Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Beckerns CB1100F prosjekt

Gå til side : Previous  1, 2

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 2 av 2]

26 Re: Beckerns CB1100F prosjekt on Ons 9 Mar 2016 - 7:36

KliffArne skrev:Må si jeg er imponert over rettskrivingen din, på et fremmed språk, etter såpass kort tid i Norge cheers

Har du hjelp, eller er du virkelig blitt så god?

Det finnes sikkert noe ironi eller liknende i den der men jeg fikk ikke tak i den.
Var det for mye engelsk i posten etter din smak som fikk deg til å "konkludere" med at dette er en engelskspråklig fyr?

Vis Medlemmets Profil

27 Re: Beckerns CB1100F prosjekt on Ons 9 Mar 2016 - 22:18

Beckern skrev:
KliffArne skrev:Må si jeg er imponert over rettskrivingen din, på et fremmed språk, etter såpass kort tid i Norge cheers

Har du hjelp, eller er du virkelig blitt så god?

Det finnes sikkert noe ironi eller liknende i den der men jeg fikk ikke tak i den.
Var det for mye engelsk i posten etter din smak som fikk deg til å "konkludere" med at dette er en engelskspråklig fyr?

Nei å nei, jeg forvekslet deg med han Hollenderen som flyttet opp til Helgeland. Flau nå Embarassed

28 Maler on Tir 15 Mar 2016 - 19:46

Har laget noen maler til rammeforsterkninger

Honda stem gled greit ut. Presse ut stem med låsering i nedre bærebro ikke så enkelt:

25T fikk stemmen til å bukle seg:

men fikk den ikke ut, så nå dette:

Heldigvis gir ikke den delen jeg har kuttet i noen form for støtte mot stem. Det er ca 0,5mm glippe rundt hele.

Dreistål kom med storken:

Vis Medlemmets Profil

29 Snacks på vei on Tor 17 Mar 2016 - 22:04

Svingarm er på plass. Demper på vei:

Vis Medlemmets Profil

30 Re: Beckerns CB1100F prosjekt on Ons 30 Mar 2016 - 14:39

Har du fått demper, og begynt montering av svingarmen?

Vis Medlemmets Profil

31 Re: Beckerns CB1100F prosjekt on Tir 5 Apr 2016 - 23:04

mortal skrev:Har du fått demper, og begynt montering av svingarmen?

Jada, demper har kommet og stem er sveiset opp og dreid ned.
Har satt demper inn og sjekket litt avstander. Det blir trangt. Som det står nå ser det ut til at bakenden er ca 30mm høyere en originalt og da butter toppen i ramma over. Nå tror jeg ikke 30mm er for ille så jeg kan leve med det.
Heldigvis vil dette opplegget presse armen og fjæra ned når svingarm går opp så ubelastet trenger jeg ikke mer enn et par mm klaring.
Ser for meg å bruke et rør omtrent som det som ligger over lenkearmen på et par av bildene og sveide på et par øyer til å holde lenkearmen.

Vis Medlemmets Profil

32 Re: Beckerns CB1100F prosjekt on Ons 6 Apr 2016 - 15:19

Her er en makan sykkel og liknende oppheng. Her sitter festet i svingarm ca 20mm lenger ned (Nede i svingarmen i stedet for oppå)  og røret på tvers tilsvarende legger ned på hovedrøret.
Mitt festet havner altså oppi forsterkningen (som er fjernet for anledningen på min)
Hadde nok tenkt å ha litt kraftigere braketter og evt rør-forsterkning fra oversiden av rør og på skrå fremover mot rør-skjøten i hovedramma, alt plate forstrekninger.

Vis Medlemmets Profil

33 Re: Beckerns CB1100F prosjekt on Ons 6 Apr 2016 - 15:50

Her blir det store krefter på grunn av utvekslingen til støtdemperen, så pass på at du lager en løsning med tilstrekkelig kapasitet. Jeg beregnet og dimensjonerte dette selv på sykkelen min, og måtte justere løsningen litt for å få det til å gå opp.

Vis Medlemmets Profil

34 Re: Beckerns CB1100F prosjekt on Ons 6 Apr 2016 - 18:50

mortal skrev:Her blir det store krefter på grunn av utvekslingen til støtdemperen, så pass på at du lager en løsning med tilstrekkelig kapasitet. Jeg beregnet og dimensjonerte dette selv på sykkelen min, og måtte justere løsningen litt for å få det til å gå opp.

Den viste løsningen skal være profesjonelt laget men jeg synes det ser ut som det kan bli en del svikt i tversover røret. Der blir min variant alt i utgangspunktet litt sterkere med kortere avstand til neste tversover og litt smalere tversover.
Likevel ser jeg etter forsterkningsmuligheter. Som sagt kommer hjørneforsterkningen helt ned. Tenker at den kommer til å skule selve innfestingen og blender av røret. Mens jeg kikket på det oppe i garasjen slo deg meg at jeg burde da kunne legge røret midt i triangelet og bygge det inn med relativt tykke plater, litt som disse pressede platene bla nede ved svingarm og motorfeste.

Får ganske fin retning på kraften ganske rett inn mot triangelet.

Tenker meg 2mm stålplate både på innsiden og utsiden samt for å lukke åpningen.
Hull i platene som røret føres igjen slik at det sveises på utsiden.

Vis Medlemmets Profil

35 Oppdatering on Tir 28 Jun 2016 - 23:54

På tide å oppdatere her.
Ramme-design er parkert litt.
- I mellomtiden har jeg fått meg delemotor med "riktig" veiv og penere topp.

- Felger, hvorav bakfelgen er superlett magnesiumfelg.

- Stempler, china-ware tror jeg men de har vært på markedet en stund og er brukt i en haug av bygg. 1123cc. Opp fra 70 til 72 mm borring

Etter å ha spurt på verkstedet forsto jeg at det var lite å styre med og gjorde jobben. Nå veier alle 261,0 gram inkl pinne.
Det blir flere oppdateringer i sommer. Ramme arbeid, styrestem +++

Vis Medlemmets Profil

36 Re: Beckerns CB1100F prosjekt on Ons 29 Jun 2016 - 3:17

Filer man av skjørtekantene for å justere vekta ?

Vis Medlemmets Profil

37 Re: Beckerns CB1100F prosjekt on Ons 29 Jun 2016 - 7:36

Nei, tar ut materiale på innsiden eller inni pinnen.
Jeg tok det meste ved å dremle i hulrommet på pinnene helt ytterst.
Også tok jeg litt støpekanter o.l. inne i stempelet på de tyngste.
Mange forskjellige råd der så jeg er litt usikker på hva som er best.

Vis Medlemmets Profil

38 Motor on Tor 25 Aug 2016 - 20:26

Har jobbet litt med motorene i det siste.
Begge er nå praktisk talt helt nedplukket og valget om å plukke ned 1100 motoren var nok et veldig godt valg.
Her er veivaksel mot bærelager:

Ripene kanuten problemer merkes med finger/negl og er ganske grove

og bærelager uten veiv er helller ikke noe vakkert syn:

Her sees også spor etter et kamkjede som har vært farlig slakt og laget spor i blokka.
Som sagt, en annen veiv skal inn og kamkjedestrammer blir en spesialbestillt racing versjon fra USA.

Vis Medlemmets Profil

39 Re: Beckerns CB1100F prosjekt on Fre 26 Aug 2016 - 9:29

Beckern skrev: kamkjedestrammer blir en spesialbestillt racing versjon fra USA.

Med andre ord en vanlig manuell kamkjedestrammer?  alien

Vis Medlemmets Profil

40 Re: Beckerns CB1100F prosjekt on Fre 26 Aug 2016 - 15:52

WagenLagenKranken, Von skrev:

Nope, det kunne jeg jo ha laget selv. Nei, det er hele sleiden som krummer for mye/tidlig slik at kjedet begynner å slenge nederst. Det får nettopp de skadene vi ser på bildet helt til det slenger litt for mye og river i filler selve strammeren og sender den ned i veiva til finmaling.

Vis Medlemmets Profil

41 Måling av oljeklaring 900 veiv on Fre 26 Aug 2016 - 23:59

Veldig mye bedre tilstand på 900 veiva.
Plasti guage målene sier at at alt ligg midt i mellom max og min.  0,03 - 0,05 der limits er 0,02-0,06mm
Skålene ser hele og fine ut. Noen grunn til at jeg skal bytte de da?
Med utgangspunkt i hvordan 1100 veiva så ut misstenker jeg at 900motoren ble bygd opp like før den bla kollisjonskadet.

På tide å få sylinderblokk sendt  opp til Yngve tror jeg.

Vis Medlemmets Profil

42 Re: Beckerns CB1100F prosjekt on Lør 27 Aug 2016 - 8:58

ser ut som du har godt utgangspunkt der. Very Happy

Vis Medlemmets Profil

43 Re: Beckerns CB1100F prosjekt on Lør 27 Aug 2016 - 9:54

Beckern skrev:

Nope, det kunne jeg jo ha laget selv. Nei, det er hele sleiden som krummer for mye/tidlig slik at kjedet begynner å slenge nederst. Det får nettopp de skadene vi ser på bildet helt til det slenger litt for mye og river i filler selve strammeren og sender den ned i veiva til finmaling.

Urk, er mange grunner til at aldri var like pop til alt som hadde med race å gjøre dengang. rabbit

Vis Medlemmets Profil

44 Re: Beckerns CB1100F prosjekt on Lør 27 Aug 2016 - 12:59

mekkern skrev:ser ut som du har godt utgangspunkt der. Very Happy

Ja veiva ser bra ut. Jeg skal få sjekket rådene ettersom de må komme fra 1100 motoren. Håper de også kan gjenbrukes.
Vurderer å bruke 900 toppen også. Identisk med 1100 toppen unntatt kammene om jeg ikke tar feil. Men den har et par skader fra velt. Brukkede finner osv.

Vis Medlemmets Profil

45 Re: Beckerns CB1100F prosjekt on Lør 27 Aug 2016 - 14:06

Urk, er mange grunner til at aldri var like pop til alt som hadde med race å gjøre dengang. rabbit

Du skulle bare visst. Det er par stykker som kjører racing med disse. Den "verste" er vel på 150-160 rw hk og 180kg. Men der er det heftige modifikasjoner på motor. I den senere tid er det mye fokus på oljetilførsel og de seneste teoriene går på luft og kavitering i oljepumpe. Kommer til å utføre noen modifikasjoner på oljetilførsel selv. Enkle og billige ting men det gikk 30-40 år før man fant de egentlige årsakene :)

Vis Medlemmets Profil

46 Re: Beckerns CB1100F prosjekt on Man 29 Aug 2016 - 15:09

Fint å se at noen holder prosjekt-forumet igang. cheers

Ser ut som vi andre går på tomgang Sleep

47 Re: Beckerns CB1100F prosjekt on Man 29 Aug 2016 - 16:26

Ja, fortsett å oppdatere, Beckern. Jeg følger i alle fall med, men skriver ikke alt for mange innlegg. Skal etter hvert få litt fart i egne prosjekter igjen også.

Vis Medlemmets Profil

48 Re: Beckerns CB1100F prosjekt on Man 29 Aug 2016 - 17:13

Skal ha litt "garasjekos" snart jeg også....
eventuelt et prosjekt til.... Surprised Surprised Surprised

Vis Medlemmets Profil

49 Re: Beckerns CB1100F prosjekt on Man 29 Aug 2016 - 23:35

Ser frem til det, mekkern. Gøy å følge med på det du gjør også. rabbit

Vis Medlemmets Profil

50 Kammer on Tir 30 Aug 2016 - 21:12

Noen som har noen tips eller alternativer på kammer. Jeg planlegger ikke trimming men en dårlig skjult hemmelighet er at kammene til Honda var gummi lenge før de puttet dem inn i VF motorene.
Dermed er det antagelig nesten umulig å finne 1100 kammer som er innenfor spekk.
Mine mangler på det meste over 1,8 mm i høyde. Det er også ujevnt og varierende over sylindrene. Det gjør svjv også at herdingen er slitt bort og slitasjen vil fortsette.
Jeg har noen 900 kammer som antagelig er innafor sin egen spekk men de er grovt regnet 1 mm lavere enn 1100 kammene.
Vil det påvirke ytelsen dramatisk å bruke disse?

Noen som har erfaring med renoverte kammer der man har sveiset lobene for å få dem i rett dim igjen?

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 2 av 2]

Gå til side : Previous  1, 2