Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Laksefiskere?

Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 4 av 5]

76 Re: Laksefiskere? on Ons 28 Sep 2016 - 5:11

KliffArne skrev: Årets sesong har vært veldig god, 16 lakser med stort og smått er landet. Brorparten er satt ut igjen.

Det er jo samme laksen du fanger hver gang?! Hva hvis jeg går ut og fisker Hugo og Hugo-Hugo 10x hver, har jeg da fått 20 fisk?

I say no more..

Vis Medlemmets Profil

77 Re: Laksefiskere? on Ons 28 Sep 2016 - 6:24

Det burde være noe for elgjakta; catch and realease.....

Vis Medlemmets Profil

78 Re: Laksefiskere? on Ons 28 Sep 2016 - 7:32

Fisken ser litt lei seg ut... Laughing

Har ikke fisket noe i år så langt.. Evil or Very Mad

Vis Medlemmets Profil

79 Re: Laksefiskere? on Ons 28 Sep 2016 - 10:51

KnutR

Admin
Haya99 skrev:Det burde være noe for elgjakta; catch and realease.....

Jeg synes det høres ut som elgjegerne gjør mye av akkurat det?
De har jo så og si elgen på lasteplanet, men så kommer det en orkan og en ufo som ødelegger for skuddet...

I garasjen: Honda Shadow 1100, Honda CX500, Suzuki GS125, Yamaha RD350(den gamle, caferacer to be), relativt ombygd Moto Guzzi V50II med EML sidevogn (støttehjulsræseren), Suzuki CS50 (moppen til fruen), Garelli Eureka Flex (låvefunnet) + en container med deler til alle førnevnte. Har et bur til familiebruk, Peugeot 4007.
Vis Medlemmets Profil

80 Re: Laksefiskere? on Ons 28 Sep 2016 - 14:34

KnutR skrev:
Haya99 skrev:Det burde være noe for elgjakta; catch and realease.....

Jeg synes det høres ut som elgjegerne gjør mye av akkurat det?
De har jo så og si elgen på lasteplanet, men så kommer det en orkan og en ufo som ødelegger for skuddet...

For mye heimbrent?

81 Re: Laksefiskere? on Ons 28 Sep 2016 - 14:44

Trollerud skrev:
KliffArne skrev: Årets sesong har vært veldig god, 16 lakser med stort og smått er landet. Brorparten er satt ut igjen.

Det er jo samme laksen du fanger hver gang?!  Hva hvis jeg går ut og fisker Hugo og Hugo-Hugo 10x hver, har jeg da fått 20 fisk?

I say no more..

Hehe. Jeg ser poenget, sjansen er jo tilstede at jeg får en jeg slapp uti flere ganger. Men har ennå ikke skjedd meg samme dagen.

Blir jo nesten som å sammenligne hvor ofte man får seg. Er det samme kjærringa hver gang, så blir det bare en?

82 Re: Laksefiskere? on Ons 28 Sep 2016 - 19:12

KliffArne skrev:Er det samme kjærringa hver gang, så blir det bare en?

Hvis det blir så mange... Sleep

Vis Medlemmets Profil

83 Re: Laksefiskere? on Ons 28 Sep 2016 - 20:45

KliffArne skrev:Ingen som skryter, så da får jeg gjøre det selv. Årets sesong har vært veldig god, 16 lakser med stort og smått er landet. Brorparten er satt ut igjen.

Her er årets siste, tatt for et par uker siden, den skal røykes:

Er den blitt ekstra godt røyket, eller har du spist den??

Vis Medlemmets Profil

84 Re: Laksefiskere? on Ons 28 Sep 2016 - 22:21

Hann KliffArne driver jo med sånn "catch and release", så han har sikkert satt den ut igjen.

Vis Medlemmets Profil

85 Re: Laksefiskere? on Ons 28 Sep 2016 - 23:42

mortal skrev:Hann KliffArne driver jo med sånn "catch and release", så han har sikkert satt den ut igjen.

Ja, men jeg røykte den først rabbit

86 Re: Laksefiskere? on Tor 29 Sep 2016 - 7:32

KliffArne skrev:
mortal skrev:Hann KliffArne driver jo med sånn "catch and release", så han har sikkert satt den ut igjen.

Hann KliffArne er snill mot dyra. Very Happy

Vis Medlemmets Profil

87 Re: Laksefiskere? on Tor 29 Sep 2016 - 8:48

mortal skrev:
KliffArne skrev:

Røyking? Er vel ikke særlig sundt for dyra heller?

Og det der jåleriet med å fange fisken for å sette den ut igjen, må være som å varte opp en dame hele kvelden for så å avrunde barrunden med å sende hu hjem på bussen...

Nei, når man får fisken på land skal man slå den i hodet med noe hardt og stikke den med kniv Twisted Evil

Vis Medlemmets Profil

88 Re: Laksefiskere? on Tor 29 Sep 2016 - 9:21

knutk skrev:
Nei, når man får fisken på land skal man slå den i hodet med noe hardt og stikke den med kniv Twisted Evil

...det er jo noen som gjør det med damene også...

Vis Medlemmets Profil

89 Re: Laksefiskere? on Tor 29 Sep 2016 - 12:10

mortal skrev:
KliffArne skrev:

Det kommer vel an på øya som ser?

RÅDET FOR DYREETIKK
" På samme måte som det ikke er akseptabelt å fange fugler eller pattedyr i feller uten annen hensikt enn å ha det moro, finner ikke Rådet at det er akseptabel forvaltning å tillate at fisk påføres smerte og stress ved fisking uten annen hensikt enn å tilfredsstille menneskers behov for spenning og opplevelse. Dersom fiskebestanden er for liten til å kunne beskattes, er alternativet etter Rådets syn å stanse fisket. Verken hensynet til sportsfiskere eller grunneieres inntekt fra salg av fiskekort kan etter Rådets syn forsvare et forvaltningssystem der den lidelse som fisken påføres ikke blir tillagt vekt. Rådet for dyreetikk vil på denne bakgrunn fraråde at “fang- og slipp” blir innført som forvaltningstiltak i Norge."

Vis Medlemmets Profil

90 Re: Laksefiskere? on Tor 29 Sep 2016 - 18:47

mortal skrev:Hann KliffArne er snill mot dyra. Very Happy

Oh yeah!  Her får kaninen gulrot:

91 Re: Laksefiskere? on Fre 4 Nov 2016 - 23:22

custom skrev:
KliffArne skrev:
custom skrev:Jeg har røyka bacon ost og fisk, Oppskriften til AT er gull, men om noe som skal røykes har vært fryst vil jeg gå ned til ca 1/3 saltetid, siden det tar til seg salt mye lettere etter frysing.

Ble fortalt av en gammel kar at laks skulle fryses før røyking. Sikkert delte meninger om det, men uansett så vil det vel i de flestes tilfelle være det som er realiteten. Man går liksom ikke nedi i elva og henter en den dagen man finner ut at man vil røyke.

Så da mener du at 8-10 timer saltetid vil være passelig for fisk som har vært fryst?

custom skrev:Røyking bør foretas i tørrt vær og sørg for god utlufting av røyk under røyking ellers blir det surt.

Dette med ventilasjon har jeg lurt litt på. Skal jeg ha åpning både nede og i toppen? Og hvor mye?

Prøv først med 8-10 timer salting og skriv opp hva du gjør for og endre eventuelt senere,
Bruk ventil som kan justeres i bunn og topp lukt på røyken som kommer ut (Ikke lukter fuktig surt)

I dag henta jeg opp to laks av fryseren som jeg skal prøve meg på.

Men jeg leste meg litt opp på hvordan en "ekspert" gjør det, og han lar dem ligge 3 døgn i salt/sukker blandingen. Så nå vet jeg ikke helt hvem jeg skal høre på scratch

92 Re: Laksefiskere? on Lør 5 Nov 2016 - 0:56

Du vil aldri få like bra resultat av fryst fisk kontra fersk.Sad fact of life Wink

Vis Medlemmets Profil

93 Re: Laksefiskere? on Lør 5 Nov 2016 - 8:08

Å bruke frossen til graving er lurt pga eventuelle bakterier som kan utvikle seg fra fersk.

Vis Medlemmets Profil

94 Re: Laksefiskere? on Lør 5 Nov 2016 - 10:13

Haya99 skrev:Å bruke frossen til graving er lurt pga eventuelle bakterier som kan utvikle seg fra fersk.

Hører du, Mahatma? Haya har mere peiling enn deg, sad fact of life Surprised

Og folk som driver stort innen røyking av laks, sier at den SKAL ha vært frosset minst 14 dager før man forbereder den til røyking.

95 Re: Laksefiskere? on Søn 6 Nov 2016 - 16:17

KliffArne skrev:
custom skrev:
KliffArne skrev:
custom skrev:Jeg har røyka bacon ost og fisk, Oppskriften til AT er gull, men om noe som skal røykes har vært fryst vil jeg gå ned til ca 1/3 saltetid, siden det tar til seg salt mye lettere etter frysing.

Ble fortalt av en gammel kar at laks skulle fryses før røyking. Sikkert delte meninger om det, men uansett så vil det vel i de flestes tilfelle være det som er realiteten. Man går liksom ikke nedi i elva og henter en den dagen man finner ut at man vil røyke.

Så da mener du at 8-10 timer saltetid vil være passelig for fisk som har vært fryst?

custom skrev:Røyking bør foretas i tørrt vær og sørg for god utlufting av røyk under røyking ellers blir det surt.

Dette med ventilasjon har jeg lurt litt på. Skal jeg ha åpning både nede og i toppen? Og hvor mye?

Prøv først med 8-10 timer salting og skriv opp hva du gjør for og endre eventuelt senere,
Bruk ventil som kan justeres i bunn og topp lukt på røyken som kommer ut (Ikke lukter fuktig surt)

I dag henta jeg opp to laks av fryseren som jeg skal prøve meg på.

Men jeg leste meg litt opp på hvordan en "ekspert" gjør det, og han lar dem ligge 3 døgn i salt/sukker blandingen. Så nå vet jeg ikke helt hvem jeg skal høre på scratch

Skal du røyke eller grave scratch

Vis Medlemmets Profil

96 Re: Laksefiskere? on Søn 6 Nov 2016 - 22:39

Røyke

97 Re: Laksefiskere? on Man 7 Nov 2016 - 5:22

og så grave.. Men røyke først.

Vis Medlemmets Profil

98 Re: Laksefiskere? on Man 7 Nov 2016 - 17:55

Veldig i tvil på dette med hvor lang tid det skal saltes/ sukres. Så jeg la all beskjedenhet bort, og ringte til tidligere nevnte "ekspert" for å høre med han. Voldsomt hyggelig kar, som delte masse erfaringer han selv hadde gjort seg ila 30 års tid. Det eneste han ikke ville snakke om var sukker/ salt/ whatever blandinga sin.

De 3 dagene saltetid han skriver på sin hjemmeside, viser seg å heller være litt over 2, onsdag ettermiddag til fredags kveld. Jeg kjører på, og satser på ca det samme. Det er jo ikke jeg selv som skal spise det, uansett pirat

Noen som vil ha en bit, når den er ferdig?

Her ligger en av dem etter ca et døgn i salt:

99 Re: Laksefiskere? on Man 7 Nov 2016 - 20:55

KliffArne skrev:Veldig i tvil på dette med hvor lang tid det skal saltes/ sukres. Så jeg la all beskjedenhet bort, og ringte til tidligere nevnte "ekspert" for å høre med han. Voldsomt hyggelig kar, som delte masse erfaringer han selv hadde gjort seg ila 30 års tid. Det eneste han ikke ville snakke om var sukker/ salt/ whatever blandinga sin.

De 3 dagene saltetid han skriver på sin hjemmeside, viser seg å heller være litt over 2, onsdag ettermiddag til fredags kveld. Jeg kjører på, og satser på ca det samme. Det er jo ikke jeg selv som skal spise det, uansett pirat

Nei takk for salt etter min smak

Vis Medlemmets Profil

100 Re: Laksefiskere? on Ons 9 Nov 2016 - 18:32

custom skrev:
KliffArne skrev:Veldig i tvil på dette med hvor lang tid det skal saltes/ sukres. Så jeg la all beskjedenhet bort, og ringte til tidligere nevnte "ekspert" for å høre med han. Voldsomt hyggelig kar, som delte masse erfaringer han selv hadde gjort seg ila 30 års tid. Det eneste han ikke ville snakke om var sukker/ salt/ whatever blandinga sin.

Nei takk for salt etter min smak

Hehe, det var med stor spenning jeg prøvesmakte igår kveld, etter at jeg hadde røyka den ene laksen. Den som var magrest. Nå er jo ikke jeg til å stole på når det gjelder prøvesmaking av røykalaks, heller, men det smakte slett ikke verst. Emma syntes også det ble bra, og det samme sier 5 andre som har smakt på idag. Var kun en av dem som nevnte at den var salt, men at det sansynligvis ville gå seg til når man spiste det sammen med noe annet til.

So far, so good. Nå spørs det på nummer 2, den fikk noe lengre saltetid. Dette pga. at den var feitere, så tror den trenger litt mere tid, både salting og tørketid før røyking. santa

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 4 av 5]

Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next