Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Palmas fattigstue...!

Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4 ... 10, 11, 12  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 3 av 12]

51 Re: Palmas fattigstue...! on Fre 16 Okt 2015 - 22:14

Okda skrev:
Palma skrev:Jiiiiihaaaaaaaaa

Da er du vel sånn ca tilbake til side 1 Very Happy med isolasjon ned på innsiden....

husk når du jekker å bruke god tid - ett trykk eller to til dagen over en periode så alt går seg til over tid.... løfter du alt på en gang så kan ting skje som du ikke vil skal skje Mad
Ehh. .. tror jeg skjønner, men ser ikke de store farene. Vil nok åpne vinduene..

Vis Medlemmets Profil

52 Re: Palmas fattigstue...! on Lør 17 Okt 2015 - 0:30

Enig med trolle -for en gangs skyld - erstatt tørrmuren - drener og bruk markisolasjon - så blir det perfekt i bunn - og da råtner ikke det du gjør oppå langsomt etterpå.

Vis Medlemmets Profil

53 Re: Palmas fattigstue...! on Lør 17 Okt 2015 - 6:26

Palma skrev:
Okda skrev:
Palma skrev:Jiiiiihaaaaaaaaa

Da er du vel sånn ca tilbake til side 1 Very Happy med isolasjon ned på innsiden....

husk når du jekker å bruke god tid - ett trykk eller to til dagen over en periode så alt går seg til over tid.... løfter du alt på en gang så kan ting skje som du ikke vil skal skje Mad
Ehh. .. tror jeg skjønner, men ser ikke de store farene. Vil nok åpne vinduene..

Når du jekker / løfter bygg, så gjør du lurt i å ta vinduer ut, og avstive åpningene.

Men på denne rønna blir det jo så mye "etterarbeid" for tømreren at det spiller lite rolle om ting blir litt skakt under jekkingen, denne rønna er skakk allerede?

Jeg håper Byggherre forstår at innvendig isolasjon IKKE løser eventuelle telehiv-problemer med tørrmuren? Du kan isolere så mye du vil innvendig, men steinene leder kulde som bare faen, og det VIL bli problemer...

Dette har jeg sett SÅ mange ganger, så husk min advarsel om du går for å bevare ringmuren, uten å frostsikre den. Du er bonde, og vet at steiner dukker opp på jordet år etter år, selv om du plukker det tomt stadig vekk? Du vet hvorfor steiner kommer opp, og den samme "effekten" som flytter dem oppover, kan flytte dem sideveis i ringmuren din. Med tider og stunder vil steinene flytte seg utover, og veggene henger med, og ender opp skakke og fæle.

En stein som flytter seg 5 mm pga tele, legger seg ALDRI tilbake på samme plassen...

Så sier jeg eder; Enten frostsikrer du konstruksjonen du har, ELLER så lager du en ny. ELLER så tar du konsekvensene.

Vis Medlemmets Profil

54 Re: Palmas fattigstue...! on Lør 17 Okt 2015 - 9:01

Hørte om en eldra kar oppi bygda her han bodde i tilsvarende hus mens han levde. Ha sa: Jeg har aldri bodd på samma plassen noe år, tælan har fløtta dette huset rundt på eiendommen i alle de 60 åra jeg har bodd der..

Nå skal jeg ikke jekke mye, blir vel maks 5-7 cm i det laveste hjørnet.
Og ja jeg er såpass praktisk at jeg ser at telen stopper ikke på yttersiden om du isolerer på innsiden clown

Vis Medlemmets Profil

55 Re: Palmas fattigstue...! on Lør 17 Okt 2015 - 11:34

Har man tilgang på litt H-profilstål, så er det faktisk ganske enkelt å løfte huset fra grunnmuren, og bygge ny grunnmur under.

Men du er sjefen. Du skal få ta dine egne avgjørelser..

Dessverre så ser jeg så alt for ofte folk som tar FEIL avgjørelser, og hva slikt drar med seg av trøbbel senere. Aldri i verden om JEG hadde støpt nytt gulv inne i en ringmur som ikke er isolert mot frost og tele, men vær så god, be my guest, og alt det der, men ikke si at du ikke ble advart av fagmannen Trollerud.... pirat

Vis Medlemmets Profil

56 Re: Palmas fattigstue...! on Lør 17 Okt 2015 - 11:49

Trollerud skrev:Har man tilgang på litt H-profilstål, så er det faktisk ganske enkelt å løfte huset fra grunnmuren, og bygge ny grunnmur under.

Men du er sjefen. Du skal få ta dine egne avgjørelser..

Dessverre så ser jeg så alt for ofte folk som tar FEIL avgjørelser, og hva slikt drar med seg av trøbbel senere. Aldri i verden om JEG hadde støpt nytt gulv inne i en ringmur som ikke er isolert mot frost og tele, men vær så god, be my guest, og alt det der, men ikke si at du ikke ble advart av fagmannen Trollerud....    pirat

Slapp av Trollis, du blir ikke saksøkt for noe jeg gjør :) Jeg lager ny grunnmur har jeg jo sagt. Men man må jo gå noen runder for å vurdere.
Driver å tenker på hvordan jeg skal jekke. Skal man legge et jern/i hjørnet som en hypotenus, eller sette jekken rett under stokken. I begge tilfeller blir det jo å mure igjen et hull hvor bjelken/jekken har stått.. Har et par 10t jekker.. Og huset er jo ikke veldig svært. 4,5x3,5m.
Og ja veldig viktig å lære av andres feil da man ikke har tid til å gjøre alle selv clown

En annen men litt senere utfordring er at tømmerkassa har et tilbygg av bindingsverk(gammel kjøkken-del og et lite soverom) Dette tar jeg senere, der blir det stor sannsynlighet for mye riving.
I ene enden av huset dvs den høyeste sier jeg at riktig høyde er, og setter dette punktet som et 0-punkt som blir overkant mur. Bunnstokken må da opp litt over det nivået rundt hele og så ny mur under. JA og MASSE isslasjon over og under og bak og foran clown .

Skal stive av vegger med bjelker og gjennomgående gjengestag slik at de fortsatt er vegger etterpå og ikke ei tømmerlunne...

Vis Medlemmets Profil

57 Re: Palmas fattigstue...! on Lør 17 Okt 2015 - 12:04

Ingen vits i å overdrive mengde isolasjon i denne type bygg 10cm er nok i massevis. Men de riktige prisippene må følges for er varig godt resultat.

Vis Medlemmets Profil

58 Re: Palmas fattigstue...! on Lør 17 Okt 2015 - 12:12

Haya99 skrev:Ingen vits i å overdrive mengde isolasjon i denne type bygg 10cm er nok i massevis. Men de riktige prisippene må følges for er varig godt resultat.

Ja, helt klart, føler bare for å berolige dere slik at nattesøvnen ikke blir ødelagt clown

Vis Medlemmets Profil

59 Re: Palmas fattigstue...! on Lør 17 Okt 2015 - 15:28

Snørrer og barter skal ikke blandes sammen, og jeg vil presisere, nok en gang, at isolasjon for å hindre varmetap og markisolasjon for å hindre at steine i tørrmuren flytter på seg er ikke samme sak..

Skal du jekke, kan du bare "høgge vekk" en god meter av ringmuren av gangen, sette en jekk under, "spenn opp" (greit med en litt stor flate å fordele trykket på, så en liten 10x10cm stålplate, elns, er bra å ha mellom jekk og svill), du kan høgge vekk litt mer, og sette en jekk til under, så får du en åpning på + / - 2meter. Mur opp en ringmur, la den herde, slipp bygget nedpå, repeat..

Man kan igrunn si at dette bygget "klarer du ikke ødelegge" mer enn det er, så du kan ture frem rimelig hardt her. Tviler VELDIG på at dette bygget noen gang har vært innenfor toleransekravene i NS 3420, og tivler på at de noen gang vil bli det..

Kjør på!

Vis Medlemmets Profil

60 Re: Palmas fattigstue...! on Lør 17 Okt 2015 - 16:01

Trollerud skrev:Snørrer og barter skal ikke blandes sammen, og jeg vil presisere, nok en gang, at isolasjon for å hindre varmetap og markisolasjon for å hindre at steine i tørrmuren flytter på seg er ikke samme sak..

Skal du jekke, kan du bare "høgge vekk" en god meter av ringmuren av gangen, sette en jekk under, "spenn opp" (greit med en litt stor flate å fordele trykket på, så en liten 10x10cm stålplate, elns, er bra å ha mellom jekk og svill), du kan høgge vekk litt mer, og sette en jekk til under, så får du en åpning på + / - 2meter. Mur opp en ringmur, la den herde, slipp bygget nedpå, repeat..

Man kan igrunn si at dette bygget "klarer du ikke ødelegge" mer enn det er, så du kan ture frem rimelig hardt her. Tviler VELDIG på at dette bygget noen gang har vært innenfor toleransekravene i NS 3420, og tivler på at de noen gang vil bli det..

Kjør på!

Ja, dette er den løypa jeg sikter på. Skal sørge for god mark-isolasjon. Når jeg gjør det så skikkelig så går jeg linja helt ut, het klart...Men kommer jeg ikke innenfor NS 3420 så kan det være det samme... clown

Vis Medlemmets Profil

61 Re: Palmas fattigstue...! on Lør 24 Okt 2015 - 16:19

På tide med en liten oppdatering av prosjekt fattigstua...

Har gravd ut inne og frigjort ene hjørnet. Jekket 8 cm affraid

Finni høyden overkant ny mur, så er det bare resten igjen cheers

bounce

Vis Medlemmets Profil

62 Re: Palmas fattigstue...! on Lør 24 Okt 2015 - 16:44

En solid hjørnemur nå så har du utgangspunktet du trenger.

Vis Medlemmets Profil

63 Re: Palmas fattigstue...! on Lør 24 Okt 2015 - 17:00

Dææven så myttje arbei du lægg i dettan Suspect

Du har ikke vurdert å bare rive skjiten og bygge det opp på ny? Sansynligvis mindre arbeid.

64 Re: Palmas fattigstue...! on Lør 24 Okt 2015 - 17:21

KliffArne skrev:Dææven så myttje arbei du lægg i dettan Suspect

Du har ikke vurdert å bare rive skjiten og bygge det opp på ny? Sansynligvis mindre arbeid.

Sier han som mekker på en haug gamle sykkler og biler hahaha, selg alt og kjøp nytt..
Nei sjarmen med å slite ræva av seg med gammel skit vettu.

Vis Medlemmets Profil

65 Re: Palmas fattigstue...! on Lør 24 Okt 2015 - 18:06

Det er ikke ofte jeg er enig med kliffy boy,men her snakker han fornuft Laughing

Vis Medlemmets Profil

66 Re: Palmas fattigstue...! on Lør 24 Okt 2015 - 18:30

Bare vær sånn dere... Crying or Very sad Skakke få komma å spise pissa og drekke øl i fattigstua når dere er så jævla neggative clown

Vis Medlemmets Profil

67 Re: Palmas fattigstue...! on Lør 24 Okt 2015 - 18:47

Stå på du Palma,blir litt av en jobb.Med all respekt for pågangsmot Very Happy

Vis Medlemmets Profil

68 Re: Palmas fattigstue...! on Lør 24 Okt 2015 - 19:31

Vi bare mener det til du beviser oss feil clown

Vis Medlemmets Profil

69 Re: Palmas fattigstue...! on Lør 24 Okt 2015 - 19:54

FastFreddie skrev:Vi bare mener det til du beviser oss feil clown

Hehe, Ja det blir, men ikke før jul :) santa

Vis Medlemmets Profil

70 Re: Palmas fattigstue...! on Lør 24 Okt 2015 - 21:08

Først trodde jeg jeg så thermoskanna, med kaffe på, og tenkte; Denne gutten har skjønt det!

Så oppdaget jeg at det var en laser... Og da tenkte jeg; Streber...

Neida! Detta blir bra, det! Glad du tok til fornuften og fjernet den gamle muren...

Vis Medlemmets Profil

71 Re: Palmas fattigstue...! on Lør 24 Okt 2015 - 21:20

Trollerud skrev:Først trodde jeg jeg så thermoskanna, med kaffe på, og tenkte; Denne gutten har skjønt det!

Så oppdaget jeg at det var en laser...  Og da tenkte jeg; Streber...  

Neida!  Detta blir bra, det! Glad du tok til fornuften og fjernet den gamle muren...
Kaffekanne sto ute Cool . Man har da utstyret i orden hehe. Ja blir bra detta. Og dritartig..

Vis Medlemmets Profil

72 Re: Palmas fattigstue...! on Lør 24 Okt 2015 - 21:37

Laser og vater...  Shocked   Husk på at det skal se bra ut også Very Happy

Vis Medlemmets Profil

73 Re: Palmas fattigstue...! on Lør 24 Okt 2015 - 22:07

pelsen skrev:Laser og vader...  Shocked   Husk på at det skal se bra ut også Very Happy

It will young apprentice,it will!

Vis Medlemmets Profil

74 Re: Palmas fattigstue...! on Søn 25 Okt 2015 - 2:10

Palma skrev:
KliffArne skrev:Dææven så myttje arbei du lægg i dettan Suspect

Sier han som mekker på en haug gamle sykkler og biler hahaha, selg alt og kjøp nytt..
Nei sjarmen med å slite ræva av seg med gammel skit vettu.

Du har muligens et poeng der. Men når det står så dårlig til som her, så pleier jeg å rive det i biter før jeg bygger opp igjen. drunken

Men honnør til deg for innsatsen du har tenkt å legge i dette cheers

75 Re: Palmas fattigstue...! on Søn 25 Okt 2015 - 4:41

Nå bygger du jo et skikkelig fundament og gulv - det er bra. Selv om det kanskje hadde vært lettere i flekke av det tilbygget som sikkert knapt nok er ved - og avdekke laftekassa og kun forholde seg til den. Da hadde kanskje deler av fundamentet kunne vært laget uten å holde på under bygget.

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 3 av 12]

Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4 ... 10, 11, 12  Next

Similar topics

-

» Palmas fattigstue...!