Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

GSXR600 K6 ...hva trengs, om mulig, for å få 140RWHP?

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

Kan noen svare på det kanskje?

Vis Medlemmets Profil
Du når neppe dit med mapping og tuning...
Så jeg tenker lystgass eller turbo må til. Og disse alternativene er vel ikke interessante hvis du vil ha en kjørbar sykkel?

Vis Medlemmets Profil
600cc og 140 hk på bakhjulet tilsier en litereffekt på ca 230, dvs litereffekt på ca 250 på veiva...
Vi snakker vel her om MotoGP2 ytelse...

Vet ikke alle detaljer, men en ting må man garantert ha, en feit konto...

Vis Medlemmets Profil
Var det jeg også mente, at normal trimming ikke villle føre frem.

Vis Medlemmets Profil
joo skrev:Du når neppe dit med mapping og tuning...
Så jeg tenker lystgass eller turbo må til. Og disse alternativene er vel ikke interessante hvis du vil ha en kjørbar sykkel?

Hvertfall ikke for meg...gir litt dårlig "modulasjon"..og blir for tullete å kjøre noe særlig aktivt med..."less is more".

Vis Medlemmets Profil
Dagens 600 i Supersport VM har over 145RWHP kanskje også mer. Reglementet der har begrensninger på bla. std stempler og råder, kamaksler som ikke tillater mer løft enn original, så med en solid utstyrt lommebok er det ikke umulig å få ut over 140RWhp på en GSX-R600 heller.

Vis Medlemmets Profil
Det ER mulig å oppnå.....MEN..

En må skifte: Kammer throttelbodyer eksos(full-race) minimum.
En må :
Øke kompresjon
balansere hele veivsystemet/lettere råder(titan hvis ikke standard)/stempler(smidde)
øke turtallet
porte toppen/flowteste
ev frese ut dypere lommer i stemplene
kjøre mange runs i benk/bygge map

Pris? tja....
minst 40000kr i deler
arbeid minst 50000kr.

Lønnsomt? NIX
for å ha noe ikke alle har? jada. og kan en ta mesteparten av skruinga sjøl utenom maskinering/fresing, så kommer en muligens unna med rundt 60000kr )uten at jeg har sjekket deleprisene)..men kan jo fort bomme med en DEL tusinger...

personlig hadde jeg bare "klistremerketrimmet" en gammel 600....clown

Hvordan han duden kan anbefale og sier seg veldig fornøyd med et drevsett han ennå ikke har mottatt/montert er en annen sak.... Suspect

Vis Medlemmets Profil
Supersport VM ja, oki..det vil koste sådær 100 000 Laughing
..mao heilt meningsløst.

Ja Mekkern, det med drevsettet stusset jeg også på..hehe

Vis Medlemmets Profil
Det er faktisk noen som tror at remapping av en suge-bensinmotor er det samme som å "chippe" en turbodiesel og at en kan ta ut "masse" ekstra..

og samtidig legger sammen "skryteeffektene" fra leverandører Luftfilter 4,9 hk eksos 17,3 hk og +++ clown

etterpå "beviser" de det med en "app" på tlf.... tongue

nei-samme benk før og etter med korrigering for miljøvariabler -DA vet en hvor mye det faktisk økte.
Det varierer faktisk noen hk fra motor til motor standard også.

Men FAKTISK effekt blir en antagelse da benkene ikke er skikkelig kalibrerte.

Vis Medlemmets Profil
mekkern skrev:Det er faktisk noen som tror at remapping av en suge-bensinmotor er det samme som å "chippe" en turbodiesel og at en kan ta ut "masse" ekstra..

og samtidig legger sammen "skryteeffektene" fra leverandører Luftfilter 4,9 hk eksos 17,3 hk og +++ clown

etterpå "beviser" de det med en "app" på tlf.... tongue

nei-samme benk før og etter med korrigering for miljøvariabler -DA vet en hvor mye det faktisk økte.
Det varierer faktisk noen hk fra motor til motor standard også.

Men FAKTISK effekt blir en antagelse da benkene ikke er skikkelig kalibrerte.

...likte særlig den app-greia lol! lol! lol!

Vis Medlemmets Profil
Hehe, trimme til Supersport WM effektuttak, man ofrer jo all kjørbarhet for maks toppeffekt, fine tall i dynobenk, men på veien er den jo bare en treg driter som ikke virker. En slik sykkel må jo dreves til den banen den skal kjøres så man treffer turtallet den virker på i de gearene man skal bruke i hver sving.
Jeg kjørte Yamaha TZ250, den siste var 2001 modell og hadde oppgitt motoreffekt 92 hk, altså mye høyere litereffekt enn det her er snakk om. To-takt er kulere enn diesler. Very Happy mer effekt i forhold til volum. Trimmingsgraden er likevel sammenlignbar.
En TZ250 vil være 100% umulig å kjøre på vei, funker bare på full gass og innenfor et smalt turtallsområde. I reservedelskassa fra Yamaha fulgte det med tannhjul til gearkassa så man kunne flytte litt på utvekslingen i det enkelte gear for å få det til å passe til banen. Når en sykkel må tilpasses på den måten sier det seg selv at den ikke kan kjøres på vei.
Sikkert fint å kunne vise en utskrift fra dynoen til kompisene, men å kjøre sammen med dem bør jo selvfølgelig unngåes clown

Vis Medlemmets Profil
pelsen skrev:Hehe, trimme til Supersport WM effektuttak, man ofrer jo all kjørbarhet for maks toppeffekt, fine tall i dynobenk, men på veien er den jo bare en treg driter som ikke virker. En slik sykkel må jo dreves til den banen den skal kjøres så man treffer turtallet den virker på i de gearene man skal bruke i hver sving.
Jeg kjørte Yamaha TZ250, den siste var 2001 modell og hadde oppgitt motoreffekt 92 hk, altså mye høyere litereffekt enn det her er snakk om. To-takt er kulere enn diesler. Very Happy mer effekt i forhold til volum. Trimmingsgraden er likevel sammenlignbar.
En TZ250 vil være 100% umulig å kjøre på vei, funker bare på full gass og innenfor et smalt turtallsområde. I reservedelskassa fra Yamaha fulgte det med tannhjul til gearkassa så man kunne flytte litt på utvekslingen i det enkelte gear for å få det til å passe til banen. Når en sykkel må tilpasses på den måten sier det seg selv at den ikke kan kjøres på vei.
Sikkert fint å kunne vise en utskrift fra dynoen til kompisene, men å kjøre sammen med dem bør jo selvfølgelig unngåes clown

Jeg tror du hadde blitt veldig overrasket over hvor sterk en slik Supersporttrimmet sykkel er sammenlignet mot original, det er ikke bare effekten som er øket, også dreimoment er som regel høyere og kan ikke sammelignes med effektbåndet i en liten totakter.

Vis Medlemmets Profil
S1000RR skrev:Jeg tror du hadde blitt veldig overrasket over hvor sterk en slik Supersporttrimmet sykkel er sammenlignet mot original, det er ikke bare effekten som er øket, også dreimoment er som regel høyere og kan ikke sammelignes med effektbåndet i en liten totakter.  
Har ikke prøvd en slik liten diesel, har bare RC8Ren min som den er litt moderne, resten er litt gamle . Very Happy
Men jeg kjøper ikke en påstand som at dreimomentet er høyere, momentet er det jeg vil vite noe om, og det er selvfølgelig momentkurven.

Vis Medlemmets Profil
Får nå kose seg med å kaste vekk pengene sine Rolling Eyes Det er så mye som skurrer at jeg må bare smile litt oppgitt av det hele... Har PC3, skal oppgradere til PC5, ja den har litt mer justeringsmuligheter, men uansett smør på flesk. Kjøpe ny ECU? Og så Autotune, faen skal en med det når en får sykkelen mappet? Og det artigste av det hele er at det er en 10år gammel sykkel som skal tynes, istedenfor å investere i en nyere 1000cc der en får noe igjen for investeringen i det minste. Når den sykkelen skal selges en gang får han ingenting igjen for alle pengene han har sunket i den. Blodtrimmet 10 år gammel sykkel vs et par år gammel 1000cc sykkel, vanskelig valg ja... 140hk på hjulet med en 600? Luksusfellen neste.

Når en går for mest mulig hk, på en mindre motor i tillegg, vil ikke det bare øke effekten hovedsakelig i toppregisteret og gjøre lite med bunndraget som er det han sier han vil ha?

Og så det med drevene, stuntdrev på en gatesykkel, attpåtil en 600cc for å gi MER turtall på de stakkars girene? Absolutt sjakktrekk. Og jeg som syntes det var stressende å kjøre 600cc med rekkefirer i utgangspunktet, var mindre stressende med twin 250cc... What a Face

Vis Medlemmets Profil
pelsen skrev:
S1000RR skrev:Jeg tror du hadde blitt veldig overrasket over hvor sterk en slik Supersporttrimmet sykkel er sammenlignet mot original, det er ikke bare effekten som er øket, også dreimoment er som regel høyere og kan ikke sammelignes med effektbåndet i en liten totakter.  
Har ikke prøvd en slik liten diesel, har bare RC8Ren min som den er litt moderne, resten er litt gamle . Very Happy
Men jeg kjøper ikke en påstand som at dreimomentet er høyere, momentet er det jeg vil vite noe om, og det er selvfølgelig momentkurven.

Har bygget noen slike motorer opp gjennom årene og prøvde å leite fram noen kurver, fant en på en std GSX-600 fra 2011 som kun hadde en slip-on potte denne hadde maks moment 63,6 Nm ved 11200rpm og maks effekt 113,1hk ved 13867rpm.
Fant en supersport bygget GSX-R600 fra 2006/7 Bygget med alle datidens lovlige deler, Yoshimura kammer og ventilfjærer, Yoshimura fullrace eksosanlegg planet topplokk og sylindertopp og tynnere toppakning 15,2 I kompresjonsforhold og topplokk som er portet og plastet i kanaler, samt modifiserte forbrenninsrom. 68,7Nm ved 12454 rpm og 136,7hk ved 14867rpm, turtallsperre på 15500rpm.
Ser at moment kurven er så si lik til 6000rpm, derfra øker momentkurven på supersportmotoren hele veien opp, omtrent same på effektkurven.
Forsøkte å legge ut bilde, men fikk det ikke til for øyeblikket.

Vis Medlemmets Profil
S1000RR skrev:Har bygget noen slike motorer opp gjennom årene og prøvde å leite fram noen kurver, fant en på en std GSX-600 fra 2011 som kun hadde en slip-on potte denne hadde maks moment 63,6 Nm ved 11200rpm og maks effekt 113,1hk ved 13867rpm.
Fant en supersport bygget GSX-R600 fra 2006/7  Bygget med alle datidens lovlige deler, Yoshimura kammer og ventilfjærer, Yoshimura fullrace eksosanlegg planet topplokk og sylindertopp og tynnere toppakning 15,2 I kompresjonsforhold  og  topplokk som er portet og plastet i kanaler, samt modifiserte forbrenninsrom. 68,7Nm ved 12454 rpm og 136,7hk ved 14867rpm, turtallsperre på 15500rpm.
Ser at moment kurven er så si lik til 6000rpm, derfra øker momentkurven på supersportmotoren hele veien opp, omtrent same på effektkurven.
Forsøkte å legge ut bilde, men fikk det ikke til for øyeblikket.
Det er bra, jeg skal ikke prøve å bli noe mer enn en under middels kverulant. Very Happy  Når man ikke mister noe av bånndraget er jo resten bare bonus. Ikke noe jeg har opplevd  med trimming av classic racere. Men de har jo heller ikke noen slike grunninnstillinger med tanke på utslipp og sånt. Plast i kanalene har jeg jo lært av JJ Very Happy   Har kopiert til gatesykkel, plasten datt jo ut fra raceren, så jeg måtte jo bare bygge opp igjen. sunny

Vis Medlemmets Profil
Holdt på å kjøpe en 2009 ZX6 banesykkel som var bygget av Hestmann etter reglene for supersport NM. Den hadde kit ECU (og kanskje ledningsnett?), tynnere toppakning og helanlegg. Beregnet for 99 oktan bensin. Skulle ha rundt 135 hk på hjulet. 140 hk på hjulet virker da ikke helt urealistisk når man ikke har regelverk å forholde seg til og kan bytte kammer, råder, stempel og porte toppen. Klart, det blir jo avsindig dyrt og fullstendig tullete på en gammel gatesykkel.

GSX-R 600 K6 er jo samme som banesykkelen min, og jeg tror den har rikelig med effekt. Er mer bekymret for fjæring og bremser...

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]