Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Palmas fattigstue...!

Gå til side : Previous  1, 2, 3 ... , 11, 12, 13  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 12 av 13]

276 Re: Palmas fattigstue...! on Ons 30 Nov 2016 - 7:37

Takker og bukker.
Har jeg så fælt morrabrø så blir jeg liggende i senga ei stund til AT bounce Very Happy Very Happy

Vis Medlemmets Profil

277 Re: Palmas fattigstue...! on Ons 30 Nov 2016 - 8:51

.... hvorfor legger man et vannbrett på gavlen - og ødelegger en flott arketyp - gavlen? Dette er jo ikke er prefab modulhus....

Vis Medlemmets Profil

278 Re: Palmas fattigstue...! on Ons 30 Nov 2016 - 9:12

Haya99 skrev:.... hvorfor legger man et vannbrett på gavlen - og ødelegger en flott arketyp - gavlen? Dette er jo ikke er prefab modulhus....
Nei, langt ifra noe modulhus cheers
Grunnen til at jeg delte opp gavlen med et vannbrett er flere.
1. Det var slik "orginalt" vil beholde den opprinnelige stilen. Det er slik på andre gavelen og.
2. Det er sprekkpanel på veggen nede og over-/underligger øverst, dette gir en penere fasade syns nå jeg.
3. Hvor skulle jeg ellers ha spikra på det vannbordet jeg hadde liggende clown

Vis Medlemmets Profil

279 Re: Palmas fattigstue...! on Ons 30 Nov 2016 - 10:01

Palma skrev:
Haya99 skrev:.... hvorfor legger man et vannbrett på gavlen - og ødelegger en flott arketyp - gavlen? Dette er jo ikke er prefab modulhus....
Nei, langt ifra noe modulhus cheers
Grunnen til at jeg delte opp gavlen med et vannbrett er flere.
1. Det var slik "orginalt" vil beholde den opprinnelige stilen. Det er slik på andre gavelen og.
2. Det er sprekkpanel på veggen nede og over-/underligger øverst, dette gir en penere fasade syns nå jeg.
3. Hvor skulle jeg ellers ha spikra på det vannbordet jeg hadde liggende clown  

Opprinnelige stilen du lissom.... hvor opprinnelig - orginalt var det nok ikke vannbrett i gavlen....

Å dele opp panelet slik er noe som kom i det moderne byggeri -for å foenkle modul og prefabb elementer.
Men funksjonellt ifht panelet og veggen er det ikke - for det skaper et svakt punkt + mer arbeid og ødelegger "gavlen" som et rent motiv.

...ellers er det jo pent snekkerarbeid...

Vis Medlemmets Profil

280 Re: Palmas fattigstue...! on Ons 30 Nov 2016 - 10:24

Haya99 skrev:
Opprinnelige stilen du lissom.... hvor opprinnelig - orginalt var det nok ikke vannbrett i gavlen....

Å dele opp panelet slik er noe som kom i det moderne byggeri -for å foenkle modul og prefabb elementer.
Men funksjonellt ifht panelet og veggen er det ikke - for det skaper et svakt punkt + mer arbeid og ødelegger "gavlen" som et rent motiv.

...ellers er det jo pent snekkerarbeid...

Da tømmerkassa ble satt opp midt på 1800-tallet ble den antakeligvis ikke panelt, men gavlen ble kledd. Senere da det ble panelt var det naturlig å lage en skjøt med vannbrett der skal jeg tro.
Tømmerkassa var ikke ny rundt 1850 heller tror jeg, men er antakeligvis flytter fra en annen plass. Tror det utifra noen skjøter og ting i veggene. Om den ble panelt med en gang vet jeg heller ikke. Noe som kan tyde på det er at det ikke er "vanlige" lafteknuter i hjørnet, men sink-laft. Det var jo vanlig med sinklaft da det ble mer vanlig å panele husa.

Men vannbrettet er der, og det er i andre enden og.. og den veggen har jeg ikke rørt..

Tømmerkassa er kledd med panel utvendig som ser ut som perlestaff (m/not og fjær), og tilbygget som er bindingsverk var kledd med enkel sprekkpanel. Så en god sammenblanding.. Var vel lommeboka som styrte skal jeg tro og ikke hva som var in i bygda

Vis Medlemmets Profil

281 Re: Palmas fattigstue...! on Ons 30 Nov 2016 - 19:36

Palma skrev:Takker og bukker.
Har jeg så fælt morrabrø så blir jeg liggende i senga ei stund til AT bounce Very Happy Very Happy

Så du "Står han av" som de sier her nord Laughing

Vis Medlemmets Profil

282 Re: Palmas fattigstue...! on Fre 5 Mai 2017 - 23:03

Ja folkens dere er ikke glemt her inne på den mørke siden  Shocked  Det er bare at jeg har vært litt sløv, og selvsagt jobbet hardt og intenst med fattigstue og traktorblågg og masse annet fjas, men ikke slabberas!!
Fattigstua er vel snart ferdigstillet. Har igjen noe flislegging og lister. Ja og pipa på pissaovnen.
Men stort sett så er jeg veldig fornøyd med resultatet, og ikke minst fornøyd med meg selv, er jo tross alt bare en ammatør !
Men her er noen bilder fra siste tiden.

Gulvet i stua

20170325_134436

20170328_175122

20170328_191721 by Pål Magnus Arnesen, on Flickr" />

20170329_180230 by Pål Magnus Arnesen, on Flickr" />

20170401_135359 by Pål Magnus Arnesen, on Flickr" />

Sånn da er det meste på plass. Nå gjenstår det ei pipe og innfyring av ovnen. Etter innfyring(tørking) kan jeg pusse resten av ovnen og  det pent.
Blir spennende. Driver å jobber med pipe, har planer om ei stålrørspipe, type svart. Helisoleri, selv om det antakeligvis ikke er nødvendig.
Ja det var en kjapp og kort oppsummering folkens. Spent på tilbakemeldinger bounce"

Vis Medlemmets Profil

283 Re: Palmas fattigstue...! on Lør 6 Mai 2017 - 7:36

Syntes du er flink Pælma cheers

Sånt som metroseksuelle sosionomer i blokk på Majorstuen aldri får oppleve å kunne mestre.

Vis Medlemmets Profil

284 Re: Palmas fattigstue...! on Lør 6 Mai 2017 - 7:45

....er det ikke i overkant mye jobb for å få seg pizza...?

...faen -her på Løkka kommer Foodora med en i løpet av 30min...

Vis Medlemmets Profil

285 Re: Palmas fattigstue...! on Lør 6 Mai 2017 - 8:06

På 'løkka kan du ikke brenne alle byggrestene ved nærmeste skogholt.

Vis Medlemmets Profil http://haeggis-mess.blogspot.no/

286 Re: Palmas fattigstue...! on Lør 6 Mai 2017 - 8:32

Godt jobba, likte den pizza-ovnen cheers

haya er født med sølvskje i munnen, og har aldri opplevd gleden av å få til noe selv Razz

edit, å dæven, der var han innlogga med det samme jeg trykka "send" Shocked Jaja, får la det stå til.

287 Re: Palmas fattigstue...! on Lør 6 Mai 2017 - 8:41

...iiik - er du gal???

...her lager vi miljøsaneringsbeskrivelse og leverer erklæring om ansvarsrett PRO og UTF..

.. men vi trenger som sagt ikke rivet et bygg- bygge det opp igjen - og så bygge en ovn - for å få oss pizza...

Vis Medlemmets Profil

288 Re: Palmas fattigstue...! on Lør 6 Mai 2017 - 8:41

...og jeg som trodde det var en gullbarre i rumpa...

289 Re: Palmas fattigstue...! on Lør 6 Mai 2017 - 8:47

....vel Hæggis - Kliff-  det står du noen bygg rundtom som jeg har begått - men det teller vel ikke ifht å skru sammen gammalt ræl som jeg ikke synes er morro....

Og så har jo Busan kommet ut fra mitt hode faktisk - selv om andre har skrudd og bidratt - men det starta med en tankegang om å bruke seilbåtkunnskap på en bike -og det var før det ble prata mye om sentrering av masse og inertia sånn generellt om sykler iaf...

....var litt kjapp trodde det var Hæggis som slengte med leppa - med så var det godseieren...  beklager at jeg trodde slikt om deg Hæggis..

Vis Medlemmets Profil

290 Re: Palmas fattigstue...! on Lør 6 Mai 2017 - 9:16

Ja, fysjomfei!
Zlemme mannen!

Tenk at du trodde slikt om MEG?!?!??

291 Re: Palmas fattigstue...! on Søn 7 Mai 2017 - 11:06

En liten oppdatering i dag og, fikk satt inn litt møbler i fattigstua i går. Det blir litt annet inntrykk da. Har fortsatt noe listing igjen langs gulvet, men det kommer.
2017-05-07_10-22-10

Vis Medlemmets Profil

292 Re: Palmas fattigstue...! on Søn 7 Mai 2017 - 16:34

Det blir fine greier dette, Palma  cheers

Haya99 skrev:....er det ikke i overkant mye jobb for å få seg pizza...?

...faen -her på Løkka kommer Foodora med en i løpet av 30min...

KliffArne skrev:Godt jobba, likte den pizza-ovnen cheers

haya er født med sølvskje i munnen, og har aldri opplevd gleden av å få til noe selv Razz

edit, å dæven, der var han innlogga med det samme jeg trykka "send" Shocked  Jaja, får la det stå til.

Haya99 skrev:....vel Hæggis - Kliff-  det står du noen bygg rundtom som jeg har begått - men det teller vel ikke ifht å skru sammen gammalt ræl som jeg ikke synes er morro....

Og så har jo Busan kommet ut fra mitt hode faktisk - selv om andre har skrudd og bidratt - men det starta med en tankegang om å bruke seilbåtkunnskap på en bike -og det var før det ble prata mye om sentrering av masse og inertia sånn generellt om sykler iaf...

....var litt kjapp trodde det var Hæggis som slengte med leppa - med så var det godseieren...  beklager at jeg trodde slikt om deg Hæggis..

Sleivkjæften fikk du pga sånne kommentarer som du selv kommer med, som at det er lettere å kjøpe pizza enn å lage en ovn for å bake den selv, feks.
Det er forskjell på å vite hvordan ting skal gjøres, og å faktisk gjøre det selv Cool

293 Re: Palmas fattigstue...! on Søn 7 Mai 2017 - 19:11

...ikke kom her -jeg har laget noen titall frossenpizzaer oppigjennom tida...sjæl!!

...men det ser da skapelig ut det pizzabakeriet Pælma!

..men er det litt lavt under taket?

Vis Medlemmets Profil

294 Re: Palmas fattigstue...! on Man 8 Mai 2017 - 18:20

Haya99 skrev:

..men er det litt lavt under taket?

Palma er ikke så høy på pæra Razz

295 Re: Palmas fattigstue...! on Man 8 Mai 2017 - 23:35

Dette bli bra, Palma! Very Happy
Håper jeg får mulighet til å smake en pizza fra den ovnen en gang. rabbit

Vis Medlemmets Profil

296 Re: Palmas fattigstue...! on Tir 9 Mai 2017 - 8:15

Fin fattigstue, og tøft med egen pizzaovn!

Vis Medlemmets Profil

297 Re: Palmas fattigstue...! on Tir 9 Mai 2017 - 9:28

Joda, stemmer det, det er er lavt under taket, men det er god takhøyde. Twisted Evil
Det skal vel bli laget noen muligheter for pizza og bakverk for noen og enhver der etterhvert. Ser frem til det bounce

Vis Medlemmets Profil

298 Re: Palmas fattigstue...! on Tir 9 Mai 2017 - 10:44

Passerer de dype skoger i slutten på Juni, da har du vel Pizza'n klar?

299 Re: Palmas fattigstue...! on Tir 9 Mai 2017 - 10:52

KliffArne skrev:Passerer de dype skoger i slutten på Juni, da har du vel Pizza'n klar?
Hvis slutten av juni for deg også er fra uke 26, altså etter St.Hans så er det store muligheter for at pizza'n er klar ja. Very Happy

Vis Medlemmets Profil

300 Re: Palmas fattigstue...! on Tir 9 Mai 2017 - 11:07

Palma skrev:
KliffArne skrev:Passerer de dype skoger i slutten på Juni, da har du vel Pizza'n klar?
Hvis slutten av juni for deg også er fra uke 26, altså etter St.Hans så er det store muligheter for at pizza'n er klar ja. Very Happy

Blir nok uka før, har noe jeg skal rekke "far north" i slutten på uke 25.

Får ta med en Grandiosa, for sikkerhets skyld

Sponsored content

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 12 av 13]

Gå til side : Previous  1, 2, 3 ... , 11, 12, 13  Next

Similar topics

-

» Palmas fattigstue...!