Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

minus annen etage

Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 7 av 9]

151 Re: minus annen etage on Man 7 Nov 2016 - 9:09

Bromm skrev:
pelsen skrev:Og så var det plutselig et par komplette originaltopper til F1 på vei fra Statene. Kjekt å ha, tror at originaloppsettet til F1 er noe enklere å kjøre med enn min som er trimmet til Montjuic spec.

En vet at man har passert midtpunktet mellom konfirmantalder og pensjonsalder når man trimmer ned doningen, men skjønner hva du mener. Trim er kult, og drivkraften i manges hobby, men en orginal motor som går jamt er ikke å forakte, en gang i blandt Shocked
Har nok kommet langt forbi det midtpunktet What a Face  
Nå er det ikke noen umiddelbare planer om å trimme den ned, men mer snakk om å komplettere en sjelden sykkel. Sykkern ble i sin tid satt bort for trimming hos en "proff" og vips så var originaltopper og forgassere borte. Dette skjedde før jeg fikk tak i den.

En annen sak som gjør trimming av en gammel sykkel litt uaktuelt er at den aldri vil gå bra likevel, sånn i forhold til KTMen. alien

Vis Medlemmets Profil

152 Re: minus annen etage on Man 7 Nov 2016 - 17:55

pelsen skrev:
En annen sak som gjør trimming av en gammel sykkel litt uaktuelt er at den aldri vil gå bra likevel

Så sant, så sant. Teknikken vil alltid innhente oss.

Vis Medlemmets Profil

153 Re: minus annen etage on Søn 20 Nov 2016 - 22:30

Litt reklame Very Happy  lilletigern er blitt teaser for neste nummer av Biker Journalen  sunny

Vis Medlemmets Profil

154 Re: minus annen etage on Søn 20 Nov 2016 - 23:14

Kult!  Cool Kan du ikke presentere sykkelen litt nærmere her også da, gjerne med noen bilder?

Vis Medlemmets Profil

155 Re: minus annen etage on Man 21 Nov 2016 - 18:50

mortal skrev:Kult!  Cool Kan du ikke presentere sykkelen litt nærmere her også da, gjerne med noen bilder?

X2

Vis Medlemmets Profil

156 Re: minus annen etage on Man 21 Nov 2016 - 22:33

jadda, her er et bilde av begge triumphene, begge to står og venter på litt vinterstell. Blåfargen er fra samme boksen ja.  Very Happy

Ellers finnes det noen bilder av den på side to i denne tråden.

åsså har jeg jo presentert tigerdyret i "Våre motorsykler"  Det er en annen gaffel, krone og framhjul siden de bildene ble tatt, samt at jeg har lakkert lokket til verktøykassa i tanken hvitt. Det ble for mye blått på tanken. Grunnen til å bytte forstilling var at jeg skulle ha aluminium felg og gaffelbein. Aluminium gaffelkrone måtte jeg ha da jeg fant den på Ebay.
http://ikkebike.norwegianforum.net/t27p200-vare-motorsykler#9509

Vis Medlemmets Profil

157 Re: minus annen etage on Søn 11 Des 2016 - 19:20

BSA'n skulle bare vaskes i vinter, men det ble litt mer.  What a Face  Det var tjukke lag med forsteinet leire og gørr så jeg tok likegodt allting fra hverandre for å få det rent.
Her er ramma:

Mottorn er plukket litt ned, men jeg åpner ikke veivhuset. Det er ikke noe inni der som jeg trenger å ta ut for å sjekke. Sykkern er overmalt etter Mr. Bean metoden, så jeg har pusset over aluminiumen med negerkuse.
Toppen viste seg å ha en gåen styring til eksosventilen. Den må jeg bytte, en støpejernstyring. Man kan jo lure på åssen denne sykkern er kjørt når ventilstyringen er slutt etter 600 mil.  Shocked Det kan også hende at den var utenfor toleranse da den var ny, kvalitetskontroll fantes jo ikke.
Det er en 1,7 mm kompresjonsplate under sylinderen, den tar jeg vekk. Sylinderen har ikke slitekanter, så stempelet kan godt snu 1,7 mm lenger opp. Ventilspillet justeres på løfterne, så ventilgeometrien endres ikke. Øker kompen fra 6,8 til 7,5 - det bør være ok med dagens 98 oktan bensin. Går nok fint på 95 også, det var nok mer ymse bensinkvalitet den gangen denne sykkern var ny.  Cool
Magnet og dynamo er sendt avgårde til overhaling, blir reviklet magnet med ny kondensator og slepering. Dynamoen vet jeg ikke, men det blir 12V anlegg på den. 6V funker ikke når man skal ha på kjørelys, og diodelys er ikke fint på en '51 modell. Diode sparer strøm, men det ser ikke bra ut.

Vis Medlemmets Profil

158 Re: minus annen etage on Søn 11 Des 2016 - 19:49

hvordan er det med ventiler/seter og mangel på bly på disse?
trenger de "juksesmøring" eller går de ren suppe?

Vis Medlemmets Profil

159 Re: minus annen etage on Søn 11 Des 2016 - 20:06

mekkern skrev:hvordan er det med ventiler/seter og mangel på bly på disse?
trenger de "juksesmøring" eller går de ren suppe?
Det er jo støpejerntopp med seter av samme materiale. Jeg regner med at den trenger noe blyerstatning.
Jeg kjørte med 3 liter Ford Essex i TVRen de første årene, den fikk ikke blyerstatning av meg og ventilspillet på eksos måtte stilles ofte. Den hadde også støpejerntopp, antar det var setene som ble spist.

Vis Medlemmets Profil

160 Re: minus annen etage on Søn 11 Des 2016 - 20:10

"litt eldre opel" 1100-1200 og 16-17-19-20 hadde kromlegert støpejern som holdt rimelig godt... men "rent" støpejern er nok litt lite slitesterkt ja...

Vis Medlemmets Profil

161 Re: minus annen etage on Søn 11 Des 2016 - 20:42

Jeg vet ikke hva slags legering det er i toppen, antar det ikke er mye spennende. Det blir nok blyerstatning her, jeg gidder ikke å risikere toppras for å finne ut om setene tåler blyfritt. Laughing

Vis Medlemmets Profil

162 Re: minus annen etage on Man 12 Des 2016 - 12:09

Husker visst ikke alle syklene du har jeg, er denne BSA-en en registrert gatesykkel eller racer? Gøy å se oppdateringer fra verkstedet ditt, så legg gjerne ut mer. Cool

Vis Medlemmets Profil

163 Re: minus annen etage on Man 12 Des 2016 - 15:51

mortal skrev:Husker visst ikke alle syklene du har jeg, er denne BSA-en en registrert gatesykkel eller racer? Gøy å se oppdateringer fra verkstedet ditt, så legg gjerne ut mer. Cool
BSAn er en '51 modell M33 som jeg kjøpte i våres og satte skilt på etter ferien. Har kjørt ca 16 mil med den. Jeg tok opp mottorn primært for å bytte pakninger og begrense oljesølet litt. Jeg skal også dreve den opp litt for å få mer behagelig turtall i 90. Antakelig vil den også kunne varve litt mer når eksosventilstyringen er byttet. Så snart jeg har fått sammen mottorn skal jeg skru sykkern sammen igjen.
Tenkte å dra fram Seeley classic-raceren min senere i vinter og gå over den, jeg tygger litt på å ta opp racing igjen

Vis Medlemmets Profil

164 Re: minus annen etage on Man 12 Des 2016 - 16:55

pelsen skrev:
Tenkte å dra fram Seeley classic-raceren min senere i vinter og gå over den, jeg tygger litt på å ta opp racing igjen
Det synes jeg du skal gjøre. Altså sette i stand raceren, og ta opp racing, ikke bare tygge på det. rabbit

Vis Medlemmets Profil

165 Re: minus annen etage on Man 12 Des 2016 - 17:28

pelsen skrev:Takker Very Happy
Det er vel egentlig ikke noe prosjekt..............

Laughing  Laughing cheers
Godt å se at det er flere som meg.
Ta opp racing igjen, høres spennende ut. Historisk racing da regner jeg med?

Vis Medlemmets Profil

166 Re: minus annen etage on Man 12 Des 2016 - 22:31

Skal dra fram Seeleyen ganske snart, må ha kåpe, sete, potte, kanskje tank, en kaliper...bør egentlig få en oversikt snart og bestille deler. En av kalipperene sitter på tigerfrøken, jeg får vel bare kjøpe en til fra AP-racing.
Den går i klassen 750-Classic.

BSAn fikk navnet Exxon Valdez i høst, fant ut idag at det sikkert er lurt å skifte simmering på gearkassa. Den var jo helt slutt, og det var bare igjen to deciliter av den pinten med olje jeg tømte på i sommer.
Hvor resten ble av: Cool

Vis Medlemmets Profil

167 Re: minus annen etage on Man 12 Des 2016 - 23:33

Den har nok stått seg ihjæl den der Børse-sykkern Very Happy

Vis Medlemmets Profil

168 Re: minus annen etage on Tir 13 Des 2016 - 7:42

ArcticTiger skrev:Den har nok stått seg ihjæl den der Børse-sykkern Very Happy
Det har du nok helt rett i, må bytte drevet på gearkassa også, det er rust der den går mot simmeringen. Det blir aldri oljetett. Litt slitt var drevet også, så et nytt et passer fint sammen med et nytt kjede. Very Happy
Jeg skal sjekke simmeringene på gaffelen også, det var grå gammel olje på den og det var ikke lekkasjer når jeg kjørte i høst,  så det er mulig at den er ok. Flere enn disse tre simmeringene er det ikke på sykkern Cool

Vis Medlemmets Profil

169 Re: minus annen etage on Tir 13 Des 2016 - 17:55

Så kult. Regner med at du tar noen bilder underveis. Det er fin motivasjon for oss sofamekkere.

Vis Medlemmets Profil

170 Re: minus annen etage on Tir 13 Des 2016 - 23:27

Bromm skrev:Så kult. Regner med at du tar noen bilder underveis. Det er fin motivasjon for oss sofamekkere.

Ja, det er visst det vi er blitt Sad

171 Re: minus annen etage on Ons 14 Des 2016 - 5:01

KliffArne skrev:
Bromm skrev:Så kult. Regner med at du tar noen bilder underveis. Det er fin motivasjon for oss sofamekkere.

Da jeg leste "sofamekkere" tenkte jeg det samme, så her må det skjerping til. Må komme meg til verkstedet å få gjort noe. Trenger ikke være så mye, litt og ofte gir jo fremgang det også. Vinteren er kort, våren er her fortere enn man tror.

Vis Medlemmets Profil

172 Re: minus annen etage on Ons 14 Des 2016 - 7:40

mortal skrev:
KliffArne skrev:

Da jeg leste "sofamekkere" tenkte jeg det samme, så her må det skjerping til. Må komme meg til verkstedet å få gjort noe. Trenger ikke være så mye, litt og ofte gir jo fremgang det også. Vinteren er kort, våren er her fortere enn man tror.
Hehe, sofamekkere Very Happy  Helt bokstavelig! For noen uker siden brakk et feste i Stresslessen min og jeg måtte ta det med i verkstedet og sveise det. Utmatningsbrudd i Stressless What a Face

Jeg er litt for sløv til å ta bilder, igår satte jeg på den nymalte sylinderen før jeg tok ut den gamle eksosstyringen av toppen. Fikk den nye styringen i posten igår, greit å sammenligne de før jeg tok ut den gamle. Nå venter jeg på verktøy for å sette inn styring, å banke den inn slik Haynes manualen beskriver er uaktuelt. Et verktøy som trekker den inn riktig mot ventilsetet gir mye bedre resultat og jeg slipper kanskje å frese setet.

Jeg fylte opp gaffelen med SAE 5 olje igår, dobbbelt så mye som det skal være med SAE 20. Får se ikveld om den holder olja inne, eller om jeg må skaffe verktøy til gaffelen også. Jeg bare ødelegger hvis jeg åpner den uten spessialverktøy.

Vis Medlemmets Profil

173 Re: minus annen etage on Tor 15 Des 2016 - 23:30

Nå får BSAn vile litt, venter på deler og verktøy.

Rust på eksospotte fjernes med sitronsyre, det går ikke fort, men det har vi tid til.

Åsså er Seeleyen på benken istedet. Det blir mange timer leting i hyller og skuffer framover. Bestilling av manglende deler må prioriteres. Ikke sikkert alt er hyllevare til denne maskinen.

Vis Medlemmets Profil

174 Re: minus annen etage on Lør 17 Des 2016 - 23:11

Har fått opp oljetrykket vha batteridrill, den konker kjapt ved en sånn belastning. Razz Kjører jo veiva rundt What a Face
Ikke så mye gnist på pluggene, får prøve å magnetisere ankeret. Tenninga er ARD-greier, for noen år siden leste jeg jeg at han var 92 år gammel. Jepp...enmannsbedrift. Noe av de kuleste flattrackgreiene som finnes Cool
Håper at jeg finner ut av det, for ellers tar jeg et annet tenningsanlegg i bruk. Siden sist har det jo vært en viss utvikling Very Happy

Vis Medlemmets Profil

175 Re: minus annen etage on Lør 17 Des 2016 - 23:20

Den ducati 750F1 bak der,er den din?Seriøs kul sykkel!

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 7 av 9]

Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next