Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Bremselufter, hva anbefales?

Gå til side : 1, 2  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 2]

1 Bremselufter, hva anbefales? on Ons 3 Feb 2016 - 15:25

Skal i gang med vårklargjøring snart, må bla bytte bremsevæske og klutsjvæske. Har lest det kan være tricky å bytte på frambrems og klutsj uten vakumlufter? Manualen nevner også en vakumlufter. Hva anbefaler dere kjeftesmeller og lavpanner? clown  Bytter dere forresten bremse/klutsjvæske annethvert år, eller kan det fint gå lengre (typ 3 eller 4 år) uten at det er nødvendig å bytte? Har ikke lyst å legge så mye i noe som maks blir brukt en håndfull ganger på et tiår, funker denne under her greit, noen erfaringer?

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Verkstedutstyr/Bremselufter-2000031634/

Vis Medlemmets Profil

2 Re: Bremselufter, hva anbefales? on Ons 3 Feb 2016 - 15:41

Kjøp den lufteren, den fungerer meget bra, og sparer deg for mye knoting og unødvendig tidsbruk. Bruk hørselvern når du bruker den, det blir en del støy under bruk.

Dersom man bare skal bytte væske, så kan man jo pumpe gjennom uten å få luft i systemet, da trenger man strengt tatt ikke en lufter som dette. Men har du tappet av alt, så er denne lufteren grei å ha. Uansett går det mye raskere og er enklere med dette verktøyet.

Jeg bytter minst annethvert år, siden man får bedre bremseeffekt med fersk bremsevæske.

Sist endret av mortal den Tor 4 Feb 2016 - 8:02, endret 1 gang

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Bremselufter, hva anbefales? on Ons 3 Feb 2016 - 16:14

Jeg har faktisk aldri brukt bremselufter, selv om jeg har byttet slanger og mastersylinder. Litt knot er det jo å lufte manuelt, men synes det går ganske greit. Når det er sagt er jeg alltid interessert i mer verktøy, kanskje jeg skal prøve meg på en sånn? Den var jo ikke spesielt dyr akkurat.

Vis Medlemmets Profil

4 Re: Bremselufter, hva anbefales? on Ons 3 Feb 2016 - 16:29

Har den saken og har brukt den med stort hell. Veldig billig og bra hjelpemiddel. Bare fyll etter med væske i beholderen og luft alle punkt, eget pkt på ABS hvis du har det.
Jeg var litt plaget med at lufteren sugde inn falsk luft rundt luftingsnippel på kalippen. Dette løste jeg med en runde eller to med gjengetape ( type hvit rørleggergreie)

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Bremselufter, hva anbefales? on Ons 3 Feb 2016 - 17:35

Palma:Jeg var litt plaget med at lufteren sugde inn falsk luft rundt luftingsnippel på kalippen

Dette er gjengs for alle vakumluftere.gjengene på luftenippelen er som regel litt "romme" mot calipteren...

Men det er flotte greier med vakumlufter da det som regel går an å få luftet bremsene uten hjelp.
OG få ut den ford****luftblæra som ikke vil følge bremseveska ved å pumpe hendelen...

Vis Medlemmets Profil

6 Re: Bremselufter, hva anbefales? on Ons 3 Feb 2016 - 17:37

Supert, takker for tips, da blir det en sånn. What a Face

Har et par stempler som virker litt treige, og sykkelen er jo 2000mod, så tenkte å demontere kaliperne og rense skikkelig, polere stempler og hive i nye pakninger.

Sitter å lurer litt på bremseslanger og varighet, hvis de som står på er originale, så er de jo rundt 16 år. Hvor lenge holder sånt? Bytter en på intervall eller kun om en merker svetting eller synlige småsprekker eller noe? Lurer på samme med bensinslanger og egentlig, husker fra Ducati 748 manualen at det sto bytte hvert 4-5 år eller noe sånt på bensinslangene, ingen bytter vel så ofte? Shocked Er jo ikke akkurat lett å si hvordan de ser ut innvendig. Bremseslangene ser ikke galen ut utvendig, eneste er de festene som ser gamle ut:

Vis Medlemmets Profil

7 Re: Bremselufter, hva anbefales? on Ons 3 Feb 2016 - 17:49

Hvis overflaten fortsatt er "glatt" og det ikke finnes antydning til småsprekker eller andre skader-eller at bremsene har blitt litt"svampete"(pga litt svelling av trykket) så er de nok ok.
Men skift bremseveske ofte slik at det ikke er fuktighet i vesken-vannet tærer og ruster bremsesystemet i stykker innenifra.
Vesken er hygroskopisk og trekker til seg fuktighet fra luften akkurat som etanolen i bensina(irrer i tank kraner dyser ol.)

Vis Medlemmets Profil

8 Re: Bremselufter, hva anbefales? on Ons 3 Feb 2016 - 18:04

Den bremseluftern så ikke så dum ut, er det noen annen plass man kan få kjøpt slike?

Vis Medlemmets Profil

9 Re: Bremselufter, hva anbefales? on Ons 3 Feb 2016 - 18:46

[/quote]

Skift dem, du er på minst dobbel overtid på levetiden.
Jeg leste 8 år i originalbibelen til en japse mc sist jeg sjekket.
I tillegg til at dem ikke fører hele trykket til kalipper, kan de svelle opp innvendig.
De du har er boss.

Folk er IKKE flinke med å skifte disse tingene, merkelig egentlig når de er så viktige.

Du får stålomspunnet i alle farger du vil.
Feks her, en sjappe jeg anbefaler.

Vis Medlemmets Profil

10 Re: Bremselufter, hva anbefales? on Ons 3 Feb 2016 - 19:03

ArcticTiger skrev:Den bremseluftern så ikke så dum ut, er det noen annen plass man kan få kjøpt slike?

Du kan få kjøpe en sånn av meg. Ikke sånn billig sjit, du skal få den for 500 rabbit

Til trådstarter, løp til Biltema og kjøp.Den virker som bare det santa

11 Re: Bremselufter, hva anbefales? on Ons 3 Feb 2016 - 19:21

Ja kjøp stålomspunnene slanger og du får "nye" bremser. Har gjort det på et par sykkler og fått wow opplevelse. Kjenn utenpå de slangene du har når du bremser, og du vil sikkert kjenne de blåser seg opp. Plutselig en dag smeller de. En annen ting er at de kan morkne opp og biter blir med ned i kalippen, for meg førte det til blokkering av fremhjulet da gummibiter tetter for retur av bremsefluiden... Ikke noe god opplevelse, men det gikk bra.
Fant disse inni kalippen:

Edit: Kjøpte nye slanger her

Greie da det er ok å montere selv med riktig vinkel på banjoen..

Vis Medlemmets Profil

12 Re: Bremselufter, hva anbefales? on Ons 3 Feb 2016 - 19:45

Auch, da får jeg vel bare klinke til med noe fancy slanger til våren også da, blir greit å få tatt alt i en sleng, blir vel framlengs salto første gang jeg tester bremsene etterpå. affraid

Ser jeg får komplett sett med alt til bremser og klutsj fra HEL til 2100kr ca inkl avgifter fra Wemoto. Lurer litt på hvilket oppsett jeg bør gå for foran, de har det vanlige oppsettet som er originalt med en linje ned til ene kaliperen, og så en fra den og over frontfenderen til andre kaliperen. Ellers har de et race-oppsett med to hele linjer helt fra master sylinderen. Prisforskjellen er minimal. Noe fordeler/ulemper med disse forskjellige oppsettene?

Vis Medlemmets Profil

13 Re: Bremselufter, hva anbefales? on Ons 3 Feb 2016 - 20:18

Elolz skrev:

Ser jeg får komplett sett med alt til bremser og klutsj fra HEL til 2100kr ca inkl avgifter fra Wemoto.

Har opplevd litt varierende kvalitet på HEL, har hvertfall montert over 10 sett fra dem, og problemene har vært at koblingen ikke har vært rett vinkel på for å passe optimalt. Vridd noen grader feil slik at man må vri hele slangen for å få det til å passe. I tillegg var de helt løse på ett sett engang. Jeg kjøper ikke HEL lengre.

Vis Medlemmets Profil

14 Re: Bremselufter, hva anbefales? on Ons 3 Feb 2016 - 20:55

Veldig bra tråd.
Har et relevant spørsmål selv om det er litt off topic: er det lov å bytte til stålomspunnede bremseslanger og dette ikke er levert som orginaldel. Med andre ord, kan man få anmerkning ved en eventuell teknisk kontroll?

Vis Medlemmets Profil

15 Re: Bremselufter, hva anbefales? on Ons 3 Feb 2016 - 21:23

Bromm skrev:Veldig bra tråd.
Har et relevant spørsmål selv om det er litt off topic: er det lov å bytte til stålomspunnede bremseslanger og dette ikke er levert som orginaldel. Med andre ord, kan man få anmerkning ved en eventuell teknisk kontroll?

Litt usikker der, søkte litt, men fant ikke noe helt konkret. På en side som selger slike står følgende fra 2012: Selv om bremseslangene leveres med Tüv godkjenningspapirer kan ikke Jacob’s Auto-Supply garantere problemfri godkjenning av motorkjøretøyet med disse påmontert, i følge telefon med statens vegvesen vil de ikke godkjenne slike slanger, de sa de ikke fysisk kan se om be begynner å bli morkne, og at slangen begynner å sprekke opp. Og de jeg linket til lengre opp her som du skrur sammen selv er jeg ikke sikker på om er lovlige. Skal få sjekket det opp..

Edit: Mail sendt med forspørsel om godkjenning til selger og til statens vegvesen, så får vi se..

Sist endret av Palma den Ons 3 Feb 2016 - 21:48, endret 1 gang

Vis Medlemmets Profil

16 Re: Bremselufter, hva anbefales? on Ons 3 Feb 2016 - 21:42

Palma skrev:
Bromm skrev:Veldig bra tråd.

Litt usikker der, søkte litt, men fant ikke noe helt konkret. På en side som selger slike står følgende fra 2012: Selv om bremseslangene leveres med Tüv godkjenningspapirer kan ikke Jacob’s Auto-Supply garantere problemfri godkjenning av motorkjøretøyet med disse påmontert, i følge telefon med statens vegvesen vil de ikke godkjenne slike slanger, de sa de ikke fysisk kan se om be begynner å bli morkne, og at slangen begynner å sprekke opp. Og de jeg linket til lengre opp her som du skrur sammen selv er jeg ikke sikker på om er lovlige. Skal få sjekket det opp..
Min KTM har stålomspunne slanger originalmontert, så hvis ikke SVV vil godkjenne slike ettermontert er det jo litt rart...
De skrudde kan feilmonteres, så de er jeg ikke overrasket om ikke blir godkjent.

Vis Medlemmets Profil

17 Re: Bremselufter, hva anbefales? on Ons 3 Feb 2016 - 21:49

Har sent mail til forhandler og SVV med spørsmål om slike slanger.. to be continued...

Vis Medlemmets Profil

18 Re: Bremselufter, hva anbefales? on Ons 3 Feb 2016 - 22:38

Man kan uansett ikke sammenligne teflonslange med gummidritt-hadde det vært gummislange INNI den vevde stålkappen hadde jeg hatt forståelse for ønsket om å kunne observere overflaten...

Vis Medlemmets Profil

19 Re: Bremselufter, hva anbefales? on Tor 4 Feb 2016 - 1:05

Lurer på Goodridge til 1780kr for komplett sett til bremser og klutsj, direkte fra produsent. CoreMoto ble nesten doble prisen affraid

Vis Medlemmets Profil

20 Re: Bremselufter, hva anbefales? on Tor 4 Feb 2016 - 8:32

Jeg ville ha gått for to slanger fra pumpen. Oppsettet med slange mellom kaliperene kan være vanskeligere å lufte.

Her er de billigste jeg fant på ebay, står at de er godkjent for gatebruk over hele verden. Om Vegvesenet er enig vet jeg ikke noe om. Burde bli rundt en 1000-lapp med frakt, moms og fortollingsgebyr.

Vis Medlemmets Profil

21 Re: Bremselufter, hva anbefales? on Tor 4 Feb 2016 - 13:32

Takker for tipset! Virker som mye fornøyde kunder, og spesielt med customer support. Lite UK firma som produserer på lisens fra HEL. Jeg kontaktet de via Ebay og fikk svar på 5min! Sånt liker jeg. Så blir bestilling derfra med knallgule slanger, tror det blir kult for å fortsette de gule aksentfargene på sykkelen. alien

Edit: Veldig bra og rask kommunikasjon under hele bestillingsforespørselen! Ble gule slanger, sort stainless banjo, vanlig stainless bolter (de kom ikke i sort/han hadde ikke i sort), med TÜV labels, 99£ shipped. Han spurte om jeg trengte TÜV labels i Norge, sa jeg var ikke sikker:
"I can put TUV labels on at NO cost for you. If you dont need them you can remove them. They are only a Heat shrink sleeve. The hoses have Hydraulic swaged fittings ( Exactly the same as Hel) , they are not the screw together type. I have a database of all the hose lengths and angles. The banjos can still swivel anyway to make sure you get perfect alignment."

Sist endret av Elolz den Tor 4 Feb 2016 - 14:24, endret 2 ganger

Vis Medlemmets Profil

22 Re: Bremselufter, hva anbefales? on Tor 4 Feb 2016 - 14:07

Jeg skjønner ikke behovet for fancy verktøy for å bytte bremsevæske..

Jeg bruker aldri noe annet enn disse tre hjelpemidlene, og det funker som bare rakker'n..

Ketchupflaska hvis det er store kvanta som skal på, pumpekanna for de litt mer delikate oppdragene, der du ikke ønsker for mye søl på kåper og kabler og slikt..

Ketchupflaskemetoden byttet bremsevæske på tråkkemaskinen min på få minutter, og der gikk nesten hele flaska på.. Hadde ikke brukt vakuumlufter om jeg så hadde hatt det tilgjengelig, går mye kjappere å bare skvise det inn bakveien...

Vis Medlemmets Profil

23 Re: Bremselufter, hva anbefales? on Tor 4 Feb 2016 - 14:09

Hva er kokepunktet for Idun Tomatketchup?

Vis Medlemmets Profil

24 Re: Bremselufter, hva anbefales? on Tor 4 Feb 2016 - 14:20

mortal skrev:Hva er kokepunktet for Idun Tomatketchup?

Går som DOT4

Vis Medlemmets Profil

25 Re: Bremselufter, hva anbefales? on Tor 4 Feb 2016 - 14:27

@Trålliz: Nei nå forskrevet du deg, du får da ikke noe "fancy verktøy" på Biltema Rolling Eyes

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 2]

Gå til side : 1, 2  Next