Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Bremselufter, hva anbefales?

Gå til side : Previous  1, 2

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 2 av 2]

26 Re: Bremselufter, hva anbefales? on Tor 4 Feb 2016 - 17:40

Først og fremst pga klutsjen jeg vil ha vakum fordi folk med samme sykkel sier den er noe dritt å få luftet skikkelig uten.

Siden jeg først skal bytte slanger, hvor kan jeg få fatt i slike slanger fra reservoaret til master sylinder? Helst gule der og, men ikke noe must. alien Er vel ikke like store krav til disse slangene siden det ikke skal være trykk i de. Her er det vel bare om å gjøre at det tåler bremsevæske over lengre tid, kjøpe en meter og kappe til og feste med klemmer?

Vis Medlemmets Profil

27 Re: Bremselufter, hva anbefales? on Tor 4 Feb 2016 - 21:51

KnutR

Admin
Støtte Trollis her.
Jeg bruker en bit slange og ei diger sprøyte, dytter bremseveska "gærne veien" inn i systemet...Aldri hatt problemer med lufting.

I garasjen: Honda Shadow 1100, Honda CX500, Suzuki GS125, Yamaha RD350(den gamle, caferacer to be), relativt ombygd Moto Guzzi V50II med EML sidevogn (støttehjulsræseren), Suzuki CS50 (moppen til fruen), Garelli Eureka Flex (låvefunnet) + en container med deler til alle førnevnte. Har et bur til familiebruk, Peugeot 4007.
Vis Medlemmets Profil

28 Re: Bremselufter, hva anbefales? on Tor 4 Feb 2016 - 23:19

Det er mange veier til Rom clown

Vis Medlemmets Profil

29 Re: Bremselufter, hva anbefales? on Fre 5 Feb 2016 - 7:20

Elolz skrev:Først og fremst pga klutsjen jeg vil ha vakum fordi folk med samme sykkel sier den er noe dritt å få luftet skikkelig uten.

Siden jeg først skal bytte slanger, hvor kan jeg få fatt i slike slanger fra reservoaret til master sylinder? Helst gule der og, men ikke noe must. alien Er vel ikke like store krav til disse slangene siden det ikke skal være trykk i de. Her er det vel bare om å gjøre at det tåler bremsevæske over lengre tid, kjøpe en meter og kappe til og feste med klemmer?

Jeg har brukt å bruke denne typen her. Kan brukes som resevoar for bakbremsen.

Vis Medlemmets Profil

30 Re: Bremselufter, hva anbefales? on Fre 5 Feb 2016 - 11:44

Har kikket litt på tygon og vurderte det som reservoar bak, men leser så mye varierende om varigheten. Flere som sier de blir tåkete og stygge relativt kjapt. Og jeg trodde ikke bremsevæsken hadde godt av å stå åpent til i sollys med transparent slange? Har du brukt dette på gatesykkel eller kun på banesykler?

Vis Medlemmets Profil

31 Re: Bremselufter, hva anbefales? on Fre 5 Feb 2016 - 11:52

Har brukt det på alt mulig rart over flere år. Den slangen som er på RSV'en er det vel ca. 5 år siden jeg monterte. Den er kanskje litt gråere nå enn da den var ny, men det er ikke noe jeg har tenkt over.

Blir bremsevæske brutt ned av sollys? Det var jeg ikke klar over.

Vis Medlemmets Profil

32 Re: Bremselufter, hva anbefales? on Fre 5 Feb 2016 - 17:12

Såvidt jeg har forstått, så er det UV-strålene i sollyset som bryter ned og misfarger bremsevæsken. Om det er sant eller ikke er ikke godt å vite, men jeg tror på det som står i denne artikkelen under. Jeg tenker det må være en grunn til at bremsevæske ikke kommer i transparente beholdere, og at reservoarene ikke er helt transparente.
http://ezinearticles.com/?Brake-and-Clutch-Reservoir-Covers:-Purposes-and-Safety-Benefits&id=6014376

Du har jo dette forsøket her, hvor en fyr satt ut 2 flasker bremsevæske i vinduet på bilen, ene var tildekket, gjett hvilken clown
http://www.kawiforums.com/two-wheeled-discussion/65217-sunlight-breaking-down-brake-fluid.html

Vis Medlemmets Profil

33 Re: Bremselufter, hva anbefales? on Fre 5 Feb 2016 - 19:42

inunf skrev:

Jeg har brukt å bruke denne typen her. Kan brukes som resevoar for bakbremsen.

Been there. Done that.

Skifter du bremsevæske når du skal, er UV stråler et akademisk problem.
På racesykler skiftes det jo i hytt og pine uansett før.  alien

Vis Medlemmets Profil

34 Re: Bremselufter, hva anbefales? on Fre 5 Feb 2016 - 20:57

Tror ikke misfarging av bremsevesken er det største problemet. Utfordringen ligger i at den er hydroskopisk, dvs den trekker til seg fuktighet fra luften. Fuktighet senker kokepunktet og fuktigheten vil også etter en tid forårsake korrosjon innvendig i bremsesystemet. Særlig utsatt er sykler med ABS-system.

For egen del skifter jeg bremsevesken hvert år på syklene med ABS. Litt overkill i forhold til service-instruksjoner, men billig forsikring. Har hatt sykler med ABS bremser på 16-ende året nå, og aldri hatt noe problem med ABS. (men litt forsiktig med å hevde at det ene og alene er pga hyppige skift) Skifter ikke så hyppig på bilene, men har ikke problem der heller.

Ang topic, bremselufter, så foretrekker jeg suge-lufting. Ved trykklufting må man passe på å tømme beholderen før det renner over. Med sug hekter man på slangen, setter på suget slik at den henger seg fast, og deretter åpned jeg luftenippelen slik at det ikke tømmes for fort. Da kan jeg i roen og freden føle med i reservoiret og etterfylle etterhvert. Effektiv lufting uten å stort sett søle en dråpe.

Bruker en bremselufter som bl.a selges på BT. Bare dritt, den støyer som F.. og luftventilen lukker ikke helt, så den står og lekker luft selv om ventilen er lukket. Mekanismen er innstøpt i plast så man kommer ikke til å åpne for å forsøke å tette ventilen.
Lufteren blir også solgt på Amazon under ulike navn.
Standard kvalitet fra BT.. Men den greier å suge ut veska, så det duger.

Rettet: Skrivefeil.

Sist endret av knutk den Søn 7 Feb 2016 - 1:55, endret 2 ganger

Vis Medlemmets Profil

35 Re: Bremselufter, hva anbefales? on Fre 5 Feb 2016 - 21:03

Det nevnes lufting av clutch.
Mange produsenter benytter mineralsk bremseveske i clutchen. Den er ikke hydroskopisk og varer derfor mye lenger. Tåler ikke så mye varme, men på clutch er det helt uproblematisk.

Men man bør unngå og blande mineralsk og vanlig DOT4 bremeveske, så det lønner seg å sjekke før man setter i gang.

Vis Medlemmets Profil

36 Re: Bremselufter, hva anbefales? on Fre 5 Feb 2016 - 22:26

For ordens skyld, så er bremsevæske hygroskopisk Very Happy

Vis Medlemmets Profil

37 Re: Bremselufter, hva anbefales? on Fre 5 Feb 2016 - 23:45

På clutchen fyller jeg mineralolje når det ikke står at det skal være bremsevæske. Den har verken problemer med koking eller at slavesylinder står i vannspruten så systemet tar inn vann.
På stivramma har jeg bygget om til hydraulisk clutch, der står slaven inni gearkassa, og blir det lekkasje er det ikke bremsevæske jeg vil ha inn der.

Vis Medlemmets Profil

38 Re: Bremselufter, hva anbefales? on Lør 6 Feb 2016 - 23:27

Takk for tips om det med mineralolje, det hadde jeg aldri tenkt på. Sjekka opp i dette, står heldigvis DOT 4 i manualen.

Bestilte vanlige reservoarslanger herfra: http://stores.ebay.com/BRAKE-HOSES-UNLIMITED

Vis Medlemmets Profil

39 Re: Bremselufter, hva anbefales? on Man 8 Feb 2016 - 14:54

Var innom apotek1 og spurte etter største sprøytene de hadde, som var 50ml. Kjøpte 2stk til 18kr til sammen. En til å suge ut gammel væske, og en til å sprute inn ny. Må teste denne omvendte metoden deres. :-)

Vis Medlemmets Profil

40 Re: Bremselufter, hva anbefales? on Man 8 Feb 2016 - 15:45

Elolz skrev:Var innom apotek1 og spurte etter største sprøytene de hadde, som var 50ml. Kjøpte 2stk til 18kr til sammen. En til å suge ut gammel væske, og en til å sprute inn ny. Må teste denne omvendte metoden deres. :-)
Den metoden fungerer greit, men det er raskere og enklere å suge ut med bremselufter.

Vis Medlemmets Profil

41 Re: Bremselufter, hva anbefales? on Man 28 Mar 2016 - 17:19

Elolz skrev:Var innom apotek1 og spurte etter største sprøytene de hadde, som var 50ml. Kjøpte 2stk til 18kr til sammen. En til å suge ut gammel væske, og en til å sprute inn ny. Må teste denne omvendte metoden deres. :-)

Kjøp litt gjengetetningstape og ha rundt lufteniplene så slipper du lekkasje der når du skal fylle opp.

Bruker alltid "baklengsmetoden" ved lufting og det fungerer meget bra.

Vis Medlemmets Profil

42 Re: Bremselufter, hva anbefales? on Tir 5 Apr 2016 - 20:47

Fikk på slangen bak i dag, brukte sprøyte og presset bremsevæsken inn bakveien, funket bra det. Very Happy Men slangen mellom sprøyten og nippelen holdt seg ikke så godt på, ble litt søl når jeg presset inn, så skal prøve med litt teip når jeg går i gang foran.

Vis Medlemmets Profil

43 Re: Bremselufter, hva anbefales? on Tir 5 Apr 2016 - 21:24

Ja, den metoden fungerer greit. Men er litt mer styr enn med den bremselufteren fra Biltema. Very Happy

Vis Medlemmets Profil

44 Re: Bremselufter, hva anbefales? on Ons 29 Jun 2016 - 7:52

Største problemet med Honda hydraulisk clutch er at de ikke setter inn luftnippel i toppen og lufta der er ekstremt vanskelig å skremme ned i slaven.
Det er også så viselig innrettet på VTRF at det kommer luft i systemet bare slaven flyttes på og luften går opp i toppen etter kort tid.
Har man problemer med å få trykk nok etter lufting nede så åpner man banjo oppe forsiktig samtidig som man langsomt presser hendel innover.
Samme teknikk kan være aktuell på bremser.
Det beste er selvsagt banjo med luftnippel eller brembo hovedpumpe med luftenippel

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 2 av 2]

Gå til side : Previous  1, 2