Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Gjenoppliving av gel-batreri

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 Gjenoppliving av gel-batreri on Tir 15 Des 2015 - 23:26

Batteriet på scootern min var søkkfritt for strøm her om dagen da jeg skulle starte den for første gang i vinter.
Yamaha gel-batreri, 20 amp. 3 år gammelt.
Har hatt lader stående på i tre døgn nå. Ingen utslag på måleren og akkurat nok strøm på batteriet til at ett rele blir stående å klikke inn og ut.

Kan man gjøre som med blybatteri, og sette laderen på START i etpar minutter for å få igang ladinga igjen?
Eller går batteriet i lufta?

Vis Medlemmets Profil

2 Re: Gjenoppliving av gel-batreri on Ons 16 Des 2015 - 1:05

Jompa skrev:Batteriet på scootern min var søkkfritt for strøm her om dagen da jeg skulle starte den for første gang i vinter.
Yamaha gel-batreri, 20 amp. 3 år gammelt.
Har hatt lader stående på i tre døgn nå. Ingen utslag på måleren og akkurat nok strøm på batteriet til at ett rele blir stående å klikke inn og ut.

Kan man gjøre som med blybatteri, og sette laderen på START i etpar minutter for å få igang ladinga igjen?
Eller går batteriet i lufta?

Tror nok det kanskje blir litt tøft for batteriet, men det eksploderer neppe.
Gel batteri oppfører seg elektrisk stort sett som et ordinært blybatteri.

Hvilken type lader har du?
Optimate og C-Tek lager ladere med de-sulfaterings program. De-sulfaterings-prosesssen gir 16-17V pulser til batteriet i korte perioder for å bryte ned oppbyggingen av sulfat på platene i batteriet, og kan i mange tilfeller pumpe liv i batteri som tilsynelatende har tatt kvelden.
For å få desulfateringsprogrammet til å fungere MÅ batteriet kobles fra sykkelen. De høy spenningspulsene kan ødelegge elektronikken (med mindre batteriet står i en sykkel der absolutt ALT er koblet fra når tenningen ikke står på.)

Hva START-boost innebærer på din lader har jeg ikke formening om, men om du ikke har en Smart-lader (Optimate/C-tek) ville jeg ha skyndet meg å skrive til julenissen (Ikke samme som Juleniss1 Shocked ) og lagt inn et ønske.

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Gjenoppliving av gel-batreri on Man 28 Des 2015 - 16:40

Takk for tipsene, nå viste det seg at jeg hadde et vanlig blybatteri No
Husker ikke hvilken gjøk det var som lurte meg heller til å tro at jeg hadde gel.

Vis Medlemmets Profil

4 Re: Gjenoppliving av gel-batreri on Man 28 Des 2015 - 16:57

Jompa skrev:Takk for tipsene, nå viste det seg at jeg hadde et vanlig blybatteri No
Husker ikke hvilken gjøk det var som lurte meg heller til å tro at jeg hadde gel.

Men det er vel like kaputt selv om det ikke er gel?
ikke noe mer strøm på det allikevel? albino

Har funnet ut at batteridreper nr 1 er kontinuerlig vedlikeholdslading hele vinteren.

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Gjenoppliving av gel-batreri on Man 28 Des 2015 - 17:26

mekkern skrev:
Jompa skrev:Takk for tipsene, nå viste det seg at jeg hadde et vanlig blybatteri No

Men det er vel like kaputt selv om det ikke er gel?
ikke noe mer strøm på det allikevel? albino

Har funnet ut at batteridreper nr 1 er kontinuerlig vedlikeholdslading hele vinteren.

Batteridreper??
Det må du forklare mærmere - er dette et angrep på trofaste Ctek-brukere som har stått han av gjennom flere vintre? Shocked

Vis Medlemmets Profil

6 Re: Gjenoppliving av gel-batreri on Man 28 Des 2015 - 18:34

Har erfart at batterier (mindre batterier ala. MC/plentraktor ol.)spes"vedlikeholdsfrie/gel"
ikke har likt kontinuerlig vedlikeholdslading -Kaputte ved oppstart om våren.. Masse volt men ikke Ampere.
dette har vært flere fabrikat -OGSÅ c-tek.

Mulig volten på vedlikeholdsladingen er i høyeste laget for de små batteriene?
sånn at de "tørker ut"?

Siden jeg ikke har elektronikk som stadig forbruker litt strøm trenger jeg heller ikke annet enn vente på våren eller gi de et "piff" rundt nyttår hvis jeg gidder.
Dette har fungert bra i 30 år så jeg fortsetter slik til "holdestrømsdjevlen" gjør inntog med nyere sykler- Men de kan kobles fra også...

Vi har masse batteribackup greier på jobb men dette er batterier som er konstruert for "standby use" og kontinuerlig lading.

C-tec ladere er fine de selv om de er overprisede. flower

Vis Medlemmets Profil

7 Re: Gjenoppliving av gel-batreri on Man 28 Des 2015 - 22:43

mekkern skrev:Har erfart at batterier (mindre batterier ala. MC/plentraktor ol.)spes"vedlikeholdsfrie/gel"
ikke har likt kontinuerlig vedlikeholdslading -Kaputte ved oppstart om våren.. Masse volt men ikke Ampere.
dette har vært flere fabrikat -OGSÅ c-tek.

Mulig volten på vedlikeholdsladingen er i høyeste laget for de små batteriene?
sånn at de "tørker ut"?

Siden jeg ikke har elektronikk som stadig forbruker litt strøm trenger jeg heller ikke annet enn vente på våren eller gi de et "piff" rundt nyttår hvis jeg gidder.
Dette har fungert bra i 30 år så jeg fortsetter slik til "holdestrømsdjevlen" gjør inntog med nyere sykler- Men de kan kobles fra også...

Vi har masse batteribackup greier på jobb men dette er batterier som er konstruert for "standby use" og kontinuerlig lading.

C-tec ladere er fine de selv om de er overprisede. flower

Har ikke tenkt  å skrive en forsvarstale for cTek.

Laderene går gjennom en kontinuerlig utvikling. Tidligere lader/Smartlader hadde nok tendenser som mekkern nevner, mens nyere generasjoner tar høyde for denne problemstillingen.

For egen regning kan nevnes at jeg har brukt tilsvarende lader (men levert av BMW) i åresvis med godt resultat. Dog har jeg koblet lader til en ukestimer slik at smartladeren kun sto på et par timer hver fredag.

Nyere BMW ladere feks har et innebygd program hvor lader først lader med en maks konstantstrøm. Når spenningen når et predefinert nivå går lader over til konstant spenning. Dette holder den til ladestrømmen faller under en definert verdi. Da stenger lader av i 14 dager. Så reaktiveres den, og går gjennom samme prosess på nytt. Kjenner også til at Optimate gjør tilsvarende, og trolig også nyere cTek.

Dersom man er usikker på hvilken egenskaper laderen har er det enklest å skaffe en basic ukeslader og koble "Smartlader" til denne. Eller rett og slett lade en gang eller tre i løpet av vinteren.

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]