inunf skrev:Det er ikke så mye som har skjedd i det siste, men ser at jeg har glemt å legge inn den siste oppdateringen som MC-forumet fikk. Jaja, bedre sent enn aldri.
...................

20 Ohms motstand som skal erstatte PAIR-ventilen.

Bendet til for å passe i kontakten.

Festet med teip. Tror ikke den blir så varm at det blir et problem.
Mer kommer, skal hjem for å skru i helga. Første løp er på Våler 14. mai, og jeg skal helst både få testet sykkelen og blitt litt flinkere til å kjøre innen den tid.
Som S1000RR mer enn antyder vil valgte komponent trolig ikke funke.
Siden trådstarter med åpent sinn velger 0,25W motstand til en 10W jobb tillater jeg meg å kaste litt lys over problemstillingen. Om dette er allerede kjent stoff får dere ha meg unskyldt.
PAIR ventilen er som jeg oppfatter det en solenoide som er åpen eller lukket. Med andre ord en enkel spole som fungerer som elektromagnet.
Noen antagelser:
Valgte motstand er ment å erstatte tilsvarende belastning fra PAIR ventil, og man setter inn en motstand for å hindre at ECU ikke oppdager en åpen krets og dermed kjører feilmelding.
Når ventil aktiveres kobles den til +, dvs ca 14V, og motstanden blir således utsatt for 14V (trolig litt mindre, men uvesentlig i denne sammenheng).
Ohms lov sier U= R x I, (U; Spenning i V, her 14, R: Motstand i Ohm, her 22, I er strøm i A)
For å finne strømmen gjennom valgte motstand (her 22 Ohm) kaster vi rundt på formel og det blir I = U/R, dvs I = 14/22 = ~0,7 A.
For å beregne effekt benytter vi formel P = U x I (P: Power i Watt, U og I som før).
Da får vi P = 14 x 0,7 = ca. 10W
!0w i en motstand er relativt mye varme, og om strømmen er aktivert i mer enn få sekund om gangen bør motstanden kjøles.
Noe ala dette burde funke
Motstand 22 Ohm/10WMen hvorfor trenger motstanden å dra så mye strøm?
Jeg skjønner at man må ha en eller annen verdi å sette inn slik at kretsen ikke er åpen og gir feilmelding.
Uten å kjenne Suzuki spesielt, de fleste computere som kjører test for innebygde komponenter kjører denne testen basert på spenning heller enn å måle strømmen, eller at de setter en minimums strømgjennomgang som akseptabel verdi.
Siden de færreste produsenter publiserer slike tall må man i praksis prøve seg litt frem.
Men la oss leke litt med formelen:
Om man bytter motstanden fra 22 Ohm til 47 Ohm (hvorfor de odde verdier? Det er standardverdier, og skal man ha noe utenom blir det straks vanskeligere å få tak i uten at det bidrar til forbedringer).
Tallene for 47 Ohms motstand:
I = 14/47 = ca 0,3 A, effekten blir: P = 14 x 0,3 = 4,2 W, dvs under halve varmeutviklingen.
Hva med 100 Ohm?
I = 14/100 = 0,14 A, P = 14 x 0,14 = ca 2W.
Hva med 150 Ohm?
I = 14/150 = 0,09 A og P = 14 X 0,09 = 1,3W.
Om en strøm på ca 0,1 A er nok til å hindre feilmelding kan man kun finne ut ved å prøve, men om så er står man mye friere til å velge plassering av motstanden, og man kan velge en fysisk mindre plasskrevende motstand.