Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

GSX-R 600 K6 banesykkel - Fikset!

Gå til side : 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 8]

1 GSX-R 600 K6 banesykkel - Fikset! on Tir 10 Nov 2015 - 9:32

Jeg har kjøpt meg en GSX-R 600 K6 banesykkel. Planen er å kjøre rookie 600 neste sesong. Sykkelen var ferdig krasjet, så det blir et aldri så lite vinterprosjekt.  

To kåpesett, ingen av dem hele.

Tre brukte framdekk og to brukte bakdekk.

Behold the magnificence!

Ramma til instrumentpanelet er knekt, men følger med ny.

Bakramma er knekt.

WP bakdemper. Yay!

Akra helanlegg Very Happy

Bakramma har visst fått det.

I hvert fall ene gaffelbeinet er skeivt.

Hvis motoren starter og går som den skal, så kan det hende det var et greit kjøp.

Sist endret av inunf den Lør 30 Apr 2016 - 0:24, endret 2 ganger

Vis Medlemmets Profil

2 Re: GSX-R 600 K6 banesykkel - Fikset! on Tir 10 Nov 2015 - 9:37

Åpnet luftfilteret for å se om noe av sanden fra krasjen hadde tatt seg inn der.

Det så helt fint ut :)

Ser jo faktisk i innsugsventilene herfra. Det så fine ut (for hva det er verdt).

Fylte luft i fordekket (det holder ikke på luften) og trillet den ut. Prøvde å starte, men fikk bare noen klikk fra startreléet. Fikk hjelp til å sku den i gang, da startet den veldig lett. Gikk fint, motoren høres veldig bra ut. Spytter litt flammer når man ruser, tyder vel kanskje på litt for tynn blanding? Jeg vet ikke, men jeg kan godt innrømme at jeg syntes det var tøft Very Happy

Spenningen på batteriet var bare 8-9 V med motoren i gang, og instrumentpanelet virket ikke (det lyste og blinket, regner med det var fordi det ikke fikk riktig spenning). Hadde ikke manualen tilgjengelig da, så jeg feilsøkte ikke noe videre på det. Antar at batteriet er gått heden, det har stått i to år. Har i ettertid lest meg opp på manualen og fått noen tips. Mistenker statoren, den skal visst være dårlig. Måler motstanden på den neste gang jeg er i garasjen, håper at det skal være nok til å diagnostisere den. Får ikke startet slik sykkelen står nå. Er det sannsynlig at det er statoren? Tenker at hvis det var laderegulatoren så hadde spenningen vært for høy, ikke for lav?

Byttet til Motoholders ramme for instrumentpanelet. Den fulgte med. Tok seg opp med en gang Very Happy

Neste skritt blir å demontere gaffelen og se hvor mye som er skeivt/ødelagt.

Vis Medlemmets Profil

3 Re: GSX-R 600 K6 banesykkel - Fikset! on Tir 10 Nov 2015 - 9:39

Har begynt å demontere. Skal kontrollere ventilklaringene også, så må nok demontere mer etterhvert.

Banansvingarm er jo the shit, men banangaffel? Skeptisk. Det andre gaffelbeinet var ok.

Venstre del av bakrammen. Den er gåen.

Plastinnmaten var stort sett ok.

Festet for instrumentpanelet er knekt, det har jeg allerede byttet.

Artig patent. Det ser ut som en lampettledning? Fant ingen lampett, aner ikke hva den er til.

Strømtyver på startreléet?

Dette er vel motoren til den ventilen i eksosen. Braketten heter "bracket for pillion" i delekatalogen, så den dropper jeg. Aktuatoren kan kobles bort, da får man feilmelding. Denne kan rettes ved å nappe ut en ledning fra ECU. Kommer tilbake til denne ledningen når jeg kan starte sykkelen, slik at jeg vet at den funker både før og etter jeg begynner å nappe ledninger ut av ECU'en.

Denne skal jeg fikse med hammer Very Happy

Vis Medlemmets Profil

4 Re: GSX-R 600 K6 banesykkel - Fikset! on Tir 10 Nov 2015 - 9:53

inunf skrev:..jeg kan godt innrømme at jeg syntes det var tøft Very Happy

Vis Medlemmets Profil

5 Re: GSX-R 600 K6 banesykkel - Fikset! on Tir 10 Nov 2015 - 9:56

Er det noen som vet om det er startsperre på denne? Vil koble bort tenningslåsen og legge tenningen til knappen på høyre styrepinne. Vil det være et problem at denne bryteren ikke er kraftig nok for tenningen? Tenningen er vel reléstyrt uansett?

Lurer også på om noen vet om hvilke felger som passer. Vil gjerne ha komplett felgsett til regndekk, det fulgte ikke med. Har søkt ganske mye på nettet, og har konkludert med følgende.

Framfelg:
GSX-R-600/750 K6/K7 passer, det er stort sett samme sykkelen.
GSX-R 1000 K5-K8 skal passe.
GSX-R 600/750 K4/K5 skal passe, men må ha K6/K7 skiver (300 mm på K4/K5 og 310 mm på K6/K7).
Mistenker at GSX-R 600/750 K8-L0 også passer.

Bakfelg:
GSX-R 1000 utgår selvsagt da den er 6''.
Er det noen grunn til at GSX-R 600/750 K4/K5 ikke passer? Forskjellig delenr., samme nr. på skive men forskjellig på drevboss.

Hadde vært helt supert om noen her hadde greie på dette!

Vis Medlemmets Profil

6 Re: GSX-R 600 K6 banesykkel - Fikset! on Tir 10 Nov 2015 - 11:04

S1000RR vet ALT om Gixxere...

Men han er vel ikke så aktiv her inne lengre.. Haya er S1000RR's Læregutt, han er ikke like oppegående som S1000 på disse syklene, men nesten?

Ellers har man Yngve, da.. Om Haya skulle skuffe..

Vis Medlemmets Profil

7 Re: GSX-R 600 K6 banesykkel - Fikset! on Tir 10 Nov 2015 - 12:02

Trollerud skrev:S1000RR vet ALT om Gixxere...

Men han er vel ikke så aktiv her inne lengre..  Haya er S1000RR's Læregutt, han er ikke like oppegående som S1000 på disse syklene, men nesten?  

Ellers har man Yngve, da.. Om Haya skulle skuffe..

...hehehe - hvis jeg er S1000RRR s læregutt så ser framtida mørk ut for RR..... Trolle tror du bør holde en viss avstand til Larvik de nærmeste årene...

Det der kan selv jeg fint se et et meget godt vraket vrak som jeg aldri hadde giddet å skru på selv...... dessuten er det en moped - så jeg ville uansett ikke tatt i den.

Skal man starte med RR som er det viktig å ha mye power til å kompensere for manglende erfaring så 1000 er et must.

Vis Medlemmets Profil

8 Re: GSX-R 600 K6 banesykkel - Fikset! on Tir 10 Nov 2015 - 12:18

Haya99 skrev:Trolle tror du bør holde en viss avstand til Larvik de nærmeste årene...

Tenkte å ta turen ned til helgen, faktisk, for å hente OW-motoren, og samtidig benytte anledningen til å prate høl i hue på deg om sentralbankes ugjerninger oppigjennom tidene..

-Du mener altså jeg skal avstå fra dette?? Neutral

Vis Medlemmets Profil

9 Re: GSX-R 600 K6 banesykkel - Fikset! on Tir 10 Nov 2015 - 12:24

Trollerud skrev:
Haya99 skrev:Trolle tror du bør holde en viss avstand til Larvik de nærmeste årene...

Tenkte å ta turen ned til helgen, faktisk, for å hente OW-motoren, og samtidig benytte anledningen til å prate høl i hue på deg om sentralbankes ugjerninger oppigjennom tidene..

-Du mener altså jeg skal avstå fra dette??  Neutral

Hvordan vet du at jeg skal dit???? Er det spionasje på gang?

Vis Medlemmets Profil

10 Re: GSX-R 600 K6 banesykkel - Fikset! on Tir 10 Nov 2015 - 12:29

Haya99 skrev:
Skal man starte med RR som er det viktig å ha mye power til å kompensere for manglende erfaring så 1000 er et must.
Viktig og godt råd fra Haya, start med minimum 1000 ccm, noe mindre er bare tull. rabbit

Vis Medlemmets Profil

11 Re: GSX-R 600 K6 banesykkel - Fikset! on Tir 10 Nov 2015 - 12:41

Litt sent med det rådet, jeg har kjørt 250 i to år allerede Wink

Vis Medlemmets Profil

12 Re: GSX-R 600 K6 banesykkel - Fikset! on Tir 10 Nov 2015 - 12:57

Uff da, startet i helt feil ende du. Rolling Eyes De mopedene der er bare å glemme, det er power som gjelder! Nå har du sikkert lagt deg til uvaner som sen innbremsing og høy kurvehastighet for å ta med farta ut av svingen. Skal vel litt til å "avlære" det nå... clown

Blir gøy å følge oppbyggingen av raceren, legg ut bilder, blir aldri nok av det. Very Happy

Vis Medlemmets Profil

13 Re: GSX-R 600 K6 banesykkel - Fikset! on Tir 10 Nov 2015 - 13:22

inunf skrev:Er det noen som vet om det er startsperre på denne? Vil koble bort tenningslåsen og legge tenningen til knappen på høyre styrepinne. Vil det være et problem at denne bryteren ikke er kraftig nok for tenningen? Tenningen er vel reléstyrt uansett?

Lurer også på om noen vet om hvilke felger som passer. Vil gjerne ha komplett felgsett til regndekk, det fulgte ikke med. Har søkt ganske mye på nettet, og har konkludert med følgende.

Framfelg:
GSX-R-600/750 K6/K7 passer, det er stort sett samme sykkelen.
GSX-R 1000 K5-K8 skal passe.
GSX-R 600/750 K4/K5 skal passe, men må ha K6/K7 skiver (300 mm på K4/K5 og 310 mm på K6/K7).
Mistenker at GSX-R 600/750 K8-L0 også passer.

Bakfelg:
GSX-R 1000 utgår selvsagt da den er 6''.
Er det noen grunn til at GSX-R 600/750 K4/K5 ikke passer? Forskjellig delenr., samme nr. på skive men forskjellig på drevboss.

Hadde vært helt supert om noen her hadde greie på dette!

Kan komme med en liten oppdatering på dette, etter nitidig tråling av diverse forum.

Framfelg:
GSX-R 600/750 01/00-05 passer, men må ha skiver fra 03-08 SV1000
GSX-R 1000 01-04 passer, men må ha skiver fra 03-08 SV1000
GSX-R 600/750 06-07 passer
GSX-R 600/750 08-10 passer uten modifikasjoner, men må ha 08-10 bremseskiver
GSX-R 1000 05-08 passer
GSX-R 1000 09-11 passer, samme som 600/750 08-10

Bakfelg:
GSX-R 600/750 01/00-05 passer kanskje, men må kanskje modifisere spacere. Svingarmen ble smalere i 06.
GSX-R 600/750 06-07 passer
GSX-R 600/750 08-10 passer kanskje?
GSX-R 600/750 11-? vet ikke

Det utvider ihvertfall alternativene mine, men skulle gjerne hatt mer info om bakfelgen. Infoen kommer stort sett fra forskjellige forum hvor folk har byttet gaffel på forskjellige sykler, eller amerikanske forum hvor man putter 6'' bakfelg på 600/750, så det har ikke vært så mye å finne om bakfelger. Dårlig med info om nyere modeller, siden aktiviteten på de fleste forum ser ut til å ha dabbet av i nyere tid.

Sist endret av inunf den Tir 10 Nov 2015 - 13:36, endret 1 gang

Vis Medlemmets Profil

14 Re: GSX-R 600 K6 banesykkel - Fikset! on Tir 10 Nov 2015 - 13:33

mortal skrev:Uff da, startet i helt feil ende du. Rolling Eyes De mopedene der er bare å glemme, det er power som gjelder! Nå har du sikkert lagt deg til uvaner som sen innbremsing og høy kurvehastighet for å ta med farta ut av svingen. Skal vel litt til å "avlære" det nå... clown

Blir gøy å følge oppbyggingen av raceren, legg ut bilder, blir aldri nok av det. Very Happy

Ja, jeg har nok begynt i feil ende :)

Det blir nok litt uregelmessige oppdateringer, har bare tilgang til verkstedet i helgene. Prøver å lese meg opp og bestille deler i ukedagene, slik at jeg er noenlunde forberedt når helga kommer Very Happy

Vis Medlemmets Profil

15 Re: GSX-R 600 K6 banesykkel - Fikset! on Tir 10 Nov 2015 - 21:50

inunf skrev:
mortal skrev:Uff da, startet i helt feil ende du. Rolling Eyes De mopedene der er bare å glemme, det er power som gjelder! Nå har du sikkert lagt deg til uvaner som sen innbremsing og høy kurvehastighet for å ta med farta ut av svingen. Skal vel litt til å "avlære" det nå... clown

Det blir nok litt uregelmessige oppdateringer, har bare tilgang til verkstedet i helgene. Prøver å lese meg opp og bestille deler i ukedagene, slik at jeg er noenlunde forberedt når helga kommer Very Happy

Ja, hør på haya, du Twisted Evil

Kjekt å se en ny prosjekttråd her, sånt liker vi.

16 Re: GSX-R 600 K6 banesykkel - Fikset! on Ons 11 Nov 2015 - 9:05

inunf skrev:

Har du allerede kjørt 250 - så er det ialle fall ikke noe poeng å gå via 600 - da kan du jo kjøre fort i svinga og bremse seint - det du ikke kan er å handtere masse power - og det er jo det det hele går ut på.

Spørs hva som er målet ditt - er du fornøyd med 600 klassen og ikke har videre ambisjoner -og misliker at det går fort - så er 600 riktig - men hvis du vil gå hele veien er det like greit å begynne med 1000 sbk jo før jo heller.

Vis Medlemmets Profil

17 Re: GSX-R 600 K6 banesykkel - Fikset! on Ons 11 Nov 2015 - 11:15

Jeg pratet med noen på lisenskurset i år som sa at i superbike så har de over 260 km/t ned mot Angsten på Rudskogen. Etter å ha tenkt litt på det så kom jeg til at det har jeg faktisk ikke noe behov for. Det må da rett og slett være dritskummelt? Tenker jeg skal klare meg fint med 600 i noen år What a Face

Vis Medlemmets Profil

18 Re: GSX-R 600 K6 banesykkel - Fikset! on Ons 11 Nov 2015 - 11:30

@Inuff: Ikke bry deg om Haya, han har ikke kjørt mc på maaaange år Rolling Eyes

Vis Medlemmets Profil

19 Re: GSX-R 600 K6 banesykkel - Fikset! on Ons 11 Nov 2015 - 11:43

inunf skrev:Jeg pratet med noen på lisenskurset i år som sa at i superbike så har de over 260 km/t ned mot Angsten på Rudskogen. Etter å ha tenkt litt på det så kom jeg til at det har jeg faktisk ikke noe behov for. Det må da rett og slett være dritskummelt? Tenker jeg skal klare meg fint med 600 i noen år What a Face

Er det ikke nettopp derfor du kjører roadracing - for å skremme livskiten av deg selv??? Det er da man kjenner man lever..... (hvis man overlever) ....Angsten ser bare farlig ut .... er av de tryggeste partiene på R.skogen - er mye farligere å gi bånn pinne ut av T2 med nedlegg og oppoverbakke og kort vei til autovernet på andre siden...ref. det var derfor NM ble boycottet av noen puddinger første året. Innbremsingen til T1 er også avdet hårete slages -spes i løp..... der sker det mye.....

Hvor gammel er du Inuf? Er du ung (som det virker ) så eier du vel ikke frykt..... er du eldre har du ikke tid til å kaste bort tida på mopeder.

Vis Medlemmets Profil

20 Re: GSX-R 600 K6 banesykkel - Fikset! on Ons 11 Nov 2015 - 11:58

Tja, jeg kjører RR fordi det er gøy, har ikke noe ønske om å skremme meg selv. Får se hvordan det blir etter noen sesonger på 600, ender nok opp på 1000 etterhvert.

Fikk merke T1 ja, tryna der på lisenskurset. Trodde det var bra grep i regndekk jeg, men der tok jeg feil. Var visst noe om at det skulle være litt varme i dem også.

Jeg er vel halvgammel, 27 år. Ikke at jeg tror alder og frykt er direkte relatert.

Vis Medlemmets Profil

21 Re: GSX-R 600 K6 banesykkel - Fikset! on Tor 12 Nov 2015 - 11:39

inunf skrev:

Artig patent. Det ser ut som en lampettledning? Fant ingen lampett, aner ikke hva den er til.

Snakket med tidligere eier, han mente bryteren gikk til bryteren på clutchhendelen eller sidestøtta. Etter det jeg har funnet på nettet, tror jeg den går til bryteren på clutchhendelen. Man må trykke inn clutchen for å få start, men hvis man bare kobler sammen denne bryteren permanent vil motoren hele tiden gå i "limp home"-modus fordi ECUen tror clutchen er inne hele tiden. Jeezes, jeg skulle kjøpt en eldre sykkel! I følge internett er det en fiks med et relé koblet opp mot starteren, dvs. reléet holder "clutchen" inne mens startmotoren går. Da kan man også starte sykkelen mens den står i gir, det er noe man må være obs på. Står ganske godt forklart på et annet forum. Varenr. 42302 på Biltema burde gjøre susen.

Det er jo også effektbegrensing i de tre første girene, en TRE skal fikse det. Billigste på ebay nå koster 240 kr inkl. frakt, men da vil girindikatoren vise 6. gir hele tiden. Ikke at det har så mye å si, har neppe anledning til å sitte og studere instrumentpanelet uansett. Er det noen som har erfaring med disse, og vet om det har noe for seg? Jeg vil jo selvsagt ha mest mulig effekt, men vil jo også at 1. gir skal være greit å porsjonere ut i starten. Kanskje det er lettere å få bedre start med litt begrenset effekt i 1. gir? Eller, man går vel ganske fort opp i 2., og da trenger man den effekten man kan få. scratch

Vis Medlemmets Profil

22 Re: GSX-R 600 K6 banesykkel - Fikset! on Tor 12 Nov 2015 - 14:01

At de trenger effektbeg. på en 600 - det var nytt - jeg satte på en girindikator/tre på Busan og det virket - har den anda - fint å se girene selv om den jukser endel.

Vis Medlemmets Profil

23 Re: GSX-R 600 K6 banesykkel - Fikset! on Tor 12 Nov 2015 - 14:15

hmmm, slike dustegreier var det aldri på TZ250  Cool
På støtta er det nok ikke nødvendig å ha en slik bryter, ledningene kan jo kobles slik at ECUen tror at støtta alltid er oppe.
Girindikator er ikke nødvendig, så lenge man drever sykkern til banen vet man at toppgiret er inne mot slutten av langsiden, det er et greit referansepunkt.

Vis Medlemmets Profil

24 Re: GSX-R 600 K6 banesykkel - Fikset! on Tor 12 Nov 2015 - 14:55

Ja, tror ikke bryteren har noe med støtta å gjøre. Det er nok clutchen.

Har aldri hatt girindikator på noen av syklene jeg har hatt, så det blir nok neppe noe savn uansett om jeg hadde hatt sjansen til å følge med på instrumentene. Det er bare det at jeg liker at ting som er på sykkelen virker. Hadde girindikatoren vært demonterbar hadde det vært bedre. Jaja, får vel bare tape over den sammen med speedometeret.

Vis Medlemmets Profil

25 Re: GSX-R 600 K6 banesykkel - Fikset! on Lør 14 Nov 2015 - 12:59

inunf skrev:
Spenningen på batteriet var bare 8-9 V med motoren i gang, og instrumentpanelet virket ikke (det lyste og blinket, regner med det var fordi det ikke fikk riktig spenning). Hadde ikke manualen tilgjengelig da, så jeg feilsøkte ikke noe videre på det. Antar at batteriet er gått heden, det har stått i to år. Har i ettertid lest meg opp på manualen og fått noen tips. Mistenker statoren, den skal visst være dårlig. Måler motstanden på den neste gang jeg er i garasjen, håper at det skal være nok til å diagnostisere den. Får ikke startet slik sykkelen står nå. Er det sannsynlig at det er statoren? Tenker at hvis det var laderegulatoren så hadde spenningen vært for høy, ikke for lav?

Har målt motstanden i både stator og laderegulator. Alt er godt innenfor spesifikasjonene i verkstedsmanualen. Batteriet er nok skutt, det viser 11,3 V nå utenfor sykkkelen. Kan det være så enkelt som at batteriet er dårlig? Skjønner ikke helt hvorfor spenningen skulle bli lavere når batteriet er koblet på sykkelen med motoren i gang, det tyder da vel på en feil i ladesystemet? Frem til at jeg målte i dag var jeg sikker på at det var statoren som hadde tatt kvelden, men den viste rett motstand. Får ikke målt ladespenningen ut fra generatoren før jeg får satt sammen sykkelen litt mer, kan ikke starte den slik den står nå. Frister ikke å kjøpe nytt lithiumbatteri til 1200 kr og sette på bare for å få det ødelagt av en dårlig ladekrets heller. Hjelp! :)

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 8]

Gå til side : 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next