Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Laksefiskere?

Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 3 av 5]

51 Re: Laksefiskere? on Man 29 Feb 2016 - 16:37

KliffArne skrev:Det er en breiflabb..

Har surfet litt, og funnet en perle: Laggo. Dit skal jeg før jeg tar kveld Cool

Men ka farsken er dette, de tar mere betalt for oss søringa enn de må betale selv Suspect Må visst låne identiteten til en eller annen der oppe rabbit

52 Re: Laksefiskere? on Man 29 Feb 2016 - 20:34

KliffArne skrev:
KliffArne skrev:Det er en breiflabb..

Har surfet litt, og funnet en perle: Laggo. Dit skal jeg før jeg tar kveld Cool

Men ka farsken er dette, de tar mere betalt for oss søringa enn de må betale selv Suspect   Må visst låne identiteten til en eller annen der oppe rabbit
Men barn og ungdom under 16 fisker gratis, står det bounce

Vis Medlemmets Profil

53 Re: Laksefiskere? on Tir 1 Mar 2016 - 23:06

jhn skrev:Men barn og ungdom under 16 fisker gratis, står det bounce

Mon tro om det er den mentale alderen de går ut ifra, da er det en sjans alien Kansje låne same-koffta di, jhn?

54 Re: Laksefiskere? on Man 11 Jul 2016 - 20:19

Lite aktivitet på forumet for tiden, folk har kanskje noe bedre å ta seg til.

Selv har jeg vært på noen lakseturer siste ukene, og fjorårets fiskelykke har bare fortsatt. 5 stykk på tre turer, ikke verst. Må være haillet som er blitt bedre med årene, for det pleide ikke være slik. Å komme tomhendt hjem var mere vanlig rabbit

Her tok jeg sjansen og hengte den på styret på en moppe som sto beleilig parkert,:

55 Re: Laksefiskere? on Man 11 Jul 2016 - 20:29

Ser jo bare perfekt ut cheers

Lurer på hvor lenge sida det er jeg sjøl lempa ut ei flue, begynner å bli år... Crying or Very sad

Vis Medlemmets Profil

56 Re: Laksefiskere? on Fre 5 Aug 2016 - 22:41

Denne fikk friheten tilbake, har ikke mere plass i fryseren  rabbit

57 Re: Laksefiskere? on Lør 6 Aug 2016 - 6:18

For det første, kan du røyke den

For det andre; -er den blind? Ser litt misfoster ut? Men det gjør jo ikke noe, alle har livets rett, da..

Vis Medlemmets Profil

58 Re: Laksefiskere? on Lør 6 Aug 2016 - 10:02

Har forsøkt å røyke litt forskjellig, men ser for meg at laks bare blir ekkelt. Den må vel tørkes først da, på et vis? Og man får da en lakserus? Rolling Eyes

Laksen til Kliff fikk friheten tilbake, etter at han gjorde den blind på minst ett øye, øyet som ligger trykket ned i sten og grus. pirat

Vis Medlemmets Profil

59 Re: Laksefiskere? on Lør 6 Aug 2016 - 13:20

Og det dyret laksen henger på ?......spissnutet bayersk makk werk?

Vis Medlemmets Profil

60 Re: Laksefiskere? on Lør 6 Aug 2016 - 13:48

Trollerud skrev:For det første, kan du røyke den

For det andre; -er den blind?  Ser litt misfoster ut? Men det gjør jo ikke noe, alle har livets rett, da..

Tjaaa, folk tar seg jo en rev, så kan godt hende det går å røyke en laks også clown

Og hadde du selv hatt en krok fast i over-kjæften, så hadde du nok sett litt misfoster ut du òg Twisted Evil

Litt alvor, vurderer faktisk å prøve meg på å røyke en laks eller to iår. Har allerede kjøpt meg en sånn røyk-generator, og vært i skogen og hentet meg einer og kappet i skiver. Henger til tørk nå, satser på de er tørre nok om et par måneder. Og så må jeg lese meg litt opp på hvordan det skal gjøres, nytter vel ikke å spørre noen innpå her?

Liker egentlig ikke røyka-laks spesiellt mye, men kan jo gi det bort hvis det blir brukanes. Har en nabo som har sagt seg villig å prøvesmake

61 Re: Laksefiskere? on Lør 6 Aug 2016 - 14:24

KliffArne skrev:
Liker egentlig ikke røyka-laks spesiellt mye, men kan jo gi det bort hvis det blir brukanes.

Min erfaring i livet er at det er mer gunstig å gi bort det som ikke er brukanes..

Vis Medlemmets Profil

62 Re: Laksefiskere? on Lør 6 Aug 2016 - 15:01

KliffArne skrev:
Trollerud skrev:For det første, kan du røyke den

For det andre; -er den blind?  Ser litt misfoster ut? Men det gjør jo ikke noe, alle har livets rett, da..

Tjaaa, folk tar seg jo en rev, så kan godt hende det går å røyke en laks også clown

Og hadde du selv hatt en krok fast i over-kjæften, så hadde du nok sett litt misfoster ut du òg Twisted Evil

Litt alvor, vurderer faktisk å prøve meg på å røyke en laks eller to iår. Har allerede kjøpt meg en sånn røyk-generator, og vært i skogen og hentet meg einer og kappet i skiver. Henger til tørk nå, satser på de er tørre nok om et par måneder. Og så må jeg lese meg litt opp på hvordan det skal gjøres, nytter vel ikke å spørre noen innpå her?

Liker egentlig ikke røyka-laks spesiellt mye, men kan jo gi det bort hvis det blir brukanes. Har en nabo som har sagt seg villig å prøvesmake

Er det det du kaller BMWǹ din... Razz

Vis Medlemmets Profil

63 Re: Laksefiskere? on Søn 7 Aug 2016 - 0:32

Liker ikke røykelaks? ... ka det e som feile dæ?
Kokt og stekt laks derimot, det e ikke no særlig te mat.

Vis Medlemmets Profil

64 Re: Laksefiskere? on Søn 7 Aug 2016 - 2:23

jhn skrev:   ... ka det e som feile dæ?

Veit ittje, menn e ittje heilt go, næj.

65 Re: Laksefiskere? on Søn 7 Aug 2016 - 7:39

mortal skrev:Har forsøkt å røyke litt forskjellig, men ser for meg at laks bare blir ekkelt. Den må vel tørkes først da, på et vis? Og man får da en lakserus? Rolling Eyes

Laksen til Kliff fikk friheten tilbake, etter at han gjorde den blind på minst ett øye, øyet som ligger trykket ned i sten og grus. pirat

Røyking av laks funker helt fint.

Hadde en onkel som holdt på med dette. Han snekra sitt eget røykesystem.
Vet ikke noe om hvordan laksen ble preparert på forhånd, men utgangspunktet var villaks fisket i havet.
Resultatet ble særdeles vellykket.

Vis Medlemmets Profil

66 Re: Laksefiskere? on Søn 7 Aug 2016 - 11:18

Vi fikk røyka noen sjø-ørretter (3,8 og 4,8 kg) som gutta hadde tjuvfiska ei natt tidligere i sommar.
Omtrentlig framgangsmåte for kaldrøyking:
Del fisken i to på langs etter ryggraden, fjern ryggrad og plukk ut beina fra filetene med en tang feks. La skinnet være på.
Lag til en blanding av 2/3 salt og 1/3 sukker og gni rikelig inn, legges i kaldt rom/kjøle på fat/trau i et døgn ca.  
Skyll av og henges til tørk på kjøle til tørrhinne er etablert på kjøttet.
NB: Husk fluefrie omgivelser under allt arbeide med fisken!!
De er da klar til røyking. Vi satt dette bort til en fiskehandler.
Men man kan ganske enkelt lage "røykeri" sjølv, viss man vil holde på endel med dette. Finnes sikker tegninger for dette på nettet.
Ved kaldrøyking er det viktig at røyken er kald.
Elles blir fisken varm-røykt, som i "kokt".

Vis Medlemmets Profil

67 Re: Laksefiskere? on Søn 7 Aug 2016 - 15:48

Se her, nå kommer det litt matnyttig info. Ingenting er som tjuvfiska ørret pirat Salta/sukra du dem selv, med den blandinga? Og ble du fornøyd med smaken?

Har allerede lest litt, og som sagt kjøpt meg en sånn røyk-generator. Tenkt å gjøre det enkelt, og bruke et gammelt kjøleskap til røykeskap. Skal heller ikke så veldig mye til for å lage seg et skap. Røykgeneratoren skal etter sigende ikke klare å lage noe særs temperatur, sånn at den kan stå i bunn i skapet. Hvis jeg husker riktig, så må det ikke bli varmere enn 26 grader for at det skal kalles "kald-røyking". Jeg får prøve meg litt frem før jeg henger fisken inn.

68 Re: Laksefiskere? on Søn 7 Aug 2016 - 15:54

Ja, vi gjorde slik jeg beskrev, gjorde alt klart til røyking sjølv. Salt/sukker-blandingen, og tida i salt/sukker må man kanskje prøve seg litt fram med, alt etter smak/behag og størrelsen på fisken.
Ja, resultatet ble bra Very Happy

Vis Medlemmets Profil

69 Re: Laksefiskere? on Søn 7 Aug 2016 - 15:57

Vekta på fiskene du snakker om, regner med det var rund vekt?

70 Re: Laksefiskere? on Søn 7 Aug 2016 - 16:00

Det var nok kanskje det.

Vis Medlemmets Profil

71 Re: Laksefiskere? on Søn 7 Aug 2016 - 19:47

Jeg har røyka bacon ost og fisk, Oppskriften til AT er gull, men om noe som skal røykes har vært fryst vil jeg gå ned til ca 1/3 saltetid, siden det tar til seg salt mye lettere etter frysing, Det er både morro og godt. Røyking bør foretas i tørrt vær og sørg for god utlufting av røyk under røyking ellers blir det surt.

Vis Medlemmets Profil

72 Re: Laksefiskere? on Søn 7 Aug 2016 - 22:29

custom skrev:Jeg har røyka bacon ost og fisk, Oppskriften til AT er gull, men om noe som skal røykes har vært fryst vil jeg gå ned til ca 1/3 saltetid, siden det tar til seg salt mye lettere etter frysing.

Ble fortalt av en gammel kar at laks skulle fryses før røyking. Sikkert delte meninger om det, men uansett så vil det vel i de flestes tilfelle være det som er realiteten. Man går liksom ikke nedi i elva og henter en den dagen man finner ut at man vil røyke.

Så da mener du at 8-10 timer saltetid vil være passelig for fisk som har vært fryst?

custom skrev:Røyking bør foretas i tørrt vær og sørg for god utlufting av røyk under røyking ellers blir det surt.

Dette med ventilasjon har jeg lurt litt på. Skal jeg ha åpning både nede og i toppen? Og hvor mye?

73 Re: Laksefiskere? on Man 8 Aug 2016 - 8:30

KliffArne skrev:
custom skrev:Jeg har røyka bacon ost og fisk, Oppskriften til AT er gull, men om noe som skal røykes har vært fryst vil jeg gå ned til ca 1/3 saltetid, siden det tar til seg salt mye lettere etter frysing.

Ble fortalt av en gammel kar at laks skulle fryses før røyking. Sikkert delte meninger om det, men uansett så vil det vel i de flestes tilfelle være det som er realiteten. Man går liksom ikke nedi i elva og henter en den dagen man finner ut at man vil røyke.

Så da mener du at 8-10 timer saltetid vil være passelig for fisk som har vært fryst?

custom skrev:Røyking bør foretas i tørrt vær og sørg for god utlufting av røyk under røyking ellers blir det surt.

Dette med ventilasjon har jeg lurt litt på. Skal jeg ha åpning både nede og i toppen? Og hvor mye?

Prøv først med 8-10 timer salting og skriv opp hva du gjør for og endre eventuelt senere,
Bruk ventil som kan justeres i bunn og topp lukt på røyken som kommer ut (Ikke lukter fuktig surt)

Vis Medlemmets Profil

74 Re: Laksefiskere? on Fre 26 Aug 2016 - 12:18

Har hørt at gyteferdige hunn-lakser er av dårligere kvalitet enn hann-laks og ikke egner seg til røyking, så denne 7-kilos'en fikk friheten tilbake igår:

75 Re: Laksefiskere? on Tir 27 Sep 2016 - 23:53

Ingen som skryter, så da får jeg gjøre det selv. Årets sesong har vært veldig god, 16 lakser med stort og smått er landet. Brorparten er satt ut igjen.

Her er årets siste, tatt for et par uker siden, den skal røykes:

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 3 av 5]

Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next