Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

GSX-R 600 K6 banesykkel - Fikset!

Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 7 av 8]

151 Re: GSX-R 600 K6 banesykkel - Fikset! on Man 11 Apr 2016 - 17:54

"knutk" er inne på noe vesentlig, antagelser er din værste fiende nå. Du har så liten tid igjen til sesongstart at du må vite hva som er feil. Er det ikke mulig å hente ut eventuelle feilemeldinger fra ECU? Om du VET at det ikke finnes feilmeldinger og at det ikke er aktivert en "limp home" funksjon så er du et skritt videre. Da vet du at primær og sekundærdysene åpner som de skal iht den informasjonen den får inn. Det bringer oss videre til sensorer. Har alle sensorer, og da særlig TPS rett verdi?(om en eller flere sensorer er utenfor "range" bør du få en feilkode på det) Om ECU er cleen, er bensintrykket riktig? Dette er nevnt tidligere( her er foresten en billig og bra bensintrykkmåler ) og greit å få sjekket det uansett så VET du at det er i orden.
Videre så er det nevnt dyser og sprøytebilde, er dette i orden? Tenningsanleggets komponenter i orden samt spenning inn til tenningskomponeneter?. Alt dette er antagelser som du må gjøre om til å VITE ved å måle/teste ut en og en ting.
Har du mulighet til å måle AFR på den?

Vis Medlemmets Profil

152 Re: GSX-R 600 K6 banesykkel - Fikset! on Man 11 Apr 2016 - 22:01

knutk skrev:Tror det er på tide med litt analysering.

Det virker som om tenningen funker, og da sitter man igjen med bensin.
Man må VITE om det er styringen eller leveringen.

Sjekk  at bensintrykket er ok, og sjekke om dysene åpner suksessivt mer og mer ettersom man gir gass, og om der er sammenheng mellom dysestyring og utflating i turtall.

Bensintrykk måles med egnet manometer.

Åpningstiden for dysene måles enklest med et digital-scope. (Analogt duger ikke fordi det kun viser tiden dysen er åpen, ikke hyppigheten.)

Om det ikke er mulig å oppdrive et digital-scope eller tilsvarende utstyr kan man enkelt bygge en tester.
Kobl et 10K potmeter i serie med en diode, hvor dioden ligger mellom dysens +-pol og potmeter. Andre enden av potmeter kobles til jord. Sett en 10uF kondensator mellom potmeter viper og jord. Start med viper i midten. Nå vil der kunne avleses en spenning over kondensator proporsjonal med åpningstiden på dysa. Man må kanskje dreie litt på potmeter for å få en avlesning som er innenfor voltmeterets måleområde.
Dioden (feks 1N4005) kobles som en enveis-ventil. slik at hver puls fra dysa lader kondensator littegran. Diode hindrer utladning tilbake når dyse jordes mellom åpningene, og motstanden som oppstår mellom viper og jord hindrer kondensator i å bli fulladet. Se på det som en konstant lekasje.

(Om man ser på kondensator som en bøtte og strømmen fra dysa som vann som fyller opp bøtta støtvis for hver gang dysa åpner, motstanden mellom viper og jord som et konstant hull i bunnen av bøtta, vil bøtta fylles mer og mer ettersom dysene åpner hyppigere. Hullet i bunnen hindrer at bøtta fylles helt. Nivået i bøtta tilsvarer spenningen over kondensator. Ved å dreie på potmeter gir en virkning som om man kunne justere hullet i bøtta og fyllingsgraden pr. puls fra dysa.).

Kjøper manometer, skal klare å rigge til så jeg får testet bensintrykket. Må det også testes i fart, under rusing i fri eller holder det å teste på tomgang? Bensintrykksregulatoren vil virke som en trykkbregrensningsventil i hydraulikk, ikke sant? Bensintrykket er spesifisert til 3 bar, og da åpner den på 3 bar slik at overskytende trykk går i retur?

Måle åpningstiden for dysene har jeg ikke mulighet til. Ut i fra beskrivelsen virker dette som noe som ligger helt i grenseland for mine evner. Hadde kanskje fått til å rigge til noe om jeg hadde alle komponentene og god tid, men jeg har ingen av delene.

knutk skrev:
inunf skrev:Kan man bruke denne typen manometer?

http://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/vann-og-sanitar/vannpumper/pumpetilbehor/manometer-730025/

Den er en vanntrykk måler. Om den tåler bensin vet jeg ikke, men tipper det går greit.
Skalaen går til 90 psi. Vet ikke hva din sykkel har av trykk i systemet, men på BMW er pumpetrykket 60 psi, tipper at andre sykler har noe tilsvarende.

Trolig vil den funke, og være i stand til å handtere trykket, men mulig at den ikke tåler bensin på sikt. Men har stor tro på at den selv i verste fall vil vare lenge nok til at du får gjort de nødvendige målinger.

Vil dog nevne at jeg føler meg på tynn is nå, så flere innspill ville være greit...

Prisen på dette var ikke verre enn at jeg tar sjansen. Trenger vel også noe fittings for å få koblet på slanger. Bor så langt ute i gokk at når jeg når frem til sivilisasjonen har Tess og de butikkene stengt, bare Jula og Biltema å støtte seg på.

Drar hjem en tur på onsdag, da tenker jeg å prøve å måle bensintrykket og prøve metoden med forgasserrens i dysene. Det bør gi meg litt flere svar.

Har bestilt nytt filter med bensintrykksregulator. Det er en minimal sjanse for at det kommer til helga, men det er jo lov å håpe at den kommer, og at det er det som er problemet.

Tusen takk for hjelp og innspill!

Vis Medlemmets Profil

153 Re: GSX-R 600 K6 banesykkel - Fikset! on Man 11 Apr 2016 - 23:15

inunf skrev:

Kjøper manometer, skal klare å rigge til så jeg får testet bensintrykket. Må det også testes i fart, under rusing i fri eller holder det å teste på tomgang? Bensintrykksregulatoren vil virke som en trykkbregrensningsventil i hydraulikk, ikke sant? Bensintrykket er spesifisert til 3 bar, og da åpner den på 3 bar slik at overskytende trykk går i retur?

Jepp.
Poenget er å få testet trykket ved belastning hvor behovet for bensin øker, og derved sjekke at den holder trykket ved øket behov.

Vis Medlemmets Profil

154 Re: GSX-R 600 K6 banesykkel - Fikset! on Tir 12 Apr 2016 - 14:41

Leter etter fittings, har ikke funnet noe som passer enda. Kom over denne på Biltema, den må da være perfekt? Eller er den kun til forgassermotorer? Ser ikke ut som at den går opp til 3 bar.

Vis Medlemmets Profil

155 Re: GSX-R 600 K6 banesykkel - Fikset! on Tir 12 Apr 2016 - 16:25

inunf skrev:Leter etter fittings, har ikke funnet noe som passer enda. Kom over denne på Biltema, den må da være perfekt? Eller er den kun til forgassermotorer? Ser ikke ut som at den går opp til 3 bar.
Hvor høyt trykk skal du ha?
Den du lenker til går jo bare til 0,7 bar (700millibar eller 10psi).

Vis Medlemmets Profil

156 Re: GSX-R 600 K6 banesykkel - Fikset! on Tir 12 Apr 2016 - 22:11

Den er tydligvis ment på forgassermotorer. Maks 0,7 Bar er altfor lavt trykk.

Angående pumpen fra Jula:

Slange fittings, T-rør etc:
Her er sikkert noe som passer:
http://www.biltema.no/no/Bat/VVS/Ferskvann/Slangenippel-sortiment-68-deler-2000017746/
Kombiner med bensinslange i dimensjon som passer til sykkelen din.

Slangenippel til Jula måler:
http://www.biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/Luftslange-og-koblinger/Slangenippel-hun-2000023724/

De har også 4mm, men da trenger du kanskje en 1/4" skjøtehylse.
http://www.biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/Luftslange-og-koblinger/Slangenippel-2000023725/

Ellers vil jeg presisere at jeg aldri referer til BT, og enhver henvisning til at dette svaret kommer fra undertegnede vil bli møtt med ren blånekt.
Noen har hakka PC'n min og gitt seg ut for å være meg Twisted Evil

Vis Medlemmets Profil

157 Re: GSX-R 600 K6 banesykkel - Fikset! on Ons 13 Apr 2016 - 10:26

bikeridr skrev:
inunf skrev:Leter etter fittings, har ikke funnet noe som passer enda. Kom over denne på Biltema, den må da være perfekt? Eller er den kun til forgassermotorer? Ser ikke ut som at den går opp til 3 bar.

Det skal være 3 bar, så da utgår den. Ble litt forvirret av alle de rare måleenhetene.

knutk skrev:Den er tydligvis ment på forgassermotorer. Maks 0,7 Bar er altfor lavt trykk.

http://www.biltema.no/no/Bat/VVS/Ferskvann/Slangenippel-sortiment-68-deler-2000017746/

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/Luftslange-og-koblinger/Slangenippel-hun-2000023724/

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/Luftslange-og-koblinger/Slangenippel-2000023725/

Ellers vil jeg presisere at jeg aldri referer til BT, og enhver henvisning til at dette svaret kommer fra undertegnede vil bli møtt med ren blånekt.

Tusen takk! Da skal jeg nok klare å få testet bensintrykket cheers

Ser ut som at den forgasserrensen blir vanskelig. Bilxtra stenger 17.00, og det rekker jeg ikke. Hva om jeg tester dysene på følgende måte (etter at jeg har testet bensintrykket):
-Løser dyserekkene fra throttle bodies
-Kjører sykkelens bensinpumpe på ekstern 12V
-Bruker et 9V brannvarslerbatteri til styrestrøm
-Åpner en og en dyse ned i en passende beholder
-Sammenligner sprøytebildet og ser etter forskjeller (jeg aner ikke hvordan det skal se ut, men alle kan da ikke være like tette?)

Får kanskje ikke renset dysene på denne måten, men det vil jo gi et svar på om det er de som er problemet?

Vis Medlemmets Profil

158 Re: GSX-R 600 K6 banesykkel - Fikset! on Ons 13 Apr 2016 - 13:04

inunf skrev:
bikeridr skrev:

Det skal være 3 bar, så da utgår den. Ble litt forvirret av alle de rare måleenhetene.

knutk skrev:Den er tydligvis ment på forgassermotorer. Maks 0,7 Bar er altfor lavt trykk.

Tusen takk! Da skal jeg nok klare å få testet bensintrykket cheers

Ser ut som at den forgasserrensen blir vanskelig. Bilxtra stenger 17.00, og det rekker jeg ikke. Hva om jeg tester dysene på følgende måte (etter at jeg har testet bensintrykket):
-Løser dyserekkene fra throttle bodies
-Kjører sykkelens bensinpumpe på ekstern 12V
-Bruker et 9V brannvarslerbatteri til styrestrøm
-Åpner en og en dyse ned i en passende beholder
-Sammenligner sprøytebildet og ser etter forskjeller (jeg aner ikke hvordan det skal se ut, men alle kan da ikke være like tette?)

Får kanskje ikke renset dysene på denne måten, men det vil jo gi et svar på om det er de som er problemet?

Greier du å koble fra bensin manifoilen slik at du greier å drive alle 4 dysene på en gang?
Da kan du bruke "Kliff" metoden, sette hver dyse i egen brusflaske og sammenligne hvor stor mengde som havner i hver av flaskene. Greit å se på spray-mønster og mengde på alle samtidig, øyenmål er ikke bestandig like pålitelig.

For egen regning vil jeg synse litt å si at dersom dysene gir tilstrekkelig bensin på lavere turtall vil de også gjøre det på høyere turtall. Husk at forskjellen mellom lavt og høyt turtall ligger i tiden dysene er åpne, ikke hvor mye de åpner.
Dersom du får greit start på kald motor lar man seg lede til å tro at dysene greier jobben med levering så lenge bensinen er tilgjenglig.

Videre, når jeg er i gang med synsing, feilsøking av elektroniske innsprøytingsystem KREVER at man har litt utstyr.
Man må VITE at de ulike parameterne er riktige. Å lete på måfå i håpet om å snuble over en løsning kan lykkes en gang i blant, men om man skal holde på med over tid det MÅ man ha litt utstyr.

Man MÅ vite at tenningen er ok, man MÅ vite at bensintrykk er ok, og man MÅ vite at styringen får og gir de riktige signalene.
Jeg skjønner at budsjettet er stramt, men man kommer ikke unna. Kanskje har du flaks og greier å fikse det denne gangen, men problem vil dukke opp på nytt, og leting i blinde er oftest bortkastet tid.

Mener ikke å pisse på tråden din, men problemstillingen du står overfor nå er avhengig av at mange parametere er på plass, og systemet baserer seg på flere følere som gir styringen tilbakemeldinger.
Om ECU ikke får alle data setter den inn standardverdier, som vil påvirke motors ytelser.
Man må sjekke hver enkelt komponent og når man finner hvilken komponent som feiler (og det kan være flere), først da bytter man deler. Bytte deler på hva man tror og håper vil på sikt bli en dyr og tidkrevende arbeidsmetode hvor kostnadene vil overstige kostnaden for testutstyr.

Lykke til
(og sagt med de beste intensjoner)

Vis Medlemmets Profil

159 Re: GSX-R 600 K6 banesykkel - Fikset! on Tor 14 Apr 2016 - 8:27

Tusen takk for utfyllende og godt svar!

Jeg har litt erfaring med feilsøking, men har holdt mest på med 2-takt. Kjørte rr-trening med Aprilia RS250 i to sesonger (i tillegg til at jeg har en ganske ombygd RS250 gatesykkel). Har også en BMW 1-serie som er et par år nyere enn denne gixxeren. 250'ene er lette å feilsøke fordi de ikke er så veldig kompliserte, og jeg kjenner dem godt. BMW'en er grei å feilsøke fordi jeg har laptop med programmvare for å lese ut feilkoder. Den er komplisert, men heldigvis komplisert nok til å fortelle akkurat hvor problemet er. Gixxeren er komplisert nok til å ha kompliserte problemer, men ikke komplisert nok til å ha skikkelig selvdiagnose. Jeg lærer etterhvert, for en uke siden visste jeg ikke hva en bensintrykksregulator var for noe. Dessverre lærer jeg ikke fort nok til å kunne fikse denne før jeg drar til Karlskoga. Jeg får lånt en sykkel i helga, så jeg får trent litt, men det hadde jo såklart vært mye bedre å få kjøre min egen sykkel.

Jeg dro hjem i går for å fortsette feilsøkingen. Kjøpte manometer og koblinger, og koblet det sammen. Tusen takk for tipset!

Bensintrykket var nokså stabilt, og over 3 bar. Manualen sier 3 bar, så vidt jeg kan forstå er dette i skjønneste orden.

Neste skritt var å demontere dysene for å verifisere at de virker som de skal.

Har dessverre ingen bilder av selve testinga, hadde ikke nok hender til å holde kamera også. Jeg kjørte bensinpumpa og koblet på strøm på en og en dyse. Sprutet bensinen ned i en beholder. Det var ingen forskjell mellom dysene, og ingen tegn på at de leverer for lite.

En liten oppsummering:
-Bensinmengden er ok
-Bensintrykket er ok
-Dysene er ok

Konklusjon: Bensintilførselen er ok.

Da er det vel enten tenningen eller styringen av bensintilførselen som er feil?

Koblet av quickshifteren for å være sikker på at det ikke var den som skapte trøbbel. Mens jeg allikevel hadde koblet fra coilene skrudde jeg ut pluggene for å se.

Nr. 1 fra venstre.

Nr. 2 fra venstre.

Nr. 3 fra venstre.

Nr. 4 fra venstre.

Det ser ut for meg som at pluggene er i lyseste laget, og at det tyder på at den går for tynt.

Dette leder meg til å tro at det er noe som får ECU til å gi for lite bensin på høyt turtall. Er det noen som har innspill på hva det kan være? Luftmengdemåler og TPS er to ting jeg kommer på. Fortsatt ingen feilmeldinger.

Jeg testet igjen etter å ha demontert quickshifteren. Kjentes ut som at den gikk litt bedre, men fortsatt et godt stykke unna å gå skikkelig. Vanskelig å sammenligne resultater med rumpedyno...

Jeg ler litt av meg selv som solgte 2xRS250 banesykler og kjøpte japansk 600 fordi jeg ville ha noe som "bare virket"  Laughing

Vis Medlemmets Profil

160 Re: GSX-R 600 K6 banesykkel - Fikset! on Tor 14 Apr 2016 - 13:57

Bensina du fyller heter nå E10.
den er fortsatt på 95 oktan.

Det er ikke mulig å lese plugger som tidligere grunnet etanolen i E10 bensina vi bruker nå.

Denne bensina brenner "varmere og magrere" og pluggene blir nesten hvite selv med korrekt blanding.

I USA kalles denne "oxygenated fuel"

Hvis du skal teste å avlese plugger må du bruke "race-bensin" uten etanol/metanol men disse gir også en "fetere" blanding da de har høyere btu (brennverdi).

SÅÅÅÅ. en A/F- bredbånd lamdamåler er det rette verktøyet.

Edit-lagt til litt a/f verdier.
Der ser du at best ytelse ligger lavere på A/F med E10 ergo trenger den også MER suppe for ikke å gå for magert-E10 magrer blandingen...i tillegg til høyere temp og mindre effekt.
Air/Fuel (A/F) Ratios of Common Fuels
Fuel A/F Lambda (λ)
Pure Gasoline Stoichiometric 14.7 1.000
Pure Gasoline Max Power Rich 12.5 0.8503
Pure Gasoline Max Power Lean 13.23 0.900
E10 Stoichiometric 14.08 1.000
E10 Max Power Rich 12.0 0.8523
E10 Max Power Lean 12.7008 0.9020
E15 Stoichiometric 13.79 1.000
E15 Max Power Rich 11.75 0.8521
E15 Max Power Lean 12.4362 0.9018
E85 Stoichiometric 9.765 1.000
E85 Max Power Rich 6.975 0.7143
E85 Max Power Lean 8.469 0.8673
Ethanol Stoichiometric 9.0078 1.000
Ethanol Max Power Rich 6.429 0.7137
Ethanol Max Power Lean 7.8 0.8659
Methanol Stoichiometric 6.45 1.000
Methanol Max Power Rich 4.0 0.620
Propane Stoichiometric 15.7 1.000
Propane Max Power Rich 13.18 0.8395

Sist endret av mekkern den Tor 14 Apr 2016 - 21:55, endret 2 ganger

Vis Medlemmets Profil

161 Re: GSX-R 600 K6 banesykkel - Fikset! on Tor 14 Apr 2016 - 16:22

Enig med Mekkern, bredbåndslambda er løsningen nåfortiden. De koster ikke allverden heller.
Siste gangen jeg fikk lest plugg var på den gamle TZ250'n min i 2001. Da kjørte jeg fremdeles på Avgas LL100 halvblandet med 98 blyfri. Avgas er flybensin med bly, og pluggene får fin brun farge. På '01 TZ250 kjørte jeg med blyfri racebensin, da var det ikke mulig å lese plugg lenger, vi måtte ta av toppene og inspisere stemplene istedet.

Vis Medlemmets Profil

162 Re: GSX-R 600 K6 banesykkel - Fikset! on Tor 14 Apr 2016 - 23:19

For å dobbeltsjekke, tråden er på noen sider med myyyye bilder.
Og jeg orker ikke lete etter en eventuell opplysning om ECU.

Er ECU sjekket? Ny? Brukt?
Er den verifisert med *original* bin (maps)?

Vis Medlemmets Profil

163 Re: GSX-R 600 K6 banesykkel - Fikset! on Man 18 Apr 2016 - 14:00

Takk for tipset om bredbåndslambda. Er dette noe jeg vil kunne bruke uten å ha benk?

Pluggene kan ikke brukes som indikasjon for blandingen. Det var jeg ikke klar over. Takk!

ECU er original og urørt. Den er ikke sjekket, vet ikke hvordan jeg skal gjøre det. Kan den ha blitt skadet av krasjen på en slik måte at det gir de symptomene jeg har?

Vis Medlemmets Profil

164 Re: GSX-R 600 K6 banesykkel - Fikset! on Man 18 Apr 2016 - 14:23

Som jeg skrev på FB; har du sjekket at eksoskam står i riktig posisjon, at det ikke er byttet om på polaritet på veivakselsensor?
Sikker på at O-Ringer I bensinpumpe er riktig på plass? om de ikke er oljet inn har de lett for å skli av ved montering av pumpe.

Vis Medlemmets Profil

165 Re: GSX-R 600 K6 banesykkel - Fikset! on Man 18 Apr 2016 - 16:00

Har ikke fått sjekket det enda, var på Karlskoga i helgen med lånt sykkel.

Har ingen grunn til å tro at eksoskammen står feil, hverken jeg eller tidligere eier har gjort noe med kammen (utover at jeg målte ventilklaringene i vinter). Veivakselsensoren har jeg ikke sjekket. Har ikke gjort noe med den, så jeg regner med at den er koblet slik som den var da sykkelen ble krasjet. Skal sjekke uansett.

O-ringene i bensinpumpa er jeg ikke sikker på, men jeg er sikker på bensintrykket og bensinmengden. Da er vel alt i orden?

Takk for tipsene! :)

Vis Medlemmets Profil

166 Re: GSX-R 600 K6 banesykkel - Fikset! on Man 18 Apr 2016 - 22:57

inunf skrev:Takk for tipset om bredbåndslambda. Er dette noe jeg vil kunne bruke uten å ha benk?

Pluggene kan ikke brukes som indikasjon for blandingen. Det var jeg ikke klar over. Takk!

ECU er original og urørt. Den er ikke sjekket, vet ikke hvordan jeg skal gjøre det. Kan den ha blitt skadet av krasjen på en slik måte at det gir de symptomene jeg har?

Ikke enkelt å sjekke(lese) bin file.
Da må den "åpnes" og leses ut fra AUD-port med dertil egnet "hacker-utstyr". MCU er SH7054 og disse kan "kun" skrives til (reflashes) fra ECU-connector.

Det du kan gjøre er å få lånt/skaffet en verifisert OK ECU fra en tilsvarende GSXR og se om sykkelen da går fint.
Da har du i det minste eliminert ECU.
Disse koster ikke allverdens fra eBay.

Vis Medlemmets Profil

167 Re: GSX-R 600 K6 banesykkel - Fikset! on Man 18 Apr 2016 - 23:21

Ser du havna på "Jompametoden" med dysetestinga. Razz

Når du har rett bensintrykk, riktig strålemønster på dysene, urørt ECU kan det vel være noe feil på inputen til ECU ?
Har du sjekka at motortempgiveren og lufttempgiveren har rett motstand ?
Øker bensintrykket hvis du gir full gass brått ?
Regulatorn er vakumstyrt ( regner jeg med) og skal gi en økning i trykket når vakumet i innsugsrørene faller brått.
Sykkelen har vel ikke både luftmengdemåler og tps ?

Ikke for å sammenligne, men min sykkel i fra "steinalderen" hadde en dårlig kabelsko på motortempgiveren,
og det gjorde at motorn kutta, hosta og holdt helvete straks jeg prøvde å få nåla over 6000 rpm.

Vis Medlemmets Profil

168 Re: GSX-R 600 K6 banesykkel - Fikset! on Tir 19 Apr 2016 - 9:03

Kongen skrev:
inunf skrev:Takk for tipset om bredbåndslambda. Er dette noe jeg vil kunne bruke uten å ha benk?

Ikke enkelt å sjekke(lese) bin file.
Da må den "åpnes" og leses ut fra AUD-port med dertil egnet "hacker-utstyr". MCU er SH7054 og disse kan "kun" skrives til (reflashes) fra ECU-connector.

Det du kan gjøre er å få lånt/skaffet en verifisert OK ECU fra en tilsvarende GSXR og se om sykkelen da går fint.
Da har du i det minste eliminert ECU.
Disse koster ikke allverdens fra eBay.

Billigste jeg fant på ebay koster 2300 kr pluss moms og fortollingsgebyr. Det er da en amerikansk ECU som ikke har startsperre, men som krever at man bytter om på plasseringen av ledningene i multipluggene som kobles til ECU. Forskjellig plassering av ledningene på amerikansk og europeisk ECU. Dette kom opp da jeg pratet med Espen Kleiv om flashing av ECU for å fjerne startsperren.

Uansett, det er for dyrt og for mye jobb å bytte ECU bare som et ledd i feilsøkinga.

Jompa skrev:Ser du havna på "Jompametoden" med dysetestinga. Razz

Når du har rett bensintrykk, riktig strålemønster på dysene, urørt ECU kan det vel være noe feil på inputen til ECU ?
Har du sjekka at motortempgiveren og lufttempgiveren har rett motstand ?
Øker bensintrykket hvis du gir full gass brått ?
Regulatorn er vakumstyrt ( regner jeg med) og skal gi en økning i trykket når vakumet i innsugsrørene faller brått.
Sykkelen har vel ikke både luftmengdemåler og tps ?

Ikke for å sammenligne,  men min sykkel i fra "steinalderen" hadde en dårlig kabelsko på motortempgiveren,
og det gjorde at motorn kutta, hosta og holdt helvete straks jeg prøvde å få nåla over 6000 rpm.

Ja, tusen takk for tipset!

Det er det jeg også tenker, at ECU får feil input. Det er rikelig med sensorer, skal gå over disse i kveld:
-Atmospheric Pressure sensor
-Crankshaft Position Sensor
-Intake Air Pressure Sensor
-Intake Air Temperature Sensor
-Throttle Position Sensor
-Secondary Throttle Position Sensor

Mulig jeg også må se nærmere på bensintrykket. Jeg testet bare på tomgang. I følge manualen trenger man ikke starte motoren engang, bare skru på nøkkelen og lese av trykket når bensinpumpa starter. Hvis jeg har forstått riktig så er bensintrykksregulatoren bare en fjærbelastet ventil som åpner ved et visst trykk. Siden pumpa leverer rikelig med bensin og trykket er riktig på tomgang, vil vel trykket være riktig også på full gass og maks turtall?

Vis Medlemmets Profil

169 Re: GSX-R 600 K6 banesykkel - Fikset! on Tir 19 Apr 2016 - 10:17

inunf skrev:

Mulig jeg også må se nærmere på bensintrykket. Jeg testet bare på tomgang. I følge manualen trenger man ikke starte motoren engang, bare skru på nøkkelen og lese av trykket når bensinpumpa starter. Hvis jeg har forstått riktig så er bensintrykksregulatoren bare en fjærbelastet ventil som åpner ved et visst trykk. Siden pumpa leverer rikelig med bensin og trykket er riktig på tomgang, vil vel trykket være riktig også på full gass og maks turtall?

Det kan man bli forledet til å tro.
Pumpa går jevnt hele tiden og regulator dumper så mye bensin tilbake til tanken at trykket faller til foreskrevne trykk, her ca 3 bar.

Ettersom forbruket stiger trenger regulator å dumpe tilsvarende mindre bensin for å opprettholde trykket. Ved å teste kun ved lavt forbruk får an testet at regulator har stor åpning, men man vet ikke om den greier å knipe igjen tilstrekkelig til å opprettholde trykket under belastning før man har testet. Således vet man ikke om regulator er ok før man har testet hele spekteret. Man kan teste ved å måle mens motor går, og dra opp belastningen, eller man kan teste med å tvangsstyre pumpa og åpne alle dysene samtidig noen sekunder og se at trykket holder seg. (arbeidskrevende om motor allerede er skrudd sammen og alt er på plass).

Vis Medlemmets Profil

170 Re: GSX-R 600 K6 banesykkel - Fikset! on Tir 19 Apr 2016 - 11:17

knutk skrev:
inunf skrev:

Det kan man bli forledet til å tro.
Pumpa går jevnt hele tiden og regulator dumper så mye bensin tilbake til tanken at trykket faller til foreskrevne trykk, her ca 3 bar.

Ettersom forbruket stiger trenger regulator å dumpe tilsvarende mindre bensin for å opprettholde trykket. Ved å teste kun ved lavt forbruk får an testet at regulator har stor åpning, men man vet ikke om den greier å knipe igjen tilstrekkelig til å opprettholde trykket under belastning før man har testet. Således vet man ikke om regulator er ok før man har testet hele spekteret. Man kan teste ved å måle mens motor går, og dra opp belastningen, eller man kan teste med å tvangsstyre pumpa og åpne alle dysene samtidig noen sekunder og se at trykket holder seg. (arbeidskrevende om motor allerede er skrudd sammen og alt er på plass).

Ok, jeg skjønner. Tusen takk for forklaringen, da skal jeg teste igjen med belastning og turtall.

Vis Medlemmets Profil

171 Re: GSX-R 600 K6 banesykkel - Fikset! on Ons 20 Apr 2016 - 11:55

Gjorde et nytt forsøk på feilsøking i går.

Demonterte luftfilterboksen og koblet på quickshifteren igjen, siden det ikke hjalp å koble den av.

Sjekket veivsensoren (Crankshaft Position Sensor) først. Den var koblet riktig, ikke kontakt mellom ledningene og jord, og motstanden var 161 Ω. Iflg. manualen skal motstanden være 142 – 194 Ω, så den er spot on.

Sjekket alle koblingene til lufttrykksensoren og inntakslufttrykksensoren (Atmospheric Pressure Sensor og Intake Air Pressure Sensor). Ingen ledningsbrudd eller falsk jord. Selve sensorene er vanskelig å måle om de virker, men siden de ikke vises noen feilkoder tviler jeg på at det er de som er problemet. Neste skritt her er å teste sykkelen med disse frakoblet, da substituerer ECU med en standardverdi.

Kokte opp vann med inntakslufttemperatursensoren (Intake Air Pressure Sensor) og målte motstanden underveis. Verdiene her stemte greit med det som står i manualen. Motstanden skal bli mindre med høyere temperatur, og jeg fikk konsekvent litt høyere motstand enn det som sto i manualen. Termometeret viste 102-103°C når vannet kokte, så antar at det rett og slett var termometeret som var litt feil. Uansett er det en alt for liten feil til å utgjøre så stort effekttap.

Testet TPS (Throttle Position Sensor), den er ok hvis streken foran feilkoden er i midten slik som på bildet. Hvis den er høy eller lav må TPS justeres. Jeg sjekket med full gass, fortsatt indikerte den at TPS er riktig synkronisert.

Sjekket STPS (Secondary Throttle Position Sensor). Klipte til to biter med ståltråd som jeg klemte inn i kontakten for å måle spenningen. Med tenningen på og lukkede sekundærspjeld skal spenningen være 0,57-0,67 V. Jeg målte 0,64 V. Altså er STPS også riktig synkronisert.

Siste forsøk var ny test av bensintrykket. Det viser stabilt ca. 3,2 bar, også når motoren mister effekt.

Nå begynner jeg å gå tom for idéer   Mad

Vis Medlemmets Profil

172 Re: GSX-R 600 K6 banesykkel - Fikset! on Ons 20 Apr 2016 - 14:46

Banalt spørsmål:
VET du at kamaksling er riktig justert og VET du at kompresjonen er ok.?

Har motor riktig kompresjon og tilstrekklig mengde med riktig luftblanding og denne anntennes til riktig tidspunkt SKAL motor gå.

Vis Medlemmets Profil

173 Re: GSX-R 600 K6 banesykkel - Fikset! on Ons 20 Apr 2016 - 15:27

Nei, jeg VET veldig lite.

Snakket med forrige eier. Han hadde ikke hatt noen problemer, og sykkelen gikk bra frem til han krasjet. Jeg antar at han ikke krasjet så hardt at kammene flyttet seg. Jeg antar at han ikke har flyttet på kammene i ettertid (krasjen skjedde i '13) bare for å gjøre det vanskelig for meg. Altså VET jeg ikke at kammene står riktig, men jeg har ingen grunn til å tro noe annet. Kompresjonen vet jeg ikke, men igjen: Sykkelen starter lett som bare det, og drar som forventet opp til ca. 8k rpm. Ville den ha gjort det hvis kompen var dårlig? Min erfaring er at hvis kompresjonen er dårlig vil motoren gå dårlig på tomgang og i bunn, men bedre på høyt turtall.

Vis Medlemmets Profil

174 Re: GSX-R 600 K6 banesykkel - Fikset! on Ons 20 Apr 2016 - 16:52

Snart gjenstår vel bare ECU-en?

Vis Medlemmets Profil

175 Re: GSX-R 600 K6 banesykkel - Fikset! on Lør 30 Apr 2016 - 0:23

Aldri så galt at det ikke er godt for noe. Siden treningsleiren på Våler ble avlyst pga. snø, fikk jeg god tid i kjelleren i dag. Bestemte meg først for å gjøre noe jeg har hatt lyst til lenge, nemlig vaske pipesettet mitt. Har hatt det i 13 år nå, så det var vel på tide Laughing

Før

Etter

Med rent verktøy og krom (-vanadium?) nakke gikk jeg løs på Suzukien. Diskusjonen om K8'en til ZZR-Erling som fikk feilmelding fordi det var byttet eksosanlegg og eksosventilmotoren var koblet bort fikk meg til å tenke litt. Jeg hadde jo fulgt en slik prosedyre og klipt (eller, den var klipt og så skjøtet, jeg klipte skjøten) ei ledning inn til ECUen. Så nøye på koblingsskjemaet, og den gikk jo innom flere av sensorene! Var det mulig at det var den som gjorde at ECU'en fikk feil verdier fra sensorene?

Jeg skjøtet den sammen igjen. Det manglet litt av ledningen, heldigvis hadde jeg en litt ledning i rett farge. Skjøtet sammen, kjente meg lur, og testet sykkelen. Ingen forskjell. Dritt.

Men! Så begynte jeg å tenke. Det var jo to ledninger til ECU jeg hadde gjort noe med. Begynte å bla tilbake i bloggen her, og fant dette:
inunf skrev:

Mistenker at noen har forsøkt å klippe ledningen som skal fjerne feilkoden når man fjerner eksosventilen. Ser ut som at de har klipt feil først? Den som er forsøkt skjøtet er den som egentlig skal kuttes, ledning nr. 30 på den svarte pluggen. Vet ikke hva den andre gjør, den er nr. 24 på den grå pluggen. Mistenker at når den ikke er koblet så vil man ikke få feilkoder på de andre sensorene. Kommer nok til å skjøte denne.

Jeg, i min visdom, skjøtet den ledningen. Kunne det være den infamøse ledningen man klipper for å gå fra 34 hk til fulleffekt? Jeg googlet kjapt, og kom over dette:
En nordmann på Gixxer.com skrev:Hey!

I just bought a gixxer 600 k7, it got 34horsepower, what do i need to do to get 125horsepower out of it? Its a bike thats beeing rebuilt to a roadracing bike, Not for STREET use.

Thank you!

EDIT:

After request im gonna put the walkthru for how to remove the horsepower restriction on the Suzuki GSX-R 600 K7 here....

-What to do to remove the power restriction on your GSX-R 600 K7:

Normally the power restricted 600/750 K6/K7 ECUs have a non restricted second map set in it. You can switch to the second map set on these ECUs when you cut the black/brown wire to PIN 58.

1.Remove your seat, pretty simple on my trackbike since i only got classfiber with no seat. On non Trackbikes, remove the seat and the rear end of the bike, from the seat and back. The ECU is located under the driver's seat!

Picture:

Men som jeg skrev over her, var jo den ledningen jeg skjøtet nr. 24 på den grå pluggen, ikke nr. 58. Nedtur! Eller? Er det så mange som 58 ledninger per plugg? Sjekket i manualen. Det er 34 ledninger per plugg, og i manualen går det fra 1-34 på den svarte pluggen, og det fortsetter på 35 på den grå. 34+24=58!

Er ikke noe fan av å klippe ledninger, så jeg tok ei nebbtang og nappet ut hele greia. Hadde på krympestrømpe for å isolere den. Testet igjen. DET FUNKET! Nå drar den hele veien til turtallsperren, det er bare å klamre seg fast Very Happy Den er ca. 20 kg lettere enn standard gatesykkel, og drevet ned, så den drar ganske friskt Very Happy

Ikke rart det ikke var noen feilkoder, alt var jo helt som det skulle! Moralen i visa må vel være noe om at ikke alle klipte ledninger skal skjøtes lol!

Det er fortsatt litt arbeid igjen, har ikke fått til bremsene. Kan knipe hendelen helt inn til styrepinnen, selv med hendelen stilt lengst ut. Etter den siste testen var den knallhard på hendelen, og bremsene hang. Er det noen som har noen tips der? Sjekket caliperene, de henger begge to. Mistenker at bremsepumpa har fått seg en kavring, kan være den. Men den ser hel ut.

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 7 av 8]

Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next