Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Fjernanalyse tennplugg

Gå til side : 1, 2  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 2]

1 Fjernanalyse tennplugg on Man 9 Nov 2015 - 9:37

Legger ved et bilde av en tennplugg, som har stått i en to-takts scooter motor med separat oljetank. Denne pluggen har stått i bare 3-4 måneder, og bærer preg av at noe ikke er helt som det skal.

Noen som vil gi en analyse? Selv lurer jeg på om den får for mye olje Suspect

2 Re: Fjernanalyse tennplugg on Man 9 Nov 2015 - 9:54

Jeg tror også det er for mye olje.Miks bensin/olje i bensintanken (old school) og sett inn ny plugg og se om det bedrer situasjonen.Men antar at jeg preiker til en omvendt person her :p

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Fjernanalyse tennplugg on Man 9 Nov 2015 - 9:59

Glødeskal - hadde masse trøbbel med dette på min A-100 i hine hårde....

Ved å bruke korte plugg (kaldere) så forsvant problemet - men da gikk sykkelen dårligere.... og det var jo umulig å akseptere.... den sykkelen hadde også separat oljetank - så dette kan komme av feil dosering....

Vis Medlemmets Profil

4 Re: Fjernanalyse tennplugg on Man 9 Nov 2015 - 10:04

Kanskje du skal prøve med en plugg som går litt varmere. Om det er litt for mye olje forventer man at det skal legge seg på pluggen som et lo-aktig skikt.
Men hva du enn gjør er det alltid lurt å forandre kun en parameter om gangen.

Så hadde dette vært min motor ville jeg begynt med en varmere plugg.
Samtidig ville jeg fulgt med på oljeforbruket. Bruker den for mye olje burde man kanskje merke det på forbruket?

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Fjernanalyse tennplugg on Man 9 Nov 2015 - 14:01

Prøv Totaktsolje med Jordbær-duft.

Vis Medlemmets Profil

6 Re: Fjernanalyse tennplugg on Man 9 Nov 2015 - 14:37

Scooteren er den samme som jeg for 2-3 år siden gjorde ren forgasser på for å få til å gå igjen, så gjorde det denne gangen også.

Men nå lurer jeg på om jeg klarte å miste en skive eller o-ring eller noe mens jeg holdt på og blåse gjennom kanaler etc., jeg syns jeg så noe lite som føyk ut og forsvant bortunder noe rot pale

Noen som klarer å finne en sprengskisse på denne, sånn at jeg kan se om noe mangler :

http://www.mc-deler.com/moped_scooter.asp?C=B_2FS0TH5FF&C1=C_2FS0TH5H1&C2=J_2V90OS99Z&M=Daelim..&M1=S-FIVE%20%2050%20..&M2Forgasser&M3=&D=X_2V90OSFRL&Mi=MCD-747653

7 Re: Fjernanalyse tennplugg on Man 9 Nov 2015 - 15:37

KliffArne skrev:Scooteren er den samme som jeg for 2-3 år siden gjorde ren forgasser på for å få til å gå igjen, så gjorde det denne gangen også.

Men nå lurer jeg på om jeg klarte å miste en skive eller o-ring eller noe mens jeg holdt på og blåse gjennom kanaler etc., jeg syns jeg så noe lite som føyk ut og forsvant bortunder noe rot  pale

Noen som klarer å finne en sprengskisse på denne, sånn at jeg kan se om noe mangler :

http://www.mc-deler.com/moped_scooter.asp?C=B_2FS0TH5FF&C1=C_2FS0TH5H1&C2=J_2V90OS99Z&M=Daelim..&M1=S-FIVE%20%2050%20..&M2Forgasser&M3=&D=X_2V90OSFRL&Mi=MCD-747653

Her er link til manualen. Se på side 57. Manualen kan også lastes ned som pdf
Manual Daelim S-Fifty

Vis Medlemmets Profil

8 Re: Fjernanalyse tennplugg on Man 9 Nov 2015 - 17:36

Det er helt ok med et hakk varmere plugg -OG sjekke innstillingen på pumpa.....

Vis Medlemmets Profil

9 Re: Fjernanalyse tennplugg on Lør 20 Feb 2016 - 16:58

Only problems Evil or Very Mad

Nå har jeg dratt frem denne scooteren igjen, og byttet forgasser til en større.

Starter fint og går fint på tomgang og "litt" til. Men dauer av på halv gass og oppover.

Har den "nye" forgasseren for stor hoveddyse, mon tro?

10 Re: Fjernanalyse tennplugg on Lør 20 Feb 2016 - 17:21

Hva hadde du for forgasser og hva har du skiftet til?

For stor forgasser gir ikke høy nok hastighet på lufta(vakum i venturi) til å trekke opp (nok)bensin...og faller rett på snørra når gir gass på lavt turtall-jo høyere turtall jo mer gass "tåler den"...

Vis Medlemmets Profil

11 Re: Fjernanalyse tennplugg on Lør 20 Feb 2016 - 18:05

Den er bare millimeteren større, har stått på en lik moppe. Men vet ikke hvilken eksos det stod på den.

Den jeg tok av var original.

12 Re: Fjernanalyse tennplugg on Lør 20 Feb 2016 - 19:47

Rett nivå på flottøren?
Om gasseren har stått lenge kan flottøren henge litt, det samme med flottørventilen.

http://www.twostroke.se/product.asp?product=24176
http://www.twostroke.se/group.asp?group=10268&sort=&page=2

Vis Medlemmets Profil

13 Re: Fjernanalyse tennplugg on Ons 24 Feb 2016 - 12:25

I påvente av nye dyser, så tenkte jeg å høre med dere eksperter hva dere tror. Jeg sliter Mad

Scooteren er en standard Daelim S-five to-takter, som ble kjøpt ny av svigers for noen år siden, kjørt 20k nå.

Rett før vinteren parkerte han den utenfor garasjen min, den ville ikke gå sjikkeli. Jeg forsøkte da med forgasser-rens, spanderte tilogmed ultralydvask på den. Fremdeles ville den ikke. Choke-anordning virker, den starter og går fint på høy tomgang + litt til. Etter et par minutter faller turtallet til der det skal, når automatchoken går av. Motor "føles" frisk på respons i lavere turtallsområde.
Men, så kommer problemet, den dauer av når man prøver å komme opp i over ca halv gass. Som om den har for stor hoveddyse, etter mitt hode. Men dysen er den samme som har stått i siden sjiten var ny. Hvis jeg da "strupet" bensintilførsel, så kom turtallet som bare det da nivået passerte et visst punkt i flottørkammer. Min enkle tankegang da, var at nivået var for høyt. Tenkte så å justere dette, men på disse forgasserne er ikke dette mulig, den leppa som man normalt bøyer litt for å endre nivå, er av plastikk.Lar seg ikke bøye.

Jeg konkluderte den gang med at ny forgasser måtte til, så fikk tak i en av en høgger borte på østlandet. Den forgasseren passet selvfølgelig ikke, trodde først det var en trimforgasser, men muligens er de forskjellige på årsmodellene. Men høggeren var ikke verre enn at han sendte meg et innsug som passet denne større forgasseren, + enda en forgasser. Så nå er det på tide å få sjiten ut av garasjen, den tar plass.

Satte på nytt innsug inkl. reed, og en av de større gasserne. Samme fuckings resultat som den originale, motor starter og går fint, men dauer ved pådrag. Prøver Høgger-forgasser nummer 2, og akkurat likt. Det meste peker mot for stor hoveddyse, derfor er dyser bestillt, både til originalforgasser og uorginal.

MEN, så ser jeg at svagg har byttet svanehals. Jeg vet at han fikk det sveiset for en tid tilbake, men tydeligvis ble det ikke bra. Skrur av dette, og ser at det er en svanehals uten den restriksjonen som pleier å sitte i normalt, samt det ekstra-greiene som pleier å stå originalt på. Har fått vite nå at han kjøpte dette røret oppe hos der han kjøpte scooteren. Om dette var på samme tiden som han først fikk problemene med motorgangen, vet jeg ikke.
MEN, ved å sette i en u-plombert svanehals, burde ikke en større dyse vært løsningen?? Ser jeg meg blind på noe her??

14 Re: Fjernanalyse tennplugg on Ons 24 Feb 2016 - 12:38

Hadde samme problemet på jr. sin Derbi Senda X-Treme, der var det støydemping i svanehalsen som hadde løsnet og ble til en propp ved gass pådrag

Vis Medlemmets Profil

15 Re: Fjernanalyse tennplugg on Ons 24 Feb 2016 - 13:05

1999zx9r skrev:Hadde samme problemet på jr. sin Derbi Senda X-Treme, der var det støydemping i svanehalsen som hadde løsnet og ble til en propp ved gass pådrag

Hadde svanehals av, og kunne ikke se noen restriksjoner der. Heller ikke spor etter noe som helst.

16 Re: Fjernanalyse tennplugg on Ons 24 Feb 2016 - 14:20

Du sier at den har gått 20K. For enkelte totaktere er dette et godt stykke (beror på hvordan de er smurt).
Er kompresjonen på sykkelen ok?

Fra min karriere som mopedist (Tempo, Sachs med olje blanda i bensinen) husker jeg at vi måtte skifte stempel hver 5K. Symptomene for behov for boring minner om det du beskriver.

Vis Medlemmets Profil

17 Re: Fjernanalyse tennplugg on Ons 24 Feb 2016 - 16:11

sjekk at ikke eksospotta eller eksosporten i sylinderen er grodd igjen...prøv med bare "svanehalsen"

Vis Medlemmets Profil

18 Re: Fjernanalyse tennplugg on Ons 24 Feb 2016 - 17:26

knutk skrev:Du sier at den har gått 20K. For enkelte totaktere er dette et godt stykke (beror på hvordan de er smurt).
Er kompresjonen på sykkelen ok?

Fra min karriere som mopedist (Tempo, Sachs med olje blanda i bensinen) husker jeg at vi måtte skifte stempel hver 5K. Symptomene for behov for boring minner om det du beskriver.

Tanken har slått meg, at sylinderen er slitt eller stempelringer. Men den starter så lett, og "føles" frisk på lavere turtall.

mekkern skrev:sjekk at ikke eksospotta eller eksosporten i sylinderen er grodd igjen...prøv med bare "svanehalsen"

Potta er ikke grodd igjen, blåste gjennom den da jeg hadde den av. Skal ta det av igjen og sjekke eksosport, for den sjekket jeg ikke da jeg sist hadde det av.

MEN, så var det den "nye" opplysningen om at svanehals var byttet med en uoriginal, u-plombert sak. Ifølge sviggers så begynte problemet en liten stund etter at dette ble satt på. Trodde man pleide å dyse opp når man satte på et sånt, for å unngå mager blanding og skjærings Suspect Suspect

Noen tanker om dette?

19 Re: Fjernanalyse tennplugg on Ons 24 Feb 2016 - 18:04

Som nevnt her, prøv den uten potta bare for å ha utelatt den.
At en totakter går bedre med mager blanding er en kjent sak men like kjent er jo at de også må ha et overskudd av bensin pga kjøling så det er helt normalt at den går bedre i det bensinen i flottørkameret blir helt tømt. Mao, man skal ikke har AFR som på en firetakter da vil den varmskjære seg ganske raskt. AFR på en totakter er riktig når den er i grenseland til å "firetakte", dvs på grensen til å få for mye bensin. Litt klønete forklart kanskje men det enkleste er å lese pluggen og dens farge.
http://www.verrill.com/moto/sellingguide/sparkplugs/plugcolorchart.htm

Tenningstidspunktet sjekket?
Prøvd å koble ut automatchoken?
Prøvd å banke inn pluggåningen til ca 0,3-0,4mm?

Vis Medlemmets Profil

20 Re: Fjernanalyse tennplugg on Ons 24 Feb 2016 - 21:10

Bromm skrev:Som nevnt her, prøv den uten potta bare for å ha utelatt den.
At en totakter går bedre med mager blanding er en kjent sak men like kjent er jo at de også må ha et overskudd av bensin pga kjøling så det er helt normalt at den går bedre i det bensinen i flottørkameret blir helt tømt. Mao, man skal ikke har AFR som på en firetakter da vil den varmskjære seg ganske raskt. AFR på en totakter er riktig når den er i grenseland til å "firetakte", dvs på grensen til å få for mye bensin. Litt klønete forklart kanskje men det enkleste er å lese pluggen og dens farge.
http://www.verrill.com/moto/sellingguide/sparkplugs/plugcolorchart.htm

Tenningstidspunktet sjekket?
Prøvd å koble ut automatchoken?
Prøvd å banke inn pluggåningen til ca 0,3-0,4mm?

Når man ser i den linken din, ligner ikke den pluggen som er tekstet "Detonation" på bildet av min plugg først i denne tråden? Og den har hatt mager blanding.  Å se på den pluggen som står i nå, er vel ikke vits i, så lenge jeg ikke får turtallet helt opp?

Tenningstidspuntet på disse, hvordan sjekker man det??

Har ikke prøvd å koble ut automatchoken, men alt tyder på at denne virker som den skal.

Har ikke prøvd å redusere pluggåpningen.

Skal hive av potta og prøve. Men kjørte motor uten både potta og svanehals for noen dager siden, uten noen forskjell.

Noen som vet hvilken kompresjon man skal se etter på disse sy-maskinene?

21 Re: Fjernanalyse tennplugg on Ons 24 Feb 2016 - 22:57

KliffArne skrev:
Tenningstidspuntet på disse, hvordan sjekker man det??

Har ikke prøvd å koble ut automatchoken, men alt tyder på at denne virker som den skal.

Har ikke prøvd å redusere pluggåpningen.

Skal hive av potta og prøve. Men kjørte motor uten både potta og svanehals for noen dager siden, uten noen forskjell.

Noen som vet hvilken kompresjon man skal se etter på disse sy-maskinene?

Sjekk av tenning: Del av nettbasert manual

Kompresjonen er oppgitt til 6,8:1. Manualen sier 10kg/cm2.
Hvordan de greier 10kg/cm2 med en 6,8:1 kompresjonsforhold kan jeg ikke helt forklare, men regner med at det stemmer. Om noe kan forklare meg det ville det være fint :-)

Vis Medlemmets Profil

22 Re: Fjernanalyse tennplugg on Ons 24 Feb 2016 - 22:58

knutk skrev:

Kompresjonen er oppgitt til 6,8:1. Manualen sier 10kg/cm2.
Hvordan de greier 10kg/cm2 med en 6,8:1 kompresjonsforhold kan jeg ikke helt forklare, men regner med at det stemmer. Om noe kan forklare meg det ville det være fint :-)

Det er 2 måter å angi kompresjonsforholdet på en 2T -både det hele forholdet mellom sylindervolum og forbrenningsrom OG forholdet mellom der eksosport stenger og opp til topp og forbrenningsrom.

Hvis "old man river" har kjørt med for mager blanding en stund kan en toaste ringene og miste komp men dette pleier en å merke også ved lavt turtall.

har også vært borti at simmringene på veiva har tatt skade av skikkelig varm motor også(luftkjølt) og hatt lekkasjer både på svinghjulsiden OG gearsiden...

Du har sjekket luftfilteret/inntaket til luftfilterboksen?

Vis Medlemmets Profil

23 Re: Fjernanalyse tennplugg on Tor 25 Feb 2016 - 8:36

Får du til å inspisere stempel og sylinder gjennom eksosporten når du tar av svanehalsen? Bildene av pluggen på forrige side minner meg om detonasjon og for mager blanding.

Vis Medlemmets Profil

24 Re: Fjernanalyse tennplugg on Fre 26 Feb 2016 - 13:22

Sånn ser stemplet ut, ganske blankslitte ringer.Men løse og ledige. Syinder var noe blank også, men ingen riper.

Er dette nok til å gi symptomer som tidligere nevnt?

Har forsøkt om-dysing, både opp og ned, uten særs suksess  No

25 Re: Fjernanalyse tennplugg on Fre 26 Feb 2016 - 14:34

Har lest over symptomene på nytt, skjønner meg ikke helt på dette. Typisk skal det være for rik blanding hvis den går dårlig når du gir gass. På rundt halv gass er det dysenåla og nåldysa som styrer blandingen, på full gass er det hoveddysa. Det stemmer dårlig med pluggen som peker mot detonasjon pga. for tynn blanding?

Hvordan ser reedventilene ut?

Regner med at du bytter stempel, kryssbolt og kryssboltlager nå som du har demontert? Det ser ikke fullstendig utslitt ut, men utslitt nok til å bytte.

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 2]

Gå til side : 1, 2  Next