Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Startsperre GSX-R 600 K6

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 Startsperre GSX-R 600 K6 on Ons 11 Nov 2015 - 11:11

Er det noen som har erfaring med startsperre på halvgammel Suzuki? Jeg ønsker å fjerne tenningslåsen på banesykkelen min. Det er lett for at nøkkelen blir bøyd eller knekker i en krasj, tenningslåsen er ganske tung, og det er greit å slippe og tenke på nøkkelen. Sykkelen er jo uansett låst og godt gjemt når den ikke er i bruk. Begge 250'ene jeg hadde var uten nøkkel, og det fungerte veldig bra.

Har trålet rundt på forskjellige nettforum, finner ikke noe definitivt. Noen steder står det at det holder å lodde inn en 100 ohm motstand, men virker som at dette bare er for sykler levert til det amerikanske markedet. Slik jeg oppfatter det er det en brikke i nøkkelen som er kodet mot ECUen, og at det står en mottaker på tenningslåsen. Finnes det noen måte å omgå dette på? Innser at noen kan mene at dette er sensitiv informasjon, i så fall tar jeg gjerne i mot tips på PM :) (og nei, jeg har IKKE stjelt sykkelen. Jeg har både kontrakt og to nøkler ;-))

Den "riktige" løsningen i denne saken er vel å kjøpe Yoshimura ledningsnett og ECU. Det har jeg IKKE budsjett til, det må da vel finnes en fattigmannsløsning?

Vis Medlemmets Profil

2 Re: Startsperre GSX-R 600 K6 on Tor 12 Nov 2015 - 11:12

Har sjekket med forhandler, det er startsperre, nøkkelen er kodet mot ECU. Pokker. Skulle veldig gjerne hatt kontakt med noen som har erfaring med banerigging av denne typen sykkel. Eventuelt en tjuvradd som vet hvordan man lurer startsperra.

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Startsperre GSX-R 600 K6 on Tor 12 Nov 2015 - 15:16

Det blir en lang samtale med meg selv dette her :/ Er det noen som vet om noen i Norge som kan flashe Suzuki ECU?

Vis Medlemmets Profil

4 Re: Startsperre GSX-R 600 K6 on Tor 12 Nov 2015 - 16:55

inunf skrev:Det blir en lang samtale med meg selv dette her :/ Er det noen som vet om noen i Norge som kan flashe Suzuki ECU?

Espen her på forumet fikser vel sånt?? Send han en PM.

Og andre ting du spør om angående denne moppen bør jo S1000RR kunne svart på. Men han er vel travelt opptatt med en gammel Hayabusa og en OW01

5 Re: Startsperre GSX-R 600 K6 on Tor 12 Nov 2015 - 19:49

Sitter avleser ringen som en plasthylse rundt huset til tenningslåsen?
Er det i så fall egen kabel inn til denne, ikke via noen andre på låsen?

Vis Medlemmets Profil

6 Re: Startsperre GSX-R 600 K6 on Tor 12 Nov 2015 - 21:58

Har ikke spesielt erfaring med Suzukis startsperre. Men poenget med en startsperre er vel at man MÅ ha originalnøkkel for å starte motor. Om denne kunne tjuvkobles er vel poenget med startsperre borte.

Normalt har startsperren er antenne i form av en ring, oftest omkranser den tenningslåsen slik at nøkkelen sitter i senter på ringantenna. Ringantenna er gjerne en løs del som kan skilles fra tenningslås. Regner med at det gjelder også for Suzuki. Sykkelen er vel så moderne at der kun er en enkelt bryter i tenningslåsen, og den kan trolig enkelt erstattes med et rele. Om man skiller ledningen til ringantenna fra de andre ledningene kan man jo legge antenna et eller annet egnet sted og feste nøkkelen inni.

Vis Medlemmets Profil

7 Re: Startsperre GSX-R 600 K6 on Fre 13 Nov 2015 - 7:38

Skal sjekke opp hvordan startsperren ser ut når jeg kommer hjem i kveld. Vil helst få flashet ECUen, men hvis det ikke går så blir vel dette det nest beste alternativet. Tusen takk for input! Very Happy

Har sendt PM til Espen, håper han kan hjelpe meg!

Er Yngve aktiv her? 11-Yngve eller hva han kaller seg? Han drev vel med ymse Suzuki og flashing av ECU, eller husker jeg feil nå?

Vis Medlemmets Profil

8 Re: Startsperre GSX-R 600 K6 on Fre 13 Nov 2015 - 21:03

Yngve er her, men lenge siden han har vært innpå. Sikkert opptatt med å samle rein. clown

Du kan jo prøve å melde til han:

http://ikkebike.norwegianforum.net/u28

9 Re: Startsperre GSX-R 600 K6 on Fre 13 Nov 2015 - 21:56

Det er en slags "gentlemens agreement" at "seriøse" tunere ikke befatter seg med (re)flash for å fjerne startsperre.
Selv om de måtte ha kunnskapen.
ECU-modellene (EU/AU) til Suzuki med startsperre (sender i nærheten av nøkkel) har ett annet ledningsnett enn US-modeller.
På sistnevnte er det lett/enklere å deaktivisere sperre.
På ECU for vårt marked er det fullt mulig å "programmere" ny(e) nøkler (alltid parvis).
På en ny ECU så er det enklere da ECU ikke har lagret noen nøkler (naturlig nok).
Så her er det bare å sette i nøkler (to ganger pr.nøkkel) så er ECU "hardware-kodet". :)

Jeg byttet både ledningsnett og ECU før jeg solgte min B-King.
Så dette er jeg godt kjent med (også å flashe).
:)

PS/Edit:
Skjønner godt dilemmaet til trådstarter dersom det er såååå viktig å ikke ha tenningsnøkkel på/i GSXR'n.
Ihverfall dersom det er om å gjøre å bruke minst mulig penger.
Må ihvertfall sende ECU til en eller annen østeuropeisk aktør (eBay) og betale for å få til dette.
Tror ikke det er noen her til lands som befatter seg med slikt.
En billigere løsning kan kanskje være å få tak i en US-ECU (Husker ikke om ledningsnett da også må byttes... ikke usannsynlig).
Blir jo litt kostnad det og.

Edit2:
Klarer heller ikke å følge argumentet om at nøkkel sitter utsatt til.
Det er da "bare" å flytte nøkkel/sender til under tanken og lage seg en ghettomod (hovedbryter) på ledning (+) til/fra nøkkel/lås.
Vektargumentet kjøper jeg ikke jocolor

Vis Medlemmets Profil

10 Re: Startsperre GSX-R 600 K6 on Fre 13 Nov 2015 - 22:36

ER det noe prob å teipe sammen ring-antenna og en nøkkel -og feste det et annet sted da? De 30-40 grammène er vel ikke det værste?
Gratis er det jo også....

Clutch bryter prob kan jo enkelt løses med å koble dette via front-bremselysbryter.
da kan den trilles i gang og startes i gear-uten ecu clutch prob.

Vis Medlemmets Profil

11 Re: Startsperre GSX-R 600 K6 on Fre 13 Nov 2015 - 22:51

Skikkelige racere har ikke nøkkel, kun Av/På eller Kill-switch Very Happy
Dessuten er nøkkel en ting til å huske på når det koker i kålen og man skal rekke utslippet. Sikkert greit nok når man har et team og mekanikere, men er man alene må alle slike show-stoppere elimineres på forhånd. Racing er masse venting og så stress når man skal utpå. What a Face Er det noe kluss da får man ikke kjørt.

Vis Medlemmets Profil

12 Re: Startsperre GSX-R 600 K6 on Lør 14 Nov 2015 - 11:40

Det er som Pelsen sier, vil ha minst mulig å tenke på, og skikkelige racere har ikke nøkkel. Nøkkelen sitter utsatt til, typisk er vel at man tar den med kneet eller foten på vei av når man highsider. Kjedelig å lappe sammen sykkelen igjen men allikevel få helga ødelagt fordi nøkkelen er knekt i låsen og den biten med sender på ligger igjen i ei sandfelle et sted. Skal jeg først flytte tenningslåsen så fjerner jeg den og kobler det over på kill switchen. Var ikke klar over at man kunne dele antenna fra tenningslåsen, kommer til å gå for denne løsningen og gjemme det under tanken. Vekt er ikke SÅ viktig, men hvis man tar en skikkelig gjennomgang og fjerner det som ikke er nødvendig blir det faktisk fort noen kg av det. Tror jeg skal klare å gjøre denne sykkelen ca. 4,5 kg lettere bare med noen få enkle grep.

Har fått kontakt med en tuner som ville flashe ECU for meg, men for å fjerne startsperren ville han ha hele sykkelen. Det innebærer visst å omprogrammere ECUen til USA modus, og da må man koble om alle ledningene (ECUen er koblet forskjellig i EU og USA). Derfor er ikke amerikansk ECU en direkte erstatning heller. Jeg kunne da fått flashet ECUen og fått tilpasset mapping i benk, men det var for langt å reise og budsjettet tillater ikke benkkjøring og optimalisering.

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]