Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

minus annen etage

Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 3 av 7]

51 Re: minus annen etage on Fre 15 Jan 2016 - 23:58

KliffArne skrev:Jeg ser hva som er problemet med gearet. Det sitter på feil side Suspect
På RC8Ren blir jo det beinet helt ubrukt, greit å holde kroppen i form Laughing

Vis Medlemmets Profil

52 Re: minus annen etage on Lør 16 Jan 2016 - 18:46

Lørdag efta i verkstedet, ferdigservet tigerfrøken. Mangler jo en plugg i primæren og å fylle olje på der, men ellers klar til bruk. Tror det blir Nordisk Stivrammerally på Leira i mai som blir første turen. sunny

Bonnevillen på benken, ny olje på motor og gearkasse. Classic 20W-50 API SE på motorn, den olja der skal ikke gå langt før den skiftes, et par hundre mil. Jeg har rasa kammer med moderne olje, jeg brukte Mobil 1 siden jeg trodde den var bra. Det er den også, men ikke på denne motoren. Det er for høyt trykk mellom kam og løfter her, så jeg må bruke olje etter gammel spec med mer sink og fosfor. Jeg bruker Mobil 1 på både Porsche og TVR, er ikke noe oljefanatiker, men riktig olje til motoren er viktig. Rase kam på Triumph er både dyrt og mye skruing.
Sjekket eksosventilspill og de var fremdeles innafor. Da gad jeg heller ikke i år å sjekke innsugspill. Vanskeligere å komme til der, forgassere og drit i veien. Det er jo eksos som endrer seg først, noe har jeg jo lært...Denne var 19 år gammel når jeg kjøpte den, nå er den 54 I love you

Vis Medlemmets Profil

53 Re: minus annen etage on Tor 21 Jan 2016 - 22:59

Jeg har bestilt verktøy på Ebay som trengs for å måle ventilshims på F1. Idag gad jeg ikke vente på postnissen lenger og dreide verktøy selv.
Fikk målt shimsene også ikveld, så imorgen skal jeg flytte de tre shimsene som kan gjenbrukes. Da får jeg vite om verktøyet ble laget bra nok til at jeg får målt riktig.
Glemte å ta bilder idag, men dreiing av et lite avstandstykke med krage er ikke mye å ta bilde av heller Neutral

Vis Medlemmets Profil

54 Re: minus annen etage on Fre 22 Jan 2016 - 7:41

Hvorfor er det så knotete å måle shims på Ducati?
Kan en ikke bare måle dem med et mikrometer?

Vis Medlemmets Profil

55 Re: minus annen etage on Fre 22 Jan 2016 - 8:21

mekkern skrev:Hvorfor er det så knotete å måle shims på Ducati?
Kan en ikke bare måle dem med et mikrometer?
Det er en liten krave på ca 3/4 mm inni shimset som man skal måle fra, så det går jo an å måle uten adapter.
Men det er mye enklere med en adapter som ligger an mot hele kraven, og da eliminerer man også vekk sjansen for å holde mikrometeret litt skjeivt. Sikkert ikke problem for en urmaker, men jeg er ikke stø nok på labbene for den jobben uten adapteren.

Vis Medlemmets Profil

56 Re: minus annen etage on Fre 22 Jan 2016 - 9:30

Jeg ble nysgjerrig på dette selv, og måtte søke litt på nettet. Er det et sånt verktøy da?

Vis Medlemmets Profil

57 Re: minus annen etage on Fre 22 Jan 2016 - 11:12

Da sier jeg : AHA...så det er et slikt konsept. Suspect

Ser det er fordel med "måleadapter" ja...

Vis Medlemmets Profil

58 Re: minus annen etage on Fre 22 Jan 2016 - 11:18

mortal skrev:Jeg ble nysgjerrig på dette selv, og måtte søke litt på nettet. Er det et sånt verktøy da?

Det er noe sånt jeg dreide igår ja.
Hadde bare ikke tenkt på det før at jeg enkelt kunne lage det selv.

Vis Medlemmets Profil

59 Re: minus annen etage on Fre 22 Jan 2016 - 21:20

Som forventet, når jeg hadde laget verktøy selv kom postnissen med måledingsene Cool ( til venstre) den jeg har laget er i midten og til høyre et lukkeshims.

Men plutselig ble en halv-ring som holder lukkeshims på plass borte. Jeg så ikke noe som falt og jeg mistenker at den har sneket seg ned i en olje-returkanal. Grrrrr Evil or Very Mad  Jeg hadde oversett denne kanalen, ellers hadde jeg jo tettet hullet for at dette ikke skulle skje.
Hipp Hipp 3 x 3 FAAN
Av med topper og sylindre, har sjekket med en annen halv-ring at den faller fint ned gjennom kanalen,  Sad   tømt av olja og snudd blokka og ristet, uten at noe kommer ut. Jeg må finne den, slike ting løse inni en motor ligger bare og venter på å lage helvete.
Det positive er at nå blir det full ventiljobb, de-karb av topper og stempler. Jeg kan se litt på innsugskanalene om de kan gjøres litt trangere for å få opp gasshastigheten. Toppene er portet for maks effekt for mer enn 25 år siden. Litt plastikk-padding her og der kan nok hente opp litt drag i mellomregisteret uten at jeg mister noe på topp.  sunny

Vis Medlemmets Profil

60 Re: minus annen etage on Lør 23 Jan 2016 - 0:07

Finn deg en magnet som går ned i samme kanalen, så fisker du den opp pirat

61 Re: minus annen etage on Lør 23 Jan 2016 - 6:58

Fy fa**** der fikk du meg til å bli ennå mer bevisst på å tette alle "miste nedi" muligheter når en jobber med åpen motor..

Lykke til med å finne luringen -for den er ikke store delen etter hva jeg ser..

Vis Medlemmets Profil

62 Re: minus annen etage on Lør 23 Jan 2016 - 9:06

Mottorn har ikke gått på flere år, så den lille biten kunne sprette dit den ville uten å klebe seg til flater med olje på. Den lå ikke under kanalen. Antakelig er den nå nede i olja et sted, og der henger den fast.
Planen er å vaske med white spirit så den løsner og faller ut når jeg snur og rister mottorn.
Men først må jeg jo systimatisere delene litt, ha ting i noen bokser så jeg vet hva som er hva. Har ute to vippearmer for åpnekam, de er like og må i hver sin boks med navn på.
Mye skal i ultralydvaskern også, den skal gå mye de neste dagene Surprised

Vis Medlemmets Profil

63 Re: minus annen etage on Lør 23 Jan 2016 - 15:54

Halvring funnet og fisket opp. Fikk se den da jeg flyttet på motorn etter å ha fylt white spirit i den. Ikke nødvendig å skru av mer enn topper og sylindre.
Nå er det ultralydvasking som vil foregå. Antakelig må jeg fikse ventilstyringer, slarkete eksosventiler men må sjekke toleransene. De er for slarkete i forhold til Triumph, men må lese litt i ducatimanualen først om de kanskje skal være sånn.

Etter litt lesing av manual er det blitt besluttet at ventilstyringene skal overhales, helst med K-line innsatser, å bytte ventilstyringer er jeg ikke tilhenger av.

En av disse var synderen, m6 mutter lagt ved siden av for å vise størrelsen

Vis Medlemmets Profil

64 Re: minus annen etage on Tor 28 Jan 2016 - 23:34

F1 toppene er levert til Wagners Uni-Mek for å få k-line foring i eksosventilstyringene. Innsug er ok og blir ikke bedre med noe reparasjon Cool  K-line er foringer som puttes inn i styring, og dette er etter min mening en bedre reparasjon enn å bytte styring. Man risikerer å ødelegge godset i toppen når man tar ut styringer, og slikt finner vi ut når den nye styringen har løsnet. clown

Imens venter man litt og: Manner meg opp til å skru bil, gleder meg vilt til å krype inn her og skru løs rattstammen på TVRen. Har bestilt foringer pga slarkete ratt.

Slenger med et bilde av motorn også, ikke helt originalt med drivlinje fra en '91 Scorpio Cosworth i en gammel TVR, men jeg kjøpte en Skropio i Tyskland og kjørte den hjem i '06. Jeg tok ut en feiltrimmet Essex 3-liter av TVRen og puttet inn denne. Bra med effekt og har moment fra bunn.  I love you  Denne modden ville jeg ikke gjort idag, kult med Cosworth navnet, men dette er gamle og tunge motorer som det ikke er lett å få deler til nå.

Vis Medlemmets Profil

65 Re: minus annen etage on Fre 29 Jan 2016 - 9:13

Er den Cosworthen tyngre enn de 3500 Rover V8 som vel også står i disse?

En nabo hadde en slik at det var usedvanlig feit lyd i den bilen - og så hadde den en flott metallic gulfarge som gjorde mye.

Hva yter den og moment?

Kan jo putte i en slik:

https://www.youtube.com/watch?v=5YAFMZyBPI4

Vis Medlemmets Profil

66 Re: minus annen etage on Fre 29 Jan 2016 - 11:08

Haya99 skrev:Er den Cosworthen tyngre enn de 3500 Rover V8 som vel også står i disse?

En nabo hadde en slik at det var usedvanlig feit lyd i den bilen - og så hadde den en flott metallic gulfarge som gjorde mye.

Hva yter den og moment?
Denne heter BOA og var oppgitt til 193 gamper. Men jeg har kammer fra BOB som hadde 207 gamp.
Et sted mellom der ligger nok denne, programmerbar ECU gjør at jeg sikkert kunne samlet inn noen av de hestene som er ute på beite med en tur i benk.
Maks moment husker jeg ikke.

Denne bilen (TVR M-series) er levert med 1600 Ford crossflow (1600M), 2500 Triumph rekkeseks (2500M) og 3 liter Ford Essex V6 (3000M) .
Cosworthen er lettere enn de to sisnevnte båtankerne, dessuten har jeg en MT75 girgasse i alu, istedenfor jernkassa som satt på Essexen.
En håndfull biler ble sendt over dammen uten motor og fikk installert Ford 302 i Canada, den het 5000M.
Jeg har lest at 1600M har best kjøreegenskaper pga mindre vekt der framme, og det hadde jo sikkert ikke vært dumt med en moderne og lett rekkefirer. De fleste som bygger om setter inn V8, det har jo mye med lyden å gjøre. Det er gromt med lyden fra en diger motor i en så liten bil.  clown
3500 Rover V8 er ikke levert i denne, vet ikke hvilken TVR som har hatt slike.

Vis Medlemmets Profil

67 Re: minus annen etage on Fre 29 Jan 2016 - 19:18

Haya99 skrev:Er den Cosworthen tyngre enn de 3500 Rover V8 som vel også står i disse?

Hva yter den og moment?

Kan jo putte i en slik:

https://www.youtube.com/watch?v=5YAFMZyBPI4
Vekten på en 2,9 BOA/BOB vet jeg ikke men en 2,8/2,9 EFI som BO-motorene er basert på veier omtrent 155 kg med all kvisten på. En Rover 3,5 (Buick/Oldsmobile 215) veier omtrent 200kg. EFI utgavene er noe tyngre.

Vis Medlemmets Profil

68 Re: minus annen etage on Fre 29 Jan 2016 - 22:42

Bromm skrev:Vekten på en 2,9 BOA/BOB vet jeg ikke men en 2,8/2,9 EFI som BO-motorene er basert på veier omtrent 155 kg med all kvisten på. En Rover 3,5 (Buick/Oldsmobile 215) veier omtrent 200kg. EFI utgavene er noe tyngre.
Det var veldig lite info om vekten på BOA å finne på nett da jeg søkte på det. Jeg har heller ikke utstyr til å veie min egen motor. Antar den er litt tyngre enn en 2,9 og noe lettere enn 3-litern. Jeg hadde jo BOAn og Essexen samtidig og flyttet de rundt. BOAn er lettere enn båtankeret.
At Rover 3,5 litern veier 200 kg tror jeg ikke på, det er en aluminiumsblokk og den er kjent for å være en lett motor. Ikke så mye gamper, men en lett V8.
Når det gjelder V8 er nok Chevy sine LS-motorer det lureste man kan gå for nå, vet ikke om det er plass til en LS i TVRen men jeg tror det går. At LS har samme tenningsrekkefølgen som en 302 er jo ikke noe ulempe. Lyd  I love you

Vis Medlemmets Profil

69 Re: minus annen etage on Lør 30 Jan 2016 - 9:03

pelsen skrev:
Bromm skrev:Vekten på en 2,9 BOA/BOB vet jeg ikke men en 2,8/2,9 EFI som BO-motorene er basert på veier omtrent 155 kg med all kvisten på. En Rover 3,5 (Buick/Oldsmobile 215) veier omtrent 200kg. EFI utgavene er noe tyngre.
Det var veldig lite info om vekten på BOA å finne på nett da jeg søkte på det. Jeg har heller ikke utstyr til å veie min egen motor. Antar den er litt tyngre enn en 2,9 og noe lettere enn 3-litern. Jeg hadde jo BOAn og Essexen samtidig og flyttet de rundt. BOAn er lettere enn båtankeret.
At Rover 3,5 litern veier 200 kg tror jeg ikke på, det er en aluminiumsblokk og den er kjent for å være en lett motor. Ikke så mye gamper, men en lett V8.
Når det gjelder V8 er nok Chevy sine LS-motorer det lureste man kan gå for nå, vet ikke om det er plass til en LS i TVRen men jeg tror det går. At LS har samme tenningsrekkefølgen som en 302 er jo ikke noe ulempe. Lyd  I love you

Måtte sjekke en gang til og Rover'n veier 160-170 kg, avhenig av om det er gasser eller EFI men ca 200 kg med manuell kasse. Essexen er tung ja uten at jeg vet vekten på den men BO-motorene er en del lettere, helt klart. Og med knuserkassen så er den i hvertfall tung. Ford sine 260/289/302 er litt lettere enn Cheva sine smallblocks men ikke mye.
Er det Emerald sprut du har på den? Kule biler forresten.

Very Happy

Vis Medlemmets Profil

70 Re: minus annen etage on Lør 30 Jan 2016 - 10:00

Bromm skrev:Måtte sjekke en gang til og Rover'n veier 160-170 kg, avhenig av om det er gasser eller EFI men ca 200 kg med manuell kasse. Essexen er tung ja uten at jeg vet vekten på den men BO-motorene er en del lettere, helt klart. Og med knuserkassen så er den i hvertfall tung. Ford sine 260/289/302 er litt lettere enn Cheva sine smallblocks men ikke mye.

Very Happy
reklamebilde i forbindelse med en messe i London, er med i en fjesbokgruppe hvor en av medlemmene kommenterte at han var der og kjørte fotografen tilbake til avisa så bildene skulle komme med neste dag Very Happy
LS er nye generasjon og er lette alumotorer, blir satt inn som erstatning for det meste nåfortiden.
Det er Emerald jeg har ja, kjøpte den i 07, så det er ikke nyeste lenger, men den virker fint. Ulempe er at jeg må ha en laptop med RS232 port, overgang til USB funker bare når den vil.

Vis Medlemmets Profil

71 Re: minus annen etage on Lør 30 Jan 2016 - 10:39

pelsen skrev:
....
Ulempe er at jeg må ha en laptop med RS232 port, overgang til USB funker bare når den vil.

Problemet med USB til RS232 er at RS232 oftest benytter "handshake". Dvs. at i kommunikasjon med utstyret (utført av driveren) avtales der først en overføringshastighet, basert på kabel-lengde og kvalitet, og deretter begynner overføring av data. I den sammenheng benyttes en ledning som som gir klarsignal for dataoverføring.
I blant er overføringen satt opp til å vente en gitt tid, og deretter starte overføring uansett, mens andre system venter til de får klarsignal ,"handshake".

Her er en overgang som formidler "handshake". Kanskje det kan være til hjelp.
USB til RS232 m handshake

Vis Medlemmets Profil

72 Re: minus annen etage on Lør 30 Jan 2016 - 11:43

pelsen skrev:
Bromm skrev:Måtte sjekke en gang til og Rover'n veier 160-170 kg, avhenig av om det er gasser eller EFI men ca 200 kg med manuell kasse. Essexen er tung ja uten at jeg vet vekten på den men BO-motorene er en del lettere, helt klart. Og med knuserkassen så er den i hvertfall tung. Ford sine 260/289/302 er litt lettere enn Cheva sine smallblocks men ikke mye.

Very Happy
reklamebilde i forbindelse med en messe i London, er med i en fjesbokgruppe hvor en av medlemmene kommenterte at han var der og kjørte fotografen tilbake til avisa så bildene skulle komme med neste dag Very Happy
LS er nye generasjon og er lette alumotorer, blir satt inn som erstatning for det meste nåfortiden.
Det er Emerald jeg har ja, kjøpte den i 07, så det er ikke nyeste lenger, men den virker fint. Ulempe er at jeg må ha en laptop med RS232 port, overgang til USB funker bare når den vil.

Lurer på om dama jobber på bensinstassjon her.Jeg gikk inn og bestilte ei pære til bilen...Vi har ikke frukt dessverre... Rolling Eyes

--Jeg spurte ikke etter forbuden frukt..

Vis Medlemmets Profil

73 Re: minus annen etage on Lør 30 Jan 2016 - 11:46

Du er bare uslåelig, Intruder king

Vis Medlemmets Profil

74 Re: minus annen etage on Lør 30 Jan 2016 - 12:02

knutk skrev:
pelsen skrev:
....
Ulempe er at jeg må ha en laptop med RS232 port, overgang til USB funker bare når den vil.

Problemet med USB til RS232 er at RS232 oftest benytter "handshake". Dvs. at i kommunikasjon med utstyret (utført av driveren) avtales der først en overføringshastighet, basert på kabel-lengde og kvalitet, og deretter begynner overføring av data. I den sammenheng benyttes en ledning som som gir klarsignal for dataoverføring.
I blant er overføringen satt opp til å vente en gitt tid, og deretter starte overføring uansett, mens andre system venter til de får klarsignal ,"handshake".

Her er en overgang som formidler "handshake". Kanskje det kan være til hjelp.
USB til RS232 m handshake
Takker Very Happy  Nå har jeg jo en gammel laptopp med RS232 og Emerald softwaren funker meget bra på gamle maskiner. Ikkeno fancy greier, det er bare et enkelt verktøy til å kommunisere med ECUen.
Jeg bruker den samme laptoppen til å kjøre VAG-COM diagnose på golfen, og ikkeno mer. Jeg forsøkte å slippe den ut på internettet en gang, da fikk den panikk og stoppet helt opp. Det var nok mye ukjente greier for en gammel XP og en vindu eksplorer som ikke har sett en oppdatering på mange år What a Face

Vis Medlemmets Profil

75 Re: minus annen etage on Lør 6 Feb 2016 - 18:08

Venter på ducatitoppene, TVRen har fått nye foringer i rattstammen og ny gasswire. Har bestilt ny hel og halvlysbryter, da den gamle ikke er helt ok. Den har jukset litt, og når jeg tok den ut fant jeg jo at den var ødelagt. Like greit å kjøpe ny når de finnes. Det er Triumph TR6-greier som TVR brukte, og det er kurant å få tak i.
Litt rydding i verkstedet må til, her er noen motorer jeg har stående Very Happy  Triumph 650 og 500, BSA 500 og PUMA 900.
Pumaen står til venstre og det er en alkoholiker, vel...det er jo egentlig en nitromotor Cool  

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 3 av 7]

Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next