Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Oljeforbruk på Thunderace, løsninger?

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 Oljeforbruk på Thunderace, løsninger? on Ons 23 Mai 2012 - 22:06

Hva må til for å få bukt med problemet? (eneste jeg har sjekket til nå er prisen på et 1040-kit med Wiseco stempler, kontra 1. "overdimensjon" fra Yamaha og det skiller ingenting...)

Kan legge til at det til tider ble observert litt sort røyk under maks pådrag så forgasserene er kanskje litt ute på tur de også.

Fyr løs med anbefalinger!

Sist endret av Robert-K den Søn 4 Nov 2012 - 20:11, endret 1 gang

Vis Medlemmets Profil

2 Re: Oljeforbruk på Thunderace, løsninger? on Ons 23 Mai 2012 - 22:27

Bytt til Super Ténéré.
De går uten olje!

...nei, vent litt...

Vis Medlemmets Profil http://haeggis-mess.blogspot.no/

3 Re: Oljeforbruk på Thunderace, løsninger? on Lør 26 Mai 2012 - 12:52

Disse Yamahaene er kjent for å bruke olje, det kan hjelpe å bytte stempelringer, men sylinder (og stempler) må måles nøye for ovalitet, konisitet og klaring til stempel
Det er lite gods i sylinderforingene, så de tåler ikke mye boring før de deformeres.
Om det byttes foringer så er det nøye at de monteres riktig og maskineres etter montering.
Endel av ettermarkeds stempelsatsene har hatt problemer med oljeforbruk de også.

Vis Medlemmets Profil

4 Re: Oljeforbruk på Thunderace, løsninger? on Lør 26 Mai 2012 - 12:55

S1000RR skrev:Disse Yamahaene er kjent for å bruke olje, det kan hjelpe å bytte stempelringer, men sylinder (og stempler) må måles nøye for ovalitet, konisitet og klaring til stempel
Det er lite gods i sylinderforingene, så de tåler ikke mye boring før de deformeres.
Om det byttes foringer så er det nøye at de monteres riktig og maskineres etter montering.
Endel av ettermarkeds stempelsatsene har hatt problemer med oljeforbruk de også.
Men hva ville du gjort?

1040-kit eller 1. Overdimensjon...?

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Oljeforbruk på Thunderace, løsninger? on Lør 26 Mai 2012 - 13:33

Jeg anbefaler maks 1mm overbore på std foringer.
Er ikke denne 1040 satsen 1,5mm overbore?

Vis Medlemmets Profil

6 Re: Oljeforbruk på Thunderace, løsninger? on Lør 26 Mai 2012 - 13:34

S1000RR skrev:Jeg anbefaler maks 1mm overbore på std foringer.
Er ikke denne 1040 satsen 1,5mm overbore?
Jepp, 1,5mm overboring...

Vis Medlemmets Profil

7 Re: Oljeforbruk på Thunderace, løsninger? on Søn 27 Mai 2012 - 12:43

Æ har borret et par slike til 1040cc og den ene var det feil på stempelet fra Wiseco Sad Sad Sad
Den andre funket greit MEN æ la mæ på STOR klaring mot alle anbefalinger :)
1070 kittet til Wiseco krever vel bytte av foringer og som S1000rr sier er det mere arbeid enn hva man får igjen i hk.. og dyrt... hvis man ikke kan gjøre det selv.

Forresten er disse motorene noe drit å skru på ...

Vis Medlemmets Profil

8 Re: Oljeforbruk på Thunderace, løsninger? on Søn 27 Mai 2012 - 12:47

11-Yngve skrev:Forresten er disse motorene noe drit å skru på ...
Dette vil jeg gjerne høre mer om? :)

Vis Medlemmets Profil

9 Re: Oljeforbruk på Thunderace, løsninger? on Tir 29 Mai 2012 - 21:00

Robert-K skrev:
11-Yngve skrev:Forresten er disse motorene noe drit å skru på ...
Dette vil jeg gjerne høre mer om? :)

For å klyve blokka må man av med cylinderen. OG ut med oljepumpa. Nå er ikke det siste det værste men hvis an "bare" skal skifte 2dre giret er det trasig at man MÅ skifte topp.pakning og cylinderfotpakning også... Samt tiden det tar.

Vis Medlemmets Profil

10 oljeforbruk on Fre 13 Jul 2012 - 22:10

Min også brukte mye olje. Nesten 2 liter på en europa tur. Hadde også opp til 40% lekkasje på en sylinder og 20% på en annen. Har ikke annen løsning enn den jeg fikk ordnet på egen Thunderace. Byttet ventiler m/tilbehør, stempelringer og honet sylindrene. Ble bra etterpå. Tok ut motor på egenhånd og leverte til Skoglund MC (utenfor Lillestrøm) som foretok selve reparasjonene på motor. Kostet noen kroner, så det er en vurdering du må gjøre kontra å ta det selv, eller bytte sykkel.

Jeg er såpass fornøyd med sykkelen at jeg valgte å koste på, da alternativet med å kjøpe "ny" (brukt) ikke er der. Nå har sykkelen snart rundet 100 000 og går omtrent som den skulle vært ny - bruker ikke olje lenger!

Vis Medlemmets Profil

11 Re: Oljeforbruk på Thunderace, løsninger? on Fre 13 Jul 2012 - 22:14

Hvor mye kom det på?

Vis Medlemmets Profil

12 Re: Oljeforbruk på Thunderace, løsninger? on Fre 13 Jul 2012 - 23:29

Blir fort mellom 15 og 20 lapper i deler og arbeid tenker jeg (etter at motor er tatt ut og levert). Dessverre en stor kostnad, sjekk ev. med noen først. Kan jo hende du kommer over noe billigere.

Eller - behold sykkelen som den er en så lenge. Oljeforbruk er jo ikke farlig i seg selv, og den bruker mye olje på høyere turtall. Tipper at ved normal kjøring går det greit (sånn var min).

Sist endret av fastace97 den Fre 13 Jul 2012 - 23:31, endret 1 gang (Reason for editing : tips)

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]