Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Erfaringer med lithiumbatteri?

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 Erfaringer med lithiumbatteri? on Ons 18 Nov 2015 - 14:09

Ser at Biltema har fått inn litiumionbatterier til MC. Prisen er ikke avskrekkende, og vektbesparelsen er signifikant. 1200 kr for et batteri på 800g til gixxeren min, en vektreduksjon på 2,5-3 kg for ca. 800 kr. Det er billig vektreduksjon! Man trenger egen lader for disse batteriene. Er det noen som har noe å anbefale? Helst billig og bra Cool

Det står et lite avsnitt i spesialreglementet for RR om batteri (under 600 superstock, som jeg antar sykkelen min kommer inn under):
Spesialreglement RR skrev:70.2.20. BATTERI
Størrelse, type og plassering kan endres. Det er tillatt med tilleggsbatterier.
Hvis det brukes litium-ion batterier, skal det brukes en hensiktsmessig og velprøvd BMS elektronisk beskyttelse for kortslutning.

Hva i alle dager er en hensiktsmessig og velprøvd BMS? BMS står for Battery Monitoring System. Jeg googlet litt, og fant en diger kladeis som er beregnet på elbil. Ikke akkurat det jeg var ute etter....

Ser ut som at man kan få batteri med det innebygd: Link. Har batteriene på Biltema dette innebygd? Virker nesten som at dette er en "must have" for å kunne bruke batteriene sikkert. Kanskje teksten i SR er for å utelukke at man lapper sammen sine egne celler uten noen form for overvåkning? scratch

Vis Medlemmets Profil

2 Re: Erfaringer med lithiumbatteri? on Ons 18 Nov 2015 - 14:36

Jeg har tenkt å benytte samme type batteri i Guzzi-prosjektet mitt for å spare vekt, og kjøper det gjerne fra I love you Biltema I love you . De har 3 års garanti på Li-Ion batteriene. Jeg tipper de snart kommer med en egnet lader for dem også, siden de har begynt å selge denne batteritypen.

Jeg antar den regelen om "hensiktsmessig og velprøvd BMS" er for de som evt. bygger sine egne batterier av mindre celler. Kjøper du et ferdig batteri får du neppe problemer i teknisk kontroll. Jeg vet om flere som har kjørt med denne batteritypen (Shorai) i Classic Racing i alle fall.

Shorai leverer jo batterier og ladere, men den laderen går vel bare til Shorai-batterier. Plassen MC & Racing forhandler Shorai i Norge: http://plassen-racing.com/wips/239215272/

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Erfaringer med lithiumbatteri? on Tor 19 Nov 2015 - 13:52

Her er CTEK-lader for den batteritypen (LiFePO4-batterier): http://www.ctek.com/no/no/chargers/LITHIUM%20XS

Billigste på e-bay nå: http://www.ebay.co.uk/itm/CTEK-56-899-Lithium-XS-12V-European-Battery-Charger-220V-/381177460150?hash=item58bff275b6:g:0HoAAOSwo6lWKmET

Vis Medlemmets Profil

4 Re: Erfaringer med lithiumbatteri? on Fre 20 Nov 2015 - 7:19

Kjøper gjerne fra Biltema jeg også, men ser ut som at det ikke går denne gangen.

Jeg sendte en e-post til Biltemas kundeservice med sitatet fra SR over og spørsmål om de hadde lader. Fikk følgende svar:
Biltema kundeservice skrev:Hej,

Dessverre  mangler det  innebyggd kortslutningbeskyttelse  på våre litiumbatterier, så vi har ikke dette batteriet.

Ladere til dette batteriet, vil komme i vårt sortiment til våren 2016

Med vennlig hilsen

Kundeservice Biltema Norge

Altså kan jeg ikke bruke litiumionbatteriene til Biltema. Synd, men virker som at det er mer enn nok å velge i. Poster det jeg ender opp med, i tilfelle noen andre har samme spørsmål en gang.

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Erfaringer med lithiumbatteri? on Fre 20 Nov 2015 - 12:26

mortal skrev:Her er CTEK-lader for den batteritypen (LiFePO4-batterier): http://www.ctek.com/no/no/chargers/LITHIUM%20XS

Billigste på e-bay nå: http://www.ebay.co.uk/itm/CTEK-56-899-Lithium-XS-12V-European-Battery-Charger-220V-/381177460150?hash=item58bff275b6:g:0HoAAOSwo6lWKmET

Ikke for å være brønnpisser, men dersom du ønsker kort levetid på batteriet er dette veien å gå.

Lithiumbatteri trenger en lader som overvåker hver enkelt celle og som ved lading aktivt går inn og holder igjen respektiv celle om dens spenning overstiger  en definert terskel.
Lithium batteri lades med en konstant strøm, og under opplading vil spenningen da stige suksessivt med ladetilstand. Når konstantstrøm-ladingen når en definert spenning, (varierer med batteritype), vil lader fryse denne spenningen og videre opplading vil sakte men sikkert redusere ladestrømmen. Ved en gitt minimumsstrøm avsluttes ladingen.

Cellene lades ut og opp i ulik takt. Spenningen vil variere litt fra celle til celle. En lader som kun overvåker summen av alle cellene vil forårsake at cellene som er ferdig først overlades. Lithiumceller er særdeles sårbare for overlading, og lader uten overvåking av alle cellene må unngås med mindre batteripakken har balanseringssystem innebygget.
Siden batteriet skal brukes til å dra en startmotor kreves det at innebygd overvåkingsystemet kan handtere stor strømstyrke. Det stiller store krav til overvåkingselektronikken. De ferreste vil betale ekstra og shopper på pris.
Resultatet blir deretter

Vis Medlemmets Profil

6 Re: Erfaringer med lithiumbatteri? on Fre 20 Nov 2015 - 13:58

Du har sikker rett, knutk, men da vil vel sykkelens ladesystem også ta knekken på disse skjøre batteriene? Der er det i alle fall ikke noe avansert overvåkningssystem av cellenes spenningsnivå. Eller sagt på annen måte, så skjønner jeg ikke hvordan batteriladeren her er verre enn det systemet som er i motorsykkelen. Det er angitt at ladespenningen til kjøretøyet skal være mellom 14,0 og 15,0 V, ellers er det ikke satt noen krav fra leverandør av batteriet.

Vis Medlemmets Profil

7 Re: Erfaringer med lithiumbatteri? on Fre 20 Nov 2015 - 14:43

mortal skrev:Du har sikker rett, knutk, men da vil vel sykkelens ladesystem også ta knekken på disse skjøre batteriene?

Det har du helt rett i. Og om man leser litt i diverse forum opplever mange at det er nettop det som skjer.

mortal skrev:
Der er det i alle fall ikke noe avansert overvåkningssystem av cellenes spenningsnivå. Eller sagt på annen måte, så skjønner jeg ikke hvordan batteriladeren her er verre enn det systemet som er i motorsykkelen. Det er angitt at ladespenningen til kjøretøyet skal være mellom 14,0 og 15,0 V, ellers er det ikke satt noen krav fra leverandør av batteriet.

Lithium-Ion batteri skal ha max 3,6 V pr celle. MC batteri består av 4 celler = 4x3.6 = 14.4 V
En lader innstillt på LiIon batteri vil da lade til 14.4 og deretter redusere ladestrømmen. Om bare en celle henger litt etter betyr det at minst en annen celle vil få overspenning før reduksjon av ladestrømmen trår inn.

På en MC vil ladespenningen variere, men i de fleste tilfeller vil ladespenningen fort krype under 14.4 V, da dette er litt i høyeste laget også for blybatteri. Sykler med unøyaktige regulatorer vil nok bli justert til nærmere 15V uten belastning. Men i praksis, når man kjører med normal belastning vil de fleste i praksis måle batterispenning mellom 13.5 V og 14V. I denne sammenheng er 0.5V fra eller til ganske betydningsfullt da kun få millivolt over 3.6 pr celle er ødleggende.

Tillegsproblemet med balansering er høyst aktuelt også når batteriet blir ladet i sykkelen. Shorai feks har uttak for en balanserer som kan kobles til i form av spesial-lader. Enkelte billigere batteri dropper muligheten for balansering, uten at behovet er nevneverdig mindre av den grunn.

Der finnes de som er fornøyde med LiIon batteri i MC til standard bruk. Men om man leser seg opp i diverse forum blir man sittende igjen med inntrykk av at for veldig mange holder batteriet en sesong, kanskje to.

Vis Medlemmets Profil

8 Re: Erfaringer med lithiumbatteri? on Fre 20 Nov 2015 - 15:12

mortal skrev:Jeg har tenkt å benytte samme type batteri i Guzzi-prosjektet mitt for å spare vekt, og kjøper det gjerne fra I love you Biltema I love you . De har 3 års garanti på Li-Ion batteriene. Jeg tipper de snart kommer med en egnet lader for dem også, siden de har begynt å selge denne batteritypen.

Jeg antar den regelen om "hensiktsmessig og velprøvd BMS" er for de som evt. bygger sine egne batterier av mindre celler. Kjøper du et ferdig batteri får du neppe problemer i teknisk kontroll. Jeg vet om flere som har kjørt med denne batteritypen (Shorai) i Classic Racing i alle fall.

Shorai leverer jo batterier og ladere, men den laderen går vel bare til Shorai-batterier. Plassen MC & Racing forhandler Shorai i Norge: http://plassen-racing.com/wips/239215272/

Dersom du trenger et ekstra kompakt batteri og ikke finner et bedre alternativ enn LiIon ville jeg kjøpt et batteri med uttak for balansering, justert ladespenningen til å ligge på mellom 13,5 og maks 14V og kjørt et par tre balanseringer pr sesong.
At batteriet ikke blir fulladet er bare en fordel og bidrar til vesentlig lenger levetid. Hyppig balansering av cellene minimerer sjangsen for at en av cellene faller av lasset før de andre.

Vis Medlemmets Profil

9 Re: Erfaringer med lithiumbatteri? on Fre 20 Nov 2015 - 19:42

KnutR

Admin
Har vel nevnt dette før her inne, men repeterer kjapt.
Jeg bruker lipo, li-ion og life-batterier i en annen hobby, modellflyging.
Det nevnes to problemer som disse batteriene er veldig dårlige på å takle: høyt strømuttak (ved start) og ubalanse mellom cellene ved lading og utlading. Skriver under på dette da jeg har sprengt flere av disse batteriene ved uttak på 30-40C og over (C=kapasiteten på batteriet i amperetimer). Et slikt batteri som begynner å brenne er absolutt ikke noe jeg vil ha under ræva og i nærheten av bensin.

Om dere ikke tror på det; se her. Dette kan skje under vanlig lading og er grunnen til at du ALDRI går fra et slikt batteri på lading.

I garasjen: Honda Shadow 1100, Honda CX500, Suzuki GS125, Yamaha RD350(den gamle, caferacer to be), relativt ombygd Moto Guzzi V50II med EML sidevogn (støttehjulsræseren), Suzuki CS50 (moppen til fruen), Garelli Eureka Flex (låvefunnet) + en container med deler til alle førnevnte. Har et bur til familiebruk, Peugeot 4007.
Vis Medlemmets Profil

10 Re: Erfaringer med lithiumbatteri? on Fre 20 Nov 2015 - 23:26

KnutR skrev:Har vel nevnt dette før her inne, men repeterer kjapt.
Jeg bruker lipo, li-ion og life-batterier i en annen hobby, modellflyging.
Det nevnes to problemer som disse batteriene er veldig dårlige på å takle: høyt strømuttak (ved start) og ubalanse mellom cellene ved lading og utlading. Skriver under på dette da jeg har sprengt flere av disse batteriene ved uttak på 30-40C og over (C=kapasiteten på batteriet i amperetimer). Et slikt batteri som begynner å brenne er absolutt ikke noe jeg vil ha under ræva og i nærheten av bensin.

Om dere ikke tror på det; se her. Dette kan skje under vanlig lading og er grunnen til at du ALDRI går fra et slikt batteri på lading.
Li-Ion batterier er vel nå ganske vanlige i mobiltelefoner og batteridriller, dvs de jeg har clown
Jeg har med min kompetanse basert på uvitenhet ladet li-ion med en-eller annen lader til batterifaen eksploderte på kjøkkenbenken, det begynte ikke å brenne, men det var sikkert bare flaks. rendeer

Vis Medlemmets Profil

11 Re: Erfaringer med lithiumbatteri? on Lør 21 Nov 2015 - 12:32

Før folk drar og handler asbestdrakt for å snakke i telefonen bør man vel tilføye at selv om Lithium batterier generelt reagerer på misbruk med varmeutvikling og påfølgende brann så fungerer de fint i mange sammenhenger.
I telefoner feks. er strømmuttaket forutsigbart og svært moderat. Dette generer lite varme. I tillegg har batteriet ofte kun en celle, noe som forenkler opplading og forbruk da man slipper balanserings-problemet.
I telefoner sitter ladestyringen i telefonen, og den kan også overvåke batteriets varmeutvikling. Dersom batteriet begynner å utvikle varme under lading kan lading modereres. Forøvrig blir de heller ikke hurtigladet så ladingen vil normalt holde seg "innafor" skadelige ladestrømmer.

Men all elektronikk kan feile, noe som historien også har vist, man trenger ikke legge telefonen oppå bensinkanna når den lades. cyclops

Vis Medlemmets Profil

12 Re: Erfaringer med lithiumbatteri? on Søn 22 Nov 2015 - 1:26

KnutR

Admin
knutk skrev:Før folk drar og handler asbestdrakt for å snakke i telefonen bør man vel tilføye at selv om Lithium batterier generelt reagerer på misbruk med varmeutvikling og påfølgende brann så fungerer de fint i mange sammenhenger.
I telefoner feks. er strømmuttaket forutsigbart og svært moderat. Dette generer lite varme. I tillegg har batteriet ofte kun en celle, noe som forenkler opplading og forbruk da man slipper balanserings-problemet.
I telefoner sitter ladestyringen i telefonen, og den kan også overvåke batteriets varmeutvikling. Dersom batteriet begynner å utvikle varme under lading kan lading modereres. Forøvrig blir de heller ikke hurtigladet så ladingen vil normalt holde seg "innafor" skadelige ladestrømmer.

Men all elektronikk kan feile, noe som historien også har vist, man trenger ikke legge telefonen oppå bensinkanna når den lades. cyclops

Langt borti det jeg skulle svare også. En mobiltelefon har helt minimalt med strømforbruk, det er derfor et fislebatteri på 1000mAh varer flere dager (med mindre du har epleskrott) og bruken av LIxx-batteri er relativt safe.
Ta det samme batteriet, belast det med 10C (dvs 10A belastning) og se hva som skjer. Tipper lange ledninger er anbefalt...

I garasjen: Honda Shadow 1100, Honda CX500, Suzuki GS125, Yamaha RD350(den gamle, caferacer to be), relativt ombygd Moto Guzzi V50II med EML sidevogn (støttehjulsræseren), Suzuki CS50 (moppen til fruen), Garelli Eureka Flex (låvefunnet) + en container med deler til alle førnevnte. Har et bur til familiebruk, Peugeot 4007.
Vis Medlemmets Profil

13 Re: Erfaringer med lithiumbatteri? on Tir 24 Nov 2015 - 22:10

Her var det kommet mye interessant! Tusen takk for innspillene :) Jeg ser at dette med litiumbatteri ikke var så enkelt som jeg først hadde sett for meg, men jeg er fortsatt interessert i vektreduksjonen. Om det ryker et batteri i sesongen så er det ikke det som knekker budsjettet akkurat...

Begynner å forstå hvorfor det er krav om BMS. Hvis jeg kjøper kjent merkevare med innebygget BMS, vil jeg da være ganske trygg på at batteriet holder minst en sesong, uten at jeg trenger å gjøre noen modifikasjoner på sykkelen?

Det minste batteriet hos Plassen MC&Racing samt tilhørende lader burde vel gjøre susen?

Vis Medlemmets Profil

14 Re: Erfaringer med lithiumbatteri? on Tir 24 Nov 2015 - 22:47

inunf skrev:
......
Begynner å forstå hvorfor det er krav om BMS. Hvis jeg kjøper kjent merkevare med innebygget BMS, vil jeg da være ganske trygg på at batteriet holder minst en sesong, uten at jeg trenger å gjøre noen modifikasjoner på sykkelen?

Det minste batteriet hos Plassen MC&Racing samt tilhørende lader burde vel gjøre susen?

Om jeg ikke har totalt misforstått inneholder ikke Shorai-batteriene noen form for elektronikk som begrenser noe som helst. Derimot har de en plugg som gjør det mulig å komme til hver enkelt celle. Elektronikken sitter i sin helhet i den eksterne laderen.

For å være helt ærlig, jeg har aldri sett omtalt noe batteri med innebygget BMS. BMS er nyttig når man foretar en kontrollert lading av batteriet, men hemmer batteriets ytelse. Skjønner ikke helt hvorfor de krever at batteriet skal ha dette innebygget, og drister meg til å tro at de fleste (kanskje alle?) som kjører med Li*** batteri behandler batteriet i sykkelen som om det var et blybatteri mens de kjører, og at ekstra lading og bruk av BMS gjøres etterpå.
Om det feks. benyttes et LiIon batteri med mulighet for ekstern lader, (ala Shorai) og man justerer ladespenningen til å ikke overstige 14.0V samt foretar balansering med jevne mellomrom ville jeg forvente at man burde kunne benytte samme batteri flere sesonger.

Vis Medlemmets Profil

15 Re: Erfaringer med lithiumbatteri? on Ons 25 Nov 2015 - 9:46

Ser at linken til Plassen ikke fungerte slik jeg hadde tenkt. Prøver igjen: http://plassen-racing.com/wips/239215272/ Kan godt være at elektronikken sitter i laderen, men da er det litt rart at de selger noe som "racingbatteri" men som ikke oppfyller kravene i regelverket til NMF?

Uansett, disse litiumionbatteriene hevder å ha innebygget BMS: http://www.sangvik-service.no/lithium-ion-mc-batterier.html. Virker jo veldig like batteriene på Biltema? scratch

Vis Medlemmets Profil

16 Re: Erfaringer med lithiumbatteri? on Ons 25 Nov 2015 - 10:32

inunf skrev:Ser at linken til Plassen ikke fungerte slik jeg hadde tenkt. Prøver igjen: http://plassen-racing.com/wips/239215272/ Kan godt være at elektronikken sitter i laderen, men da er det litt rart at de selger noe som "racingbatteri" men som ikke oppfyller kravene i regelverket til NMF?

Uansett, disse litiumionbatteriene hevder å ha innebygget BMS: http://www.sangvik-service.no/lithium-ion-mc-batterier.html. Virker jo veldig like batteriene på Biltema? scratch

Ser at norske forhandler skriver at der er BMS innebygget.
Påstår ikke at de farer med usannheter, men på fabrikkens hjemmeside Skyrich.com nevnes ikke BMS med ett eneste ord.

Kan også nevne at for at BMS systemene skal fungere fullt ut er de avhengige av en regulert strømforsyning hvor spenning og strøm er nøye kontrollert. Dette er egenskaper som ikke er forenlig med et konvensjonelt ladesystem i motorkjøretøy bygget for konvensjonelle batteri.

Kan selvsagt ikke utelukke at der er bygget inn en del beskyttelsefunksjoner i batteriet. Men ha i minnet at dersom man skal lage en krets som beskytter en celle mot overlading må elektronikken koke bort overskytende effekt i form av varme.
En ekstra varmekilde på innsiden av batterikassen er vel det siste en produsent ønsker.

Telefon/data-batteri har innebygget beskyttelse, så det lar seg gjøre å beskytte på en enkel måte. Men da bør man også vite at nevnte beskyttelse i den sammenheng har som primært mål å hindre brannutvikling og utfører sin oppgave ved å oppføre seg som en sikring, og batteriet er ikke brukbart etterpå om denne beskyttelsen er utløst.

Til slutt vil jeg legge på et lite forbehold for alt jeg har sagt til nå. Utviklingen går fort, og brått en dag har en eller annen smart jævel funne på noe nytt, uten å si ifra til undertegnede cherry

Rettet: Skreveleif.

Sist endret av knutk den Ons 25 Nov 2015 - 16:36, endret 2 ganger

Vis Medlemmets Profil

17 Re: Erfaringer med lithiumbatteri? on Ons 25 Nov 2015 - 16:00

inunf skrev:Ser at linken til Plassen ikke fungerte slik jeg hadde tenkt. Prøver igjen: http://plassen-racing.com/wips/239215272/ Kan godt være at elektronikken sitter i laderen, men da er det litt rart at de selger noe som "racingbatteri" men som ikke oppfyller kravene i regelverket til NMF?

det er de samme tror jeg...
Men det står ikke noe på deres hjemmeside om BMS?

men de påstår"For use in most powersport vehicles for land, sea, and snow, lithium ion batteries are safe to use. Safe because our batteries are noncombustible and nonexplosive.

Read more: Lithium Ion Motorcycle Battery "

rimer litt dårlig med det jeg vet om slike batterier...

Vis Medlemmets Profil

18 Re: Erfaringer med lithiumbatteri? on Ons 25 Nov 2015 - 16:07

Nei, kundeservice på Biltema bekreftet at deres batteri ikke har BMS.

Synes det står hos alle som selger litiumbatterier hvor fortreffelige de skal være, man sparer inn prisen på lenger levetid og det er ikke måte på. Hmmm. Jeg får prøve å få tak i noen andre som kjører RR og høre hva de gjør.

Vis Medlemmets Profil

19 Re: Erfaringer med lithiumbatteri? on Ons 25 Nov 2015 - 16:42

inunf skrev:Nei, kundeservice på Biltema bekreftet at deres batteri ikke har BMS.

Synes det står hos alle som selger litiumbatterier hvor fortreffelige de skal være, man sparer inn prisen på lenger levetid og det er ikke måte på. Hmmm. Jeg får prøve å få tak i noen andre som kjører RR og høre hva de gjør.

Fortreffeligheten til LiIon brukt i MC finnes der nok delte meninger om. Man sparer litt vekt, men for de fleste av oss blir besparelsen minimal sammenlignet med vektsparepotensialet vi har under jakka.

For egen del ville eneste argumentet for å installere LiIon batteri være om jeg bygde om en sykkel og hadde behov for å montere batteriet i en eller annen merkelig posisjon siden LiIon batteri kan monteres i alle mulige posisjoner.
Men nå kjører jeg ikke racing. What a Face

Vis Medlemmets Profil

20 Re: Erfaringer med lithiumbatteri? on Tor 26 Nov 2015 - 9:48

Ja, jeg er enig i at det nok ikke har mye for seg til vanlig bruk (selv om at de som selger batteriene hevder det). Noe som funker og er velprøvd er i de aller fleste tilfeller det beste.

Selv har jeg ikke så mye å ta av under jakka, men jobber med det også. Tanken er uansett å få sykkelen så lett som mulig, men nå begynner jeg å vurdere om det er verdt styret med litiumbatteri. Det verste som skjer er jo at jeg drar langt pokker i vold for å kjøre løp, og så streiker batteriet. Da er det bedre å dra rundt på 2-3 kg ekstra. Men igjen, så mye vekt, plassert så høyt på sykkelen, vil merkes godt om det forsvinner. Hmmmmm scratch

Vis Medlemmets Profil

21 Re: Erfaringer med lithiumbatteri? on Tor 26 Nov 2015 - 10:17

En vei til vektbesparelse er å skru av startmotor og generator, og alt som har med lading å gjøre.
Så kjører man på strømmen fra batteriet når man er på banen, til dette er Lithium Ion velegnet og lading kan man jo da gjøre med skikkelig lader.
Man må jo som regel ha litt hjelp til å dytte igang, eller en elektrisk startrulle.
Dette funker fint på forgassersykler hvor bare tenninga skal ha strøm, er litt usikker på hvor mye injection drar av strøm, og om man kanskje må ha et stort batteri. Da blir kanskje vektbesparelsen spist litt opp.

Vis Medlemmets Profil

22 Re: Erfaringer med lithiumbatteri? on Tor 26 Nov 2015 - 11:19

Har tenkt tanken, men tror det blir for mye styr. Den forrige banesykkelen jeg hadde var en RS 250 uten batteri eller kickstarter. Startet den med å nappe i bakhjulet mens den sto på depostøttene. Mye styr med dekkvarmere på og av osv. Nå vil jeg ha noe som er lettere å bruke, bare trykke på knappen og få start - hver gang.

Hvis jeg ikke finner et batteri som koster under 2000 kr inkl. lader, kan monteres rett inn i sykkelen uten noen modifiseringer på ladesystemet og kan forventes å holde hele sesongen med god margin, da går jeg for et tradisjonelt batteri.

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]