Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

minus annen etage

Gå til side : 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 7]

1 minus annen etage on Lør 5 Des 2015 - 21:44

Nå har jeg startet på prosjektet å få liv i min gamle og gode Ducati 750 F1 og å få denne spreke 27-åringen ut på veien til 2016. Det er ikke sikkert at jeg klarer å kjøre så langt om gangen, husker at jeg slet med å kjøre langt med henne i '94, og pelsekroppen har ikke blitt yngre og sprekere siden da. F1 er trang å sitte på, omtrent samme sittegeometri som på TZ250. Regner vel ikke med at det er mange flere enn meg her som har kjørt TZ250 heller, men det er jo i klassen 250GP og er en veldig liten sykkel.

Pent plassert på benken, og anstendig kledd  Very Happy

Vips, så ble hun naken, jeg har jo utstyrt henne med 1/4 turn Dzus kåpeskruer for å kunne kle av litt raskt  tongue

Støvete er hun

Stor i kjeften er hun også Dellorto PHM40, strikkene er fra 1996, jeg lot være å prøvestarte ikveld før demontering. Tenkte at det ville ha blitt veldig dumt om sykkern rasa nå. Kulere å fyre henne med nye tamrein, de er forøvrig konsesjonspliktige. clown

Etter et par timer ser hun slik ut. Jeg skal sveise festet til kjedekassa, den røk i forrige århundre, best å ta svingen av da. TIG-sveis kan gjøre uønskede ting med tenningsanlegget, prøver å unngå slike dumheter.

Tar med et bilde av nyfikset eksos på TVRen også, litt lyd kommer ut her fra V6 Cosworth

Vis Medlemmets Profil

2 Re: minus annen etage on Lør 5 Des 2015 - 21:51

Nice!Tror det er en av de få klassiske ducatiene jeg liker utseende på.La oppdateringene strømme på :)

Vis Medlemmets Profil

3 Re: minus annen etage on Lør 5 Des 2015 - 22:29

Blir ikke så mange snarlige oppdateringer tror jeg, nå må jeg bestille strikker og ny bakdemper, den gamle er helt skutt. Dekk har jeg allerede på plass. Lete etter styredemperen, evnt kjøpe ny, hun er ikke kjørbar uten, farlig liten frøken det her. Cool 7mm unbrako-nøkkern satte seg fast i kaliper-skruene, her blir det nok nye i titan grad 5, ufjæra vekt. Bremboskivene sitter også fast, husker fra forrige århundre at jeg ikke fikk de løs, må nok varme pga Locktite. nye skruer i titan, ufjæra vekt Very Happy

Vis Medlemmets Profil

4 Re: minus annen etage on Lør 5 Des 2015 - 22:52

Noe å høre på mens du mekker

Vis Medlemmets Profil

5 Re: minus annen etage on Lør 5 Des 2015 - 23:06

Ser du bruker samme slags verktøy som meg Very Happy

Vis Medlemmets Profil

6 Re: minus annen etage on Lør 5 Des 2015 - 23:28

ArcticTiger skrev:Ser du bruker samme slags verktøy som meg Very Happy

La også merke til det, kanskje litt små hammere?

Ellers så likte jeg verkstedet, akkurat passe ryddig alien

7 Re: minus annen etage on Lør 5 Des 2015 - 23:45

KliffArne skrev:

Faan Very Happy BAN er best, verktøybildet er jo lagt ut bare på kødd, kult at dere følger med, på fjøsboka har jeg lagt ut det samme åtet uten noe bitt ennå alien

Vis Medlemmets Profil

8 Re: minus annen etage on Søn 6 Des 2015 - 14:51

pelsen skrev:
KliffArne skrev:

Faan  Very Happy  BAN er best, verktøybildet er jo lagt ut bare på kødd, kult at dere følger med, på fjøsboka har jeg lagt ut det samme åtet uten noe bitt ennå alien

Trodde det var det orginale Ducati verkøyet som lå der så reagerte ikke på det Razz
TVR med 2,9 Cossy, det er jo tøft da Twisted Evil

Vis Medlemmets Profil

9 Re: minus annen etage on Søn 6 Des 2015 - 21:32

Et nakenbilde av RC8Ren, den har fått storservicen sin  sunny
Dekk, kjede og drev, tennplugger, ventilsjekk, vask av luftfilter, olje og filter, fjernet og blendet Secondary Air System, simmering i gaffel pluss olje, hjullager framme, skal få bremseklosser.

Vis Medlemmets Profil

10 Re: minus annen etage on Søn 6 Des 2015 - 23:02

RC8 er så heftig! I love you Hvilken årsmodell og hvor langt er den gått nå?

Vis Medlemmets Profil

11 Re: minus annen etage on Søn 6 Des 2015 - 23:20

Elolz skrev:RC8 er så heftig! I love you Hvilken årsmodell og hvor langt er den gått nå?
Det er den første, dvs 09 modell men ble regget i 10. Nå har den gått ca 35000 km og jeg har kjørt hver eneste av de, jeg kjøpte den ny.
Har tenkt på at jeg skal ha meg en tursykkel nå, men RC8Ren skal ikke selges, har alltids plass til en sykkel til.

Vis Medlemmets Profil

12 Re: minus annen etage on Man 7 Des 2015 - 7:57

Kule sykler, kul bil og... kulehammer? Very Happy

Vis Medlemmets Profil

13 Re: minus annen etage on Ons 9 Des 2015 - 22:59

Nå går det saktere for hele sykkern består jo av detaljer. Nye styrelager må jeg ha, har tatt ut de gamle. Dekkene ble flådd av ikveld, skivene framme ble demontert.
Noen deler på benken i påvente av vask:

noen deler som har vært i pølsekokern:

Og så et bilde av verdens mest kompliserte ventilmekanisme, som ingen noensinne må finne på å fikle med selv....noe sånt har jeg vaffal hørt av ducatister  clown
Sjekk av åpnespill:

Har bytta ventiler på den selv jeg, og shimsa dem opp etterpå, litt nøyaktig må man jo være, men det er ikke rakettforskning.

Vis Medlemmets Profil

14 Re: minus annen etage on Søn 13 Des 2015 - 20:43

Tankstativ må man ha, kan jo bli liggende lenge...

Tanken har nok ligget i stativet i ca 10 år hittil, det er ikke utslitt ennå clown

Vis Medlemmets Profil

15 Re: minus annen etage on Søn 13 Des 2015 - 21:02

pelsen skrev:
Har bytta ventiler på den selv jeg, og shimsa dem opp etterpå, litt nøyaktig må man jo være, men det er ikke rakettforskning.

ellers er det enkelt å lage raketter... greide ikke dy meg..

Vis Medlemmets Profil

16 Re: minus annen etage on Søn 13 Des 2015 - 22:28

mekkern skrev:ellers er det enkelt å lage raketter... greide ikke dy meg..
Hehe, jeg så gjennom hele den videoen, og så bare ett fyrstikkhode Shocked  her må det gå an å bruke krutt istedet, og "litt" mer pirat
Ellers har dette blitt en dyr helg, ikke pga grøftefyll på byen denne gangen, men nå går betalingsvennkontoen varm med F1-deler, nå venter jeg bare på postnissen  santa  rendeer  rendeer  rendeer

Vis Medlemmets Profil

17 Re: minus annen etage on Tir 15 Des 2015 - 15:09

pelsen skrev:
Ellers har dette blitt en dyr helg, ikke pga grøftefyll på byen denne gangen, men nå går betalingsvennkontoen varm med F1-deler, nå venter jeg bare på postnissen  santa  rendeer  rendeer  rendeer
Litt flere reinsdyr, så går det kanskje fortere med postnissen? rendeer rendeer rendeer rendeer rendeer  clown Jeg sjekker stadig ebay og andre sider hvor de selger ting jeg "trenger". Fort gjort at betalingsvennen får litt mer å gjøre enn godt er ja...  drunken

Følger spent med videre, hold oss oppdatert. Cool

Vis Medlemmets Profil

18 Re: minus annen etage on Ons 16 Des 2015 - 23:42

Fremdeles bare demontering, jeg fant ut at det bare var fire bolter å ta ut for å ta ramma av motoren. Motor på et trillebord er jo enkel å flytte på, samt at løftebordet nå er tilgjengelig i jula for de to andre syklene som skal ha litt TLC. Delene til F1 er på vei, men det skal godt gjøres om jeg får de før 2016.
To stk Triumph, har tenkt å gjøre om tørrclutchen på T110RRen til oljesmurt, den er håpløst hakkete å kjøre igang med når den er varm, tett primær med ATF olje bør bli noe bedre. Bonnevillen skal bare ha oljeskift, men jeg pleier jo å finne noe mer når jeg går over den, 54 år gammel dame dette, og var tenåring da jeg kjøpte den. I love you  

Nå er ramma bar, mest fordi jeg skal sette inn nye styrelager. Da er det greit å kunne snu litt på den. Jeg burde jo ha lakkert den nå, men jeg har bestemt meg for at F1 ikke skal lakkeres i denne omgang. Jeg skal kjøre F1 med patina til sommern, det er min gamle sykkel og ikke en jeg bare har kjøpt og pusset opp.

Kråkereiret Very Happy
Jeg røsket det fra hverandre, og har vel en jobb å gjøre for å få det sammen igjen. Laughing  Jeg monterte lysreleer i '94. Det virket fint, men jeg har bedre verktøy nå, samt at jeg kan bruke minireleer for å spare plass. Tenker at jeg også snur litt på styringen av dem og bruker jord i bryterne på styret.

Vis Medlemmets Profil

19 Re: minus annen etage on Ons 16 Des 2015 - 23:58

Må si du gjør greiene grundig når du hiver igang..

Sist endret av Palma den Tor 17 Des 2015 - 0:15, endret 1 gang (Reason for editing : Autocorr)

Vis Medlemmets Profil

20 Re: minus annen etage on Tor 17 Des 2015 - 0:10

Palma skrev:Må du du gjør greiene grundig når du hiver igang..
Hehe, tror nok den blir mekanisk bra, selv om den kanskje vil se litt rufsete ut.
Det er noe rust i noen kroker, tar gjerne imot tips om hva jeg kan bruke for å stoppe videre rusting.

Vis Medlemmets Profil

21 Re: minus annen etage on Tor 17 Des 2015 - 0:25

Det er igrunnen 3 måter å ta rustflekka på:
- Sandblåse, grunne, lakke. Dette er vel den mest "ordentlige" måte.
- Stålbørste/pusse med sandpapir bort løs rust, behandle med Ferrobet (som omdanner rusta), grunne og lakke.
- Stålbørste/pusse med sandpapir bort løs rust, ha på Owatrol for stål, lakke med Bengalakk el.lign. Dette er vel den enkleste metode. Ikke allverden med finish, men holder utrolig bra.

Vis Medlemmets Profil

22 Re: minus annen etage on Tor 17 Des 2015 - 8:37

ArcticTiger skrev:Det er igrunnen 3 måter å ta rustflekka på:
- Sandblåse, grunne, lakke. Dette er vel den mest "ordentlige" måte.
- Stålbørste/pusse med sandpapir bort løs rust, behandle med Ferrobet (som omdanner rusta), grunne og lakke.
- Stålbørste/pusse med sandpapir bort løs rust, ha på Owatrol for stål, lakke med Bengalakk el.lign. Dette er vel den enkleste metode. Ikke allverden med finish, men holder utrolig bra.
Tror jeg går for Owatrol, det er bare litt rust inne i noen lite synlige kroker.
Punktsandblåse disse stedene og matte ned og lakke resten av ramma er jo litt fristende, men da må jeg plutselig lakke hele sykkern. Rammma og felgene er mest falmet, frisk rød farge på ramma og resten falmet blir jo feil.
Ellers synes jeg jo det er merkelig med rust på ramma, må være dårlige greier. Har jo aldri observert noe slikt på den gamle Bonnevillen clown

Vis Medlemmets Profil

23 Re: minus annen etage on Tor 17 Des 2015 - 8:53

pelsen skrev:
..............
Ellers synes jeg jo det er merkelig med rust på ramma, må være dårlige greier. Har jo aldri observert noe slikt på den gamle Bonnevillen clown

Ingen erfaring med Triumph, men Norton hadde heller ikke mye rust.

Den var så tildekket av olje at fuktighet knapt kom i kontakt med metallet What a Face

Vis Medlemmets Profil

24 Re: minus annen etage on Tor 17 Des 2015 - 12:38

Owatrol, Bengalakk...  Ingen av disse er diffusjons-tette, dvs at fuktighet vil trenge gjennom laget og korrosjonen vil fortsette.

Jeg ville pusset vekk det som du klarer, påført rustmelk, latt det tørke godt ut, gjerne fyre i gang en varmepistol for å hjelpe litt på hvis det er kaldt/rått i lokalet, så 2K grunning. Etter det kan du smøre på hva du vil, for det er tett.

Alternativet er POR 15, en av få 1K lakker som kan brukes til dette.

Vis Medlemmets Profil

25 Re: minus annen etage on Tor 17 Des 2015 - 13:44

Sykkern kommer ikke til å se så mye fuktighet, den står i et tørt lokale og kommer til å bli brukt på fine dager. Er ikke bekymret for at den skal ruste mer.

Den rusten som er der kom i '95 og har ikke utviklet seg siden. Den gangen bodde jeg i Stavanger og brukte sykkelen utover høsten. Hadde ikke garasje, og det var salt på veiene der når jeg satte den inn for sesongen. Det er nok derfor det kom litt rust.
Siden har den stått i tørr garasje på østlandet og har ikke vært kjørt noe særlig i regnevær. sunny

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 7]

Gå til side : 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next