Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Bilstereo- spørsmål

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 Bilstereo- spørsmål on Søn 1 Nov 2015 - 22:46

I Toyota'en jeg kjøpte her om dagen er det jo et sånt integrert Radio-Cd-div info display, men uten aux-inngang, og dette er visst ikke godt nok for guttungen. Han må ha mere lyd, samt mulighet å spille musikk fra telefonen sin, påstår han Suspect

Finnes det noen lur måte å bygge om på, uten å rive ut det integrerte anlegget? Forsterker under setet,kanskje? Men er det noen måte å å få aux-inngang i det integrerte??

Har liten interesse og dermed lite greie på sånt, men kunne tenkt meg å "ødelagt" minst mulig, og samtidig skjemme drittungen bort rabbit

2 Re: Bilstereo- spørsmål on Man 2 Nov 2015 - 0:00

forsterker med høynivå inngang og en god jackplugg FM sender fikser lyd til stereoen..
ellers så driter vel guttungen i radio /cd -kjøp en blåtannspiller og forsterker og koble dette inn på høyttalerne..
blåtannspiller/mottager og forsterker kan du gjemme bort og legge styrestrøm til.

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Bilstereo- spørsmål on Man 2 Nov 2015 - 23:12

KnutR

Admin
Noen av disse integrerte løsningene har faktisk mulighet for tilkobling av aux uten at det ser slik ut ved første øyekast.. Ta bilde, gi oss årsmodell og type..
Vet at både Subaruen jeg hadde og Peugeoten jeg har nå har denne muligheten.

I garasjen: Honda Shadow 1100, Honda CX500, Suzuki GS125, Yamaha RD350(den gamle, caferacer to be), relativt ombygd Moto Guzzi V50II med EML sidevogn (støttehjulsræseren), Suzuki CS50 (moppen til fruen), Garelli Eureka Flex (låvefunnet) + en container med deler til alle førnevnte. Har et bur til familiebruk, Peugeot 4007.
Vis Medlemmets Profil

4 Re: Bilstereo- spørsmål on Man 2 Nov 2015 - 23:23

KnutR skrev:Noen av disse integrerte løsningene har faktisk mulighet for tilkobling av aux uten at det ser slik ut ved første øyekast.. Ta bilde, gi oss årsmodell og type..
Vet at både Subaruen jeg hadde og Peugeoten jeg har nå har denne muligheten.

Bilde:

Er en Toyota Avensis 2001.

Muligens blir løsningen å nappe ut cd-delen, og så sette inn en ordinær bilstereo i hullet. Fremkommer ikke skikkelig av bildet, men tror det skal være plass der og samtidig få det til å se ikke altfor jævlig ut Suspect

5 Re: Bilstereo- spørsmål on Man 2 Nov 2015 - 23:42

Dersom ønsket både er å koble til aux fra telefon samt mer futt i forsterker blir prisen for flere enkeltkomponenter høyere enn å bytte ut hele røkla.
Se på denne feks: Kenwood til kr 1299
Helt grei sak til en rimelig penge. Den har FM /RDS, + DAB og DAB+, 4 x 50W, tilkobling til tlf, støtter lading av telefon og spiller av lydfiler.
Om der er sterke ønsker for mye bruk av DAB ville jeg ha brukt noen hundrelapper på en ekstra antenne til DAB radio. I slike økonomipakker inkluderes oftest enklest mulig DAB antenne.

Vis Medlemmets Profil

6 Re: Bilstereo- spørsmål on Man 2 Nov 2015 - 23:58

knutk skrev:Dersom ønsket både er å koble til aux fra telefon samt mer futt i forsterker blir prisen for flere enkeltkomponenter høyere enn å bytte ut hele røkla.
Helt grei sak til en rimelig penge. Den har FM /RDS, + DAB og DAB+, 4 x 50W, tilkobling til tlf, støtter lading av telefon og spiller av lydfiler.
Om der er sterke ønsker for mye bruk av DAB ville jeg ha brukt noen hundrelapper på en ekstra antenne til DAB radio. I slike økonomipakker inkluderes oftest enklest mulig DAB antenne.

Ja, noe sånt kan være aktuellt. Radio er nok ikke viktig, tenker jeg.

Kan det kobles sub-woofer eller hva det heter til denne du linker til??

7 Re: Bilstereo- spørsmål on Tir 3 Nov 2015 - 0:07

Kjøp panelet/ ramma rundt spilleren fra en 98 til 2000 model, den ble levert med " gammeldags radio "

Vis Medlemmets Profil

8 Re: Bilstereo- spørsmål on Tir 3 Nov 2015 - 0:52

KliffArne skrev:
knutk skrev:Dersom ønsket både er å koble til aux fra telefon samt mer futt i forsterker blir prisen for flere enkeltkomponenter høyere enn å bytte ut hele røkla.

Ja, noe sånt kan være aktuellt. Radio er nok ikke viktig, tenker jeg.

Kan det kobles sub-woofer eller hva det heter til denne du linker til??

Enkelte spillere har egen utgang til SubWoofers. Siden dette er en rimelig modell tipper jeg  at den ikke har slik ekstra utgang.
Men det går like greit å koble den til utgangene som går til høyttalerne, Da kobles subwoofer til som om den var to ekstra høyttalere, og parallellkobles til enten front eller bak-høytalerne. I tillegg skal det vel kobles til +12V, jord samt en styrestrøm som skrur subwoofer på og av samtidig som spilleren skrues på. De fleste spillere har utganger til det, man kan feks benytte utgang til styring av motorantenne.

Vis Medlemmets Profil

9 Re: Bilstereo- spørsmål on Tir 3 Nov 2015 - 1:01

Her er en Enkel subwoofer med integrert forsterker. En enkel og rimelig løsning. Man kan selvsagt kjøpe egen subwoofer-forsterker og kjøpe/montere frittstående høyttalere. Men tror neppe innsatsen vil stå til resultatet. Er vel også begrenset hva man ønsker å påkoste en gammel bil. Uansett hva som velges er prinsippene for tilkobling de samme.

Men selv om man syns det er enkelt å koble til sunwoofer vil jeg advare litt imot å hive seg på galeien. (tviler ikke på at flere tenker det samme, men av og til er det godt å høre det sagt).

Bilen har i utgangspunktet en gammel radio/stereo og innebygde høytalere. Montering av en mye kraftigere forsterker kan potensielt hurtig avsløre dårlige høytalere.

Det jeg prøver å si er å advare mot domino effekten som utløses når man begynner å sette inn nye komponenter i gammel bil. Ganske fort kan stereoanlegget koste mer enn selve bilen.

Vis Medlemmets Profil

10 Re: Bilstereo- spørsmål on Tir 3 Nov 2015 - 20:37

KnutR

Admin
Skavise..
Den kameraten her kan faktisk ha muligheter.
Her er en kjapp video som viser hvordan man fjerner shiten. Det er tydelig at kar'n som viser det normalt bruker avbiter.....Kommer tilbake med mer info om AUX..

I garasjen: Honda Shadow 1100, Honda CX500, Suzuki GS125, Yamaha RD350(den gamle, caferacer to be), relativt ombygd Moto Guzzi V50II med EML sidevogn (støttehjulsræseren), Suzuki CS50 (moppen til fruen), Garelli Eureka Flex (låvefunnet) + en container med deler til alle førnevnte. Har et bur til familiebruk, Peugeot 4007.
Vis Medlemmets Profil

11 Re: Bilstereo- spørsmål on Tir 3 Nov 2015 - 20:58

KnutR

Admin
Der ja.
Finnes ferdige interface til denne, USB/Minnekort/AUX-innganger.

http://www.amazon.com/Digital-Interface-1998-2002-1998-2004-Etc-huahee/dp/B00IXCFVVU

Nå må'n far handle.

Det anlegget der heter TOYOTA W53804, skal visstnok inneholde en enkel gps også?

Vis Medlemmets Profil

12 Re: Bilstereo- spørsmål on Tir 3 Nov 2015 - 21:44

KnutR skrev:Der ja.

http://www.amazon.com/Digital-Interface-1998-2002-1998-2004-Etc-huahee/dp/B00IXCFVVU

Nå må'n far handle.

Det anlegget der heter TOYOTA W53804, skal visstnok inneholde en enkel gps også?

Se der, ja. Det er muligheter.

Du som er en sånn ræser på å grave i sånt, klarer du å finne hvor mye utgangseffekt det er på denne radioen? Det stemmer at den heter W53804. Om det er gps på den vet jeg ikke.

Guttungen har ikke helt tålmodighet å vente, så muligens går vi for å ta ut radioen og sette inn en universal.

13 Re: Bilstereo- spørsmål on Tir 3 Nov 2015 - 22:45

KnutR

Admin
KliffArne skrev:
KnutR skrev:Der ja.

Nå må'n far handle.

Se der, ja. Det er muligheter.

Du som er en sånn ræser på å grave i sånt, klarer du å finne hvor mye utgangseffekt det er på denne radioen? Det stemmer at den heter W53804. Om det er gps på den vet jeg ikke.

Guttungen har ikke helt tålmodighet å vente, så muligens går vi for å ta ut radioen og sette inn en universal.

Håhåhå, der har du tapt.
Når tølper'n begynner å spørre om watt, så tyder det på at han har trua på noe HELT annet bråkverk i bilen. Vil tippe det er 25-30W RMS på den der, stort mer overrasker meg.
Det kan/skal være en cdskifter i hanskerommet. Eventuelt eneste argument du kan bruke mot bytting.

Plan B er å ut på det åpne markedet, få tak i modelltilpasset ramme som dekker over tomrommet mellom en 1DIN-spiller og originalspilleren.
Du bør vurdere å få tak i overgang fra originalt ledningsnett slik at far sjøl slepper å klippe ledninger og bli overrasket av en airbag i bakhodet.

Deleliste:
Ramme, som nevnt: http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=16278&katid=273&id=
Ledningsadapter: http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=744&katid=275&id=

Så er det selve anlegget, forsterkere, subber, nye høyttallere, nytt strømanlegg for mer krevende opplegg, kondensatorer, gjengelåser (kommer til å riste løs alt som ikke er limt), sotfilm, senkesett, grøvre eksosanlegg, alufelger... Lista kan fort bælle på seg.

Vis Medlemmets Profil

14 Re: Bilstereo- spørsmål on Tir 3 Nov 2015 - 22:51

La nå gutten ordne alt detta sjæl, så han lærer noe. Du syr puter under arma pån.

Vis Medlemmets Profil

15 Re: Bilstereo- spørsmål on Ons 4 Nov 2015 - 9:38

Denne radio er så gammel at mange produsenter fortsatt holdt på med Sikkerhetskode slik at man måtte ha en kode for å aktivere radio  om den ble gjort strømløs.
Dersom dere har tenkt å fortsatt benytte orginalradio bør man sjekke om kode er påkrevd. I så fall må man passe seg for å unngå å gjøre den strømløs, med mindre man har koden.

Kom over en link som kanskje kan være relevant. Installasjonsmanual

Vis Medlemmets Profil

16 Re: Bilstereo- spørsmål on Ons 4 Nov 2015 - 10:22

KliffArne skrev:
......
Du som er en sånn ræser på å grave i sånt, klarer du å finne hvor mye utgangseffekt det er på denne radioen? Det stemmer at den heter W53804.

For hva det er verdt:
Dersom radio kan koble to høyttalere med tre ledninger, dvs. felles jord + Høyre og Venstre høyttaler, blir utgangseffekten ca. 4W pr høyttaler.
Benytter de to ledninger pr høyttaler er forsterkeren brokoblet, og fra et 12V system vil man få ut ca. 20W pr høyttaler. Skal man ha mer effekt trengs høyere spenning, og da må der være plass til en DC/DC inverter (en modul som generer høyere spenning fra likestrøm). Detter gjør systemet dyrere og mer plasskrevende (utvikler mer varme, som er ugunstig i en integrert løsning) og er forbeholdt de påkostede systemene.

Jeg setter 5 kr (usett) på at i dette tilfellet gir forsterker 4 x 20W

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]