Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

GSX-R 600 K6 banesykkel - Fikset!

Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 6 av 8]

126 Re: GSX-R 600 K6 banesykkel - Fikset! on Ons 30 Mar 2016 - 21:02

Godt jobba, og du har tid å ta bilder også oppi alt cheers

Jeg er generelt skeptisk til det meste som er billig og fra Kina, men man KAN jo være heldig å få noe som virker litt ei lita stund.

Vis Medlemmets Profil

127 Re: GSX-R 600 K6 banesykkel - Fikset! on Ons 6 Apr 2016 - 13:00

Takker Very Happy

Demonterte bensinpumpa i helga, slik at det skal gå fort å sette inn den nye pumpa når den kommer. Har ikke fått noen pumpe enda, og skal til Karlskoga neste helg, så jeg begynner å bli litt småstressa.

Stiller ut sykkelen på MC-messa i Korsatunnelen i Ålesund nå i helga, synes ikke at bensinpumpa ikke er med.

Begynte å se litt nærmere på de forskjellige delene, viser seg at det er mer enn ett filter. Det filteret jeg renset sist var bare grovfilteret.

Dette er selve filteret.

Fylte bensin i det og blåste gjennom med trykkluft i motsatt retning.

Holdt en fille foran åpningen på andre siden, den ble seende slik ut.

Dette er bensin som jeg har helt motsatt vei gjennom filteret. Ser ikke bra ut, men det som kom ut ble renere og renere, og til slutt helt rent. Håper det er bra nok.

Jeg tror fortsatt at det vil hjelpe å skifte bensinpumpa, siden den står før dette filteret. Altså har denne løsningen av aluminiumspulver i bensin gått igjennom pumpa. Antar at det har slitt den innvendig slik at den ikke tetter godt nok lenger, og dermed har pumpekapasiteten blitt for dårlig.

Krysser fingrene for at ny pumpe kommer i morgen eller fredag, og at det er alt som skal til.

Vis Medlemmets Profil

128 Re: GSX-R 600 K6 banesykkel - Fikset! on Ons 6 Apr 2016 - 13:26

Den Explosafen er tross alt bedre enn det skummet en brukte før...
men nytteverdien.... tja.....

Vis Medlemmets Profil

129 Re: GSX-R 600 K6 banesykkel - Fikset! on Ons 6 Apr 2016 - 13:55

Jeg er ikke så sikker på om explosafe er bedre enn skum. I fjor kjørte jeg en aprilia RS250 hvor tanken hadde stått fra forrige eier la opp i 04 til jeg kjøpte den i 14. Renset ikke tanken eller noe, fylte bare ny bensin. Det gikk helt fint. Men så var der ikke bensinpumpe heller da, det kan jo ha noe med saken å gjøre.

Vis Medlemmets Profil

130 Re: GSX-R 600 K6 banesykkel - Fikset! on Ons 6 Apr 2016 - 15:19

Det slår meg at explosafen burde vaskes grundig før bruk, den aluguffa har jo ingenting i bensinsystemet å gjøre. Noen runder i ultralydvaskern ville nok gjort seg.

Vis Medlemmets Profil

131 Re: GSX-R 600 K6 banesykkel - Fikset! on Ons 6 Apr 2016 - 15:28

Det er meget mulig. Hadde jeg hatt ultralydvasker og tid så hadde jeg prøvd. Men nå er vel kanskje explosafen vasket godt nok?

Vis Medlemmets Profil

132 Re: GSX-R 600 K6 banesykkel - Fikset! on Ons 6 Apr 2016 - 19:49

Fikk akkurat beskjed fra min far om at bensinpumpen har kommet. O lykke! Da blir det montering fredag kveld før MC-messen  cheers

Jeg leitet frem det skikkelige kameraet på søndag og prøvde å ta noen litt bedre bilder i dagslys. Greit å ha et minne om hvordan den så ut før sesongstart  bom  Har ikke fått ut fingeren og kjørt dem igjennom lightroom før nå.

Sist endret av inunf den Ons 6 Apr 2016 - 20:04, endret 1 gang

Vis Medlemmets Profil

133 Re: GSX-R 600 K6 banesykkel - Fikset! on Ons 6 Apr 2016 - 19:50

>Problemet er "gnissing" mellom bitene som gnager av partikler-viktig at det ikke er "fritt" volum som bitene kan "slushe" rundt i...

Vis Medlemmets Profil

134 Re: GSX-R 600 K6 banesykkel - Fikset! on Ons 6 Apr 2016 - 21:56

Nice ass

Vis Medlemmets Profil

135 Re: GSX-R 600 K6 banesykkel - Fikset! on Tor 7 Apr 2016 - 0:30

Hvilken MC-messe?

Vis Medlemmets Profil http://haeggis-mess.blogspot.no/

136 Re: GSX-R 600 K6 banesykkel - Fikset! on Tor 7 Apr 2016 - 8:58

Bromm skrev:Nice ass

Takker, håper å få vist den frem til flest mulig Very Happy

Haeggis Amateur Line skrev:Hvilken MC-messe?

Korsatunnelen i Ålesund i helga:

Vis Medlemmets Profil

137 Re: GSX-R 600 K6 banesykkel - Fikset! on Lør 9 Apr 2016 - 0:24

Ny bensinpumpe lå og ventet på meg da jeg kom hjem i dag. Hadde demontert den gamle slik at det skulle gå kjapt å få den nye på plass.

Den gamle pumpen, demontert.

Ny pumpe.

Gammel pumpe til venstre, ny til høyre. Ser lovende likt ut.

Montert sammen med ny pumpe, den passer!

Hadde teipet igjen hullet i tanken med gaffatape, trodde jeg hadde fått ut all bensinen. Det hadde jeg ikke. Gaffa og bensin er en dårlig kombo, det ble en seig flekk på gulvet. Heldigvis løste den seg opp når jeg sølte litt mer bensin.

Monterte sammen sykklen igjen, det gikk overraskende enkelt. Testet sykkelen, nå skulle jo alt være i orden? Men nei, fortsatt samme problem. Det er litt ubeleilig med problemer nå, drar til Karlskoga tidlig på fredag neste uke. I tillegg skal sykkelen stå på messe i helga. Dvs. all skruing må gjøres i kveld, søndag etter klokka fire eller torsdag ettermiddag/kveld. Jippi.

Koblet pumpa til ekster 12V strømforsyning på samme måte som sist, og målte flowen i ca. 10 sek. Det blir jo ikke verdens mest nøyaktige måling dette, men man ser jo tendensen. Sist fikk jeg 110 mL på 10 sek, nå fikk jeg 500 mL på 10 sek. Manualen sier minimum 170 mL, altså får sykkelen rikelig med bensin nå.

Konkluderte med at problemet må være utenfor tanken, siden pumpa nå gir nok bensin.

Demonterte injektorene.

Tenkte jeg skulle rense dem, prøvde å google "how to clean injectors". Det mest lovende svaret jeg fant var "if you have to google how to clean injectors, you probably shouldn't do it". Fair enough. Monterte sammen sykkelen igjen, slik at den i alle fall er klar for messen i morgen.

Siden feilen er så ujevn og bare kommer under belastning, får jeg det ikke til å stemme med noe annet enn bensintilførsel. Neste skritt blir å tømme tanken for explosafe, fylle på ny bensin med injector cleaner og prøve igjen. Kanskje prøve å kjøre litt og se om det bedrer seg.

Er jeg på bærtur? Jeg er åpen for alle forslag!

Vis Medlemmets Profil

138 Re: GSX-R 600 K6 banesykkel - Fikset! on Lør 9 Apr 2016 - 8:41

siden det kommer med "last" er det en mulighet for tenning også.
Får coilene skikkelig med 12Volt?-har du "fiklet" med tilførslen:lagt inn noe relee eller brytere som kan kødde?
er det noen sprekk i dem? eller sprekk/gnisseskade på pluggledningene?

Vis Medlemmets Profil

139 Re: GSX-R 600 K6 banesykkel - Fikset! on Lør 9 Apr 2016 - 8:52

Den burde få fuel nok nå ja. Målte du trykket også? Man er avhengig av et stabilt trykk over hele turtallsregisteret og da MÅ pumpen gi riktig mengde og ha riktig pumpetrykk. Bensintrykkregulatoren (BTR) må også være stabil. Har du mulighet til å koble til et manometer for å måle bensintrykket slik at VET at det er riktig, også ved fullt effektuttak? Før øvrig så har "Mekkeren" et meget godt poeng som du må sjekket ut. Svak gnist er en effektdødare, og lite fuel er motordødare.

Dyserensing er enkelt å få til og med tanke på hva den gamle pumpen har måttet tåle så ville det nok være en god ide å sjekke dysene ja. Jeg bruker en forgasserrens som jeg kjøper hos Bilextra, en slik en!. Denne kobler jeg til dysene som igjen aktiveres med en liten trykkbryter. En gammel dysekontakt koblet opp mot et batteri, det må ikke være 12V, det er faktisk helt ok med et 6V eller et slik 9,2V brannvarslerbatteri da dysene kun skal ha litt strøm for å aktivere solinoden/spolen for å kunne åpnes.

Sett en slangebit inn på dysen, ca 4-5cm lang, inne i den fri enden setter du en tykkvegget slange slik at spylerøret fra forgasserrensen passer inn. Da har du et trykksystem. Når du da trykker på bryteren( og samtidig bruker forgasserensboksen) så åpner dysen og du ser med en gang hvordan sprøytebildet er og om det endrer seg ved gjentatte skyllinger. Det er som oftes store endringer i sprøytebildet på dysen etter en slik rens og man merker det på motorgangen med en gang om man har hatt en "forkalket" dyse. Trodde jeg hadde et bildet av dette men jeg fant ikke noe i fraten men linker til video som i prisipp er likt. Det finnes flere metoder men denne er enkel og ganske så effektiv.

Prisippet er vist her (selv om han karen her ser ut til å ha provisjon på krympestrømper).

Vis Medlemmets Profil

140 Re: GSX-R 600 K6 banesykkel - Fikset! on Lør 9 Apr 2016 - 11:39

http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=2678&hilit=dyse&start=135

Jeg laget meg et "testinstrument" for noen år siden.
Langt nede på sida i linken.

Vis Medlemmets Profil

141 Re: GSX-R 600 K6 banesykkel - Fikset! on Søn 10 Apr 2016 - 8:23

Jompa skrev:http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=2678&hilit=dyse&start=135

Jeg laget meg et "testinstrument" for noen år siden.
Langt nede på sida i linken.

@Jompa: den var ikke dum, men glad du ikke fant lighteren den dagen Razz Førøvrig en hærlig tråd du har der Jompa. jeg ble sittende å lese mye lenger enn jeg burde Razz så den ble lagret som favorit så får lese mer senere.

Sorry for offtopic inunf.

Vis Medlemmets Profil

142 Re: GSX-R 600 K6 banesykkel - Fikset! on Søn 10 Apr 2016 - 9:32

sittet og tenkt litt...
er det en mulighet at sekundærdysene ikke aktiveres?
HELT sikker på at ikke det er en "nødmodus" som er aktivert i ECU?

Vis Medlemmets Profil

143 Re: GSX-R 600 K6 banesykkel - Fikset! on Søn 10 Apr 2016 - 10:28

De beskrevne symptomer indikerer at trolig er statisk bensintrykk ok, men kapasiteten er for lav, når der kreves mer bensin blir motor magret ut.

Bensinpumpe og filter er sjekket, men hva med all gørra som tydeligvis har unnslippet filteret tidligere? Dysene er nevnt, regulator er nevnt, men hva med slanger og rør i bensintilførsel? Kan der muligens ligge gørr som begrenser gjennomstrømmingen?

Vis Medlemmets Profil

144 Re: GSX-R 600 K6 banesykkel - Fikset! on Man 11 Apr 2016 - 8:09

Tusen takk for alle innspillene! cheers

Først et lite bilde av standen vår på messa i Korsatunnelen. Vi hadde en del nysgjerrige folk innom, og fikk delt ut en del flyere. Ingen av de jeg snakket med var klar over at det var muligheter for banekjøring så nært. Vi har en liten jobb å gjøre med markedsføring, men dette tror jeg var en god start.

Så over til problemene. Jeg hadde en liten åpenbaring i dusjen på lørdags morgen. "Det må jo være tanklokket jeg byttet som tetter for luftingen slik at det blir vakuum på tanken". Klødde i fingrene hele lørdagen etter å få testet ut teorien min. Da messa var ferdig på søndag var det rett hjem og teste med åpent tanklokk. Det utgjorde ingen forskjell. Denne gangen syntes jeg det kjentes mer som en sperre enn for lite bensin. Det er jo lett å teste, sykkelen lar seg ruse mens den står i fri. Hvordan blir det om den står i gir med clutchen inne? Prøvde det, og joda, den sperret på ca. 8 000 rpm da også. Koblet bort reléet jeg hadde montert for å styre clutchbryteren og prøvde med to ledningsbiter. Koblet dem sammen for å få start, ruset i gir med clutchen inne og den sperret på ca. 8k rpm. Holdt ledningsbitene fra hverandre og prøvde, da var det ingen sperre. Jippi! Koblet om og monterte tilbake bryteren som hadde vært brukt til dette før.

Testet igjen. Denne gangen gikk den bedre, men fortsatt ikke skikkelig. Klarte ikke mer enn 12k rpm i 2. gir. En stor forbedring, men det mangler jo fortsatt 4k til sperren på 16k. Ja, og så hang frambremsen seg. Skjønner ikke  helt hvorfor.

Tom for idéer og temmelig desperat prøvde jeg å tømme tanken for gammel bensin og explosafe.

Explosafen har gått litt i oppløsning. Hadde opp pumpen og sjekket at filteret var rent og monterte sammen igjen. Fylte på ny bensin og testet pumpen igjen. Den virker fortsatt veldig bra. Blandet litt rensestoff i tanken og prøvde igjen. Det kan være ønsketenkning, men det kjentes litt bedre ut. Kanskje det går seg til?

Sist endret av inunf den Man 11 Apr 2016 - 8:14, endret 1 gang

Vis Medlemmets Profil

145 Re: GSX-R 600 K6 banesykkel - Fikset! on Man 11 Apr 2016 - 8:13

mekkern skrev:sittet og tenkt litt...
er det en mulighet at sekundærdysene ikke aktiveres?
HELT sikker på at ikke det er en "nødmodus" som er aktivert i ECU?

Det var aktivert nødmodus, men er det flere lag av nødmodus? Jeg skjønner mindre og mindre No

Vis Medlemmets Profil

146 Re: GSX-R 600 K6 banesykkel - Fikset! on Man 11 Apr 2016 - 11:10

knutk skrev:De beskrevne symptomer indikerer at trolig er statisk bensintrykk ok, men kapasiteten er for lav, når der kreves mer bensin blir motor magret ut.

Bensinpumpe og filter er sjekket, men hva med all gørra som tydeligvis har unnslippet filteret tidligere? Dysene er nevnt, regulator er nevnt, men hva med slanger og rør i bensintilførsel? Kan der muligens ligge gørr som begrenser gjennomstrømmingen?

Gørra har, etter det jeg kan se, ikke unslippet filteret. Alt som har kommet ut av pumpa når jeg har målt flowen har vært gullende rent. Tror derfor ikke at det er problemer med injektorene. Skal teste allikevel hvis jeg får tid, greit å utelukke det. Metoden til Bromm så grei ut. Løsningen til Jompa var meget elegant, men den rekker jeg ikke å kopiere.

Har googlet høyt og lavt, ser ut som at bensintrykksregulatoren kan være en mulig synder. Denne har jeg demontert og sett på da jeg renset filteret. Mulig den også har tatt skade av dritten, eller at jeg skadet den da jeg monterte den igjen. Det er vel ikke noen som helst sannsynlighet for at jeg klarer å reparere den? Den selges ikke separat, må kjøpe hele filterenheten. Har sendt e-post til forhandler nå med spørsmål om pris og leveringstid. Den er nok ikke billig.

Hvis jeg nå skrur ut pluggene, vil det ikke da være mulig å se tegn til at den har gått for magert hvis det er bensintilførselen? Og da er det enten injektorene som er tette eller bensintrykksregulatoren som er defekt?

Er litt småstressa nå. Drar fredag morgen, har egentlig bare torsdag kveld igjen å skru på. Eventuelt onsdag kveld hvis jeg drar hjem en tur (tar 2,5 timer en vei).

Vis Medlemmets Profil

147 Re: GSX-R 600 K6 banesykkel - Fikset! on Man 11 Apr 2016 - 11:35

Tror det er på tide med litt analysering.

Det virker som om tenningen funker, og da sitter man igjen med bensin.
Man må VITE om det er styringen eller leveringen.

Sjekk at bensintrykket er ok, og sjekke om dysene åpner suksessivt mer og mer ettersom man gir gass, og om der er sammenheng mellom dysestyring og utflating i turtall.

Bensintrykk måles med egnet manometer.

Åpningstiden for dysene måles enklest med et digital-scope. (Analogt duger ikke fordi det kun viser tiden dysen er åpen, ikke hyppigheten.)

Om det ikke er mulig å oppdrive et digital-scope eller tilsvarende utstyr kan man enkelt bygge en tester.
Kobl et 10K potmeter i serie med en diode, hvor dioden ligger mellom dysens +-pol og potmeter. Andre enden av potmeter kobles til jord. Sett en 10uF kondensator mellom potmeter viper og jord. Start med viper i midten. Nå vil der kunne avleses en spenning over kondensator proporsjonal med åpningstiden på dysa. Man må kanskje dreie litt på potmeter for å få en avlesning som er innenfor voltmeterets måleområde.
Dioden (feks 1N4005) kobles som en enveis-ventil. slik at hver puls fra dysa lader kondensator littegran. Diode hindrer utladning tilbake når dyse jordes mellom åpningene, og motstanden som oppstår mellom viper og jord hindrer kondensator i å bli fulladet. Se på det som en konstant lekasje.

(Om man ser på kondensator som en bøtte og strømmen fra dysa som vann som fyller opp bøtta støtvis for hver gang dysa åpner, motstanden mellom viper og jord som et konstant hull i bunnen av bøtta, vil bøtta fylles mer og mer ettersom dysene åpner hyppigere. Hullet i bunnen hindrer at bøtta fylles helt. Nivået i bøtta tilsvarer spenningen over kondensator. Ved å dreie på potmeter gir en virkning som om man kunne justere hullet i bøtta og fyllingsgraden pr. puls fra dysa.).

Vis Medlemmets Profil

148 Re: GSX-R 600 K6 banesykkel - Fikset! on Man 11 Apr 2016 - 13:37

Kan man bruke denne typen manometer?

http://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/vann-og-sanitar/vannpumper/pumpetilbehor/manometer-730025/

Vis Medlemmets Profil

149 Re: GSX-R 600 K6 banesykkel - Fikset! on Man 11 Apr 2016 - 16:21

inunf skrev:Kan man bruke denne typen manometer?

http://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/vann-og-sanitar/vannpumper/pumpetilbehor/manometer-730025/

Den er en vanntrykk måler. Om den tåler bensin vet jeg ikke, men tipper det går greit.
Skalaen går til 90 psi. Vet ikke hva din sykkel har av trykk i systemet, men på BMW er pumpetrykket 60 psi, tipper at andre sykler har noe tilsvarende.

Trolig vil den funke, og være i stand til å handtere trykket, men mulig at den ikke tåler bensin på sikt. Men har stor tro på at den selv i verste fall vil vare lenge nok til at du får gjort de nødvendige målinger.

Vil dog nevne at jeg føler meg på tynn is nå, så flere innspill ville være greit...

Vis Medlemmets Profil

150 Re: GSX-R 600 K6 banesykkel - Fikset! on Man 11 Apr 2016 - 17:27

Skulle vel ikke være noe i veien med å bruke slike manometer.
Vi bruker jo manometer til alle forskjellige formål og medier ombord, såsom diesel, tungolje og smøreolje.
Så lenge manometeret er av metall (oftest kobber innvendig på Bourdon-røret) og ikke av plastikk ser jeg ikke problemet.

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 6 av 8]

Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next