Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Det noen ikke trodde ville komme....

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 Det noen ikke trodde ville komme.... on Lør 9 Jan 2016 - 9:01

Vi har jo sett selvkjørende biler en stund - men de fleste trodde vel det ville ta en stund før en mc kunne være selvkjørende.

Det var jo noen morsomme tråder på gamle bike om traction-control - hvor det av folk som "hadde greie på ting" ble påstått at TC ikke ville kunne være bedre enn en topp fører fra the human race.... vel vi vet hvordan det gikk.

Det er like før man påbyr elektronikk på mc - og ifht bil så vil det vel om få år ansees uforsvarlig å kjøre bil som ikke har masse selvkjørende egenskaper og sikkerhetsystemer.

Og nå skal Yamaha utvikle en selvkjørende sykkel som innen 2017 skal være raskere en Rossi rundt en bane - men jeg tror det ikke før jeg ser det....

http://www.gizmag.com/ces-2016-yamaha-sri-motobot/41251/

Og så kan man jo tenke seg at dette blir litt for kjedelig for endel og at interessen for klassiske sykler og klassisk racing vil øke.

Vis Medlemmets Profil

2 Re: Det noen ikke trodde ville komme.... on Lør 9 Jan 2016 - 11:20

Med den hastigheten på utviklingen vi har i dag vil jeg tro at ca 20-25 år frem i tid vil vi ikke få lov til å kjøre selv(manuelt) og forstyrre de selvkjørende "personforflytterene".
Da må vi "sprøe" frakte våre "klassiske" kjøretøy til lukkede arrangement for bruk.

Ikke har vi noe behov for førerkort lenger heller....men kan sitte dritings og fulle av syntetiske rusmidler mens vi blir sakte dekompostert...

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Det noen ikke trodde ville komme.... on Lør 9 Jan 2016 - 11:39

mekkern skrev:Med den hastigheten på utviklingen vi har i dag vil jeg tro at ca 20-25 år frem i tid vil vi ikke få lov til å kjøre selv(manuelt) og forstyrre de selvkjørende "personforflytterene".
Da må vi "sprøe" frakte våre "klassiske" kjøretøy til lukkede arrangement for bruk.

Ikke har vi noe behov for førerkort lenger heller....men kan sitte dritings og fulle av syntetiske rusmidler mens vi blir sakte dekompostert...

Hvor er "Liker-knappen" ?

Vis Medlemmets Profil

4 Re: Det noen ikke trodde ville komme.... on Lør 9 Jan 2016 - 16:01

"Det noen ikke trodde ville komme"- jeg ser det er postet under "Motorsykkel", men tar sjansen på å gå litt off-topic.

Runder straks 50, og har vært på sjøen mer enn halvparten av de, så jeg har sett utviklingen ingen IT ombord i båtene.
Jeg begynte med ei notisblokk og ei penn på brystlomma, der noterte jeg alt nødvendig som f.eks. tlf numre til diverse kontakter rundt omkring. De jeg ringte ofte, ble lagret i bakhodet, utrolig hvor mange telefonnumre jeg mener jeg gikk og husket i den tiden. Så kom det telefoner hvor man kunne lagre opptil 10-20 nummere. Idag er det ikke begrensninger lengre, så vidt jeg vet.  Så behovet for å huske er der ikke lengre, helt ærlig så får jeg problemer med å ringe kjærringa hvis min egen telefon dør.

Det lille som var nødvendig å skrive ombord, gikk på god gammeldags skrivemaskin med kulehode og rettetast. Var det behov for flere kopier, så la vi blåpapir mellom og klarte 3-4 kopier samtidig. De riktig heldige hadde elektriske skrivemaskiner så de slapp å hamre så hardt på tastene, men blåpapir måtte også de bruke.

Telefaks var også mer og mer vanlig.

Så for 17-18 år siden kom datamaskinene, til å begynne med så var det igrunn bare en avansert skrivemaskin med lagringsmuligheter, samt utskrivingsmuligheter til ekstern skriver. Kopimaskinene kom også. Så kunne det fakses avgårde om ønskelig.

De siste 10-15 årene har internett tilkoblinger blitt mere og mere vanlig, til å begynne med med varierende kvalitet og hastighet. Idag finnes det vel knapt en båt som ikke er kontinuerlig oppkoblet mot internett, så nå kan e-mailene fyke frem og tilbake uten stans. Det kan sitte "snott-unger" på et varmt kontor i land og produsere prosedyrer og instrukser til krampa tar dem, for så å sende det rundt til båtene. Informasjons-flow'en er tildels enorm.

Hadde noen sagt til meg for 30 år siden at dette ville komme, så hadde jeg bare ledd av dem.

Bottom line, føler jeg meg særlig smartere i dag enn for 30 år siden? Nei, tvert imot. All teknologien har gjort meg dummere/ bruker hodet mindre. Trenger ikke lagre noe der lengre, jeg finner det andre plasser.Gjennomsnittsmennesket har vært på topp når det gjelder evolusjonen, vi er på vei ned igjen. santa

5 Re: Det noen ikke trodde ville komme.... on Lør 9 Jan 2016 - 16:34

Helt enig. De tinga vi ikke bruker svekkes. Bare gå med armen i fatle et par uker..

Hørte om han som hadde kjøpt sin første fax-maskin? Dagen etter kom han tilbake med den, " Denne skiten funker ikke, nå har jeg putta inn det samma brevet 4 ganger og det kommer faan meg ut igjen hver gang clown

Vis Medlemmets Profil

6 Re: Det noen ikke trodde ville komme.... on Lør 9 Jan 2016 - 17:08

Det blir som med sjakk,før eller senere vil computer styrt MC kjøre fortere enn noe menneske kan.

I bil kan jeg skjønne logikken med selvkjørende enheter,men ikke med MC.

Vis Medlemmets Profil

7 Re: Det noen ikke trodde ville komme.... on Lør 9 Jan 2016 - 18:18

Jeg er ikke 00 % enig med KliffArne og Palma ... eller sagt på en måte som står i stil med forumets ånd ... dokker e jo fette toillat.
Jeg kan jo ikke heller et eneste tlfnr, men det behøver jeg ikke. Fullstendig unødvendig.
Men tenk på all den viten du har fått pga den samme teknologien som husker alle numrene.
Alle sammen vet så uendelig mere i dag enn man gjorde for 25 år siden ... hvor mye unyttig tøv har du ikke fått vite bare pga Trollerud f.eks.? ALT man har sett, lest og hørt kommer til nytte en eller annen gang ... bevisst eller ubevisst.
Bare det å eksistere krever betydelige tekniske kunnskaper
.. og hva med alle passordene vi går rundt og husker på?
Forøvrig skulle visstnok kalkulatorens inntog også bety mental forkvakling ... sikkert samme med kuleramma også Shocked

Vis Medlemmets Profil

8 Re: Det noen ikke trodde ville komme.... on Lør 9 Jan 2016 - 18:49

jhn skrev:Jeg er ikke 00 % enig med KliffArne og Palma ... eller sagt på en måte som står i stil med forumets ånd ... dokker e jo fette toillat.
Jeg kan jo ikke heller et eneste tlfnr, men det behøver jeg ikke. Fullstendig unødvendig.
Men tenk på all den viten du har fått pga den samme teknologien som husker alle numrene.
Alle sammen vet så uendelig mere i dag enn man gjorde for 25 år siden ... hvor mye unyttig tøv har du ikke fått vite bare pga Trollerud f.eks.? ALT man har sett, lest og hørt kommer til nytte en eller annen gang ... bevisst eller ubevisst.
Forøvrig  skulle visstnok kalkulatorens inntog også bety mental forkvakling ... sikkert samme med kuleramma også Shocked  

Lurer litt på hvor lenge samfunnet hadde eksistert hvis hele strømnettet hadde blitt grillet?
eller bare mobil og internett... Laughing

tenk-vi måtte reise og SNAKKE med folk.. affraid

Vis Medlemmets Profil

9 Re: Det noen ikke trodde ville komme.... on Lør 9 Jan 2016 - 19:01

KliffArne skrev:
Så for 17-18 år siden kom datamaskinene, til å begynne med så var det igrunn bare en avansert skrivemaskin med lagringsmuligheter, samt utskrivingsmuligheter til ekstern skriver. Kopimaskinene kom også. Så kunne det fakses avgårde om ønskelig.

Du bommer vel litt på tida - her - mulig du var i damp på den tida - men jeg begynte å jobbe etter studiet i 84 - da hadde man Tandberg datamaskin på jobben som kunne skrive brev og lage NS-byggbeskrivelser.

I 90 kjøpte jeg min første Apple laptop -og fra da ble alt laget på data. 89-99 var datalderen kommet langt og internett ble vanlig på kontoret. Husker jo da vi koblet opp første gangen - gutta over maskinen - "hva skal jeg søke på - prøv Pamela Anderson....." - skal si en ny verden åpnet seg..... ubegrenset med kunnskap gitt.

Vis Medlemmets Profil

10 Re: Det noen ikke trodde ville komme.... on Lør 9 Jan 2016 - 19:05

Haya99 skrev: ubegrenset med kunnskap gitt.

Nei-men du vet hvor du kan søke den..... What a Face

Vis Medlemmets Profil

11 Re: Det noen ikke trodde ville komme.... on Søn 10 Jan 2016 - 17:40

Haya99 skrev:
KliffArne skrev:

Du bommer vel litt på tida - her - mulig du var i damp på den tida - men jeg begynte å jobbe etter studiet i 84 - da hadde man Tandberg datamaskin på jobben som kunne skrive brev og lage NS-byggbeskrivelser.

I 90 kjøpte jeg min første Apple laptop -og fra da ble alt laget på data. 89-99 var datalderen kommet langt og internett ble vanlig på kontoret. Husker jo da vi koblet opp første gangen - gutta over maskinen - "hva skal jeg søke på - prøv Pamela Anderson....." - skal si en ny verden åpnet seg..... ubegrenset med kunnskap gitt.

Bommer ikke mye, tror jeg. Snakker om nårtid datamaskinene ble vanlige ombord i båtene.

I -89 tok jeg styrmannskolen, og da var edb eget fag. Det vi lærte da var Word perfect, Plan perfect samt MSdos.

Og når jeg tenker etter, så var første styrmannsjobben på damp, ja. Berge Big, steam turbin pirat

12 Re: Det noen ikke trodde ville komme.... on Søn 10 Jan 2016 - 17:50

jhn skrev:Jeg er ikke 00 % enig med KliffArne og Palma ... eller sagt på en måte som står i stil med forumets ånd ... dokker e jo fette toillat.
Forøvrig  skulle visstnok kalkulatorens inntog også bety mental forkvakling ... sikkert samme med kuleramma også Shocked  

Ikke 00% enig? Hvor mange prosent enig er du, da?

Du kan være så enig som du bare vil eller ikke vil, men innerst inne vet du at jeg har rett.

Såvidt jeg har forstått, så har du skolert deg til å sitte med beina på "dashbordet" ombord i båter. Personlig så tester jeg nye styrepinner ved første anledning på om de er i stand til å tenke selv, ved et enkelt spørsmål når vi f.eks. nærmer oss en plattform når de sitter i godstolen og styrer. Jeg spør alltid:" Hvordan setter strømmen"?

Stort sett uten unntak, så klikker de på strømpilene på kartmaskinen og svarer utifra det den dumme datamaskinen sier.

Er det sånn du også bestemmer hvilken vei strømmen setter?

13 Re: Det noen ikke trodde ville komme.... on Søn 10 Jan 2016 - 19:21

KliffArne skrev:

Strøm er viktig under seiling - vi krangler mye om det ombord - nå seiler vi jo ofte nær land og med diverse bøyer, merker etc som vi kan se strømmen på. Men i Oslofjorden kan det være strømskiller som kan utgjøre mye hvis man kommer på rette sida - og det kan også være store virvler - som kan gi fordeler hvis man vet hvordan man skal seile.

Jeg pleier å se om sjøen ser "glatt" ut eller "stuket" - dvs om strømmen går med eller mot vinden.

Vis Medlemmets Profil

14 Re: Det noen ikke trodde ville komme.... on Søn 10 Jan 2016 - 20:52

KliffArne skrev:

Ikke 00% enig? Hvor mange prosent enig er du, da?

Du kan være så enig som du bare vil eller ikke vil, men innerst inne vet du at jeg har rett.

Såvidt jeg har forstått, så har du skolert deg til å sitte med beina på "dashbordet" ombord i båter. Personlig så tester jeg nye styrepinner ved første anledning på om de er i stand til å tenke selv, ved et enkelt spørsmål når vi f.eks. nærmer oss en plattform når de sitter i godstolen og styrer. Jeg spør alltid:" Hvordan setter strømmen"?

Stort sett uten unntak, så klikker de på strømpilene på kartmaskinen og svarer utifra det den dumme datamaskinen sier.

Det skulle selvfølgelig stå 100 %.

Jeg veksler litt mellom å ha beina på dashbordet og i vinduskarmen.

Hvis hovedbudskapet ditt er at vi blir dummere med ny teknologi, så er jeg uenig.

Du er ute etter et bestemt svar for å stemple enten godkjent eller ikke, i panna mi? ... kanskje "sjekke loggen" er riktig? ... eller "i mot"?
Men stort sett behøver jeg ikke sjekke om jeg blir spurt ... man "bare vet" ... hvilket svar du vil godkjenne vet man ikke

Vis Medlemmets Profil

15 Re: Det noen ikke trodde ville komme.... on Søn 10 Jan 2016 - 21:52

jhn skrev:Du er ute etter et bestemt svar for å stemple enten godkjent eller ikke, i panna mi? ... kanskje "sjekke loggen" er riktig? ... eller "i mot"?
Men stort sett behøver jeg ikke sjekke om jeg blir spurt ... man "bare vet" ... hvilket svar du vil godkjenne vet man ikke

Ikke ute etter å stemple noe som helst.

"Man bare vet" hørtes forøvrig ikke så verst ut, såfremt det fullføres med noe mere matnyttig.

Det er selvfølgelig den virkelige strømsettingen i øyeblikket som er interessant å vite, før man ligger på tvers under plattformen pirat

Mitt poeng i dette, er at alt for mange stoler på hva datamaskinen sier, og glemmer å kikke ut "vinduet" og se hvordan balja drifter ifht. til f.eks. plattformen man nærmer seg. Da er man etter mitt hode ihvertfall ikke blitt smartere.

Det blir man den dagen man smeller inn i noe, fordi man stolte på teknologien santa

16 Re: Det noen ikke trodde ville komme.... on Søn 10 Jan 2016 - 22:15

KliffArne skrev:
jhn skrev:Du er ute etter et bestemt svar for å stemple enten godkjent eller ikke, i panna mi? ... kanskje "sjekke loggen" er riktig? ... eller "i mot"?

Ikke ute etter å stemple noe som helst.

"Man bare vet" hørtes forøvrig ikke så verst ut, såfremt det fullføres med noe mere matnyttig.

Det er selvfølgelig den virkelige strømsettingen i øyeblikket som er interessant å vite, før man ligger på tvers under plattformen pirat

Mitt poeng i dette, er at alt for mange stoler på hva datamaskinen sier, og glemmer å kikke ut "vinduet" og se hvordan balja drifter ifht. til f.eks. plattformen man nærmer seg.  Da er man etter mitt hode ihvertfall ikke blitt smartere.

Det blir man den dagen man smeller inn i noe, fordi man stolte på teknologien santa

Strømpilene på kartmaskinen er vel mere å betrakte som ei værmelding ... men sånne ting finner man jo fort ut av som fersking, så snart man blir litt "varm" i stolen, finner roen og begynner å tenke seg om ... da må ikke du gå der som halvfeit gammel suring i ei utslitt gammel fargeløs joggebukse, skeptisk til de derre nymotens edb-greia, å gjøre de nervøse med urimelige spørsmål. clown

Vis Medlemmets Profil

17 Re: Det noen ikke trodde ville komme.... on Man 11 Jan 2016 - 9:11

jhn skrev: ... da må ikke du gå der som halvfeit gammel suring i ei utslitt gammel fargeløs joggebukse, skeptisk til de derre nymotens edb-greia, å gjøre de nervøse med urimelige spørsmål.  clown

...that ship has sailed...

Vis Medlemmets Profil

18 Re: Det noen ikke trodde ville komme.... on Man 11 Jan 2016 - 12:55

Haya99 skrev:
jhn skrev: ... da må ikke du gå der som halvfeit gammel suring i ei utslitt gammel fargeløs joggebukse, skeptisk til de derre nymotens edb-greia, å gjøre de nervøse med urimelige spørsmål.  clown

...that ship has sailed...

Joggebukse går jeg ikke i, men " 2 out of 3 ain't bad at all" pirat

"Og nå skal Yamaha utvikle en selvkjørende sykkel som innen 2017 skal være raskere en Rossi rundt en bane - men jeg tror det ikke før jeg ser det..."

Hva blir av gleden å kjøre sykkel hvis sykkel kjører selv?
Blir det sånn at vi sitter på rumpa og ser på TV mens den selvkjørende sykkelen tar en luftetur selv, tror da jeg holder
meg til idiotiske sykkler som ikke har noe "greier" til selvkjøring og nyter de turene jeg sikkert kommer til med å ta.

Vis Medlemmets Profil http://ebay.com

20 Re: Det noen ikke trodde ville komme.... on Tor 11 Feb 2016 - 8:33

Det var ikke så lenge før det jeg nevnte tidligere i tråden dukket opp....

http://vegnett.no/2016/02/hva-om-det-i-fremtiden-blir-ulovlig-a-kjore-bilen-selv-fordi-det-er-for-farlig/

Vis Medlemmets Profil

21 Re: Det noen ikke trodde ville komme.... on Tor 11 Feb 2016 - 10:02

Tja,vi flyr jo som f... etter tekniske nyvinninger på alle fronter ellers,så hvorfor ikke auto-MC også...?

Vis Medlemmets Profil

22 Re: Det noen ikke trodde ville komme.... on Tor 11 Feb 2016 - 10:09

mekkern skrev:Det var ikke så lenge før det jeg nevnte tidligere i tråden dukket opp....

http://vegnett.no/2016/02/hva-om-det-i-fremtiden-blir-ulovlig-a-kjore-bilen-selv-fordi-det-er-for-farlig/

.... så jeg aner at framtida for coole roadmovies er dyster.....

Vis Medlemmets Profil

23 Re: Det noen ikke trodde ville komme.... on Tor 11 Feb 2016 - 12:25

affraid
intrudergubbe skrev:Tja,vi flyr jo som f... etter tekniske nyvinninger på alle fronter ellers,så hvorfor ikke auto-MC også...?

Og hva blir det neste ? Autokjærring, dvs en kjærring som ordner seg selv?

Vis Medlemmets Profil

24 Re: Det noen ikke trodde ville komme.... on Tor 11 Feb 2016 - 13:31

knutk skrev:affraid
intrudergubbe skrev:Tja,vi flyr jo som f... etter tekniske nyvinninger på alle fronter ellers,så hvorfor ikke auto-MC også...?

Og hva blir det neste ? Autokjærring, dvs en kjærring som ordner seg selv?

Det finnes allerede - såpass realistisk at flere nå tyr til å kreve forbud mot utnytting av sex-roboter. Man kan jo tenke seg en temmelig avansert utvikling her i framtida.....

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]