høyden med snorer med passende avstand, før betongbilen står der clown

40 Re: Palmas fattigstue...! on Tor 15 Okt 2015 - 15:00

Haya99 skrev:Er vel en såkalt krypkjeller du snakker om Trolle - og det vil nok bygge mer enn gulv på grunn.

Sånne krypkjellere må være godt luftet - og det bør helst være innspeksjonsmulighet.

Mer ref. også det Mortal sa innledningsvis - det er et svakt punkt i overgang vegg/gulv med råttent treværk og en tvilsom mur. Skal du fyre med bakerovn blir det ganske varmt og da kan det dannes kondens ute ved vegg/gulv event inne mellom tørrmur/tømmer.

Men hvis bunnstokkene er råtne og må erstattes uansett så kan man samtidig rette av tørrmuren og justere opp bygget noe slik at gulvet kommer litt opp på ny stokk og så få en difftett overgang gulv/vegg.

I dette lille bygget ville det være tilstrekkelig med gulv av 2"-4", det kan festes til bunnsvilla med bjelkesko, og man kan legge inn bæring på midten vha en langsgående 2"-4" understøttet av noen Leca-blokker. Da ville UK gulv være samme høyde som topp ringmur. Ringmur under gavel er det små laster ned på, der kan man åpne opp MYE for god ventilasjon.

Sørger man for å drenere vekk ev overflatevann er dette ikke særlig skummelt mhp kondens. Er man engstelig kan man gå for impregnerte matr.

Pengene du sparer på å være kjip her, får du mange mil på Betty for. Prioriteringer er nøkkelen til et godt liv!

Gi faen i å sylte ned masse spenn i et gulv du ikke trenger! Gjør det enkelt, og kom deg videre i livet.. cheers

Vis Medlemmets Profil

41 Re: Palmas fattigstue...! on Fre 16 Okt 2015 - 4:39

Dreneringen er viktig ja - og jeg er litt bekymret for at den "tørrmuren" består delvis av jord som kan suge fukt opp i svilla.

Kondens har vanligvis ikke med drenering å gjøre men at varm fuktig luft kommer i kontakt med kalde uisolerte flater.

2x4 er lite for et bjelkelag - men akkurat for isolasjonen er det nok ikke noe problem.

Men du bør forklare bruken og intensjonene noe mer her - hvordan skal det ferdig produkt være - skal du ha synlig tømmer ute/inne? Kommer du til å legge inn ting som kjøk og bad? Er det bare til bruk om sommeren?

Noe av problemet er at kjapt og enkelt kan være verdiløst om noen år - mens gjør man skikkelig jobb skaper man varige verdier og får flere muligheter etterpå.

Vis Medlemmets Profil

42 Re: Palmas fattigstue...! on Fre 16 Okt 2015 - 6:20

2-4 er LITE, men ikke FOR lite, om man stiver av "sånn passe". Jeg lagde samme løsning i ved/motorsykkelskjulet mitt for 10 år siden, stivt nok i massevis. INGEN problem i praksis, men høyskoleutdannede teoretikere vil sette seg på bakbeina, som vi ser.

Greit at kondensen i det store og det hele er luftbåren, men med dårlig isolert gulv, vil det bli mindre kondens, varm luft kondenserer på KALDE (godt isolerte) overfalter, ikke på varme..

Det er et velkjent, gammelt hytte-knep å legge ut plastfolie på bakken i krypkjellere, selv om kondensen i teorien hovedsakelig kommer luft-veien, er det viden kjent blant hyttefolket at man må gjøre lokale tiltak også..

Hadde aldri giddi å lagt ned mye spenn i dette, det er MYE enklere og bedre å rive og bygge nytt, OM det er "dagens standard" man er ute etter. Er man ute etter en furtebu, et krypinn for en jomfru i nød en varm midtsommerkveld, eller man EGENTLIG vurderer å kjøpe fler motorsykler, og trenger tak over hode for disse, er "quick-fix" for Palmestuen, MER enn godt nok!

Keep it simple på landsbygda!

Vis Medlemmets Profil

43 Re: Palmas fattigstue...! on Fre 16 Okt 2015 - 8:14

Nå må vi jo gå ut ifra at varmen er inne - da vil dårlig isolerte flater vær kalde og man vi få kondens der.

Krypkjeller - den fuktigheten som avgis fra bakken - skal være liten hvis man har drenering rundt og uorganisk materiale i terrenget. Men problemer var ofte at man ikke hadde full kontroll på terrenget og om vinteren med snø så ble det for tett - og kryprommet ble varmt og fuktig - og det kondenserte da langs grunnmuren der det var kaldt. Bodde lenge i et slikt hus så dette er egne erfaringer.

Det er en viss fare for at det samme kan oppstå her.

Vis Medlemmets Profil

44 Re: Palmas fattigstue...! on Fre 16 Okt 2015 - 9:34

Hei hei hei. Glem bjelkelag og stubbloft og krypkjeller, det blir ikke det her. Pukk og isolasjon og betong med gølv oppå !

Dette er ei tømmerstue som jeg skal beholde som et lite koselokale, stuedelen er ca3,5x4,5m her har jeg fått frem tømmerveggene, de skal få være slik. Kan tippe det er 3,5"-4" tømmer i veggene. I forhold til tørrmuren. Den har funka i 130 år, jeg får vekk jord som har spist seg oppover. Det blir ikke noe problem med bunnstokken og fukt. Når det gjelder fukt i resten av huset er jeg heller ikke redd for det. Hvis fukt blir stengt inne så er det farlig ja, men fattigstua mi kommer til å være luftig. Ikke noe fuktsperre annet enn under betongen.

Bruksområde. Piker, vin og sang... Ja ikke sikkert det blir så mye sang da...
Ellers kommer det noen barn hjem så vi trenger ei seng eller to ekstra, MC-folk kommer og kan få en pizza og en øl eller 4.

Jeg skal ikke legge inn hverken strøm eller vann dit. Elektromagnetiskfri sone What a Face

Trollis og Haya dere får bare fortsette å diskutere 2x4 kontra 1,5x6... Jeg ville ikke ha brukt 2x4 over lengre spenn enn 2 m

Vis Medlemmets Profil

45 Re: Palmas fattigstue...! on Fre 16 Okt 2015 - 10:02

Enig med deg Palma: Pokk, issslasjon og bettong gjør susen!

Vis Medlemmets Profil

46 Re: Palmas fattigstue...! on Fre 16 Okt 2015 - 11:25

ArcticTiger skrev:Enig med deg Palma: Pokk, issslasjon og bettong gjør susen!

Visste jeg kunne regne med deg Arctic Tiger hehe.

Har tatt bunnstokk og mur nærmere i øyensyn i dag, er tross alt sykmeldt om dagen med en aldeles grusom manneinfluensa...
Bunnstokkene på ene hjørnet har en klaring/gløppe ned til muren på 3-4 cm.
Satte opp laseren og ser at huset er noe sjevt... Det blir en tur på BT affraid å få tak i en jekk eller to så får jeg lage litt bedre fundament under kassa. Da vil jo endel andre utfordringer forsvinne og.

Da blir det vel ny mur under med isslassjon og det hele.
Ja mer arbeid og mer penger, men steike det blir bra, og jeg syns det er svinaktig artig.

Nei, jeg har ikke tenkt å rive ned skiten !!

Vis Medlemmets Profil

47 Re: Palmas fattigstue...! on Fre 16 Okt 2015 - 12:00

Går du får ny ringmur, blir det bra. Fikler du med den gamle tørrmuren, får du ikke løst de grunnleggende problemene.

Ringmur med UTVENDIG isolasjon, som nevnt tidligere, og kuldebroer er a thing of the past..
Så horisontal markisolasjon, så telen aldri kødder mer med konstruksjonen, og ungene som kommer på besøk vil straks starte en familiefeide over arven etter Palma.. Da vet du at du har gjort en god jobb...

Vis Medlemmets Profil

48 Re: Palmas fattigstue...! on Fre 16 Okt 2015 - 20:43

Håper gølve blir sollid da Palma, så det tåler en liten svingom på Laurdagskvellen Very Happy

Vis Medlemmets Profil

49 Re: Palmas fattigstue...! on Fre 16 Okt 2015 - 21:04

Jiiiiihaaaaaaaaa

Vis Medlemmets Profil

50 Re: Palmas fattigstue...! on Fre 16 Okt 2015 - 21:22

Palma skrev:Jiiiiihaaaaaaaaa

Da er du vel sånn ca tilbake til side 1 Very Happy med isolasjon ned på innsiden....

husk når du jekker å bruke god tid - ett trykk eller to til dagen over en periode så alt går seg til over tid.... løfter du alt på en gang så kan ting skje som du ikke vil skal skje Mad

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 2 av 12]

Gå til side : Previous  1, 2, 3, ... 10, 11, 12  Next

Similar topics

-

» Palmas fattigstue...!