Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Hvor lenge kan brennevin lagres?

Gå til side : 1, 2  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 2]

1 Hvor lenge kan brennevin lagres? on Tir 8 Mar 2016 - 21:37

Fant ei eske med noen flasker brennevin i skapet tidligere idag, sikkert noe smuglergods fra før i tida da jeg ikke var så nøye på det.

Hvor lenge kan egentlig brennevin holde seg, på uåpna flasker?

2 Re: Hvor lenge kan brennevin lagres? on Tir 8 Mar 2016 - 21:47

Spørs jo hvilket brennevin da.
Selv knerta jeg nå ei flaske Glenfiddich Single Malt 18 år. Etter 18 år på eiketønne, så ble den liggende 21 år på keramikkflaske før jeg fant anledning til å åpne den. Smakte überfortreffelig den..

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Hvor lenge kan brennevin lagres? on Tir 8 Mar 2016 - 22:06

bikeridr skrev:Spørs jo hvilket brennevin da.

Var en del vodka, og et par flasker gin + noe tjaffs. Campari tror jeg det var et par av også, gudene vet hvem som drikker sånt. Syns jeg så ei vodka-flaske med et strå inni, mulig det er begynt å gro.Eller kanskje skal det være der, husker ikke navnet.

4 Re: Hvor lenge kan brennevin lagres? on Tir 8 Mar 2016 - 22:22

KliffArne skrev:
bikeridr skrev:Spørs jo hvilket brennevin da.

Var en del vodka, og et par flasker gin + noe tjaffs. Campari tror jeg det var et par av også, gudene vet hvem som drikker sånt. Syns jeg så ei vodka-flaske med et strå inni, mulig det er begynt å gro.Eller kanskje skal det være der, husker ikke navnet.
Vodka med strå er polsk Zubrowka eller "Bison Grass Vodka". Strået skal være der og det er jo "lagt på sprit" (vet det, billig poeng), det gror nok ikke. Forresten, den har jeg lært av polakker hvordan den skal drikkes. 1/3 vodka og 2/3 eplejuice. Du blir dritings av noe som smaker i nærheten av epleterte. Ikke blir du fyllesjuk av det heller Wink
Vodka kan drikkes uansett. Eneste er at det kvan være avdampet og ikke så sterk som flaskeetiketten påstår.
Gin/tonic er jo en vinner. Nei, jeg vet heller ikke hvem som drikker campari. Du vet at rødfargen kommer fra luseblod? I min pure ungdom lærte jeg at det var "in" å blande en shot campari i øl. Vel, ikke min smak; syntes det smakte myggspiral.

Kos deg med spriten du. Tror forresten jeg må skjenke meg opp en liten Rimi-innkjøpt-på-tilbud "Talka", kosta jo hele €6,- for en halvliter..

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Hvor lenge kan brennevin lagres? on Tir 8 Mar 2016 - 22:46

tror du bare må drikke spriten med en gang så du ikke risikerer noe Very Happy

Vis Medlemmets Profil

6 Re: Hvor lenge kan brennevin lagres? on Tir 8 Mar 2016 - 22:49

Den der gammle vodkan er jo fin å bruke som vindus-spyler-væske. Kamparin er det vel bare å tømme ut Rolling Eyes

Vis Medlemmets Profil

7 Re: Hvor lenge kan brennevin lagres? on Tir 8 Mar 2016 - 22:59

ArcticTiger skrev:Den der gammle vodkan er jo fin å bruke som vindus-spyler-væske. Kamparin er det vel bare å tømme ut Rolling Eyes

Fysj og fysj for ett preik.... Sprit kan ligge uendelig - verre med 15%en - den kan bli eddik men det merker du ganske fort. Da skal du ikke drikke den - :) Lukter det bra og prøvesmaking er akseptabel så er det bare å fylle på :)

Vis Medlemmets Profil

8 Re: Hvor lenge kan brennevin lagres? on Tir 8 Mar 2016 - 23:18

ArcticTiger skrev:Den der gammle vodkan er jo fin å bruke som vindus-spyler-væske. Kamparin er det vel bare å tømme ut Rolling Eyes

fikk ei flaske med vindusspylerveske her i høst jeg også.
skal sjekke hvilket år den eventuelt skifter farge for det drikkes lite slikt her...

men denne er faktisk drikkenes:

men sprit kan lagres LENGE.....fant et par flasker i kjelleren etter fatteren og de er fra 70 tallet...det funka det også...

Vis Medlemmets Profil

9 Re: Hvor lenge kan brennevin lagres? on Ons 9 Mar 2016 - 8:00

Hvis innholdet ser ut som forventet er det nok godt drikke.... men billig whiskey kjøpt i Laos som skiller seg etter noen mnd bør man bruke til annet enn invortes bruk...særlig hvis flaska også av dekorative grunner inneholder en scorpion eller en slange....

Vis Medlemmets Profil

10 Re: Hvor lenge kan brennevin lagres? on Ons 9 Mar 2016 - 9:09

Eneste brennvinet som har blitt gammelt hjemme hos meg er noe druesprit jeg kjøpte på plastkanne. Det ble ikke bedre selv etter mange års lagring på kanne. clown
Smaken kunne jeg nok til nød godta, men bakrusen fra dette stoffet ville nok fått de fleste til å avstå... affraid
Rene og fettfrie avløp fra leiligheten min ble det jo til slutt sunny

Vis Medlemmets Profil

11 Re: Hvor lenge kan brennevin lagres? on Ons 9 Mar 2016 - 9:43

Nordlending som har sprit ligganes i årevis... affraid

Vis Medlemmets Profil

12 Re: Hvor lenge kan brennevin lagres? on Ons 9 Mar 2016 - 10:39

Mahatma skrev:Nordlending som har sprit ligganes i årevis... affraid

Ja, da er det nok virkelig Dårlig Brennvin Shocked

Vis Medlemmets Profil

13 Re: Hvor lenge kan brennevin lagres? on Ons 9 Mar 2016 - 14:37

ArcticTiger skrev:
Mahatma skrev:Nordlending som har sprit ligganes i årevis... affraid

Ja, da er det nok virkelig Dårlig Brennvin Shocked
Da må den nesten være like dårlig som heimbrent'n i Varangerbotn. Jeg hører de beynner å grue seg til helga allerede tirsdagen What a Face

Vis Medlemmets Profil

14 Re: Hvor lenge kan brennevin lagres? on Ons 9 Mar 2016 - 16:52

Det finnes ikke dårlig brennevin, bare litt for sensitive smaksløker

Vis Medlemmets Profil

15 Re: Hvor lenge kan brennevin lagres? on Ons 9 Mar 2016 - 20:56

Spriten er ødelagt, send den til Elverum. drunken

Vis Medlemmets Profil

16 Re: Hvor lenge kan brennevin lagres? on Ons 9 Mar 2016 - 22:50

mekkern skrev:

fikk ei flaske med vindusspylerveske her i høst jeg også.
skal sjekke hvilket år den eventuelt skifter farge for det drikkes lite slikt her...

men denne er faktisk drikkenes:

men sprit kan lagres LENGE.....fant et par flasker i kjelleren etter fatteren og de er fra 70 tallet...det funka det også...

Du den der Whisheyken kan nok være av den drikkendes sorten - og om du prøver og så skrur igjen korken så holder den like godt og lenge.....

Vis Medlemmets Profil

17 Re: Hvor lenge kan brennevin lagres? on Tor 10 Mar 2016 - 0:41

Okda skrev:

Du den der Whisheyken kan nok være av den drikkendes sorten - og om du prøver og så skrur igjen korken så holder den like godt og lenge.....

Problemet er at jeg må holde på øya dagen etterpå, så de ikke spretter ut...
får et eventyrlig press bak øya av slikt..
men tror at dette kan ha relasjoner på hvor mye "fuseloljer" spriten inneholder, da dette ofte er et biprodukt av produksjonsteknikken på slikt brennevin.
https://snl.no/fuselolje

Vis Medlemmets Profil

18 Re: Hvor lenge kan brennevin lagres? on Tor 10 Mar 2016 - 11:05

Hvor lenge det kan lagres har jeg ikke peiling på,men jo lenger du lagrer det jo lenger utsetter du dagen derpå... confused

dette med holdbarhet er visstnok ikke aktuelt her i Ringsak,jfr. Snekkersvekara... Question sivio... lol!

Vis Medlemmets Profil

19 Re: Hvor lenge kan brennevin lagres? on Tor 10 Mar 2016 - 18:11

mekkern skrev:
Okda skrev:

men tror at dette kan ha relasjoner på hvor mye "fuseloljer" spriten inneholder, da dette ofte er et biprodukt av produksjonsteknikken på slikt brennevin.

Noen sier nok at det har med mengde og tid for inntak å gjøre også men de må nå vel værra nån idiota Razz .

Vis Medlemmets Profil

20 Re: Hvor lenge kan brennevin lagres? on Tor 10 Mar 2016 - 18:59

Okda skrev:
mekkern skrev:
Okda skrev:

Noen sier nok at det har med mengde og tid for inntak å gjøre også men de må nå vel værra nån idiota  Razz .

Noen tåler mer enn andre også...
jeg tåler heldigvis ikke så store mengder. drunken
Ikke har det så mye hensikt heller-like dust edru...

Vis Medlemmets Profil

21 Re: Hvor lenge kan brennevin lagres? on Tor 10 Mar 2016 - 20:11

@Mekker: De sier det er noe brenn-vin som har en ettersmak av Sitrus og Karrameller, mens andre igjen har ettersmak av Lakk og Lær, kanskje deet hadde vært noe for deg Question

Vis Medlemmets Profil

22 Re: Hvor lenge kan brennevin lagres? on Tor 10 Mar 2016 - 23:00

ArcticTiger skrev:@Mekker: De sier det er noe brenn-vin som har en ettersmak av Sitrus og Karrameller, mens andre igjen har ettersmak av Lakk og Lær, kanskje deet hadde vært noe for deg Question
å -kniper det så får jeg ned det meste men er ikke fan av spritsmak uansett...Men "russian standard platinum" kan drikkes bar uten grøssninger...

Lakk og lær ja.. duften er vel nybil lukt-smaken av nybil??? Laughing

Vis Medlemmets Profil

23 Re: Hvor lenge kan brennevin lagres? on Fre 11 Mar 2016 - 10:34

Hvis en ny bil ville gi noen smak her måtte det være BI-smak.... bounce

Men tysk BIer,det er saker...oder ? farao

Vis Medlemmets Profil

24 Re: Hvor lenge kan brennevin lagres? on Fre 11 Mar 2016 - 10:56

intrudergubbe skrev:Hvis en ny bil ville gi noen smak her måtte det være BI-smak.... bounce

Helt klart godkjent Laughing skal på TechnoClassica i Essen om en måned og der har de bier på hvert hjørne.

Nybilsmak på spriten høres ikke ok ut, men jeg har jo lest vinanmeldelser hvor de skriver om smak av petroleum i vinen og at det lissom er fint og godt. Suspect
Jeg får vel prøve med en dråpe diesel i spriten da clown

Vis Medlemmets Profil

25 Re: Hvor lenge kan brennevin lagres? on Fre 11 Mar 2016 - 11:03

pelsen skrev:
intrudergubbe skrev:Hvis en ny bil ville gi noen smak her måtte det være BI-smak.... bounce

Helt klart godkjent Laughing skal på TechnoClassica i Essen om en måned og der har de bier på hvert hjørne.

Nybilsmak på spriten høres ikke ok ut, men jeg har jo lest vinanmeldelser hvor de skriver om smak av petroleum i vinen og at det lissom er fint og godt. Suspect
Jeg får vel prøve med en dråpe diesel i spriten da clown

Hold deg unna weiss bier!Smaker som om de har tatt øl og pølser i en blender Sad

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 2]

Gå til side : 1, 2  Next