Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Julemat...

Gå til side : 1, 2, 3  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 3]

1 Julemat... on Tir 15 Des 2015 - 23:56

Drister meg til å lage en tråd om julematen.... affraid

Her på BAN er det kompetanse i toppklasse på det meste, så jeg blir ikke overrasket om det samme gjelder julemat.

Så hvordan skal pinnekjøttet tilberedes folkens. Skal det dampes? Kokes? Trekkes? En tur under grillen etterpå`Hvor lenge vannes ut og mange flere spørsmål.

Her i heimen har vi gått fra lammelår og div. storfesteik til pinnekjøtt. Ribbe er ikke tema, lutefisk er fisk/kattemat affraid Nå har jeg nok ikke opplevd ordentlig lutefisk, for det er visst godt..

Hva med drikke til... bælmer vi øl? En god Amarone? (All amarone er jo god)
En akkevitt... pottitbrænnvin?

Fyr løs, eller er det ikke liv laga med en slik tråd..?

Vis Medlemmets Profil

2 Re: Julemat... on Ons 16 Des 2015 - 1:24

Palma skrev:Drister meg til å lage en tråd om julematen.... affraid

Her på BAN er det kompetanse i toppklasse på det meste, så jeg blir ikke overrasket om det samme gjelder julemat.

Så hvordan skal pinnekjøttet tilberedes folkens. Skal det dampes? Kokes? Trekkes? En tur under grillen etterpå`Hvor lenge vannes ut og mange flere spørsmål.

Her i heimen har vi gått fra lammelår og div. storfesteik til pinnekjøtt. Ribbe er ikke tema, lutefisk er fisk/kattemat affraid Nå har jeg nok ikke opplevd ordentlig lutefisk, for det er visst godt..

Hva med drikke til... bælmer vi øl? En god Amarone? (All amarone er jo god)
En akkevitt... pottitbrænnvin?

Fyr løs, eller er det ikke liv laga med en slik tråd..?

Som utflytta Vestlending er jeg mest begeistra for det tradisjonelle pinnekjøttet. Dvs salta og tørka. Røyking og grilling anser jeg som jåleri og påfunn av uvitende som prøver å dekke over at de har benyttet for dårlige råvarer.

Pinnekjøttet bør vannes ut før de brukes. For egen del foretrekker jeg å legge det i vann kvelden før og la det ligge i vann 12-24t.

Kjøttet skal dampes, ikke kokes. Kokingen i vann ødelegger for så vidt ikke smaken, men gir kjøttet en grå og ulekker konsistens. Så på TV at Hellstrøm lagde en blanding med diverse krydder og kokte pinnekjøttet. Uvitende fjott. Kokt kjøtt er ikke pinnekjøtt, det er kokte saueribber. (Han er nok flink med mye, men pinnekjøtt kan han tydeligvis ikke).

Tradisjonelt legges pinnene i bunnen av panna, kjøttet legges opp på pinnene og man fyller i vann nesten så det når opp til kjøttet. Deretter dampes det til kjøttet slipper beina, dvs 2 1/2 til 3 timer. Vann må etterfylles underveis.

Selv ramla jeg bort i en dampkoker og har brukt den de siste årene.
Greia er at på tradisjonelt vis vil dampen gjøre at fett fra kjøttet renner i bunnen av panna og blander seg med vannet. Etter som tiden går vil dampen bli fetere og fetere. Mens pinnekjøtt tilbredt på tradisjonelt vis er godt foretrekker jeg dampkoker om det er tilgjenglig. Kjøttet blir da kokt i ren vanndamp i stedet for damp blandet med fett og kjøttet smaker ikke så fett. Konsistensen blir også finere (syns nå jeg).

Uansett metode man velger er det viktigste å velge gode råvarer. Ikke kjøp det smakløse maskintørka kjøttet som selges i billigbutikker. Kjøttet må tørke på naturlig vis (dvs flere uker), ellers blir det smakløst. Og allverdens remedier kan ikke kompensere. En arbeidskrevende prosess, og prisen blir deretter.

Drikke:

Halv-mørkt øl + akevitt er min preferanse.

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Julemat... on Ons 16 Des 2015 - 9:03

Helt enig Knut, sånn skal pinnekjøtt lages og tilberedes! Akkurat som Morra mi gjorde det i gamle dager, hun var halvt Sunnfjording. Men hun var totalavholds da, så hos oss gikk det i Farris eller Vørterøl til pinnekjøttet affraid

Vis Medlemmets Profil

4 Re: Julemat... on Ons 16 Des 2015 - 9:56

Ja vi prøvde her et år med begge metodene, damping og Hellstrømkoking. Vi ble vel enige om at damping med en liten tur under grillen i steikovn etterpå var den beste.
Men prosessen før det kommer i hus har vi lite kontroll over da. Ja, røyking skal vi ikke ha noe av. Men det blir vel Gilde sitt pinnekjøtt. Det er mange fancy produkter i enkelte butikker. Hvor sant det er som reklamen sier og hvor mye merverdig og smak, høyere pris representerer vet jeg ikke..
Men en ting er sikkert, de har ikke pinnekjøtt på BT clown

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Julemat... on Ons 16 Des 2015 - 10:16

Som Palma helt korrekt påpeker, det er ikke lett å vite hvordan kjøttet er behandlet før det havner i butikken.
Produsentene som tørker kjøttet på naturlig vis skriver det ofte på pakningen (det er vel for å rettferdiggjøre blod-prisen de tar :-) )
(På vestlandet har jeg ikke sett at de skriver det. Tipper man tar det for gitt at man ikke har "juksa")

Men om man får kjøtt til under kr 100 pr kilo kan man være trygg på at det er maskin-tørka.

(Selvsagt kan folk behandle og spise maten som de ønsker, men slike "korrekte" holdninger passer ikke inn på BAN pirat )

Vis Medlemmets Profil

6 Re: Julemat... on Ons 16 Des 2015 - 11:30

Morra mi lagde pinnekjøttet (og fenalåra) sjøl. Kjøpte ferske slakt om høsten, salta sidene og låra i grovsalt ei stund, og hengte det til tørk på kald-loftet. Pinnekjøttet var ferdig tørka til jul, da var det bare å hente ned, skjære opp og vatne ut over natta. Låra måtte henge litt lenger.

Vis Medlemmets Profil

7 Re: Julemat... on Ons 16 Des 2015 - 12:58

Nordfjord pinnekjøtt hos Rema 1000. Får topp smakstester år etter år.
Siste testen jeg leste i år, var at det var litt salt, men det er en smakssak. Evt vanne det ut lengre.

En kompis er kokk, han har MANGE ganger måtte bruke dette kjøttet istedet for det mye dyrere og presumptivt bedre topp kjøttet fra Nortura, og ingen, ikke kollegaer, kan kjenne forskjell.

Alternativt må du gå opp i kr 400-500 klassen kg for villsau, og sau som har fått manikyr og sover på edderdun, da begynner det å bli forskjeller.
Dette mener nå jeg, men dette er jo virkelig smaken er som baken diskusjon.  What a Face

Vis Medlemmets Profil

8 Re: Julemat... on Ons 16 Des 2015 - 13:00

Og Hellstrøm (Gjelder egentlig de fleste tv kokker...) er jo homo. Skjønner ikke at folk gidder å høre på det pizzet han forfekter.

Vis Medlemmets Profil

9 Re: Julemat... on Ons 16 Des 2015 - 14:24

Vi har brukt å ha FERSK torsk på julaften men når jeg kommer på butikken og prisen er kr 300 pr kilo på Fiskelaget i Mandal så gikk jeg ut i ren forbannelse - får se hva vi gjør men 300 pr kilo er utpressing og så mye er tradisjonene ikke verd... joda kunne hatt råd til de 2 - 3 kiloene men 900 for juletorsk er uhørt - liker sånt dårlig.... litt sur akkurat nå !

Vis Medlemmets Profil

10 Re: Julemat... on Ons 16 Des 2015 - 14:57

Mye bra her. Dropper nok Hellstrømbadet til pinnekjøttet ja.

Hadde akkurat besøk av Kari bakstenabodame, vi pleier å bake potetstomp før jul, og i dag var dagen. Trivelig tradisjon.

Stomp er godt !

Vis Medlemmets Profil

11 Re: Julemat... on Ons 16 Des 2015 - 15:04

Det bildet av deg med forkle......
Potetstomp, er det det som kalles potetlefse, eller rett og slett lompe?

Vis Medlemmets Profil

12 Re: Julemat... on Ons 16 Des 2015 - 15:22

ArcticTiger skrev:Det bildet av deg med forkle......
Potetstomp, er det det som kalles potetlefse, eller rett og slett lompe?

Ja det bildet er fotoshåppa endel ser jeg. Er visst noen som syns jeg skal ha litt pondus... scratch

Stomp er vel litt tykkere en lompe. Men det er vel dialektuttrykk og skal jeg tro..

Vis Medlemmets Profil

13 Re: Julemat... on Ons 16 Des 2015 - 18:12

WagenLagenKranken, Von skrev:Nordfjord pinnekjøtt hos Rema 1000. Får topp smakstester år etter år.
Siste testen jeg leste i år, var at det var litt salt, men det er en smakssak. Evt vanne det ut lengre.

En kompis er kokk, han har MANGE ganger måtte bruke dette kjøttet istedet for det mye dyrere og presumptivt bedre topp kjøttet fra Nortura, og ingen, ikke kollegaer, kan kjenne forskjell.

Alternativt må du gå opp i kr 400-500 klassen kg for villsau, og sau som har fått manikyr og sover på edderdun, da begynner det å bli forskjeller.
Dette mener nå jeg, men dette er jo virkelig smaken er som baken diskusjon.  What a Face

Enig.
Har benyttet Nordfjord kjøtts pinnekjøtt flere ganger. Bestandig godt resultat og anstendig priset.

Vis Medlemmets Profil

14 Re: Julemat... on Tor 17 Des 2015 - 12:09

Blir nok ribbe og pølse her----
I går åt jeg forresten et rødt delikat eple som var sprayet og innsprøyet så jævlig at det vil holde seg like friskt og delikat ut hele dette århundre---
Istedet for dette delikat utseende svineriet ville en arbeidskamerat av meg,som selv har to apaler,heller spise et eple med markhøl sa`n...
Og et slikt i kjeften på en utrangert råne jeg så på et julebord ga iallfall ikke meg matlyst....men minnet meg om noe jeg så i speilet i går.... Embarassed

Vis Medlemmets Profil

15 Re: Julemat... on Tor 17 Des 2015 - 15:54

Her er jeg nødt til å lage "kjøttkaker" som vanlig...

Karbonadedeig ispedd litt finhakket vårløk, krydder og egg som "bindemiddel".

Formes til ca 1-1,5" tykke kaker som legges i smør i varm panne til stekeskorpe på begge sider.
Deretter trekkes de i buljong/ribbefett/løk kraft..dagen før/formiddag julaften
når ribba er nesten ferdig legges disse i panna slik at de varmes opp og suger til seg litt "ribbesmak/fett"

DA er guttungen fornøyd...

Medisterkakene bestiller jeg ferdige.. fikk tlf i stad om at de er klare -Prøvesmake litt i kveld? Nix -spare til jul..

Vis Medlemmets Profil

16 Re: Julemat... on Tor 17 Des 2015 - 22:53

Herlig med alle variantene.

Nå mangler vi innspill og beskrivelse av lutefisk.

Må vel bare innrømme at mat er livretten min bounce

Vis Medlemmets Profil

17 Re: Julemat... on Tor 17 Des 2015 - 23:10

Jeg foretrekkernlutfisken tilberedt i steikovn, og innrømmer at det er den trygge måten. Mindre sjanse for å lage gele.
Tilbehøret er potet, bacon og kålrotstuimg.
Ikke noe sirup, brunost eller annet som de som ikke liker lutfisk dynger på.

Vis Medlemmets Profil

18 Re: Julemat... on Tor 17 Des 2015 - 23:37

Jompa skrev:Jeg foretrekkernlutfisken tilberedt i steikovn, og innrømmer at det er den trygge måten. Mindre sjanse for å lage gele.
Tilbehøret er potet, bacon og kålrotstuimg.
Ikke noe sirup, brunost eller annet som de som ikke liker lutfisk dynger på.

Bacon er jo fint til "fisken" så det blir litt mat i måltidet Wink

Vis Medlemmets Profil

19 Re: Julemat... on Tor 17 Des 2015 - 23:49

Hadde man latt være å krydre fisken med kaustik, så kunne det vært et bra måltid ... Lutefisk! Makan til påfunn. Suspect
De ansvarlige skulle ha vært banka med en frossen uer.

Vis Medlemmets Profil

20 Re: Julemat... on Tor 17 Des 2015 - 23:53

@Jhn: Sier dere "uer" der oppe, her heter det"auår" hos de lokale.

Vis Medlemmets Profil

21 Re: Julemat... on Fre 18 Des 2015 - 0:12

Vi sier vel auar, de fleste av oss, men uer er også ganske vanlig ... jeg skrev sikkert "uer" pga latskap

Vis Medlemmets Profil

22 Re: Julemat... on Fre 18 Des 2015 - 0:15

Først fange fisken, så hesje den og så i gang med malingsfjerner... Helt utrolig !! Shocked

Vis Medlemmets Profil

23 Re: Julemat... on Fre 18 Des 2015 - 0:18

@Palma; Har hørt de har noe misshandla "fisk" på austlandet og?

Vis Medlemmets Profil

24 Re: Julemat... on Fre 18 Des 2015 - 0:24

ArcticTiger skrev:@Palma; Har hørt de har noe misshandla "fisk" på austlandet og?

Før fisken kommer hit er den allerede ødelagt, og den som ikke er det, den blir gravet og raket og fuglene vet hva. Rakfisk er vel et alibi for akkevitt, vondt skal vondt fordriver osv. Ellers er det vel gjeddekaker og sprøstekt abbor som er liksom greiene Suspect

Var med mitt opphav til Saltstraumen en sommer for mange år siden, da ordna gubben gammelsei, rausei, salt barn har mange navn... Uansett, han hadde vel blitt straffet i dag hvis han hadde servert unger slik...

Vis Medlemmets Profil

25 Re: Julemat... on Fre 18 Des 2015 - 0:40

Huffja, de gjorde mye rart for å lagre maten før frysern ble vanlig Shocked

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 3]

Gå til side : 1, 2, 3  Next

Similar topics

-

» Julemat...