Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Fredags konkurranse

Gå til side : Previous  1, 2, 3

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 3 av 3]

51 Re: Fredags konkurranse on Lør 13 Feb 2016 - 12:15

jeg tenkte at bombeluka burde ha vært åpen, men det er jo et maleri. Det var ingen som tok bilder fra den vinkelen, de var opptatt med noe annet.
Jeg så et tv-program om dette raidet for noen år siden, de nevnte også alle de tusenvis sivile som druknet i flommene som fulgte.

Vis Medlemmets Profil

52 Re: Fredags konkurranse on Lør 13 Feb 2016 - 14:36

Flyene hadde ikke bombedører fordi "tønnene" hang eksponert i stativ med drift slik at de roterte og holdt seg stabile mens de "spratt"-og sørget for at de klamret seg på damveggen mens de sank.
På "bildet" ser en også lyskasterne som ble benyttet til høydeberegning.

Vis Medlemmets Profil

53 Re: Fredags konkurranse on Lør 13 Feb 2016 - 22:55

Her er litt mer..

http://www.dambusters.org.uk/

Vis Medlemmets Profil

54 Re: Fredags konkurranse on Søn 14 Feb 2016 - 0:19

Lancasterne ble bygget om til slike spesialoppdrag
RAF har PA474 som en av to flyende, den andre er Vera i Canada. PA474 er merket som Thumper, en av 617 maskinene som tok Tirpitz, da var de bygget om for å kunne fly lengre. Mulig at Thumper også var med på dammene i Tyskland. PA474 var før Thumper merket som Phantom of the Ruhr. litt kulere navn  Cool
En av  Battle of Britain Memorial Flight sine Spitfires som flyr heter P7350, hun var med i Battle of Britain, den eneste som er igjen Cool og som har vært i kamp

Vis Medlemmets Profil

55 Re: Fredags konkurranse on Søn 14 Feb 2016 - 23:55

pelsen skrev:Ny fredag neste uke, hva er galt med dette bildet mon tro? 617 squadron, Dambusters, samme gjengen som senket Tirptitz  Cool

Jeg tror spotlampene lyser til feil side.
Hvis førstepiloten satt på venstre side, som de gjør i moderne fly, skulle lysene treffe vannflata på samme punkt 60 fot under flyet på
venstre side.
Det var alltid førstepiloten som styrte flyet inn mot målet på amerikanske og engelske bombefly, om han da ikke var drept eller skadet.
Dessuten har jeg lest at spotlight nr 2 var plassert i halen, ikke i bakkant av bomberommet.

Vis Medlemmets Profil

56 Re: Fredags konkurranse on Tir 16 Feb 2016 - 23:26

Og hvor blir det av fasiten?

Vis Medlemmets Profil

57 Re: Fredags konkurranse on Ons 17 Feb 2016 - 7:50

Jompa skrev:Og hvor blir det av fasiten?
hehe  Very Happy
Her finnes det ingen fasit Cool

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 3 av 3]

Gå til side : Previous  1, 2, 3