Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Laksefiskere?

Gå til side : 1, 2, 3, 4, 5  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 5]

1 Laksefiskere? on Ons 20 Jan 2016 - 18:44

Er det noen laksefiskere her inne?

Kommer muligens til å bytte "beite-område", fra sørlige nordsjøen til oppetter norskekysten. Når da sommeren og elvefiske etter laks er der, så tenker jeg å ha litt fiskeutstyr liggende i sjarken, sånn at hvis anledningen skulle by seg, så kunne jeg hentet meg ei svidde eller to.

Noen som har spennende forslag til elver rundt omkring, ja helt opp til Kirkenes?

2 Re: Laksefiskere? on Ons 20 Jan 2016 - 19:10

KliffArne skrev:Er det noen laksefiskere her inne?

Kommer muligens til å bytte "beite-område", fra sørlige nordsjøen til oppetter norskekysten. Når da sommeren og elvefiske etter laks er der, så tenker jeg å ha litt fiskeutstyr liggende i sjarken, sånn at hvis anledningen skulle by seg, så kunne jeg hentet meg ei svidde eller to.

Noen som har spennende forslag til elver rundt omkring, ja helt opp til Kirkenes?
Noen har jeg jo. Altaelva, Repparfjordelva, Stabburselva, Lakselva, Børselva ligger innen 3-timers kjøring herfra. Jeg tror alle disse blir sett på som superbe elver.
Det er visstnok en del elver lenger østover også, men jeg har ikke bitt meg merke i andre enn Tana- og Pasvik
Jo, forresten, Kunes, Neiden ... lurer på om jeg også har hørt godord om Kongsfjordelva? ... om den heter det?

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Laksefiskere? on Ons 20 Jan 2016 - 19:19

Forresten du, har jeg noe frykte når du og styrepinnene dine driver forbi her med strømmene?

Vis Medlemmets Profil

4 Re: Laksefiskere? on Ons 20 Jan 2016 - 20:07

jhn skrev:Noen har jeg jo. Altaelva, Repparfjordelva, Stabburselva, Lakselva, Børselva...
Skal vi se, hvilken av disse elvene skal man fiske Laks i, mon tro? Rolling Eyes

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Laksefiskere? on Ons 20 Jan 2016 - 20:07

Var og kikket litt på Repparfjordelva, så spennende ut litt oppigjønna dalen.

Nei, du trenger ikke bekymre deg. Er kun ute etter svidder, ikke gamle gubber clown

6 Re: Laksefiskere? on Ons 20 Jan 2016 - 21:51

KliffArne skrev:Var og kikket litt på Repparfjordelva, så spennende ut litt oppigjønna dalen.

Nei, du trenger ikke bekymre deg. Er kun ute etter svidder, ikke gamle gubber clown
Joda, det ser bra ut der. Jeg tror det er en god elv etter antall synlige fiskere å dømme ... jeg mener å ha hørt at det ligger opp i mot 1000 hytter oppi dalen affraid
Løvskogen er mye ødelagt der, av mark, så det ser litt trasig ut for tiden.
Naturmessig ville jeg valgt Stabburdselva eller Børselva.
Du har ikke plass til Big Berta om bord? Det er en fin liten mc-tur uansett hvilken av disse elvene du måtte velge, om du hopper i land Vest-Finnmark et sted.

Og ellers ... takk, jeg ble litt roligere nå clown

Svidder har jeg aldri hørt før

Vis Medlemmets Profil

7 Re: Laksefiskere? on Ons 20 Jan 2016 - 21:53

mortal skrev:
jhn skrev:Noen har jeg jo. Altaelva, Repparfjordelva, Stabburselva, Lakselva, Børselva...
Skal vi se, hvilken av disse elvene skal man fiske Laks i, mon tro? Rolling Eyes
Laughing ja man skulle tro det, men av de nevnte elvene er det den jeg hører minst om

Vis Medlemmets Profil

8 Re: Laksefiskere? on Tor 21 Jan 2016 - 9:48

jhn skrev:Du har ikke plass til Big Berta om bord? Det er en fin liten mc-tur uansett hvilken av disse elvene du måtte velge, om du hopper i land Vest-Finnmark et sted.

Joda, å ta moppen med i sommerhalvåret inngår i planen, er vel bare å henge den i skorsteinen.

jhn skrev:Og ellers ... takk, jeg ble litt roligere nå clown Svidder har jeg aldri hørt før

"Svidde" er et lokalt uttrykk her nede, kan bety både små-laks og kvinnfolk, hvis jeg har forstått dem rett pig

9 Re: Laksefiskere? on Tor 21 Jan 2016 - 10:53

Hvorfor stresse så mye - er jo laks på Kiwi....

Vis Medlemmets Profil

10 Re: Laksefiskere? on Tor 21 Jan 2016 - 18:52

KliffArne skrev:
jhn skrev:Du har ikke plass til Big Berta om bord? Det er en fin liten mc-tur uansett hvilken av disse elvene du måtte velge, om du hopper i land Vest-Finnmark et sted.

Joda, å ta moppen med i sommerhalvåret inngår i planen, er vel bare å henge den i skorsteinen.
Sånn mener du?
[img][/img]
KliffArne skrev:
jhn skrev:Og ellers ... takk, jeg ble litt roligere nå clown Svidder har jeg aldri hørt før

"Svidde" er et lokalt uttrykk her nede, kan bety både små-laks og kvinnfolk, hvis jeg har forstått dem rett pig
Javel ja, vi har f.eks "lapp" som kan bety både små-kveite og same
[img][/img]

Vis Medlemmets Profil

11 Re: Laksefiskere? on Tor 21 Jan 2016 - 19:00

De gutta der, de må ha hatt godt haill cheers

Vis Medlemmets Profil

12 Re: Laksefiskere? on Tor 21 Jan 2016 - 19:15

ArcticTiger skrev:De gutta der, de må ha hatt godt haill cheers

Det skal være sikkert og visst.

Og ikke noe småtteri til snelle og snøre, heller clown

13 Re: Laksefiskere? on Tor 21 Jan 2016 - 19:42

Den stygge saken er vel ikke laks - ser mer ut som flyndre - kanskje den meget sjeldne monster rødpetta?

Vis Medlemmets Profil

14 Re: Laksefiskere? on Tor 21 Jan 2016 - 19:54

Det er en breiflabb..

Har surfet litt, og funnet en perle: Laggo. Dit skal jeg før jeg tar kveld Cool

15 Re: Laksefiskere? on Tor 21 Jan 2016 - 21:06

KliffArne skrev:Det er en breiflabb..

Kan godt være at buksebena tilhører Breiflabb, men kandidaten som blir flådd minner mistenkelig om en kveite Laughing

Vis Medlemmets Profil

16 Re: Laksefiskere? on Tor 21 Jan 2016 - 23:15

knutk skrev:

Kan godt være at buksebena tilhører Breiflabb, men kandidaten som blir flådd minner mistenkelig om en kveite Laughing

det er en breiflabb!

Vis Medlemmets Profil

17 Re: Laksefiskere? on Tor 21 Jan 2016 - 23:22

knutk skrev:

Neida, det er ikke mine buksebein clown
Kveite ja, går det ikke fram av teksten over bildet? 70 - 80 kg om jeg husker rett ... Idea runder av til 100

Vi hadde en kar fra KARMØY med oss ... han gikk opp i fistel da vi først fikk 8 - 10 brukbare torsker, og ble fullstendig rabiat når kveita viste seg.
Han hadde ikke sett så store torsker ... eller kanskje ikke i det hele tatt? Er det ikke torsk der nede?
Joo, det må det vel være? Hæ?
Om ikke, hva eter man da slags fisk?

scratch det gikk plutselig opp for meg at jeg aner ikke om det finnes fisk og fiskere på de trakter Embarassed

Men så stor kveite var det flere av oss som ikke hadde sett.

Vis Medlemmets Profil

18 Re: Laksefiskere? on Tor 21 Jan 2016 - 23:51

jhn skrev:
knutk skrev:

Neida, det er ikke mine buksebein clown
Kveite ja, går det ikke fram av teksten over bildet? 70 - 80 kg om jeg husker rett ... Idea  runder av til 100

Vi hadde en kar fra KARMØY med oss ... han gikk opp i fistel da vi først fikk 8 - 10 brukbare torsker, og ble fullstendig rabiat når kveita viste seg.
Han hadde ikke sett så store torsker ... eller kanskje ikke i det hele tatt? Er det ikke torsk der nede?
Joo, det må det vel være? Hæ?
Om ikke, hva eter man da slags fisk?

scratch det gikk plutselig opp for meg at jeg aner ikke om det finnes fisk og fiskere på de trakter Embarassed

Men så stor kveite var det flere av oss som ikke hadde sett.

nope - så store torsker som den breiflabben kveita der har vi veeedig få aav her nede....

Vis Medlemmets Profil

19 Re: Laksefiskere? on Fre 22 Jan 2016 - 1:53

Men breiflabb finnes det?

Vis Medlemmets Profil

20 Re: Laksefiskere? on Fre 22 Jan 2016 - 7:45

er ikke mye store fisker av den tradisjonelle sorten rundt Oslofjorden...

men med varmere vann kommer jo mye rart på besøk...

Vis Medlemmets Profil

21 Re: Laksefiskere? on Fre 22 Jan 2016 - 8:56

Er mange år siden jeg så spekkhogger ved Svenner - og det er mye skarv og ærfulgl i Oslofjorden - og til og med havørn i Drøbaksundet - -og sel....så kom ikke her og kom her.....vet at dette strengt tatt ikke er fisk - men det er også mye fisk å få for polakkene som står å fisker rundt Oslo.

Vis Medlemmets Profil

22 Re: Laksefiskere? on Fre 22 Jan 2016 - 9:25

Jeg bare lurte på om det foregår noe fiske langs rogalandskysten, og hvis ja, hva fisker de?

Vis Medlemmets Profil

23 Re: Laksefiskere? on Fre 22 Jan 2016 - 9:45

jhn skrev:Jeg bare lurte på om det foregår noe fiske langs rogalandskysten, og hvis ja, hva fisker de?

Sild.

Vis Medlemmets Profil

24 Re: Laksefiskere? on Fre 22 Jan 2016 - 11:51

jhn skrev:Men breiflabb finnes det?

:) breiflabb finnes og de fleste andre bortsett fra skrei. Breiflabb - når jeg var med min nå avdøde pappa som livnærte seg og familien (ikke alene) ut med lina med 300 krok for 25 - 30 år siden så ble bare fisk og krok kutta med kniv - ufisk - kalte han dem :) det gikk mange gode middager på sjøen på den måten..... skulle det være noe så var det en torsk eller kolje - kanskje ei lange......

Vis Medlemmets Profil

25 Re: Laksefiskere? on Fre 22 Jan 2016 - 17:21

jhn skrev:Jeg bare lurte på om det foregår noe fiske langs rogalandskysten, og hvis ja, hva fisker de?

Det fiskes både hyse-sei-torsk-makrell-kveite etc, her nede langs kysten og innijønna fjordene av noen få sjark-fiskere og hobby-fiskere, men ikke i det omfanget som der nord.

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 5]

Gå til side : 1, 2, 3, 4, 5  Next