Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Lakk og lær med Jompa.

Gå til side : Previous  1, 2, 3  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 2 av 3]

26 Re: Lakk og lær med Jompa. on Tir 29 Des 2015 - 0:07

de er bestandig velvillige med reklamasjoner så en har maskin(er) i noen år uansett belastning..... Laughing

Vis Medlemmets Profil

27 Re: Lakk og lær med Jompa. on Tir 29 Des 2015 - 0:20

mekkern skrev:de er bestandig velvillige med reklamasjoner så en har maskin(er) i noen år uansett belastning..... Laughing

De følger vel samme lovverket som alle andre.

Utfordringen på alle produkt er selvsagt å bevare kvitteringen. Selv bruker jeg å scanne inn kvitteringer, men må nok innrømme at jeg ikke er 100% konsekvent.

Slitasje forårsaket av bruk blir vel ikke dekket av BT heller, så om lagrene blir slitt duger ikke kvitteringen. Men som sagt, til hobbymarkedet, som den er mytet mot, vil det ikke være et større problem.

Vis Medlemmets Profil

28 Re: Lakk og lær med Jompa. on Tir 29 Des 2015 - 0:46

Nei, ha polering av biler og slikt som fulltidsjobb tror jeg utgår for de fleste av oss.... affraid

Vis Medlemmets Profil

29 Re: Lakk og lær med Jompa. on Tir 29 Des 2015 - 8:58

Jompa skrev:Må vel oppsummere litt her.
Kortversonen er at ingen lærte noe av meg og selv lærte jeg heller ingenting annet enn
at man kan få et like dårlig resultat med dyr lakk som med bllig.
Det er bare å spraye på for mye i slengen............

Tror du har lært mye jeg. Øvelse gjør mester sies det, og det er faktisk sant i noen tilfeller. Så det er bare å gyve på de neste delene. Vi sitter å venter vi, på bilder Very Happy

Vis Medlemmets Profil

30 Re: Lakk og lær med Jompa. on Ons 30 Des 2015 - 0:30

Vel, æ får ta meg litt sammen da.
I morra skal det kjøpes slipepapir, tålmodighet får man vel ikke kjøpt ?
Kan ikke bare avslutte med et resultat som er helt jalla.

Vis Medlemmets Profil

31 Re: Lakk og lær med Jompa. on Ons 30 Des 2015 - 9:14

Jompa skrev:
I morra skal det kjøpes slipepapir, tålmodighet får man vel ikke kjøpt ?

Jo da, de har det på Vinmonopolet, både i halve og hele utgaver Exclamation

Vis Medlemmets Profil

32 Re: Lakk og lær med Jompa. on Søn 3 Jan 2016 - 23:32

Her er litt av skurvet på setebøyla etter at jeg er begynt å slipe.
Først med 800-papir som var i groveste laget selv med vann, så 1200.

[img][/img]

Appelsinskall

[img][/img]

Og litt mindre appelsinskall.

[img][/img]

Og noen deler er kommet på plass.

[img][/img]

[img][/img]

Vis Medlemmets Profil

33 Re: Lakk og lær med Jompa. on Man 4 Jan 2016 - 19:07

Se der ja, blir bra til slutt.
800 er for grovt for å ta "appelsinskall", start på minimum 1000-1200 vått og med litt såpe i vannet og lett hånd. Etter noen hånddrag så bytter du til finere gradering, fks 2000. Ser ut til at du har fått det bra til Very Happy

Vis Medlemmets Profil

34 Re: Lakk og lær med Jompa. on Tir 5 Jan 2016 - 7:53

Nja, bra og bra.
Jeg glemte vel å nevne at det tok veldig lite tid og liten innsats for å komme ned på grunninga på kanten av dekslet.

Vis Medlemmets Profil

35 Re: Lakk og lær med Jompa. on Tir 5 Jan 2016 - 20:05

Jompa skrev:Nja, bra og bra.
Jeg glemte vel å nevne at det tok veldig lite tid og liten innsats for å komme ned på grunninga på kanten av dekslet.

Trenger ikke å være bodybuilder for å få til det nei Crying or Very sad
Små gjennomslipninger kan lett fikses med en liten pensel og noen lette strøk med lakk, la herde ut og slip med 2000 papir.
Ikke gi opp, det aller meste kan la seg fikse Very Happy

Vis Medlemmets Profil

36 Re: Lakk og lær med Jompa. on Lør 23 Jan 2016 - 12:16

Hva nå?
Appelsinskallet er pussa ned med 1200-papir og nå vil jeg ha greiene blank.
Hva gjør jeg videre?

Vis Medlemmets Profil

37 Re: Lakk og lær med Jompa. on Lør 23 Jan 2016 - 13:40

Da er det 2 alternativer:

- Klarlakk.
- Gå på med Rubbing compound og "roterende sau", og voks til slutt. Det er sånn mexicanera gjør det.

Vis Medlemmets Profil

38 Re: Lakk og lær med Jompa. on Lør 23 Jan 2016 - 16:54

Nå, det blei hverken klarlakk eller mexicansk metode.
La på ett tynt lag med spraylakk etter å ha tørka pent over delene med en klut dynka i aceton. drunken

Så får jeg se om det blei bra om ei stund, delene henger til tørk på fyrrommet.
Det trenger ikke å bli "showfinish " på noen deler, da ser bare resten av sykkelen mere shabby ut......
Unntatt eksosanlegget, skal ikke legge opp til noen misforståelser her sunny

Vis Medlemmets Profil

39 Re: Lakk og lær med Jompa. on Man 25 Jan 2016 - 11:44

Jompa skrev:.... skal ikke legge opp til noen misforståelser her sunny

Misforståelser skal vi ta oss av, uansett om de blir forklart på forhånd eller ikke clown

Så du er bare sånn passe fornøyd med eksosanlegget?

40 Re: Lakk og lær med Jompa. on Man 25 Jan 2016 - 20:00

KliffArne skrev:
Jompa skrev:.... skal ikke legge opp til noen misforståelser her sunny

Misforståelser skal vi ta oss av, uansett om de blir forklart på forhånd eller ikke clown  

Så du er bare sånn passe fornøyd med eksosanlegget?

Hadde Æ vært i form til det, sku æ ha svart med et grusomt personangrep....... men æ e ikke i form til det.
E ikke nån krangelfant heller, om det sku være nån tvil Twisted Evil

Kor i svarte faen klare du å finne nokka som tyde det aller minste på at æ ikke sku være fornøyd med eksosanlegget ?
Skal komme med bilder når æ bare får skrudd det på plass, det blir fine greier kan æ love deg. sunny

Vis Medlemmets Profil

41 Re: Lakk og lær med Jompa. on Man 25 Jan 2016 - 20:06

[img][/img]

De siste delene fikk seg en sprut med lakk i helga, nå begynner det å nærme seg noe.

Vis Medlemmets Profil

42 Re: Lakk og lær med Jompa. on Ons 27 Jan 2016 - 18:06

Ser man det, du er flink du. Ser jo riktig bra ut Jompa Very Happy

Vis Medlemmets Profil

43 Re: Lakk og lær med Jompa. on Lør 30 Jan 2016 - 11:49

Ja............det så ikke så verst ut.
Skulle bare legge på siste finish, og vips, ananas-skall.
Vel, jeg har enda ett stort arsenal av slipepapir, og rikelig med vann i springen. Faens skit.

Vis Medlemmets Profil

44 Re: Lakk og lær med Jompa. on Lør 30 Jan 2016 - 12:10

Jompa skrev:Ja............det så ikke så verst ut.
Skulle bare legge på siste finish, og vips, ananas-skall.
Vel, jeg har enda ett stort arsenal av slipepapir, og rikelig med vann i springen. Faens skit.
Hmmm...kjenner meg igjen der, ikke fruktskall men det siste fine laget med klarlakk som ser så fint ut akkurat før det begynner å sige. Embarassed
Appelsinskall kan man jo se og kompensere med litt mer lakk, men når det renner er det ingen vei tilbake annet enn å vente en ukes tid og så slipe ned.

Vis Medlemmets Profil

45 Re: Lakk og lær med Jompa. on Lør 30 Jan 2016 - 21:08

får en sig på en mindre del så blås på mer Cool og la det renne ned på kanten-mye lettere å bare pusse kanten..

Vis Medlemmets Profil

46 Re: Lakk og lær med Jompa. on Søn 31 Jan 2016 - 21:39

Så kom jeg i mål til slutt.
Var innom fargehandelen fredag og kjøpte en lakkboks.
Ikke verken Benga- eller Quicklack, men en som jeg ikke husker navnet på som biloppretterne bruker til småjobber.
Fargen tilsettes i butikken.

Luftfilterdekslene fikk 2 strøk med to-tre timer imellom, og da ble jeg så inspirert at sidestøtta måtte få en dusj samtidig.
Dekslene ble jevne og fine, ikke speilblanke men i "god bruksstand". og støtta ble svart. Kollsvart.

Om jeg har lært noe ?
Tja, kanskje.

For eksempel at det kan være lurt å ha skikkelig lys når man sprayer, og spraye jevnt uten å stoppe på endene med knappen inne........
Og vått i våttlakking er IKKE for amatører. Bedre og vente over natta med neste strøk.............

Vis Medlemmets Profil

47 Re: Lakk og lær med Jompa. on Søn 31 Jan 2016 - 23:50

Godt man kan lære av andres feil og forsøk, man får ikke tid til å gjøre alle selv. pirat

Vis Medlemmets Profil

48 Re: Lakk og lær med Jompa. on Tir 9 Feb 2016 - 22:14

ArcticTiger skrev:Da er det 2 alternativer:

- Klarlakk.
- Gå på med Rubbing compound og "roterende sau", og voks til slutt. Det er sånn mexicanera gjør det.

Jeg ble ikke helt fornøyd med luftfilterdekslene, selv om lakken ble jevn mangler finishen.
Så jeg går for tex-mexmetoden.
Hva slags rubber anbefales? Det blir ikke kjøpt inn noe fancy elverktøy, arbeidet skal gjøres for hand.
Det er kun snakk om to små platebiter.

Vis Medlemmets Profil

49 Re: Lakk og lær med Jompa. on Ons 10 Feb 2016 - 12:54

Jompa skrev:
ArcticTiger skrev:Da er det 2 alternativer:

- Klarlakk.

Jeg ble ikke helt fornøyd med luftfilterdekslene, selv om lakken ble jevn mangler finishen.
Så jeg går for tex-mexmetoden.
Hva slags rubber anbefales?  Det blir ikke kjøpt inn noe fancy elverktøy, arbeidet skal gjøres for hand.
Det er kun snakk om to små platebiter.

For å forbedre glans i nylakket overflate er det ikke nok å polere.

Tenk på glansen som speilbildet på et vann. Helt blankt vann gir et perfekt speil. Så snart det blir krusninger på vannet reduseres speilet.
Likedan med lakk, men bølgehøyden måles i mikro-mm.

Først må overflaten slettes. Begynn med vått 1000-papir, og avslutt med det fineste du får tak i.
Deretter går du på med rubbing, avslutter med polering.
Utfordringen i poleringen ligger i at der må utvikles varme i prosessen for å få tilbake glansen. Sjansen for å oppnå glans med kun handmakt et ytterst liten, selv når du bruker "godhanda".
Med kun manuell polering er det stor sjanse for at sluttresultatet blir dårligere enn utgangspunktet.

Om du ønsker å teste teknikken foreslår jeg at du først finner en kassert del, lakkerer den opp og prøver ut teknikken. Det muliggjør å sammenligne resultatet.
På den andre side, en brukandes poleringsmaskin kan fås for noen hundrelapper, og før du vet ordet av det har du polert mye mer enn kun nevnte deksler. Når dekslene blir superfine ser du at tanken er matt, og gir den en runde, så ser du at... Og slik går no dagan,,,,

Vis Medlemmets Profil

50 Re: Lakk og lær med Jompa. on Ons 10 Feb 2016 - 13:13

Hvis jeg skjønner dette rett har du kjøpt en 1 komponent akryl sprayboks siste gangen, og lakket over 2K lakken?
Da har du på en måte skippet fordelene 2K lakken gir, og er tilbake på en lakk som ikke er laget for å stå alene.
Den er laget for 2K klarlakk over. alien

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 2 av 3]

Gå til side : Previous  1, 2, 3  Next