Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Fjerne rust med laser?

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 Fjerne rust med laser? on Søn 13 Mar 2016 - 14:14

Dette må vel være for godt til å være sant.

For det første så er det ingenting som omvandler rust til metall igjen, for det andre, om denne laserstrålen er slik at den påvirker "mekanisk" hvorfor støver det da ikke av underverket?
Er dette en tidlig aprilspøk? Ser den er lagt ut i går så den er relativt fersk denne videoen.
S bounce å hva sier folket, skal vi dømme dette nedenom og hjem med en gang eller er dette en teknologi jeg aldri har hørt om før lol!

Vis Medlemmets Profil

2 Re: Fjerne rust med laser? on Søn 13 Mar 2016 - 14:46

Hmm, nei, den der tror jeg ikke jeg hverken kjøper eller svelger rå..

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Fjerne rust med laser? on Søn 13 Mar 2016 - 17:36

Ser ingen grunn til at dette IKKE skulle virke hvis en har en sterk nok laser?

De "brenner" opp jernoksyden på overflaten-selfølgelig blir det ikke "mer" materiale, litt samme sak som å spraye på fosforsyre..

Vis Medlemmets Profil

4 Re: Fjerne rust med laser? on Søn 13 Mar 2016 - 19:03

WOW, den så rå ut. Men litt sjeppisk ja:suspect: . Får se om det kommer en biligutgave på BT etterhvert clown

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Fjerne rust med laser? on Søn 13 Mar 2016 - 19:32

mekkern skrev:Ser ingen grunn til at dette IKKE skulle virke hvis en har en sterk nok laser?

De "brenner" opp jernoksyden på overflaten-selfølgelig blir det ikke "mer" materiale, litt samme sak som å spraye på fosforsyre..

Kan du forklare hvorfor det ikke blir noe form for støv eller røyk av dette da? Korrosjonen forsvinner bare ikke i løse luften, hva skulle den blitt ommdannet til, gass? Jeg er ingen kjemiker men dette har jeg vondt for å forstå.

Vis Medlemmets Profil

6 Re: Fjerne rust med laser? on Søn 13 Mar 2016 - 20:10

"Kjapp-måten" jeg har brukt og som faktisk fungerer til å fjerne rust, men *IKKE* "erstatter" rust, er å bruke skjærebrenneren med ekstra oksygentilførsel, men uten forvarming. Da forsvinner rusten (og godset som rusten er/var av). Men, det flagret rustflak og støvet uttav ville hælvette, så den der "absolutt-støv-gass-og-flak-frie" versjonen vi ser i videoen, nei, den kjøper jeg ikke.

MvH
Gammel maskinist og generell sleggemekaniker.

Vis Medlemmets Profil

7 Re: Fjerne rust med laser? on Man 14 Mar 2016 - 1:00

kan jo se litt her også.

http://www.cleanlaser.de/wEnglish/index.php

Vis Medlemmets Profil

8 Re: Fjerne rust med laser? on Man 14 Mar 2016 - 19:12

mekkern skrev:kan jo se litt her også.

Se der ja, der var det i hvertfall litt røyk/støv som ble frigjort.
Men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor rusten ikke blir til støv, eller i det minste forsvinner opp i røyk(støv). På disse filmene ser det ut til at rusten rett og slett blir til metall igjen. Ved mekanisk fjerning blir det jo støv, ved syrefjerning blir rusten jo delvis oppløst men alikevell får man et bunnfall i beholderen, i hvert fall får jeg det.

Nei dette nymotens greiene altså, skjønner ingenting jeg, er vel ikke lenge til før man får tannkrem på tube heller da affraid

Vis Medlemmets Profil

9 Re: Fjerne rust med laser? on Man 14 Mar 2016 - 19:22

Bromm skrev:
mekkern skrev:kan jo se litt her også.

Se der ja, der var det i hvertfall litt røyk/støv som ble frigjort.
Men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor rusten ikke blir til støv, eller i det minste forsvinner opp i røyk(støv). På disse filmene ser det ut til at rusten rett og slett blir til metall igjen. Ved mekanisk fjerning blir det jo støv, ved syrefjerning blir rusten jo delvis oppløst men alikevell får man et bunnfall i beholderen, i hvert fall får jeg det.

Nei dette nymotens greiene altså, skjønner ingenting jeg, er vel ikke lenge til før man får tannkrem på tube  heller da affraid

På filmene så ser jeg at det sitter ett avsug/avtrekk ved siden/foran av laseren som suger opp det "fordampede" materialet.

Vis Medlemmets Profil

10 Re: Fjerne rust med laser? on Man 14 Mar 2016 - 22:37

Man blir jo litt skeptisk når man hører om/ser nye metoder og man ikke får dem forklart.
Men samtidig er det jo litt historieløst å avfeie alle ting man ikke forstår.
Der finnes bilister i trafikken jeg ikke for bare livet skjønner hvordan de har fått sertifikat, men samtidig må man jo bare akseptere det "umulige".

Kunne tenke meg å fått en nærmere forklaring på hvorfor det virker.

Men juks eller ekte: Det så drittstilig ut, og vil jo være flott om det er en uforfalsket film.

Vis Medlemmets Profil

11 Re: Fjerne rust med laser? on Tir 15 Mar 2016 - 17:08

Ja dette ville jo vært fantastisk med tanke på alle som driver med fks restaurering.
Renslig og raskt og uten mekanisk påvirkning. Genialt på tynnplater dette.

Vis Medlemmets Profil

12 Re: Fjerne rust med laser? on Tir 15 Mar 2016 - 17:28

Leste en eller annen plass at den koster ca 1 mill norske. Så det er vel en stund til du får den på bilrema

Vis Medlemmets Profil

13 Re: Fjerne rust med laser? on Tir 15 Mar 2016 - 17:38

ArcticTiger skrev:Leste en eller annen plass at den koster ca 1 mill norske.

Aldri noe godt uten at det er galt for noe Shocked

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]