Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Laksefiskere?

Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 2 av 5]

26 Re: Laksefiskere? on Fre 22 Jan 2016 - 17:29

Hyse, torsk og sei er vel og bra, laks også. Men det er jo dette som er skikkelig fisk:

Vis Medlemmets Profil

27 Re: Laksefiskere? on Fre 22 Jan 2016 - 17:49

Abbor Suspect

Nei, da foretrekker jeg heller sei, sånn som denne:

28 Re: Laksefiskere? on Fre 22 Jan 2016 - 17:57

KliffArne skrev:
jhn skrev:Jeg bare lurte på om det foregår noe fiske langs rogalandskysten, og hvis ja, hva fisker de?

Det fiskes både hyse-sei-torsk-makrell-kveite etc, her nede langs kysten og innijønna fjordene av noen få sjark-fiskere og hobby-fiskere, men ikke i det omfanget som der nord.
Der fikk jeg jo et seriøst svar. Takk for det. ... men fra den kanten Shocked

Apropos omfang ... nå ser det ut til at det er blitt litt bedre rekruttering her oppe. Spesielt i min kommune. Det liker vi jo Very Happy
Det skyldes nok kongekrabben vil jeg tro ... lite arbeid og stor fortjeneste. Det liker vi jo enda bedre Laughing cheers

Jeg har aldri sett en abbor ... kan ikke engang uttale det

Vis Medlemmets Profil

29 Re: Laksefiskere? on Fre 22 Jan 2016 - 18:09

KlifffArne, kanskje du lar høre fra deg om du skal på tur her på mine trakter? ... jeg har farledsbevis som dekker det meste av kyst og fjordstrøkene i Vest-Finnmark.

Hva skal du egentlig langs kysten her å gjøre?

Vis Medlemmets Profil

30 Re: Laksefiskere? on Fre 22 Jan 2016 - 18:42

mortal skrev:Hyse, torsk og sei er vel og bra, laks også. Men det er jo dette som er skikkelig fisk:

Mort:

Trodde det var denne som var favoritten jeg Mort(al) clown

Vis Medlemmets Profil

31 Re: Laksefiskere? on Fre 22 Jan 2016 - 18:57

@Palma: Liker du Æbbår-siltetøy da?

Vis Medlemmets Profil

32 Re: Laksefiskere? on Fre 22 Jan 2016 - 19:08

ArcticTiger skrev:@Palma: Liker du Æbbår-siltetøy da?

Æbbærrsiltetei har je itte hatt'ti mæ no'n gong. Det er da full itte fælkemat affraid

Vis Medlemmets Profil

33 Re: Laksefiskere? on Fre 22 Jan 2016 - 19:19

Palma skrev:
ArcticTiger skrev:@Palma: Liker du Æbbår-siltetøy da?

Æbbærrsiltetei har je itte hatt'ti mæ no'n gong. Det er da full itte fælkemat affraid

Abbor-syltetøy = Makrell-i-tomat, det har du da vel smakt Question

Vis Medlemmets Profil

34 Re: Laksefiskere? on Fre 22 Jan 2016 - 19:36

Æbbærrsiltetei ær gær gætt.

Vis Medlemmets Profil

35 Re: Laksefiskere? on Fre 22 Jan 2016 - 19:56

Makrell? ... det e jo agn. Det et man ikke No

Vis Medlemmets Profil

36 Re: Laksefiskere? on Fre 22 Jan 2016 - 20:01

Haha. Det er et uttrykk jeg aldri har hørt. Med dæven jeg lo. Men her på indre Østlandet er fisk fisk og kjøtt er mat Razz

Vis Medlemmets Profil

37 Re: Laksefiskere? on Fre 22 Jan 2016 - 20:05

Steikje så myttje vas, i en ellers seriøs trå No  

@jhn, er ikke sikkert vi drifter så langt nord, er egentlig interessert i tips på lett tilgjengelige elver hele veien oppover.
Men med unntak av deg, så er det jo bare østlendinger her som ikke ser forskjell på kveite og breiflabb Shocked

Minner meg litt om da noen la ut et bilde på gamle bike.no av en hummer, og jeg påstod det var en reke. Jaggu var det en som beit på og trodde jeg mente alvor.Og krangelen var et faktum.  pirat

Og så var det vel Snikkeren som hadde fått seg en tara-torsk, og noen foreslo det var en røye. Like fornøyelig hver gang Razz

38 Re: Laksefiskere? on Søn 24 Jan 2016 - 11:40

Hvorfor dra opp i en elv, fins jo masse sånne runde flytende dingser, rundt omkring i fjordene, har jeg hørt. Er vist masse laks oppi de, er bare å håve de opp, så har du fin fisk med noget attåt.

Vis Medlemmets Profil

39 Re: Laksefiskere? on Søn 24 Jan 2016 - 14:23

TomB skrev:Hvorfor dra opp i en elv, fins jo masse sånne runde flytende dingser, rundt omkring i fjordene, har jeg hørt. Er vist masse laks oppi de, er bare å håve de opp, så har du fin fisk med noget attåt.

Det er vel de færreste i dag som kun fisker for matauken...

Således blir vel det å fiske i laksenota som å jakte kvinnfolk på horehus pirat

Vis Medlemmets Profil

40 Re: Laksefiskere? on Søn 24 Jan 2016 - 14:40

knutk skrev:

Og kvaliteten er vel og sammenlignbar... Suspect

Vis Medlemmets Profil

41 Re: Laksefiskere? on Søn 24 Jan 2016 - 21:29

Palma skrev:
knutk skrev:

Og kvaliteten er vel og sammenlignbar... Suspect

Hm.. Der er jeg litt usikker. Husk, fagfolk er fagfolk. Razz

Vis Medlemmets Profil

42 Re: Laksefiskere? on Man 25 Jan 2016 - 11:55

Haya99 skrev:Hvorfor stresse så mye - er jo laks på Kiwi....

knutk skrev:
TomB skrev:Hvorfor dra opp i en elv, fins jo masse sånne runde flytende dingser, rundt omkring i fjordene, har jeg hørt. Er vist masse laks oppi de, er bare å håve de opp, så har du fin fisk med noget attåt.

Det er vel de færreste i dag som kun fisker for matauken...

Hvis det var for matauken, så ville det vært særdeles dumt å kjøre milevis for så å labbe langs ei elv hele dagen. Og stort sett komme tomhendt hjem. Kanskje få kjørt en passe stor laks iløpet av turen, før den slipper taket eller kjører seg fast imellom noen steiner.

Nesten som å ha et beist av en motorsykkel som man ønsker å blodtrimme enda mere, kjøre milevis i håp om en liten prøvetur. Kanskje ikke garantert at den starter, men hvis den starter så får man seg et skikkelig adrenalin-kick så lenge det varer..

43 Re: Laksefiskere? on Man 25 Jan 2016 - 12:32

KliffArne skrev:

Nesten som å ha et beist av en motorsykkel som man ønsker å blodtrimme enda mere, kjøre milevis i håp om en liten prøvetur. Kanskje ikke garantert at den starter, men hvis den starter så får man seg et skikkelig adrenalin-kick så lenge det varer..

nå får man jo laks på kiwi til en rimelig penge - men man får ikke sykler med 220rwhp og carbis-utstyr til en rimelig penge i butikken - så det var en dårlig sammenligning.

La nå de stakkars halv-ville laksene som er igjen leve ifred.....

Vis Medlemmets Profil

44 Re: Laksefiskere? on Man 25 Jan 2016 - 15:56

Haya99 skrev:
KliffArne skrev:

nå får man jo laks på kiwi til en rimelig penge - men man får ikke sykler med 220rwhp og carbis-utstyr til en rimelig penge i butikken - så det var en dårlig sammenligning.

Du får jo ikke laks heller til en rimelig penge på butikken. Det er såpass stor forskjell på en vill-laks og oppdretts-laks at kiwi-laksen nesten ikke kan kalles laks ... mener nå jeg.

Vis Medlemmets Profil

45 Re: Laksefiskere? on Man 25 Jan 2016 - 16:55

jhn skrev:
Haya99 skrev:
KliffArne skrev:

Du får jo ikke laks heller til en rimelig penge på butikken. Det er såpass stor forskjell på en vill-laks og oppdretts-laks at kiwi-laksen nesten ikke kan kalles laks ... mener nå jeg.

Tviler på at villakspris kommer opp mot Juletorskpris på 299 kr pr kg på monopolet i Mandal æææm Fiskelaget i Mandal....

Vis Medlemmets Profil

46 Re: Laksefiskere? on Man 25 Jan 2016 - 17:44

Okda skrev:

Tviler på at villakspris kommer opp mot Juletorskpris på 299 kr pr kg på monopolet i Mandal æææm Fiskelaget i Mandal....
HÆÆ?? kr299,- kg for "fersk juletorsk"??
Hvis det fortsatt er slik det var da jeg jobba på fiskebåt, så er denne "ferske juletorsken" fisket i oktober og sikkert tint og frosset minst to ganger før den ligger "duggfrisk" i isdisken sør for Trøndelagasfylkene..

Vis Medlemmets Profil

47 Re: Laksefiskere? on Man 25 Jan 2016 - 18:18

bikeridr skrev:
Okda skrev:

Hvis det fortsatt er slik det var da jeg jobba på fiskebåt, så er denne "ferske juletorsken" fisket i oktober og sikkert tint og frosset minst to ganger før den ligger "duggfrisk" i isdisken sør for Trøndelagasfylkene..
299 kr er jo rett og slett idiotisk ... ufattelig. Fiskeren får vel 10-12 kr.
Både håper og tror at kontrollen er bedre i dag på "fersk" fisk

Vis Medlemmets Profil

48 Re: Laksefiskere? on Man 25 Jan 2016 - 20:33

jhn skrev:
bikeridr skrev:
Okda skrev:

299 kr er jo rett og slett idiotisk ... ufattelig. Fiskeren får vel 10-12 kr.
Både håper og tror at kontrollen er bedre i dag på "fersk" fisk

Dette er tilfelle - kom på Fiskelaget i Mandal tirsdag ei god uke før jul og fikk beskjed om at prisen steg til kr 299 den morgenen. Dette er folk som nærmest har fått lov til å ha enerett på omsetning av fisk. 3,5 kilo tosk - kr 1000. Hva faen sa jeg og snudde på hælen og gikk. Ikke pokker om juletorsk skal koste sånne penger. Heldigvis har vi flere muligheter - bruker heller differansen på bensin enn å betale ågerpriser til utpresssere.

Vis Medlemmets Profil

49 Re: Laksefiskere? on Tir 26 Jan 2016 - 7:35

Når man snakker om priser - hvorfor koster det skadedyret kongekrabbe 300kr kg - når den er så lett å få tak i og det er så masse av den??? HÆH!!!

At kristne fiskehandlere i Mandal - på Jesus fødselsdag - finner på å ta ågerpriser for slappfisken - må man regne med - det står nok skrevet....

Vis Medlemmets Profil

50 Re: Laksefiskere? on Tir 26 Jan 2016 - 8:07

Haya99 skrev:Når man snakker om priser - hvorfor koster det skadedyret kongekrabbe 300kr kg - når den er så lett å få tak i og det er så masse av den??? HÆH!!!

At kristne fiskehandlere i Mandal - på Jesus fødselsdag - finner på å ta ågerpriser for slappfisken - må man regne med - det står nok skrevet....
Kongekrabba, eller Kamtsjatkakrabbe som den het da den kom er da ikke så dyr som du indikerer. Sist jeg var i Tromsø (11 dager siden), så tok Dragøy på Jekta (hhv fiskehandler og kjøpesenter) kr 179,- for kiloen.
Nuvel, uansett, ågerpriser kommer av det helt særnorske syndikatkartellet som heter "mellomledd". Bonden får ei krone literen for melk og så koster den 16 i butikken. Torsken får fiskeren 12-14 kroner for og den koster (selv i NN) kr 129,- på OBS!. Kjøper du den på kaia blir både du og fiskeren arrestert for skattesvik og hvitsnippforbryteri. Er du heldig får du kjøpe hos torghandleren og da kan du være heldig å komme av med kr 79,- for kiloen for mølja, samfengt.

Jeg ser her i Latvia, som er et arbeider og jordbruksland at det er mange færre mellomledd og faktisk litt mer konkurranse. Det finnes ikke et enerådene "Tine Meierier" med monopolkartellsyndikatågerprisgebyrpålegg, men iallefall 6-7 stykker. Bonden har også anledning å selge melk på torget, så derfor koster den ca 50 €/cent. Kjøttvarer koster 1/4 av norsk pris (indrefilet av okse koster rundt 11€/kg) og fåes best og ferdig mørnet på torget. Her driter de flatt i EUs "direktiver" om dette og hint og selger mat uten genmodifisering eller stappfulle av e-stoffer. Det eneste jeg må innrømme, er at her er det et u-land når det kommer til saltvannsfisk. Selv om jeg får "torsk" eller helst bøttegjedd til €3,50/kg, så smaker den ikke spesielt fersk, nei. Men norsk oppdrettslaks har de anmass og den koster sånn der 6-8€/kg..

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 2 av 5]

Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next