Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Beckerns CB1100F prosjekt

Gå til side : 1, 2  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 2]

1 Beckerns CB1100F prosjekt on Ons 27 Jan 2016 - 16:41

Hei,
Tunofisken bytter snart navn til Beckern.
Prosjekt sykkel i hus. En CB1100F '85 med 80k km på telleren og ellers i en ganske begredelig stand.
Ingen eksos, ingen fungerende bremser, bulket og plastret tank, ingen blinklys osv osv.
Motoren skal visst nok være ok og fungerte frem til en regulator satt en stopper for noen år siden.
Den turner rundt med merkbar kompresjon og et slitent LiFe batteri drar starter nesten rundt to ganger.

Gliset ankommet i -20

En uke etter er den i garasjen. (Kommentarer om ryddig verksted skal jeg ha meg frabedt. Det er en 50 år gammel garasje, trang, råtten og uisloert og jeg er et rotehue av dimensjoner.)

Nedplukking startet:

Stadig mer nedplukking:

Her stopper det litt opp mens jeg kikker på linjer og muligheter.
Med SOHC 750 K7 tank:

Med org tank og bakstuss trukket frem:

Ikke akkurat photoshop men ser litt på linjer fortsatt.

Sist endret av Tunofisken den Ons 27 Jan 2016 - 23:23, endret 4 ganger

Vis Medlemmets Profil

2 Re: Beckerns CB1100F prosjekt on Ons 27 Jan 2016 - 17:36

Kult med flere byggeprosjekter her. Men du må få ordnet med bildene, vi vil se hvordan dette ser ut... Cool

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Beckerns CB1100F prosjekt on Ons 27 Jan 2016 - 23:33

Begge tankene står å koker i malingfjerner under plast over natten
Originaltanken er full av bondo så det gjenstår å se hvordan den er.
K7 tanken er nok den som er i best stand på tross av bulkene.

Nest trinn er komp test, evt prøvestart for å få et bedre bilde av motor. Gjør dette før det elektriske plukkes ned og motor tas ut.
Deretter blir det inspeksjon av toppen evt sjekk/bytte av kamkjede strammer.

Planen med sykkelen er fortsatt noe diffus.
Jeg har tenkt å bytte ut gafler og svingarm med noe moderne. USD foran og muligens enkeltsving bak.
Bakenden av rammen bli nok noe kortere og den får diverse forsterkninger lenger frem.
Usikker på fjæring bak. Blir det enkeltsving blir det også mono-demper. Monodemper er ikke utelukket eller heller.
Vi får se.
Tank sete og deksler er noe mer vagt.
Jeg tenker enten mer tradisjonelt Cafe stil eller en hybrid der jeg beholder det meste av de karakteristiske tegnene på DOHC CB F serien, Dvs beholder den karakteristiske taken, Luft rillene i sidedeksel og bakstussen. Det vil likevel bli modifikasjoner. Setet blir singel sal og bakenden kommer mye lenger frem og sidedeksler blir mye mindre.

Kommentarer mottas med takk.

Vis Medlemmets Profil

4 Re: Beckerns CB1100F prosjekt on Tor 28 Jan 2016 - 20:20

Det siste bildet er det jeg synes passer best til den "serien" CB...
Bare unngå at fronten "stuper" for mye med de litt kortere USD gaflene..
Planer om 4-1/ 4-4/4-2 eksosanlegg? dette bestemmer litt om hvordan bakramme vil ta seg ut,også om en bør ha enkel eller dobbel svingarm..

cheers

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Beckerns CB1100F prosjekt on Fre 29 Jan 2016 - 21:40

mekkern skrev:Det siste bildet er det jeg synes passer best til den "serien" CB...
Bare unngå at fronten "stuper" for mye med de litt kortere USD gaflene..
Planer om 4-1/ 4-4/4-2 eksosanlegg? dette bestemmer litt om hvordan bakramme vil ta seg ut,også om en bør ha enkel eller dobbel svingarm..

cheers

Takker for tilbakemelding. Har som sagt lyst på et lite sidedeksel som også tar med seg "luftinntak" utsparringene som orignaldekslene har. får se om jeg kan lage et utkast av det også.
Alternativet er at jeg forlater stilen mer eller mindre helt med K7 tanken. Jeg kommer ikke til bruke originaltank uten noe som følger opp svingen ned. Det må være en sammenheng ellers får jeg klare meg uten.

Ser etter lange gafler. Etter litt research står jeg med to hovedalterantiver ZX9R 9?-97 eller VTR SP1 gafler som er noe av det langste man får tak i.
Det lille SP1 gaflene taper tar man igjen med å sette en "gull wing" top tripple som gjør at innfestingen kommer lenger ned. Honda er også nokså greie å ha med å gjøre mtp bremser, styrehode, lagre....
Men RC51 deler er i ferd med å bli unobtainium så hvis noen har et sett liggende er det bare å skrike ut.

Eksos henger helt i lufta enda.
alt 1. Har lyst på noe under motor opplegg. Det vil i såfall bli hjemmemekka. 4 - 1 som så snor seg frem og tilbake så jeg får litt demping under motor og en liten demper under svingarm med utslipp der. CBR svingarm og andre med linker under svingarm utgår i såfall.
alt 2a. CBR900RR baksving har plass til både bakdemper og eksosrør. Det går dermed an å ta eksos opp der. Igjen ser jeg for meg noe hjemmelaget som vil dekke hele undersiden av bakstussen og evt ende ut i bakstussen.
alt 2b. Det finnes baksving med plass til eksos gjennom midten som også har dempere bak.
alt 3. Finner et billig 4.1 anlegg for å få kjørt litt og blir aldri ferdig med de mer ambisiøse planene.

Kan se ut som om det blir overhaling av motor også. Første test av kompresjon sier 100psi på syl1. Skulle vært 170psi.

Vis Medlemmets Profil

6 Re: Beckerns CB1100F prosjekt on Lør 30 Jan 2016 - 3:02

Hvis motoren har stått lenge ville jeg nok fått start på den og varmkjørt den en tur før sjekk av komp.
dessuten er sjekk av ventiler nødvendig også.
Har et 4-1 anlegg til cb900 kan det passe?

Vis Medlemmets Profil

7 Re: Beckerns CB1100F prosjekt on Lør 30 Jan 2016 - 9:52

Designet på disse origimalt er veldig bra etter min mening. Men kjøreegenskaper er elendige etter dagens std - så hvorfor ikke beholde orig-stuket og så forbedre ytelsene - ikke ekstremt - men gi den egenskaper på høyde med dagens sykler; lettsvingt - gode bremser og litt mer trøkk. Så blir det nye designet litt endret - for å gi hint om at her en noe gjort.

Vis Medlemmets Profil

8 Re: Beckerns CB1100F prosjekt on Lør 30 Jan 2016 - 16:27

mekkern skrev:Hvis motoren har stått lenge ville jeg nok fått start på den og varmkjørt den en tur før sjekk av komp.
dessuten er sjekk av ventiler nødvendig også.
Har et 4-1 anlegg til cb900 kan det passe?

Det var et veldig godt råd. Så godt at jeg gjorde akkurat dette før jeg leste det. Dvs, ikke noen full varmkjøring og den dårligste sylinderen tente knapt, men den tente med litt ekstra bensin/startgass hjelp.
Den ble bare lunken men etter dette ble det ny sjekk om alle sylindre peaker på 175-180 og ligger på 160-170 mellom peakene. Alt målt med et BT sett som er vanskelig å skru tett så litt lekkasje var det hele veien.
Selger sa at forrige eier hadde "tatt toppen" for noen år siden (og sikkert veldig få km etter det) og det ser ut til at den jobben fortsatt holder.

Ventiler skal selvsagt sjekkes og det blir uansett åpning av toppen så jeg får inspisert sylindre.
Er det mye kamkjedetøbbel på denne også eller er det noe som hører 750/900 til?
Andre kjente sykdommer?

Sist endret av Tunofisken den Lør 30 Jan 2016 - 16:35, endret 1 gang

Vis Medlemmets Profil

9 Re: Beckerns CB1100F prosjekt on Lør 30 Jan 2016 - 16:34

Haya99 skrev:Designet på disse origimalt er veldig bra etter min mening. Men kjøreegenskaper er elendige etter dagens std - så hvorfor ikke beholde orig-stuket og så forbedre ytelsene - ikke ekstremt - men gi den egenskaper på høyde med dagens sykler; lettsvingt - gode bremser og litt mer trøkk. Så blir det nye designet litt endret - for å gi hint om at her en noe gjort.

Ramme blir forsterket, gaffler bytetet og endringer bak blir det men litt usikkert hva enda. Har en Øhlins mono demper med løst reservoar som skriker etter å bli tatt i bruk men det kan også blir duo løsning.
Jeg er ikke videre fan bakløkta og skiltoppheng , så der blir det endringer uansett. Da er det veldig fristende å trekke hele bakstussen fremover også.

Vi får se.

Vis Medlemmets Profil

10 Re: Beckerns CB1100F prosjekt on Lør 30 Jan 2016 - 16:46

Se her, du. Nytt prosjekt cheers

Men ta og rydd litt i verkstedet, da mann rabbit

11 Re: Beckerns CB1100F prosjekt on Lør 30 Jan 2016 - 17:37

KliffArne skrev:Se her, du. Nytt prosjekt cheers

Men ta og rydd litt i verkstedet, da mann rabbit

Pøhh

Jada, dette blir en full prosjettråd fra start til slutt.

Vis Medlemmets Profil

12 Re: Beckerns CB1100F prosjekt on Lør 30 Jan 2016 - 21:21

Inspisere sylindre kan en gjøre gjennom plugghullet med kamera...

Den "vanlige" raklinga i clutchkurven er en klassiker..
nå er jo exosen borte så du slipper skranglinga av innrrør som har løsnet..
ellers er det som alle gamle motorer med svetting og lekkasjer... og sprukne coiler..
Forgasserne kan du demontere og kjøre i ultralydvasker først som sist.
hvis du putter på 4-1 og "ståltrådfiltre" så må du dyse om gasserne..ille nok med org eksos og lokket på luftfilter kassa borte..
De kan være litt råtne å starte hvis de har stått litt-frem til de har vært varme en gang...
Pluggene har lett for å sote ned ved putrekjøring.

Vis Medlemmets Profil

13 Re: Beckerns CB1100F prosjekt on Lør 30 Jan 2016 - 22:15

mekkern skrev:Inspisere sylindre kan en gjøre gjennom plugghullet med kamera...
Jo det kan jeg nok men jeg tenkte at da får jeg inspisert kamkjedestrammer, ventiler, ventilseter med mer også.
Men det er kanskje ikke noe jeg behøver prioritere når komp er bra og om sylindre ser bra ut?

Den "vanlige" raklinga i clutchkurven er en klassiker..
nå er jo exosen borte så du slipper skranglinga av innrrør som har løsnet..
ellers er det som alle gamle motorer med svetting og lekkasjer... og sprukne coiler..
Forgasserne kan du demontere og kjøre i ultralydvasker først som sist.
hvis du putter på 4-1 og "ståltrådfiltre" så må du dyse om gasserne..ille nok med org eksos og lokket på luftfilter kassa borte..
De kan være litt råtne å starte hvis de har stått litt-frem til de har vært varme en gang...
Pluggene har lett for å sote ned ved putrekjøring.

Forgassere skal i ultralydvaskeren ja. Men akkurat nå sitter jeg å leser om FI konvertering så øyet blir stort og vått.
Gamle tråder fra 2005 - 2007 gir håp om at dette kan løse forgasser problamene. Andre putter jo glatt 10k i nye gassere for å få bedre justeringsmuligheter og aks pumpe.
Da må FI være et godt alternativ.

Noen som vet om det fortsatt er Mega/micro-squirt som gjeder for slike custom bygg?

Vis Medlemmets Profil

14 Re: Beckerns CB1100F prosjekt on Lør 30 Jan 2016 - 22:52

Hayabusa innsprut kan brukes til det meste og kan programmeres ganske fritt...finnes ebay.
eksempelvis:
ecu

throttelbodyes

ledningsnett

fuelpump.

+litt sensorer og da har du tenningen programmerbar også...

Vis Medlemmets Profil

15 Re: Beckerns CB1100F prosjekt on Søn 31 Jan 2016 - 8:50

Bygge om en Honda til en Suzuki - hehe det sier vel det meste....god idé.

Ellers er stuket på den originale tanken og deler i forb med det noe av det beste på denne modellen - og jeg ville forsøkt å beholde dette.

Som nevt en diskret ombygging/oppgradering - men at man fortsatt ser hva som er originalen.

På min Busa så er det stadig forslag fra endel forståsegpåere -og mange har gjort dette på moddete Busaer - de bygger om til Gixxer stuk - for at den skal se mer sportslig ut. Men da mister den jo sin identitet - og jeg mener Gen 1 seps- har sterk identitet - møter du en på veien eller får en bak deg i speilet så ser det utrolig rå og fartslyllt ut og spesiell ifht alle andre sykler. Frontkåpa og hekken er det som bidrar mest til denne identiten - og det skal beholdes. Eneste jeg har endret er forskjermen - en lettere sort carbon Gixxer-skjerm - gir et noe lettere uttrykk uten at helheten forsvinner.

Vis Medlemmets Profil

16 Re: Beckerns CB1100F prosjekt on Søn 31 Jan 2016 - 13:28

mekkern skrev:Hayabusa innsprut kan brukes til det meste og kan programmeres ganske fritt...finnes ebay.
eksempelvis:
ecu

throttelbodyes

ledningsnett

fuelpump.

+litt sensorer og da har du tenningen programmerbar også...

Tror TB og injectorer blir for digre. Ser flere bruker 02-03 GSXR600 TB og injectorer. Det passer nok bedre tilen sykkel som skal gi 108hk selv om volum er nesten dobbelt.
Men ledningsnett vil kanskje gå om hverandre uansett?

Vis Medlemmets Profil

17 Re: Beckerns CB1100F prosjekt on Søn 31 Jan 2016 - 15:52

Det funker nok bra det- var bare for å indikere prisleie det dreier seg om..

Vis Medlemmets Profil

18 Re: Beckerns CB1100F prosjekt on Søn 31 Jan 2016 - 23:13

mekkern skrev:Det funker nok bra det- var bare for å indikere prisleie det dreier seg om..

Supert. Prisene er det jo ikke noe å si på.
Hayabusa ekstern pumpe har jeg sett nevnt som en av de bedre alternativene der pumpe i tank er vanskelig. Lavt strømtrekk også. Har den innebygget trykkregulator? Det anbefales regulator i enden av fuel rail for å oppnå kontinuerlig strøm av kjølig drivstoff i railen på en varm luftkjølt motor. Regulator i endenn sikrer dette. Men kan sikkert fikses med en liten blødeventil som slipper gjennom litt.

Hvordan er det med sensorer. Må den ha en cam sensor, hva må den i såfall den kunne gi av pulser. Er det bare en puls pr omdreining eller skal den gi puls for hvert stempel.
MegaSqirt bruker en tankrans nede på kranken med et hull ved TDP1.

Vis Medlemmets Profil

19 oppdatering on Søn 21 Feb 2016 - 19:50

Da er det på tide med litt oppdatering.
Sykkel er plukket ned og motor står på bukk og jeg har startet å sjekke tilstanden.
Motor står litt på vent i påvente av bedre verktøy. Søkerblader og mikrometer er på vei.
Ventilklaringene var innenfor minimumspekk men noen var litt trange. Den ene kammen ser ut til å være innenfor speck mens den andre er et 2-3 tideler under speck og 1-2 tideler under replacement grense.
Baksving somler jeg vel egentlig bare med bestilling. Det blir antagelig en CBR900RR sving.

Ramme

Hovedstøtte og fester borte:

Motor

Forgassere så ikke ille ut inni.

Første skikkelige innkjøp, ZX9R gafler:

Bunpanne full av pakningssement:

Pakninssement:

Panne ute sement:

olje pickup:

Vis Medlemmets Profil

20 Re: Beckerns CB1100F prosjekt on Søn 21 Feb 2016 - 21:20

Microsquirt, ZX6R injektorer.
For pris sammenligningens skyld ble det billigere enn feks komplett sett med nye RS gassere, men mye mere arbeid seff. What a Face
Og mye gøyere å koble pc til for å justere.

Vi er jo tross alt i 2016. farao

Vis Medlemmets Profil

21 Re: Beckerns CB1100F prosjekt on Søn 21 Feb 2016 - 22:23

WagenLagenKranken, Von skrev:
Microsquirt, ZX6R injektorer.
For pris sammenligningens skyld ble det billigere enn feks komplett sett med nye RS gassere, men mye mere arbeid seff. What a Face
Og mye gøyere å koble pc til for å justere.

Vi er jo tross alt i 2016. farao

Ja det blir nok microsquirt. Det finnes jo til og med en app til den :p
Mye suzuki deler som mange har brukt før.
Men alt det der er langt fram i tid tror jeg.
Nå skal jeg finne ut av hoved stuket samt tilstand på motor så får vi ta det derfra.

Vis Medlemmets Profil

22 Re: Beckerns CB1100F prosjekt on Man 22 Feb 2016 - 12:21

Beckern skrev:
Nå skal jeg finne ut av hoved stuket samt tilstand på motor så får vi ta det derfra.

Satse på dette ikke representativt for motoren da. Kan ikke huske å ha sett så mye grums, siden 80 tallet Razz

Vis Medlemmets Profil

23 Re: Beckerns CB1100F prosjekt on Man 22 Feb 2016 - 20:52

WagenLagenKranken, Von skrev:
Beckern skrev:

Satse på dette ikke representativt for motoren da. Kan ikke huske å ha sett så mye grums, siden 80 tallet Razz

Nå må du huske på at motoren faktisk er fra tidlig 80 tallet så det henger jo ihop.  Wink

Nei seriøst, den var ille i bunnen men toppen var helt fri for gjørme og så veldig pen ut sånn sett.
Dessverre gått av noen bitte små skår på turteller drevet som har laget to små riper i kammen der den er lagret ved siden av drevet.
Men nå tror jeg dette var kammen som også er slitt. Venter som sagt på verktøy, inkl plastiguage.

Vis Medlemmets Profil

24 Re: Beckerns CB1100F prosjekt on Man 7 Mar 2016 - 18:51

Ting går langsomt fremover.
Ventet på måleverktøy og grublet mye på løsning.
Omsider kom micrometer,søkerblader og plastigauge.
Så da fikk jeg omsider målt klaringer i toppen skikkelig.
Ikke at det var så nøye når jeg omsider fikk målt kammene selv.

Kan alt for lite om bygging av motorer og aner ikke hvordan jeg skal vurdere slitasje så jeg tar motor delt i tre med til Jan Tore Skoglund så skal han få vurdere hva som er kass og hva som ikke er det.

Noen som har noen pent brukte CB1100F kammer som ligger å slenger så si i fra.

Lagerbukkene i toppen er heller ikke helt topp:

Ny oljekjøler ferdig bulket i transport.
"

Vis Medlemmets Profil

25 Re: Beckerns CB1100F prosjekt on Man 7 Mar 2016 - 22:32

Må si jeg er imponert over rettskrivingen din, på et fremmed språk, etter såpass kort tid i Norge cheers

Har du hjelp, eller er du virkelig blitt så god?

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 2]

Gå til side : 1, 2  Next