Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

LED pærer, med og uten kjøling. Erfaringer?

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

Min -75 mod BMW ble bygget i en tid hvor man skrudde på kjørelys når man hadde behov for å se i mørket. Således medfører bruk av kjørelys at ladingen ikke blir optimal når man kjører med lyset på, som jo nå blir hele tiden.... (I praksis ikke et stort problem, men igen problem sås små at vi ikke kan gjøre dem litt større :-) )

Hva med LED lys?
LED trekker jo mindre strøm, og burde således være midt i blinken.

Etter å ha scannet e-bay sitter jeg igjen med inntrykk av at man kan velge lyspærer med eller uten ekstra kjøleribber på pæren.
På en gammel sykkel hvor el-sentralen (i all sin enkelhet) sitter i lykta er pærer med kjøleribbe utelukket.

Denne feks: 80W LED oppgir man 80W, og 1500LM.

80W er jo mye varme, og 1500LM er vel det man normalt kan forvente av en ordinær halogen H4.

Er 80W kun hva lysstyrken tilsvarer, eller drar den virkelig 80W? Om den virkelig drar 80W uten ekstra kjøling vil den trolig ryke på 1-2-3.?

Hva med lyset pæren gir fra seg. Er dette stearinlys?

Noen med erfaringer/syspunkt på slike pærer?

Vis Medlemmets Profil
Tja...
Den skal nok tilsvare 80W lyseffekt selv om lumen tilsier en 35-40w..effekt er nok rundt 12-15W
dessuten virker den pæra ubrukelig i en H4 installasjon-og lysbildet/utbyttet funker nok dårlig vil jeg tro.

dette:
http://www.ebay.com/itm/H4-40W-5200LM-Hi-Lo-Beam-COB-LED-Car-Headlight-Fog-Light-Lamp-Bulbs-Kit-White-/162000724808?hash=item25b7fee348:g:iyYAAOSwyQtV1E8f&vxp=mtr

Kan MULIGENS brukes men litt usikkerhet på lysbildet men der er det tross alt over/underside led...
men kjøleribbene tar jo litt plass... scratch

jeg har ikke funnet noen brukbar erstatning for halogenpæra i gamle reflektorer, "hid" er et alternativ med mindre strømtrekk men lysbildet er ikke helt bra(strølys ol)

men et sett LED DRL slik at en sparer strømmen til kvelden synes jeg funker bra.
dog gir dette et avvik på utseende.

Vis Medlemmets Profil
80W LED med 1.500 lumen hørtes utrolig ineffektivt ut.
1.500 lumen i "ikke-kina-pærer" ligger på rundt 15-20 watt.
Regn ca "watt * 85" for å få lumentall ut av ei LED-pære
watt * 8,5 for glødelamper og
watt * 10 for halogenpærer

Vis Medlemmets Profil
Det kan virke som om alle pærer uten kjøleplate er bygget opp av mange lysdioder. De blir også markedsført som Fog-Lights.

Om man tenker etter virker det logisk.
En lysdiode har et spenningsfall i underkant av 2V. Det er strømstyrken gjennom dioden som bestemmer lysstyrken.
Om man har kun en LED i pæra som tåler stor strøm vil spenningsfallet over lysdioda fortsatt være under 2V, mao. må resterende 12V kokes bort i varme. Derav kjølebehovet.

Om man tar flere LED og seriekobler blir spenningen som må kokes bort desto lavere. Men de mindre diodene tåler mye mindre strømgjennomgang, så hver av diodene lyser svakere.

Samlet vil de allikevel kunne gi et antall Lumen, men de vil ikke lyse så langt.

Blir litt som å prøve å lyse opp med mange små og svake lommelykter i stedet for en lykt med en mye kraftigere pære. Gruppen med smålykter vil ikke lyse lenger frem enn hva hver enkelt lykt lyser, men de vil spre lyset bedre i nærområdet. Den ene sterke lykta vil kunne lyse veldig langt, men den sprer lyset i nærområdet dårlig.

For egen del tenker jeg primært kjørelys. Gamlesykkelen er en kosesykkel som taes ut i pent vær når sola skinner. Således er egenskapene (eller mangel av sådanne) til pærene med mange lysdioder, men uten ekstra kjøling, være interessante for mitt begrensede bruk.

Tror jeg flesker til og koster på meg et par slike. Koster det samme som en halv-liter.

Vis Medlemmets Profil
Jeg har sett en lykteinnsats med H4 i midten og to 1/4-ringer med små dioder ytterst på hver side. Ser ut som en god løsning for kjørelys når man har liten generator.
Ulempen er at det er noe jalla plastikkgreier og er dritstygt på en klassiker. Suspect
Men får man bygget inn noe sånt i en klassisk lykteinnsats som f.eks 7" Lucas-lykt har man jo løsningen. Det er jo egentlig bare glasset som synes, sånn som min Bonneville må ha buet glass for å se bra ut, lykt med flatt glass er helt feil og ødelegger linjene på sykkern. pale

Vis Medlemmets Profil
pelsen skrev:Jeg har sett en lykteinnsats med H4 i midten og to 1/4-ringer med små dioder ytterst på hver side. Ser ut som en god løsning for kjørelys når man har liten generator.
Ulempen er at det er noe jalla plastikkgreier og er dritstygt på en klassiker. Suspect
Men får man bygget inn noe sånt i en klassisk lykteinnsats som f.eks 7" Lucas-lykt har man jo løsningen. Det er jo egentlig bare glasset som synes, sånn som min Bonneville må ha buet glass for å se bra ut, lykt med flatt glass er helt feil og ødelegger linjene på sykkern. pale

Ja, jeg ser den.

På BMW'n er der H4 originalt så det er vanskelig å se detaljene på pæren.

Men jeg er litt spent om hvordan det blir med blending av motkommende trafikk.
H4 pærens nærlys-tråd er jo skjermet på undersiden slik at kun øverste halve av reflektor lyser. Spent på å se om de diffrensierer på same måte i LED pæren.
I tillegg har LED-pæren noen dioder som lyser rett frem. H4 pærene er skjermet i front slik at alt lys som forlater lykta stråler via reflektor.
Har også erfaring med at billig LED har kort levetid.

Om en måneds tid har jeg svarene :-)

Vis Medlemmets Profil
Jeg synes ikke LED-lys hører hjemme på eldre maskiner, det ser helt feil ut. Evil or Very Mad På en eldre BMW kan du vel montere en kraftigere generator, om det er for lite strøm som er problemet?

Vis Medlemmets Profil
knutk skrev:
Om en måneds tid har jeg svarene :-)

lol!

Vis Medlemmets Profil
mortal skrev:Jeg synes ikke LED-lys hører hjemme på eldre maskiner, det ser helt feil ut. Evil or Very Mad På en eldre BMW kan du vel montere en kraftigere generator, om det er for lite strøm som er problemet?

I prinsippet enig.
Og mangel på strøm er vel i praksis ikke et problem, bare det at det irriterer meg...

Lys er lys, og om man ikke ser hvordan lyspæra ser ut så sliter jeg ikke med å sette inn en LED-pære.

Dog vil jeg føye til at jeg er litt skeptisk til de Kina-greiene. Litt BT over det hele. Men for 80kr kan jeg jo prøve, og liker jeg ikke resultatet går jeg tilbake til glødepære, det har tross alt funka greit i 40 år (men irriterer like fullt :-) )

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]