Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Svingarm pivot

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 Svingarm pivot on Tir 5 Apr 2016 - 13:45

Ser på diverse svingarms oppheng og mange ser ut til å flyte sideveis. Andre bruker kapper... Noe klaring vil det normalt være mellom baksving og ramme, mens en eller mange spacere utgjør et solid rør som kan presses sammen av bolten mellom oppheng i ramme.
Nå har jeg en baksving der jeg har 3-5mm klaring på hver side. Blir det feil å bruke indre lagerring på innpressede kulelager som en del av det solide røret, slik det vanligvis er med hjullager? Det vil jo gi en stryring som gjør at svingarm ikke kan flyte sideveis. Blir kreftene sideveis for store ryker vel de lagrene temmelig kjapt. Eller bør jeg ha lager med større id og en spacer innenfor? Kan jeg ha noe så enkelt som ett langt rør i rett lengde og la svingarm "flyte" frem og tilbake på den?
Svingarmen har to kulelager på høyre side og to nålelager på venstre side. Ganske vanlig oppsett ser det ut til.

Vis Medlemmets Profil

2 Re: Svingarm pivot on Ons 6 Apr 2016 - 0:08

Sideveis belastning er vel ikke all verden på en svingarm.
Regner med at du mener en vanlig dobbel ?
Sykkelen er alltid i balanse når du kjører den, så det aller meste av belastning blir opp/ned .
Et og annet sideveis slag når du treffer hull i veien, uansett ubetydelig.

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Svingarm pivot on Ons 6 Apr 2016 - 0:17

Jompa skrev:Sideveis belastning er vel ikke all verden på en svingarm.
Regner med at du mener en vanlig dobbel ?
Sykkelen er alltid i balanse når du kjører den, så det aller meste av belastning blir opp/ned .
Et og annet sideveis slag når du treffer hull i veien, uansett ubetydelig.

Vanlig dobbel hva? Kulelager? Neida, det er to separate lager med en liten avstandshylse imellom.
Kjedet vil vel kanskje heller ikke gi noen vesentlig kraft sideveis?
Det er kanskje så lite krefter at det er ok å la svingarmen vandre fritt noen mm sideveis og bare ha noen endedeksler på hver side som originalt på CBn.
Armen vil vel uansett line opp med kjedet og fordrev.

Vis Medlemmets Profil

4 Re: Svingarm pivot on Ons 6 Apr 2016 - 21:37

Jeg mente dobbel svingarm, og så bilde av enkelsvingen i tråden din etterpå. clown
Må ha vært bra trøtt eller full da jeg skrev innlegget, ser at det er bare tullprat.
Ok, det er tungt, men innrømmer at jeg har ikke peiling Embarassed

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Svingarm pivot on Tor 7 Apr 2016 - 8:38

En studiekompis av meg konstruerte en monosvingarm (i karbonfiber) som masteroppgave. Hvis du er interessert, kan jeg se om jeg finner en link til oppgaven. Det skal være en del om fordeling av krefter og dimensjonering. Tror designet han brukte var ganske likt ditt, bare at festet på rockerarmen også var i svingarma.

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]